استخر ، سونا ، جکوزی

دلیل کدر شدن آب استخر

دلیل کدر شدن آب استخر

شنا، هم جنبه سرگرمی دارد و به عنوان ورزش نیز شناخته می شود. افراد بسیاری برای گذراندن اوقات فراغت ساعتی از وقت خود را در استخرهای خانگی یا عمومی سپری می کنند. جدا از تفریح، شنا کردن جنبه ی ورزشی و درمانی نیز دارد. اما یکی از ویژگی های یک استخر خوب داشتن آب زلال و پاکیزه است که علاوه بر اینکه نقش مهمی در حفظ سلامت و بهداشت شناگران دارد، هیچ کس حاضر نیست در استخری با آب کدر و بدبو شنا کند. با دما پویا همراه باشید تا علت کدر شدن آب استخر را که میتواند چندین مورد باشد را بررسی کنیم.

داشتن استخری با آب زلال و شفاف یکی از دغدغه های صاحبان استخرهاست. با شناکردن و فعالیت شناگران بدون شک آلودگی های وارد آب می شود که ممکن است این ذرات را نتوان به چشم دید اما بعد از گذشت مدتی با زیاد شدن آلودگی ها آب استخر کدر و بد بو می شود. در استخرهای روباز نیز براحتی می توانید دید که برگ و چوب روی آب می افتد همچنین ورود گردوغبار به داخل آن کدورت آب دورن استخر را به دنبال دارد. برای رهایی از این موضوع باید به طور مرتب آب استخر را به روش هایی که قبلا در مجله دماپویا نیز به آنها اشاره شده تصفیه کنیم. اما گاهی اوقات با رعایت این نکات نیز بازهم ممکن است آب استخر تیره و کدر شود. چند عامل علت کدر شدن آب استخر می باشد، با ما همراه باشید تا این عوامل را بررسی و مورد بحث قرار دهیم.

عوامل محیطی

عوامل محیطی

همانطور که اشاره شد با فعالیت و شنا کردن افراد مقداری مواد آرایشی و بهداشتی، مو و ذرات پوست داخل آب استخر باقی می ماند و یکی از علت های کدر شدن آب است. کیفیت آب ورودی به استخر می تواند تاثیر بسزایی روی آب استخر بگذراد و ممکن است مقداری ذرات ریز و گل و لای با خود داشته باشد. در استخرهای روباز و خانگی فضولات پرندگان، دوده و آلودگی های هوا، آب باران، برگ خشک و چوب درختان نیز با ماندن در آب استخر باعث کدر شدن آن می شوند. در بهار و تابستان نیز که دمای آب بالاتر است میتواند یکی از مورد های علت کدر شدن آب استخر باشد. 

بهم خوردن تعادل شیمیایی

یکی از روش های تصفیه آب استخر استفاده از مواد شیمایی می باشد اما اگر به درستی انجام نشود ممکن است یکی از عوامل بهم خوردن شفافیت آب استخر شود. اگر هنگام تصفیه آب از مقدار بالایی مواد شیمایی استفاده شود یا اینکه کیفیت مواد شیمایی بالا نباشد باعث از بین رفتن رنگ دیواره استخر می گردد. در ادامه به مقدار مجاز و استاندارد هریک از آنها اشاره شده است. PH مناسب آب بین 2/7 الی 7/8 می باشد اگر بالاتر از این میزان باشد باعث کدورت آب درون استخر می شود. از دیگر موارد تاثیر گذار در این امر میزان TDS است که نشان دهنده میزان مواد جامد محلول در آب بوده و حد مجاز آن کمتر از 2000PPM می باشد. میزان قلیایی مناسب آب استخر بین 80 الی 120 پی پی ام می باشد که بالاتر از این حد میتوان علت کدر شدن آب استخر باشد. سختی کلسیم آب استخر در حد 200 الی 400 ppm مجاز می باشد هرچه از این مقدار بیشتر شود آب استخر کدر خواهد شد. شاخص لانژیه نشان دهنده ی تمایل آب استخر برای رسوبگذاری شیمایی است که معمولا در اثر کم یا راکد شدن آب استخر اتفاق می افتد. میزان حد مجاز آن کمتر از 0.3 می باشد.

اخلال در فیلتراسیون

سیستم تصفیه آب استخر شامل تجهیزاتی از جمله فیلتر تصفیه استخر، پمپ تصفیه، پمپ سیرکولاتور واسکیمر می باشد. اگر بخواهیم این سیستم درست به وظیفه ی خود عمل کند باید به سرویس و نگهداری از آنها نیز توجه نمود و مراقبت از این وسیله ها کمک به داشتن استخری با آب شفاف و زلال خواهد کرد. یکی از علت کدر شدن آب استخر خرابی این تجهیزات می تواند باشد. به طور معمول تایم مشخص و محاسبه شده برای کارکرد پمپ 6، 8 و یا 12 ساعت می باشد. اگر زمان فعالیت پمپ کمتر از این میزان باشد و آلاینده های موجود در آب استخر حذف نشده و در کدر شدن آب نقش تاثیر مهمی دارد. با تکرار شدن سیکل فیلتراسیون موارد مورد استفاده در سیستم مانند کارتریج دیاتومه، سیلیس، ویترافیل به مرور زمان فرسوده و کهنه می شوند درست کار نکردن آنها باعث می شود که آب به خوبی تصفیه نشود و با مقداری ذرات ریز دوباره به سیستم استخر برگردد. خرابی شیر بک واش هنگام بازگشت آب به استخر نیز یکی از دلایل فیزیکی کدورت آب می باشد. سازنده های استخر در چهار یا دو طرف دیواره اسکیمر نصب می کنند با عبور جریان آب از این مسیر ممکن است مقداری هوا وارد پمپ شود که در عمل فیلتراسیون اخلال ایجاد کند. گرفتگی در مسیر لوله کشی، شکستگی پره ها یا صافی سیستم فیلتراسیون از دیگر عوامل کدورت آب استخر هستند.

0 0 votes
امتیازدهی به مقاله
اشتراک
اطلاع رسانی برای
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
دکمه بازگشت به بالا
0
لطفا دیدگاه خود را برای این مقاله درج کنیدx