سرمایشی

اینورتر چیست

در این نوشتار به این خواهیم پرداخت که اینورتر چیست و مشخصه ها و کاربرد آن را بررسی خواهیم کرد. شاید اغلب ما از وسایل برقی استفاده کنیم که مجهز به اینورتر می باشند و با این قطعه آشنایی داشته باشیم. امروزه سازنده های معتبر با هدف ارتقای محصولات خود از فناوری های مدرن در خط تولید استفاده می کنند و به بازار روانه می کنند. با افزایش مصرف برق و انرژی و تاثیر مخربی که این انرژی بر محیط زیست دارد، دستگاه هایی به بازار عرضه می شوند که مدرن بوده و مناسب با شرایط محیط زیستی اند. این سیستم ها برای حل این معضل طراحی می شوند. با توجه به افزایش جمعیت و هزینه ها، افراد بیشتری ترجیح می دهند از محصولاتی استفاده کنند که مجهز به اینورتر باشند. بنابراین توسط کارخانه های تولیدی لوازم برقی نیز با استقبال مواجه می شود.

اینورتر و کاربرد آن

برای آن که بدانیم اینورتر چیست و کارکرد آن به چه صورت است، می توان نگاهی به عملکرد آن در دستگاه های الکتریکی داشت. این سیستم در این دستگاه ها نقش با اهمیتی دارد. اینورتر (Inverter) یا وارون گر جریان مستقیم را به جریان متناوب تبدیل می کند. به این صورت که این دستگاه الکترونیک قدرت با تغییر دادن فرکانس و ولتاژ اعمال شده به الکتروموتور آن را به گردش در می آورد و یا آن را راه اندازی می کند.

وظیفه اینورتر معکوس کردن برق AC به DC است و در فرکانس و ولتاژ خروجی دستگاه بدون تغییر در گشتاور موتور تغییر ایجاد می کند، این دستگاه به دو دسته تقسیم می شوند از نظر ورودی در طراحی های تکفاز و سه فاز ساخته می شوند. البته ناگفته نماند که در نهایت خروجی همه ی آن ها سه فاز می باشد. اینورتر در سیستم هایی نظیر تهویه مطبوع مانند انواع کولر گازی، کامپیوتر و لپ تاپ، انواع مدل های پمپ آب، آسانسور و جرثقیل، نوارهای نقاله، دیگر لوازم الکترونیکی منزل مانند یخچال و لباسشویی به کار می رود. این قطعه مصرف برق را کاهش می دهد و در نتیجه دستگاه بازدهی بالایی را خواهد داشت.

برای آشنایی با اینورتر و انواع مدل های آن می توان اشاره داشت که در تقسیم بندی مدل های مختلف آن فاکتور زمینه کاربرد حائز اهمیت است. همچنین برند سازنده و شکل موج تولیدی نیز تعیین کننده می باشند. ورودی این دستگاه نیز مدل های مختلفی از آن را می سازد. این سیستم های هوشمند از این قابلیت برخوردار اند که میزان بار الکتروموتور را تشخیص دهند و متناسب با آن ولتاژ و فرکانس ورودی به موتور را کنترل نمایند. مزیت سیستم هایی که به اینورتر مجهز هستند، این است که حین راه اندازی و روشن کردن دستگاه برق کمتری را مصرف می کنند و در نتیجه طول عمر الکتروموتور حفظ شده و از سیستم در برابر اضافه بار حفظ می شود.

کاربرد اینورتر در کولر گازی اسپلیت

در زمینه آنچه باید در مورد اینورتر بدانیم، لازم است گفته شود که سیستم های تهویه مطبوع مانند کولر گازی به صورت معمول مجهز به اینورتر نیستند. برای آن که الکتروموتور به کار رفته در آن ها به صورت مناسب کنترل شود و با جریان برق سازگار باشد، مجهز به ترموستات طراحی می شوند. ترموستات های معمولی که در این اسپلیت ها به کار می رود، هوای برگشتی از فضای اتاق را می سنجد و آن را مورد بررسی قرار می دهد. با این عملکرد زمانی که کولر محیط را به درجه دلخواه کاربر می رساند، جریان برق کمپرسور را قطع و وصل می کند..

