آبرسانی

راهنمای محاسبه پمپ آب خانگی

ما در این مقاله از مجله ی دماپویا با ارائه ی یکسری از مطالب به بررسی و ارائه ی روش محاسبه پمپ آب خانگی خواهیم پرداخت. امروزه با گسترش شهر نشینی و آپارتمان سازی در شهرها و یا مناطقی که از تراکم جمعیت بالایی برخوردار است با یک مشکل بسیار مهم و جدی تحت عنوان کمبود آب مواجه میباشیم به این صورت که در ساعاتی از روز یا آب قطع شده و یا در اکثرا اوقات با فشار پایین آن روبه رو می شویم از این رو برای حل این معضل و تامین نیاز اساسی زندگی یعنی آب مصرفی که انجام تمامی کارها به آن وابسته میباشد و نیز تقویت فشار آن نیاز به بهره گیری از ابزار و تجهیزاتی در این خصوص میباشیم که به عنوان یکی از کارآمد ترین آنها میبایست پمپ آب را معرفی نمود که با توجه به کارایی و عملکردی که دارد توانسته جایگاه بالایی را دربازار رقابتی از آن خود بنماید. که ما در ادامه ی مطالب با ارائه ی روش محاسبه پمپ آب خانگی به بررسی و آشنایی با این نوع از تجهیزات آبرسانی بیشترخواهیم پرداخت.

لازم به ذکر است به دلیل استفاده گسترده از این محصولات شرکت های داخلی و خارجی بسیاری در خصوص طراحی و ساخت انواع مدل های پمپ آب پا در عرصه ی فعالیت گذاشته اند البته تمامی کارایی و عملکرد این سیستم ها به منظور اجرای یک هدف یعنی جابه جایی و انتقال مایعات و دیگر سیالات طراحی و ساخته شده اند اما برای اینکه بتوانند برای یک بخش کارایی لازم را داشته باشند بهتر است نوع ساختار آن با محیطی که سیستم برایش در نظر گرفته شده تناسب داشته باشد به عنوان مثال در محیط هایی مثل ساختمان های مسکونی میبایست پمپ های آب خانگی استفاده نمود چراکه قابلیت های این سیستم توان پاسخگویی به رفع این نیاز را دارد. جهت آشنایی با روش محاسبه پمپ آب خانگی بهتر است ابتدا ساختار آن را مورد بررسی قرار دهیم. در واقع باید گفت عملکرد این تجهیزات به این شکل است که با باز شدن شیر آب توسط کاربر، استارت خورده و با این شروع به کار پمپ، پروانه شروع به چرخیدن می نماید و در این هنگام پمپ انرژی الکتریکی را به انرژی چنبشی تبدیل کرده تا آب با فشار بالا به سمت لوله های خروچی انتقال یابد. نکته ی حائزاهمیت در رابطه با محل نصب این نوع از تجهیزات، قرارگیری آن بعد از کنتورآب و قبل از مشاعات لوله کشی ساختمان است البته جهت بهره گیری بیشتر از این تجهیزات بهتر است قبل از انتخاب و یا نصب جهت برخورداری از کارایی بیشتر با روش محاسبه پمپ آب خانگی آشنایی داشته باشید که ما نیز دراین مقاله به ارائه ی آن پرداخته ایم.

خرید و محاسبه پمپ آب خانگی

با توجه به اهمیت استفاده از پمپ آب خانگی در ساختمان ها و پروژه های مسکونی شرکت های بسیاری در خصوص طراحی و ساخت انواع مدل های پمپ آب خانگی در حال فعالیت هستند و این تجهیزات را با ظرفیت ها متنوع و مدل های بشقابی، دو پروانه و تک پروانه، بشقابی، محیطی و جتی تولید و عرضه می کنند. دلیل استفاده از پمپ آب های خانگی در ساختمان ها ابعاد و وزن کم آنهاست و این تجهیزات بدون اشغال فضای مفید با قرار گرفتن در قسمتی از پارکینگ و یا حیاط ساختمان عمل تقویت و افزایش فشار آب مصرفی ساختمان را انجام می دهند. برای محاسبه پمپ آب خانگی بهتر است برخی پارامترها و نکات لازم را برای انتخابی متناسب با نیاز در نظر داشته باشید. انتخاب بهترین پمپ با توجه به نیاز ساختمان اهمیت بسیاری دارد و برای محاسبه فشار لازم تامین آب ساختمان موارد زیر باید در نظر گرفته شود  :

ارتفاع بالاترین وسیله بهداشتی متصل به سیستم لوله کشی ، افت فشار آب لوله از محل اتصال به آب شهری تا بالاترین وسیله بهداشتی که به طور معمول 25 Psi در نظر گرفته می شود و فشار مورد نیاز وسیله بهداشتی که معمولا 8 Psi می باشد .

بعد از محاسبه فشار لازم با فشار آب شهر مقایسه میکنیم که اگر فشار شهر کمتر بود برای تامین فشار از سه روش زیر استفاده می کنیم . استفاده از یک منبع در بالاترین ارتفاع ساختمان که فشار نزدیک ترین مصرف کننده را تأمین می کند . حجم منبع ذخیره برای آب مصرفی ساختمان باید متناسب با حجم آب مصرفی و حجم آب برای آتش نشانی می باشد ، استفاده از سیستم بوستر پمپ به همراه متعلقات آن جهت تامین فشار مورد نیاز و استفاده از منبع تحت فشار با پمپ های تغذیه مجهز به سیستم تامین و تنظیم فشار توسط فلوسوییچ و کمپرسور هوای فشرده .

