سرمایشی

ایرواشر چیست

این مقاله از مجله دماپویا بر این متمرکز است که ایرواشر چیست و کاربرد آن چگونه است. یکی از سیستم های تهویه مطبوع که قابلیت تامین هوای مطبوع و تصفیه هوا را در حجم گسترده دارد، ایرواشر است. این سیستم از کاربرد دوگانه در تامین سرمایش و گرمایش برخوردار است. برای تامین هوای مناسب در هر چهار فصل سال می توان آن را به کار برد. این دستگاه در کاربری های گوناگون مورد استفاده قرار می گیرد و برای ایرواشر لازم است پیش از هر چیز بدانیم این محصول چیست. برای بررسی کاربرد و مزیت های آن می توان اشاره داشت که قابلیت افزایش رطوبت هوا و پاکسازی فضا از هر گونه آلاینده های شیمیایی، دود، مواد باکتری زا و آلرژی زا را دارد. به ویژه به منظور تامین هوای مطبوع سرد و گرم و همچنین تصفیه هوا، در سوله ها، مرغداری ها، سوله های تولید قارچ، کارخانجات، اداره جات، مجتمع ها و پارکینگ های عمومی کاربرد دارد. در ادامه بطور مفصل درباره انواع مدل ها و ساختار آن نیز خواهیم پرداخت. برای آگاهی بیشتر درباره این محصول تا انتهای مقاله با دماپویا همراه باشید.

برای آشنایی با ایرواشر و عملکرد آن نیاز است ابتدا نگاهی به برخی از نکات مربوط به آن داشته باشیم تا بتوانیم با در نظر داشتن آن ها، تجربه انتخابی هوشمندانه را داشته باشیم. به طور کلی سیستم های تهویه مطبوع، تجهیزاتی ضروری در تاسیسات هستند که به وسیله آن ها محیط های بسته را به درجه دلخواه ساکنان می رسانیم. از این رو برای پوشش تقاضای بازار سیستم ها و تجهیزات متنوعی در این زمینه طراحی می شوند که یکی کاربردی ترین آن ها داکت اسپلیت می باشد. این دستگاه سرمایشی از سری تجهیزاتی است که با توجه به مزایای متعدد آن، به صورت گسترده مورد استفاده قرار می گیرد و برای مکان های مختلف می توان آن را در نظر داشت.

در رابطه با آنچه باید باید درمورد ایرواشر بدانیم، لازم به ذکر است که نام دیگر آن هواشور است. با توجه به فیلترهای تصفیه هوایی که در ابعاد بزرگ در آن به کار رفته، علاوه بر تامین هوای مطبوع در هر چهار فصل سال، قادر است هوای محیط را تصفیه هم بکند. به سبب همین مزیت نیز همواره مورد استقبال مصرف کنندگان و بخصوص دارندگان کارخانجات، سوله ها و مراکز صنعتی و تجاری قرار گرفته است. به دلیل قدرت بالای فیلترهای تصفیه کننده به کار رفته در آن و تاثیری که در افزایش میزان رطوبت هوای ورودی دارد، هوا را به صورت مستقیم در تماس با قطرات آب قرار می دهد. بدین شیوه تبادل حرارتی و جرمی را میان آب و هوا ممکن می سازد.

علاوه بر مواردی که گفته شد، ایرواشر می تواند با اسپری کردن آب (با درجه مورد نیاز) میزان دمای هوای ورودی را به نسبت دمای آب اسپری شده برساند. با این توانایی می توان آن را در مکان های مختلف و تمامی فصول به کار گرفت و به جهت تهویه هوا و کاهش یا افزایش دمای آن به کار برد. در ادامه مطلب با هم نگاهی به تاریخچه ایرواشر خواهیم داشت و بررسی خواهیم کرد که در شکل ابتدایی آن چگونه طراحی شده است و چه کاربردی دارد.

تاریخچه ایرواشر

در جهت آشنایی بیشتر با این نوع از تجهیزات می توان ابتدا نگاهی به تاریخچه ایرواشر داشت. قدمت ساخت و طراحی این دستگاه به یک قرن پیش برمی گردد؛ که نشانی است از کاربرد گسترده آن. در واقع شخصی به نام Willis-Carrier برای اولین بار یک سیستم تهویه هوای مطبوع را طراحی کرد که از آن به منظور خنک کردن هوا و عبور آن از میان لوله های آب سرد استفاده می شد در نهایت بعدها وی برنامه های دیگری را طراحی کرد و آن ها را به مرحله اجرا در آورد. به این طریق که هنگام تماس مستقیم هوا با آب سرد، سیستم بایستی بتواند روند مربوط به عملکرد خود را ارتقا بدهد و سپس میزان رطوبت هوا را نیز کاهش دهد. از طرفی دیگر هم بتواند آب خنک را به حالت اسپری در هوا پخش کند و به این صورت این دستگاه سرمازا برای نخستین بار ساخته و به کارگرفته شد.