برای آن که کولر مجدد شروع به کار کند و دستگاه مجدد راه اندازی شود، کمپرسور به انرژی قوی تری نسبت به انرژی اولیه نیاز دارد. به این خاطر برق بالاتری مورد مصرف قرار می گیرد. به این ترتیب با خاموش و روشن کردن دستگاه قطعات آن زودتر مستهلک می شوند و کمپرسور نیز به مرور آسیب می بیند. شرکت هایی که در زمینه ساخت این سیستم فعالیت دارند، برای رفع این مسئله از افزایش بازدهی بیشتر کولر گازی از تکنولوژی اینورتر استفاده می کنند.

سیستم اینورتر یک برد الکترونیکی است که روی کمپرسور کولر گازی نصب شده و وظیفه ی تنظیم و کنترل قدرت و دور الکتروموتور را به عهده دارد. لازم به ذکر است که نحوه ی عملکرد دستگاه های اینورتر و معمولی شبیه به هم می باشد و فرق آن ها فقط در مجهز بودن آن به این قطعه بوده که کولر گازی اینورتر را می سازد. کولر گازی هایی که مجهز به کیت اینورتر هستند، از روشن و خاموش شدن مکرر دستگاه جلوگیری می کنند. همانطور که گفته شد، هنگامی که دمای محیط به دمای تنظیم شده دستگاه رسید، دور موتور یا همان گشتاور آن کاهش می یابد و از قطع و وصل شدن مجدد جریان برق جلوگیری خواهد شد. همین قابلیت و کاربردی که اینورتر در اسپلیت ها دارد، مصرف برق را به اندازه قابل توجهی کاهش می دهد.

به این ترتیب در خصوص این سوال که اینورتر چیست، باید به این نکته اشاره داشت که کولرهای مجهز به اینورتر برتری در زمینه کاهش مصرف برق دارند. این مزیت باعث می شود که هزینه های گزاف برق کمتر شده و راندمان کولر هم افزایش داشته باشد. به همین خاطر مورد استقبال جدی مشتریان قرار داشته و سهم زیادی از فروش را به خود اختصاص می دهند.

کاربرد اینورتر در کولر گازی اسپلیت

مزایای کولر گازی اینورتر

همان طور که گفته شد، مزایای کولر گاز اینورتر در کم مصرف بودن آن است. به دلیل مجهز بودن این مدل ها به این کیت از سیستم های پرفروش بازار به شمار می رود. البته باید در نظر گرفت که قیمت محصولات دارای اینورتر نسبت به مدل های معمولی بالاتر می باشد. با این وجود با توجه به تاثیری که در کاهش هزینه های برق دارد، این اختلاف هزینه جبران خواهد شد. همچنین در زمینه آن که اینورتر چیست و چه مزایایی دارد، می توان موارد زیر را نیز اضافه کرد:

عملکرد آرام و بی صدا : اسپلیت هایی که مجهز به اینورتر هستند، با توجه به آن که کارکرد موتور با دور متغیری دارند، ارتعاش آن کاهش می یابد و لرزش کمتری هم حین عملکرد خواهد داشت. بنابراین زمانی که دستگاه روشن است صدای کمتری داشته و مزاحمتی برای ساکنان ندارد. با تولید صدای ضعیف محیط را در مدت زمان کوتاهی به درجه دلخواه می رساند.

صرفه جویی 60 درصدی انرژی در اسپلیت اینورتر : با توجه به ساختاری موتور این مدل مصرف برق این اسپلیت تا 60 درصد کمتر خواهد بود که رقم قابل توجهی می باشد. این مدل ها کمک می کند تا در گرید انرژی A مصرف انرژی داشته باشد.

damapouya-inverter-energy
اینورتر چیست

راههای تشخیص کولر گازی اینورتر

زمانی که تصمیم به خرید کولر گازی اینورتر دارید، می توان با مراجعه به مشخصات آن تشخیص داد که محصول مجهز به کیت اینورتر می باشد یا مدلی معمولی است. با این حال این احتمال نیز وجود دارد که افراد سودجو مدلی معمولی را با عنوان اینورتردار با قیمتی بالاتر به فروش برسانند. بنابراین بهتر است اطلاعات کافی در این زمینه را در نظر بگیرید و تجربه انتخابی موفق را داشته باشید. پیشنهاد تیم دماپویا این است که خرید خود را از مراکزی معتبر انجام دهید و به نمایندگی های مربوطه مراجعه کنید. در ادامه با ما همراه باشید تا راه های تشخیص کولر گازی اینورتر را بشناسیم.

