سرمایشی

دلیل کند شدن دور موتور کولر آبی

برای تامین سرمایش محیط در تابستان از سیستم های مختلفی استفاده می شود که کولر آبی از رایج ترین آن ها می باشد. این مدل کولرها ساختار بومی دارند و با شرایط آب و هوایی اکثر مناطق ایران سازگاری دارند. می توان این سیستم را در مکان های مختلف به کار برد تا هوایی مطبوع و خنک را فراهم کرد. با توجه به گرم و خشک بودن شرایط آب و هوایی به سرعت محیط توسط این کولر خنک می شود و رفاه ساکنان فراهم می شود. با توجه به آن که از دیرباز از این سیستم ها استفاده شده، اغلب با ساختار آن آشنایی داریم. در این نوشتار از مجله دماپویا سعی خواهیم داشت دلیل کند شدن دور موتور کولر آبی را مورد بررسی قرار دهیم. با اطلاع از دلایل آن می توان از بروز اشکالات آن آگاه بود و در نهایت استفاده مطلوب تری از آن داشته باشیم.

دلیل کند شدن دور موتور کولر آبی

کولر آبی از طراحی و قطعات ساده ای تشکیل شده است؛ الکتروموتور یا همان موتور یکی از قطعات مهم و اصلی این سیستم است و ساختار پیچیده تری نسبت به سایر کولر آبی دارای قطعات ساده ای است که از جمله آن ها دینام یا همان الکتروموتور می باشد که جزء بسیار مهمی از این سیستم به شمار می رود. نسبت به دیگر اجزا موتور ساختار پیچیده تری دارد. به همین دلیل در صورتی که نیاز به تعمیر، نصب و یا راه اندازی داشته باشد، باید از متخصصین فنی کمک گرفت. هوادهی هر کولر ارتباط مستقیمی با قدرت موتور به کار رفته در آن دارد. الکتروموتورها به صورت کلی در دو دوسته طراحی و عرضه می شوند که به آن ها با خازن دائم کار، و دو دور با سیم پیچی راه اندازی گفته می شود. از دیگر سو برای بررسی آن که بدانیم چرا موتور کولر آبی کند می شود، باید به این نکته بپردازیم که قدرت آن ها به چه صورت طراحی می شود. به این منظور می توان گفت آن ها با چهار قدرت مختلف در دو سرعت تولید می شوند. برای بررسی طرز کار آن ها نیز می توان در نظر داشت که این دینام با تبدیل انرژی الکتریکی به جنبشی و حرکتی عمل می کند. پس از آن پروانه کولر به چرخش درمی آید تا هوای خنک ایجاد شده را در محیط پخش کند. مسلما در صورتی که خلل یا نقصی در این روند ایجاد شود، می تواند دور موتور کولر آبی را کند نماید که در ادامه به علل آن خواهیم پرداخت.

3 دلیل کند شدن دور موتور کولر آبی

برای خرید کولر آبی ممکن است دچار سردرگمی در انتخاب شویم و تشخیص سازنده های خوب برای ما دشوار باشد. از آن جا که سازنده های متعددی در زمینه ساخت این محصول با یکدیگر رقابت دارند و هر یک در تلاش اند با با بکارگیری بهترین قطعات محصول درجه یکی را به بازار عرضه کنند. با بکارگیری اجزای اولیه باکیفیت محصول تا مدت قابل توجهی عمر خواهد کرد و بازدهی بالایی خواهد داشت. به همین خاطر می توانید مقاله بهترین کولر آبی را در این مجله مشاهده کرده و پس از بررسی برندهای معتبر دست به خرید بزنید. 3 دلیل کند شدن دور موتور کولر آبی:

شل و یا سفت بودن تسمه : تسمه از اجزای دیگر به کار رفته در کولر است که در صورتی که تنظیم نباشد می تواند دلیلی برای کند شدن دور موتور کولر آبی شود. در صورتی که بیش از حد سفت باشد، مانع حرکت پروانه می شود و اگر بیش از حد شل باشد، به سختی پروانه به چرخش در می آید. نکته مهم در خصوص میزان شل و سفتی آن این است که باید به حدی سفت شود که اگر آن را در اطراف پولی جمع کنیم، به اندازه یک بند انگشت اضافه داشته باشد. ریگلاژ و تنظیم کردن تسمه از طریق چهار پیچی انجام می شود که در زیر دینام قرار دارند.

قطع شدن کلید موتور : علاوه بر تسمه، تنها یک دور کار کردن کولر نیز می تواند علت کند شدن دور موتور کولر آبی باشد. همانطور که می دانید، می توان کولر را در دور کند و تند مورد استفاده قرار داد. این قابلیت آن می تواند سبب شود سیم مربوط دور دوم صفحه کلید موتور قطع شود. البته حالت دیگری وجود دارد که ممکن است استاتور پاره باشد.

خرابی سیم پیچ راه انداز : علت کند شدن دور موتور کولر آبی می تواند به این خاطر باشد که سیم پیچ راه انداز به کلید گریز از مرکز وصل نباشد و یا سیم پیچ راه انداز به کار رفته در آن دچار سوخته و یا نیم سوز شدگی باشد.

افزایش دور موتور کولر آبی

در صورتی که کولر شما دچار مشکل می شود و یا با خرابی قطعات آن مواجه شده اید، توصیه می شود نگاهی داشته باشید به مقاله دیگری از تیم فنی مهندسی دماپویا؛ در مقاله نحوه عیب یابی کولر آبی اطلاعات لازم در خصوص ایرادات و مشکلاتی که ممکن است برای موتور و دیگر قطعات آن پیش بیاید را شرح داده ایم و نکات رفع آن ها را نیز بیان کرده ایم. با شناسایی این که بدانیم چطور دور موتور کولر آبی کند می شود، می توانیم دستگاه را برای مدت بیشتری مورد استفاده قرار دهیم و در روزهای گرم بازدهی بالایی از آن را داشته باشیم. بدین ترتیب دمای محیط کاهش یافته و سریعا خنک می شود. علاوه بر این موارد، برای دریافت راندمان قوی تر و سرمایش بالا می توان ترفندهایی در جهت افزایش دور موتور را به کار برد. با بکارگیری این ترفندها کارکرد سیستم بهینه تر خواهد بود. همچنین شما می توانید سرعت چرخش پولی را افزایش دهید و آن را تعویض کنید. البته انتخاب پولی به قدری کوچک نباشد که از حرکت تسمه جلوگیری شود.

0 0 votes
امتیازدهی به مقاله
اشتراک
اطلاع رسانی برای
guest
2 نظرات
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
View all comments
سلام
سلام
3 سال پیش

سلام علت کند شدن تدریجی دور کولر چیه

Majid
Majid
9 ماه پیش
در پاسخ به  سلام

میتونه تسمه موتور باشه که شل شده است و یا مشکل ازقدرت خازن موتور باشه که به اصطلاح نیم سوز شده است

دکمه بازگشت به بالا
2
0
لطفا دیدگاه خود را برای این مقاله درج کنیدx