اجزای تشکیل دهنده ایرواشر

برای آن که بدانیم کاربرد ایرواشر چیست می توان مشخصه های فنی و ساختار آن را مورد بررسی قرار داد و برای اطلاع از آن به این می پردازیم که اجزای تشکیل دهنده آن چیست. با توجه به اطلاعات مربوطه آن در صورتی که قصد خرید دارید، در نهایت تجربه انتخابی متناسب با نیاز و موفق را خواهید داشت. لازم به ذکر است از آنجا که این سیستم کارایی های زیادی دارد، به همین نسبت می توان آن را از جهات گوناگون مورد بررسی قرار داد. به طور کلی ایرواشر دستگاهی با قابلیت مشابه به کولر آبی است که از طریق اسپری کردن آب در هوای محیط باد خنک را در محیط تامین می کند و در فصل زمستان نیز برای تامین گرمایش با عبور دادن باد از راه کویل، به وسیله آبگرم موتورخانه عمل می کند. در واقع این نوع سیستم به دلیل قابلیت های منحصر به فردی که دارد، مورد استفاده چهار فصل سال قرار می گیرد.

اجزای تشکیل دهنده در این سیستم عبارت اند از فن، نازل ها، فیلتر تصفیه هوا، دیفیوز، تیغه های قطره گیر و کویل آب گرم. همچنین یکی از اصلی ترین اجزای این دستگاه یک عدد محفظه است که درون آن تعدادی نازل برای اسپری کردن آب به کار می رود. یک قسمت جدا کننده نیز در سیستم به منظور تفکیک کردن آب و هوا در بخش خروجی تعبیه شده است. تمامی نازل هایی که در دستگاه به کار برده شده اند، از میزان ظرفیت پاشِش آب چیزی حدود 1/1 تا 2 گالن در دقیقه برخوردار است. باید در نظر داشت که محفظه ی آن نیز در ناحیه مکش فن نصب می شود. علاوه بر این یک قطعه هم در درون سیستم قرار می گیرد که از آن برای جمع کردن کثیفی های باقی مانده از آب های اسپری شده و ذرات معلق در هوا میتوان به کار برد. در ادامه به توضیحاتی درباره هر یک از قطعات ایرواشر خواهیم پرداخت.

قسمت های تشکیل دهنده دستگاه ایرواشر

اتاقک کویل: برای آنکه نکات مهم در مورد ایرواشر را بدانیم، می توان گفت از جمله مهم ترین قسمت های تشکیل دهنده ی این دستگاه اتاقک کویل می باشد که به عنوان محل ورودی هوا پس از عبور از دریچه ها به کار برده می شود. با توجه به نوع کارکرد این سیستم، برای بهره گیری از قابلیت گرمایشی آن، لازم است هوا از کویل گرم عبور کند. اما برای تغییر حالت آن به صورت سرمایشی بایستی هوا از میان آب سرد اسپری شده عبور نماید. گفتنی است که کویل های تعبیه شده در ایرواشر، لوله هایی از جنس مس به کار می رود که فقط آبگرم داخل آن ها جریان دارد.
اتاقک اختلاط: اتاقک اختلاط به یک فیلتر آلومینیومی گفته می شود که هوا پس از عبور از اتاقک کویل از آن عبور می نماید. اغلب از اتاقک اختلاط برای تصفیه هوا و جذب انواع ذرات معلق و گرد و غبار استفاده می شود.
اتاقک فن: از دیگر اجزای اساسی به کار برده شده در دستگاه ایرواشر اتاقک فن است که در نهایت هوا پس از عبور از اتاقک اختلاط یا همان فیلتر به واسطه فن های تعبیه شده به درون کانال های مورد نظر ارسال می شود.

