مقالات عمومی

بازسازی خانه شامل چه کارهایی می شود

در این مجله به مراحل بازسازی خانه اشاره خواهیم داشت. خانه های قدیمی حس نوستالژیک و تداعی کننده خاطرات کودکی برای هر فردی است. با مرور زمان و بالا رفتن سن بنا کیفیت، استقامت و امنیت خود را از دستت داده و نیاز به مرمت دارند. و یا اینکه خانه ای به تازگی خریده اید و دوست دارید مطابق سلیقه خود فضای داخلی را تغییر دهید. و یا اینکه مدت زمان طولانی از در خانه ای زندگی کرده اید و نیاز دارید که طراحی و دیزاین آن را تغییر دهید. و یا اینکه بودجه کافی برای خرید ساختمان نوساز را ندارید، و به خرید سازه ی چندساله اکتفا می کنید. با این حال با بازسازی حرفه ای میتوانید با کمترین صرف هزینه محیط منزل خود را مدرن و شیک کنید.

Renovation

بازسازی خانه (Renovation) در سراسر دنیا عملی مرسوم است و در بسیاری از نقاط برای احیا و به روز کردن سازه ی ساختمانی روند بازسازی صورت می پذیرد. باید در نظر داشت که نوسازی با بازسازی امری کاملا متفاوت است، بازسازی به این معنی است که توسط افراد متخصص و مجرب به منظور حفظ و ماندگاری بنایی قدیمی و فرسوده انجام می شود. در واقع به کمک بازسازی می توان هر نوع تغییری در سازه ایجاد کرد و محیط را به شکل دلخواه تغییر داد. به طور عمده بازسازی ساختمان بیشتر به ظاهر آن توجه می شود و در این فرایند رنگ دیوارها، نوع سرامیک و کفپوش و دیوارپوش ها، کابینت، درهای ورودی، نمای ساختمان واز این قیبل کارها انجام می شود. لذا برای داشتن خانه ای مدرن و به روز بهترین گزینه ی پیش روی شما بازسازی است. با در نظر داشتن نکات و موارد کلیدی می توان با کمترین صرف هزینه و بدون آسیب زدن به سازه، آن را تغییر داد.

8 مرحله بازسازی خانه

بازسازی خانه با ایجاد تغییر در دکوراسیون و طراحی خانه علاوه بر ایجاد تنوع می تواند در حفظ و نگهداری بنا تاثیر عمده ای داشته باشد. مراحل بازسازی به طور عمده به دو بخش تقسیم بندی می شود. بازسازی زیرساختی که مربوط به تاسیسات ساختمان از قبیل لوله کشی و یا برق ساختمان می باشد. و یا اینکه بخش ظاهری و زیبایی داخلی ساختمان مرتبط است. درادامه مرحله به مرحله امور و فرایند بازسازی حرفه ای خانه را مورد بررسی قرار می دهیم.

طراحی و برنامه ریزی
اولین مرحله برای انجام بازسازی خانه طراحی پلن و نقشه ای حرفه ای است. باید در اولین مرحله مشخص کنید که قصد انجام چه نوع بازسازی دارید و به ترتیب اولویت انجام کارها را برنامه ریزی کنید. بودجه تقریبی مراحل را در نظر گرفته و مطئن شوید که با کمترین هزینه قادر به انجام بازسازی سازه هستید. برای انجام این کار بخش های مورد نظر را مشخص و به کارشناس مجرب بسپارید.

