سرمایشی

کولر گازی می تواند باعث انتقال بیماری شود

در این مقاله از مجله دماپویا به دنبال بررسی این سوال هستیم که آیا کولر گازی می تواند باعث انتقال بیماری می شود. ممکن است در نگاه اول این سوال کمی عجیب به نظر برسد، اما با توجه به آن که ممکن است دغدغه کاربران متعددی باشد، قصد داریم به بررسی آن بپردازیم. بطور کلی سیستم های تهویه و سرمایشی، هوای مطبوع مورد نیاز یک محیط بسته را فراهم می کنند و به سبب عملکرد دوگانه ای که در تامین هوای سرد و گرم دارند، در هر چهار فصل سال قابل استفاده می باشند.

یکی از سیستم های پرکاربرد برای این منظور، کولر گازی اسپلیت می باشد که به منظور تامین برودت و حرارن در ساختمان های مختلف به کار می روند. ناگفته نماند که از این دستگاه در کاربری های مسکونی، تجاری و اداری استفاده می شود. در خصوص ساختار و نحوه کارکرد کولر گازی می توان گفت که این سیستم از دو بخش اصلی یونیت داخلی یا اواپراتور و یونیت خارجی یا کندانسور تشکیل می شود. کندانسور را اغلب در بیرون از فضا، مانند بالکن، پشت بام یا حیاط نصب می کنند. نقش یونیت خارجی تامین هوای مورد نیاز کولر گازی بوده که هوایی تمیز را وارد می کند.

در واقع طرز کار اسپلیت ها برای هوادهی به وسیله چرخش گاز مبرد در سیکل تبرید انجام می گیرد و با این فرایند سرمایش و گرمایش مورد نیاز را تامین می کند؛ لازم به ذکر است که در مدل های مدرنی که به وسیله برندهای معتبر طراحی می شوند، فیلترهای چند لایه به کار می رود که هوای تامین شده را بعد از عبور از فیلتر تصفیه می کند و به داخل ساختمان هدایت می شوند. به همین خاطر محبوبیت اسپلیت به عنوان یک تجهیزات تهویه مطبوع افزایش داشته و مورد استقبال بالایی قرار دارد. اما باید دید کولر گازی بیماری را نیز منتقل می کند یا خیر.

کولر گازی می تواند باعث انتقال بیماری شود

همانطور که گفته شد، یکی از مهم ترین نکات برای خرید کولر گازی اسپلیت این است که شرکت های سازنده معتبر اغلب آن را مجهز به فیلترهای چند لایه طراحی می کنند و هر یک مدل خاصی داشته تا عمل تصفیه هوا و فیلتراسیون به بهترین شکل انجام گیرد. این فیلترها بر روی دریچه خروجی پنل داخلی قرار می گیرند که وظیفه آن ها این است که از ورود ذرات معلق آلاینده به محیط جلوگیری کرده و ذرات را به دام می اندازند. کولر گازی جی پلاس از برندهای موفق در عرصه ی کولر گازی به شمار می رود که در ساخت انواع مدل های اسپلیت از فیلترهای قدرتمندی بهره می گیرد.

پیش از بررسی عوارض باد کولر گازی باید گفته شود که به ویژه در شهرهای بزرگ و پرجمعیت، هوا مملوء از آلاینده های ریز و درشت می شود که با تنفس وارد ریه افراد می شوند. به کمک این تکنولوژی ریسک عوارض مختلف جسمی و روحی افزایش می یابد. ریسک ابتلا به بیماری های احتمالی مانند آسم، آلرژی، بیماری های تنفسی دیگر، همچنین مشکلات ریوی و قلبی با استفاده از اسپلیت کاهش می یابد. از انواع آلاینده هایی که در فضاهای بسته معلق اند گرد و غبار، پرز و خاک، دود سیگار، موی حیوانات را می توان نام برد. با انجام فعالیت های روزمره درون فضای بسته منزل یا محل کار این آلاینده ها در هوا پخش شده و باد کولر گازی آن ها را به چرخش در می آورد. وظیفه فیلترهای به کار رفته در اسپلیت این است که ذرات موجود را تصفیه می کنند تا هوای محیط پاک و عاری از خطرات و انواع ذرات ریز و درشت آلاینده شود. البته مصرف کنندگان باید در نظر داشته باشند که این فیلترها قابل شستشو هستند و نظافت آن ها به صورت منظم از نکات مهمی است که باید رعایت شود تا عملکرد آن افت نکند.

