گرمایشی

مقایسه رادیاتور قرنیزی با دیگر سیستم های گرمایشی

در این مقاله قصد داریم به مقایسه رادیاتور قرنیزی با دیگر سیستم های گرمایشی بپردازیم. با سرد شدن هوا و شروع فصل زمستان، نیاز به استفاده از سیستم ها گرمایشی افزایش می یابد. وسایل گرمازا با تأمین گرما و ایجاد هوایی مطلوب آرامش و رفاه ساکنین را فراهم می کند. سیستم های گرمایشی از دیرباز با ابتدایی ترین شکل مورد استفاده قرار گرفته و با پیشرفت تکنولوژی این تجهیزات نیز دستخوش تغییرات شده و به شکل مدرن، پیشرفته و امروزی تبدیل شده اند. سیستم های گرمایشی با مصرف سوخت و تبدیل آن به انرژی گرمایی، هوای گرم مورد نیاز را تأمین می کنند. به همین منظور تمام افراد برای انتخاب و خرید سیستم گرمایشی به دنبال روشی هستند که کمترین میزان مصرف انرژی را داشته و در عین حال از بیشترین بازدهی گرمایی برخوردار باشند.

رادیاتور و سیستم های مرکزی از قدیمی ترین تجهیزات در این عرصه به شمار می روند که با توجه به برخورداری از مزیت های متعدد به یکی از پرکاربردترین سیستم های گرمایشی نسبت به سایر وسایل مشابه تبدیل شده اند. از سری سیستم های گرمایشی که در منازل مسکونی، اداری و یا تجاری مورد استفاده قرار می گیرد، می توان به مواردی نظیر بخاری، سیستم گرمایش از کف، فن کویل، رادیاتور اشاره کرد که هر کدام عملکرد مختص به خود را دارا هستند.

در مقایسه رادیاتور قرنیزی با دیگر سیستم های گرمایشی، بهتر است در ابتدا نگاهی به نحوه عملکرد این مدل از رادیاتور داشته باشیم. رادیاتورهای قرنیزی بین دیوار و کف ساختمان به صورت سراسری نصب و اجرا می شوند. این مدل از رادیاتور ها از تجهیزات مدرن و لوکس به شمار می رود که تمام قابلیت های قرنیز را داشته و در عین حال گرمایش محیط را نیز فراهم می کند. ساختار این سری از سیستم های نوین به این شکل است که به صورت نوار با ارتفاع کم طراحی شده و لایه بیرونی که در معرض دید است از پوشش مناسب در طرح و رنگ مختلف تهیه می شود. همچنین این نوع رادیاتور در زیر لوله های آب قرار گرفته و با اتصال به منبع گرمایشی، آبگرم مورد نیاز درون لوله ها جریان یافته و گرما را به سطح رادیاتور منتقل می کند.

با توزیع هوای گرم توسط رادیاتور قرنیزی دمای اتاق به درجه دلخواه کاربر می رسد، آب عبوری با از دست دادن گرما، سرد شده و از طریق لوله برگشت به موتورخانه و منبع بازگردانده می شود و این چرخه مجدداً در حال تکرار است و گرمای محیط تأمین می گردد. جنس قرنیزهای حرارتی از آلومینیوم و در مدل های پیشرفته آنها از ترکیب مس و آلومینیوم تهیه شده است. همچنین به دلیل نوع آلیاژ آلومینیوم و مس، توانایی بسیاری در انتقال و تبادل حرارت دارند. این مدل از رادیاتور از ساختار و طراحی بسیار ساده در عین حال کارآمد برخوردار است و در ساختمان های مدرن و لوکس امروزی به چشم می خورند. برای انتخابی هوشمندانه در ادامه به مقایسه رادیاتور قرنیزی با انواع سیستم های گرمایشی اشاره خواهیم کرد.

مقایسه رادیاتور قرنیزی با رادیاتور پنلی و پره ای

در مقایسه رادیاتور قرنیزی با انواع سیستم های گرمایشی نظیر رادیاتور پنلی و پره ای، می توان گفت هر سه مدل از رادیاتورها به طور گسترده ای در ساختمان های مختلف برای ایجاد هوایی گرم استفاده می شوند و همگی از طریق جریان همرفتی و انتقال گرمای آب، دمای اتاق را گرم و دلنشین می کنند. از نظر شکل ظاهری و ابعاد تفاوت هایی با یکدیگر دارند که همین امر در عملکرد آنها نیز بی تاثیر نبوده است. رادیاتورهای قرنیزی به نوعی طراحی شده اند که قابلیت های قرنیز را دارند و گرمای محیط را نیز تأمین می کنند. در صورتی که رادیاتور پنلی و پره ای در ابعاد بزرگتر ساخته می شوند و قسمتی از فضای اتاق را نیز اشغال خواهند کرد. از مزایای رادیاتورهای قرنیزی، می توان به قابلیت اتصال به تمامی سیستم های گرمایشی از قبیل موتورخانه، پکیج، پنل های خورشیدی و حتی دیگ های بخار اشاره کرد.

در مقایسه رادیاتور قرنیزی با انواع سیستم های گرمایشی از جمله رادیاتور پنلی و پره ای، می توان گفت که برای نصب رادیاتورهای قرنیزی عدم نیاز به سیستم لوله کشی از برتری های آن نسبت به مدل های پره ای و پنلی به شمار می رود. کاهش اشغال فضای مفید سازه، آزادی عمل در چیدمان اتاق از ویژگی های مدل قرنیزی است که در خصوص رادیاتورهای پنلی و پره ای این موضوع صدق نمی کند. از دیگر موارد در رابطه با مقایسه رادیاتور قرنیزی با رادیاتور پنلی و پره ای، میتوان گفت که رادیاتورهای قرنیزی در قسمت پایینی دیوار نصب می شوند و برخلاف مدل های پنلی و پره ای هیچ فضایی را اشغال نمی کنند و در دکوراسیون داخلی هیچ خللی ایجاد نکرده و می توانید به دلخواه چیدمان منزل را انجام دهید.

