آبرسانی

روش های کاهش صدای پمپ آب

ما در این مقاله ازمجله ی دماپویا قصد داریم با استفاده از مطالبی راهکارهایی را در جهت کاهش صدای پمپ آب در حین عملکرد ارائه دهیم . امروزه با بالا رفتن میزان جمعیت و افزایش آپارتمان نشینی با مشکلات زیادی مواجه هستیم که از مهمترین آن باید به معضل بزرگ کمبود آب یا مشکلاتی از این قبیل مانند : فشار کم یا قطعی در کلان شهر یا مناطق پر جمعیت اشاره نمود پس با در نظر داشتن این موضوع میبایست اقداماتی در جهت رفع آن صورت بگیرد که استفاده از پمپ های آب بهترین انتخاب برای حل این مسئله میباشد چرا که دارای قابلیت هایی است که میتواند میزان و فشار آب را افزایش بدهد البته پمپ های آب در زمینه های بسیاری کاربرد دارند که نوع خانگی آن به دلیل دارا بودن ابعاد و وزن کم مورد استفاده قرار میگیرند همچنین کارایی بهینه ای در اکثر سازه های ساختمانی را دارا میباشند. به طور معمول پمپ آب را درون طبقه پایینی ساختمان مانند پارکینگ، زیر زمین و یا راه پله قرار می دهند و برای تامین آب مورد نیاز طبقات، پمپ آب به طور دائم روشن بوده تا بتواندعمل آبرسانی را انجام دهد بنابراین بدیهی است که حین عملکرد سر وصدای آزار دهنده ی را هم ایجاد کند. اما با انجام برخی راهکارها می توان تا حدودی در کاهش صدای پمپ آب تغییر بوجود آورد که در ادامه به نکات طلایی و کاربردی در این خصوص اشاره خواهیم داشت. همانطور که اشاره شد استفاده از پمپ آب سبب افزایش فشار آب ساختمان می شود که علاوه بر آن روش های دیگری نیز برای این عمل انجام می پذیرد که گروه فنی مهندسی دماپویا در مقاله ای به راه های افزایش فشار آب به طور کامل پرداخته که با مراجعه به این صفحه می توانید راهکارهایی پیشنهادی ما را اعمال نمایید.

راهکار های کاهش صدای پمپ آب

در این قسمت ما قصد داریم با ارائه ی راهکار هایی به بررسی در رابطه با کاهش صدای پمپ بپردازیم در واقع باید گفت رعایت این نکات تاثیربه سزایی در حل این مشکل دارد. اگر برای خرید این سری تجهیزات سری به بازار زده باشید از سوی فروشنده ها، پمپ آب هایی با عملکرد بی صدا به شما پیشنهاد می شود در این خصوص لازم است بدانید که هیچ کدام از پمپ های موجود در بازار مطلقا بدون صدا نبوده و همگی آنها مقداری صدا را از خود انتشار می دهد یعنی به طورکلی کارکرد این دستگاه ها عمدتا توام با ایجاد صدا میباشد اما علاوه بر این موضوع نکات دیگری هم از جمله: جنس نامرغوب، خراب بودن اجزای داخلی، میزان نبودن محل قرار گیری پمپ در ایجاد و تشدید این صدای آزار دهنده و گوش خراش میتواند موثر واقع گردد. بنابراین توصیه ما در گروه فنی مهندسی دما پویا به شما این است که پمپ آب خانگی خود را از برندهای معتبر و با سطح کیفیت بالا انتخاب و خریداری نموده و نیز مراحل نصب و اجرای آن را به نیروی متخصص و مجرب در این زمینه بسپارید. این موارد بخشی از دلایلی اند که در بروز این مشکل میتوانند نقش داشته باشند و گاهی ممکن است حتی با رعایت این نکات هم باز پمپ در حین  عملکرد صدای زیادی را از خود منتشر می کند که ما در ادامه به بررسی بیشتر روش های کاهش صدای پمپ خواهیم پرداخت.

