سرمایشی

عوارض باد کولر آبی

در این مقاله قصد داریم به عوارض باد کولر آبی و بیماریی های ناشی از استفاده طولانی مدت از آن بپردازیم. با افزایش دمای هوا و فرا رسیدن تابستان افراد از سیستم های مختلفی برای سرمایش محیط استفاده می کنند تا بتوان در محیط های بسته هوای مطبوعی را ایجاد کرد و روزهای گرم سال را قابل تحمل نمود. سیستم های مختلفی در بازار تولید و عرضه می شوند تا این تقاضا را پوشش دهند. هر دستگاه خنک کننده ای مزایا و معایب خاص خود را دارد. یکی از لوازم مورد نیازی که از دیرباز برای این منظور مورد استفاده قرار می گرفته است، کولر آبی ها هستند. این مدل کولرها مصرف انرژی مقرون به صرفه ای دارند و هزینه نگهداری آن ها اقتصادی است. همچنین قابلیت خنک کنندگی بالایی داشته و در مکان های گوناگونی قابل استفاده هستند. به همین خاطر امروزه نیز مورد استقبال ساختمان ها قرار دارد. با این حال این احتمال وجود دارد که باد این کولر برای افراد مسن منجر به بروز بیماری هایی شود که در این نوشتار به بررسی عوارض باد کولر آبی خواهیم پرداخت.

بیش از هر چیز می توان نگاهی داشت به نحوه عملکرد این مدل از سیستم های برودتی. این کولر سرمایش محیط را با تبخیر آب فراهم می کند. ابتدا واتر پمپ روشن می شود تا آب مدار به گردش درآید و پوشال ها را خیس کند. سپس الکتروموتور روشن می شود و فن شروع به کار می کند. با این عمل آب روی پوشال ها تبخیر شده و باد خنکی ایجاد می شود که این باد به وسیله کانال کشی ها به محیط ساختمان هدایت می شود. برای تولید این محصول برندهای مختلفی با یکدیگر رقابت تنگاتنگی در بازار دارند که یکی از آن ها کولر آبی انرژی می باشد. این شرکت سازنده محصولات خود را مطابق اصول استاندارد طراحی کرده و سهم قابل توجهی از فروش بازار را در اختیار دارد. همچنین سالانه دستگاه هایی با بازدهی بالا ارائه می دهد. حال به این سوال خواهیم پرداخت که آیا باد کولر آبی عوارض دارد؟

بررسی عوارض باد کولر آبی

واسط های تبخیری در کولر اهمیت بالایی دارند و یکی از اجزای تشکیل دهنده ی مهم آن به شمار می روند. با توجه به آن که همواره این پدها مرطوب اند، محل مناسبی برای تجمع میکروب ها همچنین ویروس و قارچ می شوند. علاوه بر آن اتاقک کولر که در پشت بام و هوای آزاد قرار دارد، همواره در معرض گرد و غبار نیز می باشد. ممکن است در اثر چرخش باد آن ها وارد محیط شوند. بنابراین در خصوص نکات مهم عوارض باد کولر آبی باید در نظر داشت که این محصول علاوه بر مزایایی که دارد، ممکن است برای سلامتی انسان مضر نیز باشد.

البته باید به این نکته هم توجه داشت که این مسئله به معنای آن نیست که دیگر نباید از کولر آبی ها به صورت کلی استفاده کرد. بلکه راهکارهایی وجود دارند که با رعایت آن ها می توان عوارض احتمالی را به حداقل رساند و بهترین استفاده را از آن برد. برای این موضوع می توانید به مقاله دیگری از تیم فنی مهندسی دماپویا با موضوع راهنمای انتخاب کولر آبی مراجعه کرده و اطلاعات مهمی که حین خرید آن باید مورد توجه قرار داد را نیز مطالعه نمایید.

مشکلات تنفسی

مشکلات تنفسی

همانطور که گفته شد محیط های مرطوب محل مناسبی برای رشد قارچ و میکروب می باشند و پدهای پوشالی یا سلولزی که به آن واسط های تبخیری هم گفته می شود، بایستی دائما مرطوب باشند. با روشن شدن فن دمنده ممکن است آن ها وارد محیط شوند و بر روی سیستم تنفسی افراد حساس مانند افرادی که مبتلا به بیماری های ریوی مثل ذات الریه عفونی اند تاثیر نامطلوب و خطرناکی بگذارد. آنچه باید درمورد عوارض باد کولر آبی بدانیم این است که این ویروس ها روی تنفس تاثیر گذاشته و برای پیشگیری از این مسئله توصیه می شود هر ساله پدهای پوشالی را تعویض کنید. البته این خطر برای پدهای سلولزی با توجه به بافتی که دارند، وجود ندارد و امروزه از آن ها در ساخت کولر استفاده می شود.

پوستی خشک و درد عضلات

پوستی خشک و درد عضلات

علاوه بر مسئله تنفسی ناشی از رشد میکروب، خود کولر برای تامین هوای خنک آب را تبخیر می کند و مقداری رطوبت نیز به محیط وارد می کند. این مسئله افراد مبتلا به روماتیسم را به خطر انداخته و برای آن ها عوارض دارد. همچنین تجربه شکستگی در دست و یا پا را دارند، به مرور ممکن است به دلیل باد کولر به دردهای عضلانی دچار شوند. از دیگر پاسخ هایی که برای سوال عوارض باد کولر آبی چیست می توان داد این است که باعث شکنندگی موها و خشکی پوست هم می شود. برای جلوگیری از این عوارض می توان دریچه ها را طوری تنظیم کنید که جهت باد مسقتیما روی محل نشستن ساکنین نباشد.

انتقال آلودگی به محیط داخل

انتقال آلودگی به محیط داخل

کولر را در فضای باز قرار می دهند که هوای محیط اطراف را مکش کرده و باد خنک ایجاد کند. همانطور که گفته شد این مسئله باعث می شود گرد و غبار، آلاینده ها و دوده ها نیز از پدها وارد اتاقک آن شده و در محفظه بمانند. زمانی که کاربر کولر خود را روشن می کند، ممکن است این آلاینده ها و ذرات آلوده از کانال ها وارد محیط شوند و در دراز مدت بیماری های تنفسی را برای افراد ایجاد کنند. از جمله آن ها می توان به سرفه، آلرژی و آسم اشاره داشت. همچنین سلامتی افراد مبتلا به این بیماری ها را نیز وخیم تر می کند. برای حل این عارضه باد کولر آبی می توانید با تهیه فیلترهای نازک آنتی باکتریال هوایی پاک و تصفیه شده را داشته باشید. آن ها را روی بدنه ی خارجی کولر نصب کنید تا از ورود ذرات آلاینده به محیط جلوگیری شود.

0 0 votes
امتیازدهی به مقاله
اشتراک
اطلاع رسانی برای
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
دکمه بازگشت به بالا
0
لطفا دیدگاه خود را برای این مقاله درج کنیدx