مقایسه رادیاتور قرنیزی با سیستم گرمایش از کف

در مقایسه رادیاتور قرنیزی با انواع سیستم ها گرمایشی از جمله سیستم گرمایش از کف، می توان گفت که هردو سیستم با اتصال به موتورخانه و از طریق جریان آبگرم هوای گرم مورد نیاز ساختمان را تأمین می کنند. سیستم گرمایش از کف، در کف ساختمان نصب و اجرا می شود. به این صورت لوله های 3 یا 5 اینچ با قرار گرفتن در کف ساختمان و اتصال از طریق کلکتورها به موتورخانه و یا منبع گرمایشی و ایجاد جریان آبگرم، گرمای مورد نیاز محیط را فراهم می کند. از ویژگی های این سیستم نسبت به رادیاتور قرنیزی، می توان به سطح گرمایش بیشتر اشاره داشت.

به دلیل برخورداری از نقاط قوت بسیار در سال های اخیر در کشورهای اروپایی و آمریکایی به روشی متداول برای تأمین هوای گرم استفاده شده است. در مقایسه رادیاتور قرنیزی با سیستم گرمایش از کف، می توان گفت که هر دو سیستم از شیوه های نوین و امروزی در صنعت تأسیسات به شمار می روند. گرفتگی و پوسیدگی لوله، سیاه شدن دیوارها، عدم اشغال فضای مفید از ویژگی های این روش ها به محسوب می شود. از دیگر موارد در رابطه با مقایسه رادیاتور قرنیزی با سایر سیستم های گرمایشی این که مدل قرنیزی به دلیل قرار گرفتن در سطح در صورت بروز هر نوع ایراد و خرابی با کمترین هزینه قابل رفع است، اما روش گرمایش از کف برای تعمیر نیاز به تخریب کف ساختمان دارد که همین امر هزینه های مصرفی بیشتری خواهد داشت. همچنین به دلیل سادگی در نصب و اجرا در سال های اخیر، سیستم های گرمایشی قرنیزی توانسته جایگزین سایر روش های گرمایشی باشد.

به دلیل برخورداری از نقاط قوت بسیار در سالهای اخیر در کشورهای اروپائی و آمریکایی به روشی متداول برای تامین هوای گرم مورد استفاده قرار گرفته است. در مقایسه رادیاتور قرنیزی با سیستم گرمایش از کف می توان گفت که هر دو سیستم از شیوه های نوین و امروزی در صنعت تاسیسات به شمار می آیند. گرفتگی و پوسیدگی لوله، سیاه شدن دیوارها، عدم اشغال فضای مفید از ویژگی های این روش ها به شمار می آید. از دیگر موارد در مقایسه رادیاتور قرنیزی با سایر سیستم های گرمایشی اینست که مدل قرنیزی به دلیل قرار گرفتن در سطح در صورت بروز هر نوع ایراد و خرابی با کمترین هزینه قابل رفع می باشد، اما روش گرمایش از کف برای تعمیر نیاز به تخریب کف ساختمان دارد که همین امر هزینه های مصرفی بیشتری دارد. همچنین به دلیل سادگی در نصب و اجرا در سالهای اخیر سیستم های گرمایشی قرنیزی توانسته جایگزین سایر روش های گرمایشی باشد.

مزیت رادیاتور قرنیزی نسبت به سایر سیستم های گرمایشی

در ادامه قصد داریم مزایای رادیاتور قرنیزی نسبت به سایر سیستم های گرمایشی را برای شما شرح دهیم. رادیاتورهای گرمایشی در انواع مختلفی طراحی و ساخته می شوند که هریک ویژگی های مختص به خود را دارند. همچنین از دیگر تجهیزات گرمایشی که از طریق جریان آبگرم گرمایش محیط را تأمین می کند، می توان به سیستم گرمایش از کف اشاره کرد. رادیاتور آلومینیومی و یا فولادی نیز از نوع دیگر رادیاتور شوفاژهای گرمایشی پرکاربرد به شمار می رود.

در حال حاضر یکی از سیستم های نوین که مورد توجه بسیاری از انبوه سازان قرار گرفته، مدل قرنیزی است. به دلیل نوع طراحی و ساختار رادیاتورهای قرنیزی و قرارگیری در سراسر اتاق، دمایی یکنواخت و متعادل به فضای داخلی هدیه می بخشد و اختلاف دمایی زیادی در نقاط مختلف اتاق ندارد. به دلیل نصب روی دیوار، به راحتی می توان در صورت نیاز آن را مورد بررسی قرار داد و نسبت به تعمیر اقدام کرد. رادیاتور قرنیزی فضا را اشغال نمی کند و با هر نوع سبک دکوراسیون همخوانی دارد و بدون اشغال فضا گرمای مطلوبی به فضای اتاق هدیه می بخشد. همچنین قیمت مناسب و کاهش هزینه ها جهت سیستم لوله کشی، تعمیرات و نگهداری، نصب روی دیوار نسبت به سایر تجهیزات مقرون به صرفه تر است.

0 0 votes
امتیازدهی به مقاله
اشتراک
اطلاع رسانی برای
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
اینها را هم ببینید
بسته
دکمه بازگشت به بالا
0
لطفا دیدگاه خود را برای این مقاله درج کنیدx