  • نصب و اجرای پمپ آب در محل مناسب

یکی از روش هایی که در جهت کاهش صدای پمپ آب در نظر گرفته میشود انتخاب بهترین محل برای نصب و اجرای پمپ آب می باشد که اولین گام این بوده  که بهتر است در مکان هایی که با محل سکونت فاصله ی زیادی دارند نصب گردند که در حین عملکرد صدای آن کم یا کلا به گوش نرسد و در همین رابطه باید گفت رعایت این نکته که حتی الامکان در محلی قرار بگیرد که صاف و تراز باشد هم در ایجاد بروز این مشکل تاثیر زیادی دارد به این صورت که در زمان شروع به کار کرد در موقعیتی قرار بگیرد که صاف یا تراز نباشد ارتعاشاتی را به دیوار وارد یا اتصالات آن برقرار نبوده و منجر به توقف کارکرد در این سیستم می شود پس در نتیجه اگر در موقعیت مناسب و درستی نصب گردد میتواند به نوعی از صدای زیاد آن جلوگیری نمود .اما یک نکته ی دیگر در خصوص نصب پمپ ها که در نهایت افزایش صدا را با خود به همراه دارد نصب پمپ هایی است که بدون مخزن هستند چرا که این دست از پمپ ها تنها دارای یک سری لوله کش ها بوده بدون مخزن و همین عدم وجود مخزن در آن در روند افزایش صدای آن تاثیر زیادی را داراست .

نصب و اجرای پمپ آب در محل مناسب
  • بهره مندی از عایق مناسب

مورد دیگری که در جهت کاهش صدای پمپ به بررسی آن می پردازیم یک راه هوشمندانه تحت عنوان بهره گیری از جعبه ی آکوستیک میباشد. درباره ی ساختار و اجزای تشکیل دهنده ی این محصول باید گفت یک جعبه ی مربعی شکل میباشد که از چوب نئوپان ساخته شده است و داخل آن با آکوستیک پوشش داده شده این ابزار مورد استفاده به نوعی عایقی است ضد صدا که این قابلیت را دارد هرنوع صدایی را که سیستم منتشر کند را در درون خود نگه داشته و مانع از انتقال آن به محیط بیرون شود و نیز تاثیر به سزایی در کاهش صدا را دارد. نکته ی حائز اهمیت در خصوص این محصول درباره ی طراحی و ساخت این جعبه است یعنی به هر میزان که ابعاد این جعبه بزرگتر باشد قابلیت بهتری در کاهش صدا دارد البته باید در نظر داشت که کارایی آن منوط به قرارگیری آن در یک محل مناسب میباشد .

بهره مندی از عایق مناسب
0 0 votes
امتیازدهی به مقاله
اشتراک
اطلاع رسانی برای
guest
2 نظرات
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
View all comments
فرهاد
فرهاد
3 سال پیش

با سلام و خسته نباشید
مطلبتون بسیار مفید بود.

آبتین رسا
آبتین رسا
3 سال پیش

سلام، با تشکر از مقاله مفید شما که البته چند نکته را بنده به آن اضافه میکنم: 1- در مواجهه با صدا مهم ترین کاری که لازم است انجام شود تشخیص گونه صدای ایجاد شده است. یعنی بفهمیم صدا از خود پمپ ایجاد میشود یا از لرزش و تنش منتقل شده از پمپ به سیستم لوله کشی است. این مهم مخصوصا در ساختمان های قدیمی تر که لوله کشی آن ها فلزی است بیشتر خود را نشان می دهد. برای حل این معضل بهترین راه استفاده از رابط های الاستیکی(مانند شلنگ های دو سر پرس) است که بین وروردی و خروجی… بیشتر بخوانید <

اینها را هم ببینید
بسته
دکمه بازگشت به بالا
2
0
لطفا دیدگاه خود را برای این مقاله درج کنیدx