توجه به برچسب فنی روی اسپلیت : بر روی اسپلیت هایی که تولید و روانه بازار می شوند، پلاکی درج می شود که حاوی اطلاعات فنی دستگاه است. همچنین مصرف برق کولر نیز بر روی آن نوشته شده است که به واسطه آن می توان متوجه شد که محصول مجهز به اینورتر هم می باشد یا خیر. علاوه بر این موارد در کولر گازی هایی که دارای اینورتر هستند، گاز مبرد R410 استفاده می شود که با محیط زیست سازگاری دارد. مدل های کم مصرفی که به این کیت مجهز اند، برای شروع کار به جریان آمپر کمتری نیاز دارند. به طور عمده در مدل های معمولی عدد درج شده روی پرچسب برای آمپر 12 و در مدل های اینورتر 3.2 آمپر است.

چک کردن نوع مصرف آمپر دستگاه: با استفاده از آمپر متر کلمپ، میتوان میزان تغییرات آمپر دستگاه را اندازه گیری و تشخیص داد. در مدل های معمولی هنگامی که آمپرمتر را به دستگاه وصل کنید، عدد ثابتی را نمایش خواهد داد. ولی در کولر گازی های دارای اینورتر این عدد ثابت نبوده و به طور دائم تغییر می کند و می توان گفت رنج خاصی ندارد. انجام این تست را می توانید پس از خرید دستگاه انجام دهید.

وجود برد در یونیت خارجی کولر گازی : در یونیت خارجی کولر گازی اینورتر یا همان کندانسور یک برد بزرگ تعبیه شده که فرمان های لازم را به کمپرسور اعمال می کند.  این برد در مدل های معمولی یا وجود ندارد یا در سایز های کوچکتری نصب می شود.

خرید یک سیستم تهویه مطبوع مناسب کمی دشوار به نظر می رسد. با توجه به برندهای متعددی که در زمینه ساخت انواع اسپلیت فعالیت دارند، انتخاب بهترین کولر گازی مشتریان را سردرگم می کند. به همین خاطر شما می توانید با مراجعه به این مقاله اطلاعات مفید در این زمینه را مطالعه کنید و تجربه خریدی بهینه و متناسب با نیاز را داشته باشید. در مورد این نوشتار که مشخصات اینورتر چیست، می توان به این نکته هم اشاره کرد که این قطعه الکتریکی به صورت هوشمند توسط مادربرد مرکزی کنترل می شود. اغلب شرکت های سازنده صاحب نام و موفق اقدام به بکارگیری این کیت در اسپلیت می نمایند. به این ترتیب توصیه می شود تا خرید خود را از برندهای شناخته شده و معتبر انجام دهید و برای این منظور به نمایندگی های معتبر هر برند مراجعه نمایید. وبسایت دماپویا تمامی اسپلیت های ساخته شده توسط مارک های مطرح بازار را به همراه گارانتی و خدمات ارائه می دهد. خریداری از نمایندگی های شناخته شده کمک می کند تا در صورت بروز هر نوع ایرادی بتوانید به تکنسین های مجرب مراجعه نمایید.

1 1 vote
امتیازدهی به مقاله
اشتراک
اطلاع رسانی برای
guest
1 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
View all comments
کوروش
کوروش
1 ماه پیش

سپاس از نوشتار عالی
شادکام باشید

اینها را هم ببینید
بسته
دکمه بازگشت به بالا
1
0
لطفا دیدگاه خود را برای این مقاله درج کنیدx