آبرسانی

محاسبه پمپ مدار برگشت آبگرم

ما در این مقاله از مجله ی دماپویا با ارائه ی یکسری از مطالب به آشنایی در رابطه با روش محاسبه پمپ مدار برگشت آبگرم خواهیم پرداخت. می دانیم که دسترسی به آبگرم بهداشتی برای انجام برخی امور از قبیل: پخت و پز، استحمام و شستشو همواره به عنوان یکی از اولویت ها در هر سازه ساختمانی به شمار می آید و به همین منظور نیز جهت تامین آبگرم در ساختمان ها روش های متفاوتی نیز بکارگرفته می شود به این معنا که در هر ساختمانی با توجه به نوع و شرایط آن یکی از ابزار و یا تجهیزات حرارتی مورد استفاده قرار میگیرد و بوسیله ی آن گرما و حرارت مورد نیاز برای گرم کردن آب از طریق مصرف سوخت و انرژی تامین می گردد. به همین علت هم با در نظر داشتن میزان اهمیت این تجهیزات و کارایی های آن، مسئله ی حائز اهمیتی تحت عنوان به کارگیری روش های نوین برای به حداقل رساندن مصرف انرژی در این میان بوجود می آید. لازم به ذکر است چون در ساختمان و یا واحد هایی با متراژ بالا، تامین و یا دسترسی به آبگرم همواره با مشکل مواجه است از این رو برای سیرکوله کردن آبگرم و فراهم نمودن آسایش و رفاه افراد مسئله ی روش محاسبه پمپ مدار برگشت آبگرم، موضوعی است که از اهمیت بالایی برخوردار میباشد.

محاسبه پمپ مدار برگشت آبگرم

برای شناسایی بیشتر در رابطه با پمپ مدارگرمایشی بهتر است ابتدا ساختار و نحوه ی عملکرد آن را مورد بررسی قرار دهیم. در واقع نحوه عملکرد این نوع از تجهیزات تحت عنوان پمپ مدار گرمایشی به این صورت است که با قرار گرفتن در مدار لوله رفت و برگشت مخزن، منجر به افزایش جریان آبگرم مصرفی می گردد و به این ترتیب میتوان ازا تلاف و هدر رفت حرارتی در لوله ها مانع بعمل می آورد. بنابراین با استفاده از پمپ مدار برگشت آبگرم میتوانیم به راحتی در هر زمان آبگرم مورد نیاز با درجه حرارتی مطلوب را تنها با بازنمودن شیر دراختیار داشته باشیم پس با بهره گیری از این روش بدون اتلاف انرژی و هدر رفت حرارت، آبگرم مورد نیاز تامین می شود.از این رو برای انتخاب پمپ مدار گرمایشی لازم است پارامترها و نکات مهم تحت عنوان روش محاسبه پمپ مدار برگشت آبگرم را در نظر داشت تا از این طریق بتوان پمپ آب متناسب با نیاز و شرایط ساختمان را انتخاب و خریداری نمود چرا که اگر ظرفیت پمپ برابر با نیاز مصرفی ساختمان نباشد یعنی در واقع بین این دو تناسب و تعادل برقرار نگردد، نه تنها در مصرف انرژی صرفه جویی نمی شود بلکه همین امرمی تواند اتلاف انرژی را با خود به همراه داشته باشد. در ادامه ی مقاله با ما جهت آشنایی بیشتر با روش محاسبه پمپ مدار برگشت آبگرم همراه باشید.

نحوه محاسبه پمپ مدار برگشت آبگرم

با توجه به آنچه تا کنون در رابطه با پمپ مدار برگشت آبگرم و نقش حائز اهمیت آن در زندگی در مطالب گفته شد، دریافتیم که این سری از تجهیزات تحت عنوان پمپ مدار برگشت آبگرم از نوع عملکردی برخوردارند که به منظور افزایش جریان و چرخش آبگرم در ساختمان مورد استفاده قرارمی گیرد. لازم به ذکراست محل نصب و راه اندازی این نوع از پمپ درون موتورخانه ساختمان می باشد. با استفاده از این تجهیزات و بهره گیری از روش محاسبه پمپ مدار برگشت آبگرم میتوان از اتلاف و هدررفت انرژی مانع بعمل آورد. بنابراین میتوان گفت پمپ های مدار گرمایشی وظیفه ی به چرخش درآوردن آبگرم مصرفی ساختمان را به عهده دارند که به اصطلاح به این پمپ ها پمپ سیرکولاتور نیز گفته می شود که علاوه براستفاده در ساختمان های مسکونی در استخرها، پروژه های مسکونی و هرمکانی که به آبگرم نیاز داشته باشد، میتوان از آن بهره برد. نکته ی حائز اهمیت پیش از انتخاب هر مدل این تجهیزات که میبایست مورد توجه قرار بگیرد، رعایت دو فاکتور و مشخصه ی مهم فاکتور مهم هد و دبی مدنظر می باشد. علاوه براین نوع موتور، موقعیت نصب، نوع برق مصرفی نیزازدیگر موارد مهمی است که باید پیش از خرید و انتخاب این سیستم در نظر گرفته شود. ما در ادامه ی این مقاله به ارائه ی روش محاسبه پمپ مدار برگشت آبگرم به صورت دقیق پرداخته ایم.

هد پمپ = افت فشار مصرف کننده + افت فشار اتصالات + افت فشار مسیر برگشت

به عنوان مثال هد پمپ برگشتی آب یک ساختمان هفت طبقه با ارتفاع هر طبقه 3 متر که برای تأمین آب گرم مصرفی و گرمایش از موتورخانه مرکزی استفاده شده است از محاسبه داده های زیر و طبق فرمولی که در بالا گفته شد بدست می آید.

طول مسیر برگشت آب

طول مسیر برگشت آب از حاصلضرب ارتفاع هر طبقه در تعداد طبقات بدست می آید که باید تبدیل به فوت شود

طول برگشت = تعداد طبقات × ارتفاع هر طبقه

 18  =  3  ×  6

59 فوت = 18 متر

افت فشار

افت فشار این ساختمان را 2.5 فوت بر 100 فوت در نظر می گیریم و برای محاسبه افت فشار مسیر برگشت و اتصالات با 50 درصد افت فشار جمع می کنیم

افت فشار اتصالات و مسیر = 50 درصد   +  افت فشار

 0/0375  =  50%  (100  ÷  2.5)

افت فشار مصرف کننده

با فرض اینکه بیشترین افت فشار را ماشین ظرفشویی در این سیستم یا مدار دارد افت فشار آن را 30 فوت آب در نظر می گیریم

افت فشار مصرف کننده = 30 فوت

هد پمپ = ( افت فشار مسیر برگشت و اتصالات ) + افت فشار مصرف کننده

هد پمپ = ( 59  ×  0.0375 ) +  30

هد پمپ = 32.2

0 0 votes
امتیازدهی به مقاله
اشتراک
اطلاع رسانی برای
guest
2 نظرات
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
View all comments
مهدی
مهدی
2 سال پیش

متشکرم محاسبه منطقی ای بود. در مورد جایی که پمپ آب هم برای جبران ارتفاع وجود دارد کاش یک نقشه نحوه قرارگیری این دو پمپ را میگذاشتید.

علیکا
علیکا
2 سال پیش

فکر نمی‌کنید طول مسیر رفت و برگشت محاسبه شود!؟ این توضیحات شما ایراد داره???

اینها را هم ببینید
بسته
دکمه بازگشت به بالا
2
0
لطفا دیدگاه خود را برای این مقاله درج کنیدx