آبرسانی

پمپ مگنتی یا مغناطیسی چیست

ما دراین مقاله با ارائه ی اطلاعاتی به بررسی و آشنایی در رابطه اینکه پمپ مگنتی چیست وچه کاربردی دارد در مجله ی تخصصی دما پویا می پردازیم یعنی به طور کامل با کاربرد پمپ مگنتی آشنایی خواهید پیدا کرد . همه ی ما می دانیم که دسترسی به آب با فشار و حجم مناسب از سری نیازهای مبرم درزمینه های خانگی، صنعتی و کشاورزی به شمار می آید که تامین نمودن این نیاز با استفاده ازتجهیزات آبرسانی این قابلیت را دارا میباشد که دسترسی راحت به آب مورد نیاز را فراهم آورد . در رابطه با توضیح بیشتر کاربرد پمپ مگنتی ،یک نمونه از این سری تجهزات را میتوان تحت عنوان پمپ آب های آبرسانی نام برد که به منظور جابه جایی آب از یک نقطه به نقطه ی دیگر با فشار و حجم بیشترمورد استفاده قرارمی گیرند و با در نظرداشتن این موضوع که محصولات شرکت ها و کمپانی های فراوانی در این خصوص طراحی و ساخته گردیده، انواع پمپ آب در حال فعالیت هستند در واقع تمامی مدل های پمپ با قدرت آبدهی بالا تولید و به بازار جهت استفاده عرضه می گردند همچنین نیز با توجه به نحوه ی عملکرد هرمدل از این پمپ ها در جهت تامین یک نیاز در مصرف انتخاب می گردند .به عنوان نمونه یکی از پیشرفته ترین این تجهیزات را می توان پمپ مگنتی یا مغناطیسی نام برد دراین خصوص نیز سوالی که پیش می آید این است این مدل پمپ چیست و نحوه ی عملکرد آن به چه صورت می باشد از این رو ما مطالبی را در این مقاله جهت شناخت کاربرد پمپ مگنتی ارائه داده ایم که زمینه های استفاده از این محصول را هم نیز تعیین می نماید .

پمپ مگنتی یا مغناطیسی چیست

در ابتدای مقاله مطالب مختصری درخصوص نحوه ی عملکرد و کاربرد پمپ مگنتی ارائه داده شد حال در این قسمت به بررسی بیشتر این موضوع خواهیم پرداخت. پمپ های مگنتی از سری تجهیزات آبرسانی ای به شمار می آیند که در زمره ی پیشرفته پمپ و تجهیزات آبرسانی محسوب می گردند و  نحوه ی عملکرد این پمپ ها به این شکل است که از نوع سانتریفیوژ هستند یعنی در واقع محرک آنها از نوع مغناطیسی یا مگنتی می باشد و انتقال حرکت از الکتروموتور به ایمپلر به واسطه ی نیروی مغناطیسی صورت می پذیرد. در واقع می توان گفت که بین شافت الکتروموتور و شافت پمپ، هیچ نوع اتصال مکانیکی وجود ندارد بنابراین هم  نیازی به آب بند نخواهند داشت که در این قسمت برای کاربرد پمپ مگنتی  شافت داخلی که در معرض سیال پمپ شونده قرار دارد با استفاده از مجموعه ای از مگنت ها با خاصیت مغناطیسی و آهنربایی روی شافت تعبیه شده، که توسط بیرینگ ها و سیال حرکت می کنند. روی شافت دیگر مگنتهای بیرونی تعبیه شده که روی شافت انتقال قدرت قرار گرفته است. مگنتهای بیرونی و درونی به وسیله ی یک آب بند استاتیکی، پوسته و یا دیافراگم، سیال پمپ شونده را از اتمسفر بیرونی جدا می سازند و پروانه به همراه مگنت های درونی توسط شافت مغناطیسی در مگنت های بیرونی به چرخش در می آید که در این صورت  اجزا و قطعات بیرونی به دو صورت مستقیم بر روی مجموعه هوزینگ بیرینگ، و یا شافت الکتروموتور نصب و تعبیه می شوند. در ادامه ی مطالب به آشنایی بیشتر با کاربرد پمپ مگنتی می پردازیم .