تمامی اجزا و قطعات به کار برده شده در ایرواشر از کیفیت و مرغوبیت بالایی برخوردار اند و شایان ذکر است که قیمت مقرون به صرفه ای داشته و به منظور هوادهی در مکان های مختلفی می توان آن را به کار برد. به منظور تامین سرمایش و گرمایش می توان این سیستم را نصب کرد و برای هوادهی محیط کافی خواهد بود. به عبارت دیگر، نیاز به تهیه دستگاهی مجزا نخواهید داشت.

نحوه عملکرد ایرواشر در حالت گرمایش

در زمینه این موضوع که ایرواشر چیست و عملکرد آن چگونه می باشد، ابتدا می توان به نحوه عملکرد گرمایش آن پرداخت. تامین گرمایش توسط این سیستم تهویه مطبوع به این صورت انجام می گیرد که آبگرم در لوله های کویل تعبیه شده در دستگاه جریان پیدا کرده و سطح کویل داغ می شود. سپس هوا به وسیله فن از سطح کویل عبور کرده و گرم می شود. آبگرم این دستگاه بواسطه ی لوله کشی و اتصال به موتورخانه یا پکیج تامین می شود. هوا نیز بعد از گرم شدن به درون ساختمان منتقل می شود.

البته در مدل کوچک این سیستم تهویه مطبوع ممکن است ایرواشر به جای به موتورخانه، به کمک لوله کشی به یک پکیج دیواری گاز سوز متصل شود. یکی از مزایای مهم آن در بالا بودن راندمان گرمایشی آنها می باشد و عملکرد آنها نیز مشابه هواساز می باشد. علاوه بر آن، در حین ایجاد گرمایش، ایرواشر فرایند تصفیه هوا را نیز به بهترین شکل انجام می دهد. فیلترهای به کار رفته در آن قدرت بالایی دارند و آلاینده ها و گرد و غبار را به دام می اندازد تا محیط تصفیه شود. در صورت نیاز با تعبیه یک سری تجهیزات و امکانات رطوبت زنی و افزایش رطوبت هوا می تواند تمامی مشکلات مربوط به خشکی هوا در فصل زمستان و عواقب مخربی که بر روی تنفس و پوست دارد، جلوگیری کند.

نحوه عملکرد ایرواشر در حالت سرمایش

برای آن که بدانیم ایرواشر چیست و کاربرد آن چگونه است، می توان طرز عملکرد این دستگاه را در تامین سرمایش نیز شرح داد تا با این قابلیت آن هم آشنا شویم. ناگفته نماند که طریقه کارکرد ایرواشر در حالت سرمایش همان‌طور که گفته شد، به شیوه کاملاً تبخیری عمل می کند که مانند کولر آبی است. به این شکل که تمامی نازل های به کار رفته در آن، آب بر روی تمامی جریان های عبوری اسپری کرده و آن ها را به شکل ذرات پودری در می آورند. ذرات پودری که بر اثر اسپری آب ایجاد شده اند و منتظر بخار شدن هستند، حرارت ایجاد شده را از هوای عبوری لوله ها گرفته و به این شکل دما را کاهش می دهند تا هوای محیط خنک شود. به این صورت هوای خنک مثل حالت گرمایشی تصفیه شده و با آب تبخیر شده ترکیب می شود و باعث افزایش رطوبت نسبی ایجاد شده خواهد شد.

باید این نکته مهم را هم در نظر گرفت که در حالت سرمایشی، نمی توان رطوبت هوای سیستم را تنظیم کرد و ممکن است به مراتب میزان رطوبت موجود در محیط افزایش یابد. به همین دلیل می توان در تکمیل توضیحات معرفی ایرواشر و کاربرد آن اضافه کرد که برای ایجاد هوای خنک بهتر است از بکار بردن آن در مناطق مرطوب خودداری کرد اما در عوض برای محیط هایی با آب و هوای گرم و خشک کارایی بسیار مناسبی دارد.

برای جمع بندی موضوع ایرواشر و عملکرد آن، شایان ذکر است که این نوع سیستم سرمایشی گرمایشی برای تولید و ایجاد گرمایش بسیار مناسب است و با کمک دستگاه های مکملی مانند پکیج و بویلر می توان میزان هوای خروجی کافی و مطلوب را به وسیله آن تولید کرد. همچنین تامین سرمایش توسط این سیستم برای محیط های مرطوب و ساحلی توصیه نمی شود؛ زیرا ایرواشرها به طور هم‌ زمان توانایی از بین بردن رطوبت موجود در محیط و خنک کردن هوا را ندارند. در چنین شرایطی دستگاه هایی مانند سیستم هواساز، پکیج یونیت و… گزینه های بهتری می باشند.

