گرمایشی

رادیاتور قرنیزی چیست

رادیاتور قرنیزی یک سیستم گرمایشی ساده و کارآمد محسوب می شود که گرمای مورد نیاز انواع ساختمان های مسکونی، اداری و تجاری را تأمین می کند. این سیستم گرمایشی دارای ظاهری زیبا و از مقاومت بسیار بالایی برخوردار است. در رادیاتورهای قرنیزی پوسته آلومینیومی به صورت قرنیز تولید شده و این امکان را به وجود می آورد که یک رادیاتور در پشت پوسته قرار گیرد. به طور کلی یکی از پرکاربردترین تجهیزات گرمایشی که طی دهها  سال مورد استفاده قرار گرفته اند، انواع مدل های رادیاتور و سیستم گرمایش مرکزی به شمار می روند. رادیاتورها در ابتدای تولید با ساختاری ساده و ابتدایی طراحی و ساخته می شدند که با ورود تکنولوژی به دنیای مدرن امروزی این تجهیزات نیز تغییر شکل داده و به کالاهایی لوکس و مدرن تبدیل شده اند. یکی از انواع مدل های رادیاتور که در سال های اخیر طراحی و روانه این عرصه شده مدل قرنیزی آن است.

رادیاتورهای قرنیزی به دلیل ساختار، طراحی شیک و منحصر به فرد این سری از رادیاتورهای گرمایشی در ساختمان های لوکس و مدرن بیشترین کاربرد را دارند که توانسته اند توجه بسیاری از معماران و طراحان دکوراسیون را به خود جلب کنند. این نوع رادیاتور همانطور که از نامش آن پیداست همانند قرنیز در پای دیوار و قسمت خط تقاطع دیوار و کف ساختمان نصب و اجرا می شود. جنس این رادیاتورها به طور معمول از آلیاژ آلومینیوم و یا ترکیب آن با مس، تهیه شده و در پشت پوسته لوله های آب تعبیه شده است.

رادیاتورهای قرنیزی سیستم های گرمایشی نوین و لوکس هستند که علاوه بر دارا بودن قابلیت های قرنیز، گرمایش محیط را نیز تأمین می کنند. نحوه ایجاد هوای گرم توسط رادیاتورهای قرنیزی به این شکل است با اتصال به سیستم مرکزی گرمایش ساختمان همانند موتورخانه و یا پکیج ها، آبگرم مورد نیاز را دریافت و گرمای ایجاد شده را به سطح رادیاتور انتقال داده و از این طریق گرمای محیط تأمین می شود. در این صورت آب سرد شده را مجدداً به مسیر موتورخانه هدایت می کند و این چرخه به طور دائم در حال جریان است و فرایند گرمایش تکرار می گردد. لوله های آبگرم موجود در رادیاتور از جنس مس و به صورت پره دار طراحی شده که موجب افزایش سطح تماس پره ها با آبگرم شده و در نتیجه گرمای مورد نیاز را درون اتاق توزیع می کند. این سری تجهیزات نیز همانند سایر سیستم ها از مزایا و معایبی برخوردار هستند که با در نظر داشتن ایراد و یا نقطه قوت آنها، می توان انتخابی هوشمندانه و بهینه را تجربه کرد.

مزایای رادیاتور قرنیزی

در این مقاله قصد داریم به صورت مجزا مزایا و معایب رادیاتور قرنیزی را بررسی کنیم. رادیاتورهای قرنیزی از سری محصولات نوین و لوکس در عرصه تأسیسات ساختمان به شمار می روند. این مدل رادیاتور به شیوه ای مدرن و خاص طراحی شده که تمامی ویژگی ها و مزایای سایر رادیاتورهای گرمایشی را دارد و به عنوان جدیدترین شوفاژهای گرمایشی شناخته می شود. به دلیل برخورداری از تکنولوژی های مدرن و کارآمد در حال حاضر به یکی از پرکاربردترین تجهیزات گرمایشی در ساختمان های لوکس و مدرن تبدیل شده است. در ادامه به مزایای رادیاتور قرنیزی اشاره خواهیم کرد.

رادیاتور قرنیزی تلفیقی از هنر و صنعت به شیوه ای مدرن و نوین طراحی شده که می تواند جایگزین قرنیز دیوار و سایر سیستم های گرمایشی باشد. به طور معمول این سری از رادیاتورها به شکل نواری و به صورت کم حجم طراحی و ساخته می شوند که همین امر موجب شده در زوایا و کناره های دیوار نیز قابل نصب و اجرا باشند. همچنین در ساختمان هایی که با کمبود جا مواجه هستند و امکان نصب سایر تجهیزات گرمازا مشابه وجود ندارد، با نصب رادیاتور قرنیزی، می توان گرمایش محیط را تأمین کرد. به طورکلی رنگ و طرح پوشش رادیاتور به دلخواه بوده و متناسب به سلیقه و نوع دکوراسیون، می توانید انتخاب و اجرا نمایید.