پمپ مگنتی و کاربرد آن

پمپ مگنتی و کاربرد آن

در خصوص آشنایی بیشتر با پمپ مگنتی و قابلیت هایی که این نوع از تجهیزات دارا میباشند باید گفت این دسته از پمپ ها در زمینه های مختلفی از جمله مورد استفاده قرار گرفتن در کشاورزی ، امور خانگی و صنعتی حائز اهمیت میباشند چرا که از جایگاه کاربرد بالایی برخوردارند . در واقع در تکمیل مطالب برای آشنایی با کاربرد پمپ مگنتی بهتر است بگوییم این نوع از پمپ های مغناطیسی از سری پمپ سانتریفیوژمیباشند که نیروی مورد نیاز در آن برای به حرکت در آوردن پروانه به جای شفت نیروهای مغناطیسی میباشد که محل قرار گیری آن به این صورت است که یکی رو و دیگری در داخل آن تعبیه شده است در واقع روی حلقه های آهن ربایی شکل هستند و با روشن شدن دستگاه  حلقه ی بیرونی شروع کار کردن یعنی حرکت می کند و حلقه ی درونی که به پروانه متصل می باشد گردش کرده و و سیال پمپاژ می گردد و اما در رابطه با ساخت این پمپ ها باید گفت آن قسمتی از این تجهیزات که با سیال در ارتباط می باشد از جنس  PP  یا PVDF است به منظور اینکه در برابر خوردگی جلوگیری نماید و دهانه ی آنها در دونوع فلنچی و رزوه ای است که انتخاب آن بسته به نوع نیاز متقاضی می باشد. نکته ی حائز اهمیت در باره ی ساختار و کاربرد پمپ مگنتی آهن رباهای موجود در آن است که بسته به اندازه ی پمپ این آهن ربا کوچک یا بزرگ در نظر گرفته می شود . از موارد استفاده پمپ های سانتریفیوژ انتقال مواد شیمیایی و مایعات خطرناک می باشد و پمپ آبی که در این زمینه مورد استفاده قرار می گیرند دارای آب بند می باشند که بعد از مدتی کارکردن سیال و مایعات پمپ شونده از این قسمت به بیرون از پمپ هدایت و کاربرد پمپ مگنتی موجب پخش شدن بخارات و گازهای سمی ناشی از آن می گردد.همچنین در خصوص پمپ مگنتی یا مغناطیسی می توان گفت به دلیل حذف آب بند در آنها دیگرمشکل نشتی دیگر وجود نخواهد داشت و به همین دلیل نیز به آنها پمپ ضد اسید و یا پمپ تزریق  هم گفته می شود . بنابراین از این مدل پمپ میتوان در صنایع شیمیایی بیشترین کاربرد و استفاده را برد و به دلیل حذف سیل مکانیکی یا همان آب بند استهلاک در آنها به کمترین حد رسیده و این قابلیت را دارا می شود که خطرات ناشی از نشتی گاز و بخارات سمی را به صفر برساند.بنابراین عمده ی کاربرد پمپ مگنتی در جهت انتقال مواد شیمیایی، سیالات خطرناک و سمی، سیالاتی با خورندگی بالا است البته باید گفت این سری از تجهیزات دارای یکسری کاربرد های دیگر نیز میباشند از جمله : مورد استفاده قرار گرفتن برای انتقال سیالات اسیدی و قلیایی یا منتقل نمودن مواد شیمیایی سمی و گران قیمت ، دارا بودن مواد شییایی فرار و آروماتیک ، سیالات سوزان و خورنده که اغلب برای طبیعت یک آسیب بزرگ محسوب می گردند و نیز دارا بودن سیالات رادیو اکتیو که همگی از کاربرد پمپ مگنتی به شمار می آیند .

0 0 votes
امتیازدهی به مقاله
اشتراک
اطلاع رسانی برای
guest
1 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
View all comments
میرعماد
میرعماد
3 سال پیش

البته در تصحیح توضیحات کاربردی شما باید عرض شود که پمپ های مگنتی برای سیالات شیمیایی، خورنده و خطرناک استفاده می شوند که در صورت تماس به سیل ها و آببندهای مکانیکی به مشکل بر میخورند. پمپ های مگنتی لزوما پمپ سانتریفیوژ نبوده و میتوانند پمپ دنده ای، رفت و برگشتی و یا…. هم باشند. پمپ مگنتی به علت کوپلینگ خاص آب به این عنوان شناحته میشود که این شیوه اتصال در پمپ های مختلف میتواند استفاده شود. همچنین لازم به ذکر است در سیستم مگنتی از بیرینگ استفاده نمی شود و قطعات همگی بوش هستند.

اینها را هم ببینید
بسته
دکمه بازگشت به بالا
1
0
لطفا دیدگاه خود را برای این مقاله درج کنیدx