با توجه به توضیحات ارائه شده تا به این جای مقاله، هنوز نمی توانیم به طور قطع ادعا کنیم که آیا کولر گازی باعث انتقال بیماری می شود یا خیر. زیرا باید این نکته را هم در نظر داشت که شاید فیلترها نتوانند ذرات بسیار ریزی مانند تمام ویروس ها و میکروب های موجود در هوا را جذب و تصفیه کنند. در نتیجه ممکن است که این ذرات به دام فیلترها نمی افتند و از لایه های آن رد می شوند. به این دلیل در صورت زیاد شدن یک ویروس یا باکتری در فضا، ممکن است این نوع محصولات با به چرخش درآوردن و وزش هوا در یک محیط بسته، آن ویروس یا باکتری را پخش کرده و افراد را در معرض بیماری قرار دهد. در نتیجه ممکن است بروز بیماری، نه بخاطر خود دستگاه، بلکه به دلیل شرایط اپیدمی شدن یک ویروس و چرخش هوا در یک سیکل بسته، باعث انتشار بیماری شود.

آیا کولر گازی باعث انتقال کرونا می شود

آیا کولر گازی باعث انتقال کرونا می شود

با افزایش دما و گرمایش شدید هوا افراد نیاز جدی به سیستم های سرمایشی دارند تا با بکارگیری دستگاهی سرمایشی، تابستان را در محیط منزل و کار تحمل پذیر کنند. اما با شیوع و همه گیری ویروس کرونا این سوال مطرح می شود که آیا کولر گازی باعث انتقال کرونا می شود. ناگفته نماند که این امر با پیدایش و تشدید سویه های جدیدتر این ویروس و جهش آن که علائمی حادتر دارد، بسیار نگران کننده تر می شود.

همانطور که احتمالا می دانید، این بیماری ریه افراد را درگیر می کند و موجب بروز اختلالات تنفسی مختلف می شود. علائم ویروس کرونا که شامل سرماخوردگی، سندروم حاد تنفسی می شود، در سراسر دنیا مرگ و میرهای فروانی را باعث شده و متاسفانه روزانه شاهد افزایش آمار مرگ افراد هستیم.

کرونا یا همان کویید 19 که امروزه اغلب با علائم آن آشنا بوده و یا دوره ای به آن مبتلا شده ایم، یک نوع بیماری حاد عفونی است که عمدتا ریه یا گوارش افراد را درگیر می کند. سوالی که ممکن است برای دارندگان اسپلیت ها پیش بیاید، این است که آیا ویروس کرونا از طریق کولر گازی هم منتقل می شود یا خیر.

با توجه به آن که این بیماری نسبتا نوظهور و همچنان ناشناخته اشت، در سراسر جهان یافته ها و تحقیقات گسترده ای روی آن در حال انجام است. اما در حال حاضر در نهایت همگی برحسب شواهدی موقتی بوده و نمی توان به صورت قطعی، ثابت و حتمی بودن نتایج تحقیق را تایید کرد. بنابراین با توجه به ناشناختگی ویروس کرونا و در دسترس نبودن اطلاعات کافی، نمی توان با قاطعیت در خصوص نحوه ی انتقال و انتشار آن اظهار نظر کرد. در این مطلب نیز براساس یافته های موجود به تاثیر کولر گازی در انتقال کرونا پرداخته ایم.