نصب و راه اندازی ایرواشر به چه صورت است؟

ایرواشر سیستم تهویه مطبوعی هوشمند، پیشرفته و مدرن است می توان به جرئت گفت که از محبوب ترین تجهیزات در اروپا به شمار می رود. با توجه به قابلیت هایی که دارد مورد استقبال جدی قرار می گیرد. این دستگاه که تقریبا به تازگی وارد بازارهای مختلف شده، دارای راندمان قوی و توانایی زیاد در انجام تصفیه هوا و ایجاد رطوبت می باشد. به همین دلیل به سرعت موفق شد جایگاه قابل توجهی در فروش بازار را به خود اختصاص دهد. در زمینه آشنایی و معرفی کامل ایرواشر می توان به نکات مهم نصب و راه اندازی آن نیز اشاره داشت که حائز اهمیتی اند. به واقع می توان گفت قبل از راه اندازی و اجرای این سیستم، انتخاب محل نصب مناسب و راه اندازی دقیق آن اولویت اساسی دارد.

به عنوان مثال حتماً در نصب ایرواشر باید توجه کافی به محل کانال های هوایی رفت و برگشت سیستم داشت. یا اینکه اطمینان کافی را کسب کنید که تمامی اتصالات با دقت و ظرافت خاص خود انجام گیرند. اگر قرار است ایرواشر را برای یک آپارتمان نصب کنید، بهترین گزینه محل مناسب برای نصب آن بالای پشت بام است. همچنین توجه داشته باشید که توصیه می شود برای نصب این دستگاه ساختمانی اتاقک کوچکی را در نظر بگیرید تا با این کار از هدر رفتن انرژی جلوگیری شود.

نکته مهم دیگر در مورد نصب ایرواشر این است که سطح زیر محل نصب باید دارای عایق رطوبتی باشد. فراموش نشود که حتماً در فاصله زمانی مشخصی نگاه و بازبینی به فیلتر نصب شده در ایرواشر داشته باشید و پیش از استفاده و راه اندازی دستگاه در فصل زمستان، حتماً تمامی کویل های آب گرم بازرسی و کنترل شوند

 

نگهداری ایرواشر به چه صورت باید انجام شود؟

به طور عمده برای آنکه بدانیم نکات مهم نگه داری ایرواشر چیست، لازم است دستگاه را مرتبا مورد بازبینی و بررسی قرار داد تا چک کنید که تمامی قطعات و اجزای به کار رفته آن، عاری از هرگونه آلودگی و کثیفی باشند. انواع روش های بازرسی و کنترل ایرواشر به صورت زیر انجام می شود :
کنترل و بازرسی رطوبت گر ، کنترل خوردگی ، بازرسی، کنترل پرز، بخار روغن و کنترل بو

همه چیز درباره مزایا و معایب ایرواشر

تا این قسمت از مقاله به تمامی مطالب در خصوص آشنایی با اینکه ایرواشر چیست و کاربرد آن پرداختیم. حال برای تکمیل آن می توان اشاره ای داشت به مزایا و معایب این سیستم. زیرا با کسب شناخت لازم درمورد مواردی مانند قیمت دستگاه، میزان انرژی برق مصرفی، نحوه ی عملکرد و غیره، در نهایت میتوان یک انتخاب موفق و متناسب با نیاز را داشت. در این خصوص برای بررسی دقیق و ظریف مزایا و معایب ایرواشر پیشنهاد می کنیم انتهای مطلب ما را نیز مطالعه کنید.

 

معایب ایرواشر

به کار بردن آب به عنوان سیال خنک کننده محیط
پایین بودن بازدهی و راندمان در شرایط اقلیمی خاص مانند مناطق مرطوب و ساحلی

مزایای ایرواشر

قیمت های اولیه مقرون به صرفه و هزینه های عملکرد بسیار پایین
تولید صدای بسیار کم
یک سیستم ایده آل و مطلوب برای اماکن بزرگ

همچنین شما مشتریان عزیز می توانید در ساعات اداری از راهنمایی و مشاوره رایگان کارشناسان ما در رابطه با خرید بهترین چیلر متناسب با محیط مورد نظر بهره مند شوید .

0 0 votes
امتیازدهی به مقاله
اشتراک
اطلاع رسانی برای
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
اینها را هم ببینید
بسته
دکمه بازگشت به بالا
0
لطفا دیدگاه خود را برای این مقاله درج کنیدx