طریقه محاسبه پمپ آب خانگی

در بررسی و ارائه ی روش محاسبه پمپ آب خانگی پیش از هرچیز باید گفت تجهیزات آبرسانی که تحت عنوان پمپ آب خانگی در بازار شناخته شده اند، به دلیل دارا بودن یکسری از قابلیت ها از جمله: استفاده در ساختمان ها و پروژه های مسکونی شرکت های بسیاری در خصوص طراحی و ساخت انواع مدل های پمپ آب خانگی پا در عرصه ی فعالیت گذاشته و این تجهیزات را درظرفیت ها متنوع و مدل های بشقابی، دو پروانه و تک پروانه، بشقابی، محیطی و جتی تولید و عرضه می کنند. در واقع بهتر است بگوییم دلیل استفاده از پمپ آب های خانگی در ساختمان ها به منظور وزن و ابعاد کم در آنهاست که بدون نیاز به اشغال فضای زیاد با قرار گیری در قسمتی از پارکینگ و یا حیاط ساختمان به منظور تقویت فشار و تامین آب مصرفی میتوان از آن بهره برد. نکته ی حائز اهمیت در رابطه با روش محاسبه پمپ آب خانگی این است که بهتر است که برخی از پارامتر و نکات لازم را پیش ازانتخاب این سیستم در نظر داشت تا در نهایت این تجهییزات بتوانند کارایی لازم و متناسب با نوع نیازمان را داشته باشند. از آنجا که انتخاب پمپی متناسب با نیازساختمان همواره از اهمیت بسیاربالایی برخوردار است به همین منظور میبایست قبل ازهرچیز به محاسبه ی روش های آن پرداخت که در این خصوص درنظرداشتن موارد زیر الزامی میباشد. که این موارد عبارتند از:

ارتفاع بالاترین وسیله بهداشتی متصل به سیستم لوله کشی ، افت فشار آب لوله از محل اتصال به آب شهری تا بالاترین وسیله بهداشتی که به طور معمول 25 Psi و فشار مورد نیاز وسیله بهداشتی که معمولا 8 Psi می باشد .

در نهایت نیز پس از روش محاسبه پمپ آب خانگی میبایست آن را با فشار آب شهر مورد مقایسه قراردهیم که اگر فشار شهر کمتر بود برای تامین، از طریق سه روش گفته شده دراین مطلب اقدام نمود که عبارت است از:-1 استفاده ازیک منبع در بالاترین ارتفاع ساختمان به منظور تامین فشار آب برای نزدیک ترین مصرف کننده.2- متناسب بودن حجم منبع ذخیره با حجم آب مصرفی و حجم آب برای آتش نشانی 3- بهره گیری از سیستم بوسترپمپ و متعلقات آن جهت تامین فشار مورد نیاز ازمنبع تحت فشار و نیزپمپ های تغذیه ی مجهز به سیستم به منظور تنظیم فشار بوسیله ی فلوسوییچ و کمپرسور هوای فشرده .در واقع بواسطه ی این سه روش ذکر شده میتوانروش محسبه پمپ را به بهترین شکل ممکن اجرا نمود.

تعداد واحد و طبقات ساختمان آپارتمانی-مسکونی نوع پمپ لوازم جانبی مورد نیاز

پمپ مورد نیاز برای یک طبقه تک واحدی

نیم اسب محیطی ست کنترل

پمپ مورد نیاز برای یک طبقه دو واحدی

نیم اسب محیطی ست کنترل

پمپ مورد نیاز برای دو طبقه تک واحدی

نیم اسب محیطی ست کنترل

پمپ مورد نیاز برای دو طبقه دو واحدی

یک اسب محیطی منبع 24 لیتری و کلید اتوماتیک

پمپ مورد نیاز برای سه طبقه تک واحدی

یک اسب بشقابی منبع 24 لیتری و کلید اتوماتیک

پمپ مورد نیاز برای سه طبقه دو واحدی

یک و نیم اسب بشقابی منبع 50 لیتری و کلید اتوماتیک

پمپ مورد نیاز برای چهار طبقه تک واحدی

یک اسب جتی منبع 24 لیتری و کلید اتوماتیک

پمپ مورد نیاز برای چهار طبقه دو واحدی

یک و نیم اسب دو پروانه منبع 60 لیتری و کلید اتوماتیک

پمپ مورد نیاز برای پنج طبقه تک واحدی

یک و نیم اسب دو پروانه منبع 60 لیتری و کلید اتوماتیک

پمپ مورد نیاز برای پنج طبقه دو واحدی

دو اسب دو پروانه منبع 80 لیتری و کلید اتوماتیک

پمپ مورد نیاز برای شش طبقه تک واحدی

یک و نیم اسب دو پروانه منبع 80 لیتری و کلید اتوماتیک

پمپ مورد نیاز برای شش طبقه دو واحدی

دو اسب دو پروانه منبع 100 لیتری و کلید اتوماتیک

شما بازدیدکنندگان عزیز می توانید با مراجعه به صفحه دانشنامه تاسیسات سایر مقالات درباره سیستم های آبرسانی را مشاهده و بررسی نمایید .

0 0 votes
امتیازدهی به مقاله
اشتراک
اطلاع رسانی برای
guest
2 نظرات
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
View all comments
اردهالی
اردهالی
3 سال پیش

مختصر و مفید و کارا. درود بر شما

منوچهر آمنی نژاد
منوچهر آمنی نژاد
1 سال پیش

باسلام و عرض ادب خدمت شما عزیزان دل مثل همیشه بسیار عالی و پرمحتوا خیلی خیلی سپاسگزارم خیلی این مطالب مفید واقع شددرپناه ایزدیزدان یاحق

دکمه بازگشت به بالا
2
0
لطفا دیدگاه خود را برای این مقاله درج کنیدx