تعمیرات سقف و نمای بیرونی خانه
سالم بودن پوشش خارجی سقف از اهمیت ویژه ای برخوردار است، به طور معمول از ایزوگام و یا موزاییک برای پوشش سقف استفاده می کنند. که با رفت و آمد روی پشت بام این لایه دچار خرابی شده و در صورتیکه تعمیر نشود با نفوذ آب به لایه زیرین موجب نم و چکه در سقف می شود. بنابراین با بررسی پشت بام نسبت به تعویض و یاتعمیرات لازم اقدام نمایید. نمای ساختمان را باید مورد بررسی قرار داد که از کناره های پنجره ها آب به داخل نشت نکند. و یا لازم است که پنجره ها تعویض کنید و از مدل های دوجداره استفاده کنید که علاوه بر زیبایی نمای ساختمان، از اتلاف و هدررفت انرژی مانع بعمل می آید. اگر حس میکنید که دیوارها و یا اسکلت خانه دچار سستی و یا ایراد شده نسبت به رفع آن اقدام کنید.
تخریب اصولی
دومین مرحله از بازسای خانه تخریب اصولی قسمت هایی که قصد حذف آن را داریم، به طور مثال قصد تخریب یک دیوار را داشته باشید، یا برای مجزا کردن بخش از منزل قصد دیوار کشی دارید، یا هر بخش دیگر را تغییر دهید لازم است که به طور اصولی و اساسی نسبت به تخریب آن اقدام کنید. حین تخریب لازم است که با دقت انجام شود و به دیگر بخش های خانه از جمله سیستم آبرسانی و یا سیم های برق آسیب وارد نشود. و قسمتی از فضا را برای جمع آوری نخاله ها و مصالح در نظر بگیرید.
سیستم تهویه مطبوع، لوله کشی و یا سیم کشی
به طور عمده سیستم گرمایش و یا سرمایش از تجهیزات مهم و اساسی در هر سازه مسکونی به شمار می آید. در ساختمان های قدیمی معمولا از روش هایی ابتدایی برای تامین گرما و یا سرمای محیط تعبیه شده با مرور زمان و کاربرد سیستم های مدرن اغلب تمایل به تعویض سیستم تهویه مطبوع و یا تجهیزات گرمایشی دارند. به همین منظور حین بازسازی خانه لازم است که ابزار و تجهیزات لازم برای سیستم جدید طراحی و اجرا شود. از دیگر موارد که حین بازسازی باید در نظر داشت بررسی لوله کشی و یا سیم کشی ساختمان است. به مرور لوله ها دچار پوسیدگی و زنگ زدگی می شود که می توان با لوله نو تعویض نمود. و یا قسمتی از سیم کشی ساختمان دچار خرابی و قطعی می شود که باید مشکل را برطرف نمود.
عایق کاری
با توجه به اهمیت مصرف انرژی و راهکارهایی برای جلوگیری از اتلاف و هدررفت آن، در خانه های نوساز و یا آنهایی که بازسازی می شوند با استفاده از پوشش عایق مناسب در دیواره ها و کف میتوان از تبادل انرژی جلوگیری نمود. بعد از عمل تخریب لازم است که کف آشپزخانه، سرویس های بهداشتی، و دیگر بخش های خانه از عایق مناسب استفاده نمود. برای پوشش عایق میتوان از مصالح متناسب با شرایط ساختمان استفاده نمود. و به این ترتیب از ایجاد رطوبت در دیگر بخش های خانه و همچنین اتلاف انرژی مانع بعمل آورد.

نصب جزئیات و اجرای کابینت مناسب

نصب جزئیات و اجرای کابینت مناسب
در این مرحله از بازسازی خانه لازم است به جزئیاتی که به زیباتر شدن محیط کمک می کنند بپردازیم. به طور مثال با نصب قرنیزهای شیک و مناسب، گچ بری های تزئینی، اطراف در و پنجره ها و ریزه کاری هایی که نمای ظاهری آن را شیک و زیبا می کند با دقت و ظرافت انجام داد. از دیگر کارهایی که شاید بتوان گفت انجام آن امری ضروی و مهم است می توان به نصب کابینت هایی جدید و مدرن اشاره داشت. با یک ایده خلاقانه و طراحی مناسب کابینت آشپزخانه می توانید بیشترین استفاده بهینه از فضای آشپزخانه داشته باشید و در عین حال با استفاده از متریال شیک و منحصر بفرد نمایی لوکس و رویایی به محیط جلوه بخشید.

رنگ آمیزی دیوارها و استفاده از کفپوش مناسب
از دیگر مراحل بازسازی خانه رسیدگی به ظاهر آن است. رنگ دیوارها تاثیر بسزایی در طراحی و دیزاین منزل دارد. برای زیباتر جلوه دادن دیوارها میتوان با توجه به نوع سلیقه و هزینه در نظر گرفته شده میتوان از پوشش رنگ مناسب، و یا کاغذدیواری استفاده نمود. و یا اینکه برای دکوراتیو کردن محیط میتوان از سنگ های آنتیک، آجرنما برای سطح نهایی دیوار استفاده نمود. برای انجام رنگ آمیز بهتر است در آخرین مرحله و بعد از انجام تخریب و دیگر امور بازسازی اقدام نمایید. و بعد از ترمیم دیوارها حالا نوبت کفپوش می رسد. پوشش کف ساختمان مانند دیگر موارد از اهیمت ویژه ای برخوردار است، به طور عمده جنس کفپوش را میتوان از پارکت، سرامیک و یا سنگ، لمینت انتخاب نمود. بهتر است این مرحله از بازسازی خانه در فاز پایانی انجام دهید تا حین دیگر امور آسیبی به آن وارد نشود.
رسیدگی به بخش بیرونی ساختمان
از دیگر مراحل بازسازی خانه حالا لازم است که به سراغ بخش بیرونی رسیدگی کنید. اگر در خانه ی ویلایی زندگی می کنید با تغییراتی در حیاط میتوانید رنگ و رویی تازه به آن ببخشید. طراحی یک باغچه ی کوچک، استفاده از آب نما و یا حوضچه می تواند گزینه ای ایده آلی برای بازسازی حیاط باشد. و یا می توانید با اعمال تغییراتی در پارکینگ، راه ورودی آن، پارکینگ و یا انباری ساختمان استفاده بهینه ای از این قسمت ها داشته باشید.

0 0 votes
امتیازدهی به مقاله
اشتراک
اطلاع رسانی برای
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
دکمه بازگشت به بالا
0
لطفا دیدگاه خود را برای این مقاله درج کنیدx