توزیع یکنواخت گرما

از دیگر مزایای رادیاتورهای قرنیزی، می توان به تأمین گرمای یکنواخت و مطبوع در کل محیط اشاره کرد. این مدل از رادیاتورها به عنوان قرنیز در سطح تقاطع دیوار و کف به صورت سراسری دور ساختمان را پوشش می دهند. نحوه ساختار آن به شکلی است گرمای آب را در کوتاهترین زمان به سطح رادیاتور منتقل می کند. از مزایای این محصولات می توان به توزیع یکنواخت گرما اشاره داشت. به علت نصب در سراسر فضای منزل و در پایین ترین سطح زمین از خروج هوای گرم به بیرون از ساختمان ممانعت می کند.

صرفه جویی در مصرف انرژی

یکی دیگر از مزایای رادیاتور قرنیزی، می توان به صرفه جویی انرژی و کاهش مصرف سوخت اشاره کرد. جنس رادیاتورها از آلیاژ اکسترود آلومینیوم و مس تهیه شده که این آلیاژها 5 برابر بیشتر از فولاد قابیلت انتقال گرما را دارند. همچنین به دلیل قابلیت اتصال به آبگرمکن های خورشیدی، می توان در مصرف انرژی صرفه جویی نمود. نصب و راه اندازی رادیاتور قرنیزی به آسانی امکان پذیر است و نیازی به سیستم لوله کشی نیست. این نوع رادیاتور قابلیت توزیع یکنواخت گرمایش را در محیط دارد و به این ترتیب در مصرف انرژی و هزینه های مصرفی صرفه جویی می گردد.

از بین بردن رطوبت دیوارها

در مناطق معتدل و شرجی به دلیل بالا بودن رطوبت، دیوارهای ساختمان دچار نم شده و با توجه به اینکه اغلب تأسیسات ساختمان از قبیل برق کشی در نزدیک کف قرار می گیرد، به مرور زمان و با افزایش رطوبت در ساختمان موجب خرابی دیوارها و سایر تأسیسات می شود. رادیاتورهای قرنیزی با ایجاد گرما در کف ساختمان موجب از بین بردن رطوبت دیوارها می شود که می تواند از مزایای این سری از تجهیزات گرمایشی به شمار رود.

رادیاتور قرنیزی به دلیل برخورداری از مزایای متعدد نسبت به سایر انواع رادیاتورها، مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته و ترجیح می دهند که از این وسایل گرمازا در ساختمان های لوکس بهره ببرند. از دیگر مزایا می توان به نصب، نگهداری راحت و کم هزینه، قابل تغییر با انواع دکوراسیون ها، قابل استفاده در ساختمان های مسکونی، اداری و یا تجاری و حتی ساختمان های قدیمی اشاره کرد. باید این نکته را در نظر داشته باشید که علاوه بر این موارد بدیهی است که معایب مختص به خود را نیز دارد که در ادامه مطالب از مجله دماپویا آنها را مورد بررسی قرار می دهیم.

معایب رادیاتور قرنیزی

این سری از سیستم های لوکس گرمایشی با قرار گرفتن در قسمت کف و پایین دیوار، هوایی یکنواخت و متعادل در اتاق ایجاد می کنند. در کنار برخورداری از مزیت های متعدد، برخی معایب نیز موجب شده که بسیاری از افراد با احتیاط نسبت به انتخاب و اجرای این مدل از رادیاتور های گرمایشی اقدام کنند. با این حال با اطلاع داشتن از معایب این سیستم ها، امکان انتخابی هوشمندانه را با توجه به موقعیت و شرایط ساختمان فراهم کرده است.

نداشتن سنسور قطع گرمایش

یکی از معایب رادیاتور قرنیزی که می تواند امری ناخوشایند باشد، این است که با گرم شدن هوای اتاق و رسیدن به دمای مطلوب، همچنان دستگاه به کار خود ادامه داده و هوای گرم ایجاد می کند و به دلیل نداشتن سنسورهای قطع گرمایش دمای اتاق همواره افزایش می یابد.

امکان فرسایش

محل نصب و اجرای رادیاتور قرنیزی روی دیوارها و نزدیک به کف ساختمان است و به دلیل اتصال به دیوار امکان دسترسی و بررسی مدام وجود ندارد. همچنین به دلیل اینکه پوشش قرنیز به طور مستقیم روی لوله های فلزی قرار گرفته و با آن در تماس است امکان دارد طی مدت زمان طولانی دچار زنگ زدگی و پوسیدگی شود و فرم ابتدایی خود را از دست دهد.

0 0 votes
امتیازدهی به مقاله
اشتراک
اطلاع رسانی برای
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
اینها را هم ببینید
بسته
دکمه بازگشت به بالا
0
لطفا دیدگاه خود را برای این مقاله درج کنیدx