آیا کولر گازی باعث انتقال کرونا می شود

طریقه سرایت ویروس کرونا از طریق عطسه، سرفه و قطرات بزاق دهان انجام می گیرد که در هوا پخش شده و به دیگر افراد منتقل می شود. البته لازم به ذکر است که این ویروس روی سطوح کاغذ، فلز، لباس و سایر پارچه ها تا مدت کوتاهی زنده می ماند. در نتیجه اگر ویروس درون فضای بسته ای محبوس باشد و روی سطوح باقی بماند، زمانی که کاربر اسپلیت را روشن کند، با گردش باد در اتاق، به چرخش افتاده و در محیط پراکنده می شود. زیرا به واسطه عملکرد این سیستم تهویه مطبوع هوای داخل اتاق به طور دائم در حال گردش است. هوای اتاق توسط دریچه های پنل داخلی به درون دستگاه مکش شده و بعد از خنک شدن دوباره به داخل اتاق بازمی گردد.

بنابراین در اثر این فرایند، ممکن است ویروس های موجود در هوا به فرد دیگری سرایت کند. مسلما این مسئله در مکان های پرترددتر و عمومی مانند بیمارستان ها، بانک ها، اداره ها، دفاتر مختلف و غیره خطر بیشتری در بر دارد. دلیل آن این است که روزانه جمعیت قابل توجهی در آن رفت و آمد دارند و در نتیجه احتمال انتشار کوید 19 را افزایش خواهد داد. نکته دیگر آن است که این ویروس در هوای خنک ماندگارتر است و با روشن بودن سیستم های برودتی مانند کولر گازی به گردش در می آمده و موضوع را نگران کننده تر می کند.

با وجود احتمال انتقال بیماری توسط کولر گازی نمی توان مطلقا آن را مضر دانست و از استفاده از آن جلوگیری کرد و با گرمای شدید هوا در محیط بسته نیز بدون بکارگیری سیستمی سرمایشی سپری کرد. به خصوص در مناطق گرمسیر کشور که دمای هوا به شدت افزایش می یابد، تهیه سیستمی خنک کننده ضروری تر به نظر می رسد. در واقع لازم است برای جلوگیری از انتشار ویروس کرونا از طریق کولر گازی، نکات آن را در نظر داشته و رعایت کرد.

البته باید دانیم که کولر گازی هایی که محصول برندهای مطرح و شناخته شده می باشند، مجهز به سیستم فیلتراسیون قوی هستند که لایه های فیلتر به کار رفته در آن، قادر به جذب ذرات بسیار ریز هم می باشند. البته گفتنی است که فیلترهای موجود در بازار متنوع بوده و در حقیقت قدرت یکسانی در جذب آلاینده ها ندارند.

از قدرتمندترین فیلترهای موجود که در این سیستم ها به کار می رود می توان به هپا و نانو اشاره داشت که قادر اند ویروس و میکروب را هم به دام بیاندازند. این فیلتر ریزترین ذرات را هم تصفیه می کند و قدرت قابل توجهی برای تصفیه هوا دارد. یکی دیگر از کارهایی که منجر به کاهش اشاعه این ویروس می شود، ضدعفونی کردن فیلترهای کولر گازی با مواد قوی است. همچنین توصیه می شود که یک پنجره یا دریچه را نیمه باز بگذارید تا در مدت زمانی که دستگاه روشن است، هوای تازه وارد محیط شود.

استفاده از ماسک در مکان های عمومی شدیدا ضرورت دارد و همچنین استفاده از مواد ضدعفونی کننده مانند الکل و ژل های پاک کننده در کاهش ابتلا به این ویروس موثر است. بنابراین با گرم شدن هوا می توان همچنان از سیستم کولر گازی اسپلیت به عنوان تجهیزات خنک کننده استفاده کرد و با انجام پروتکل های لازم از انتقال بیماری مانند ویروس کرونا تا حد ممکن جلوگیری نمود.

0 0 votes
امتیازدهی به مقاله
اشتراک
اطلاع رسانی برای
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
دکمه بازگشت به بالا
0
لطفا دیدگاه خود را برای این مقاله درج کنیدx