سرمایشی

چرا کولر گازی باد گرم میزند

در این نوشتار از مجله دماپویا سعی داریم به این سوال بپردازیم که چرا کولر گازی باد گرم می زند. این یکی از رایج ترین مشکلات دارندگان سیستم های تهویه مطبوع و اسپلیت ها می باشد. با افزایش دما در تابستان و گرم شدن هوا افراد به مراتب استفاده گسترده تری از دستگاه های برودتی می کنند و در برخی از مناطق مانند جنوب کشور که گرما بیش از حد می شود، تنها کولر گازی ها قابلیت خنک کردن محیط را خواهند داشت. به همین خاطر بهترین انتخاب به شمار می روند.

البته برای افرادی که از این محصول استفاده می کنند، مشکلاتی هم وجود خواهد داشت. گاهی در روند کاری این دستگاه ممکن است باد گرم را احساس کنیم و افراد ساکن در محیط احساس کنند که دما خنک نمی شود. برای رفع این مشکل بایستی دلایل آن را مورد بررسی قرار داده و نسبت به ساختار آن شناخت کافی داشته باشیم. در ادامه به دلایل باد گرم زدن کولر گازی می پردازیم تا با بررسی آنان استفاده مطلوبی از این سیستم داشته باشید.

برای تاسیسات ساختمانی مانند اسپلیت ها مشکلاتی پیش می آید که باید نسبت به آن اطلاعات لازم را کسب کنیم. این دستگاه از دو یونیت ساخته می شود که به آن یونیت داخلی و خارجی گفته می شود. یونیت داخلی را درون محیط قرار می دهند و یونیت خارجی در فضای باز نصب می شود. برای تامین برودت از گاز مبرد استفاده می شود و این گاز طی یک سیکل تبرید متراکم می شود. با چرخش این گاز فشار و حرارت آن افزایش می یابد. باید قطعات اصلی به کار رفته در سیکل تبرید را بررسی کنیم تا ببینیم علت اینکه چرا اسپلیت باد گرم می دهد، چیست.

بدون تردید محصولاتی که مجهز به قطعات باکیفیت و مرغوبی باشند، کمتر دچار اختلال و خرابی می شود و به همین خاطر توصیه تیم دماپویا این است که انتخاب خود را از سازنده های معتبر و شناخته شده انجام دهید. کولر گازی ال جی یکی از بهترین محصولات بازار می باشد که سهم گسترده ای از فروش را به خود اختصاص می دهد. این کمپانی برای حفظ سهم فروش خود و ارتقای جایگاه برند از فناوری های روز نیز در ساخت کولر استفاده می کند که بازدهی آن را افزایش می دهد. برای آنکه دلیل وزش باد گرم اسپلیت را بدانیم، لازم است قطعات آن را بشناسیم. در حالت سرمایشی عواملی در بروز این مشکل نقش دارد. در ادامه قطعات به کار رفته در کولر را معرفی خواهیم کرد و برای رفع این مشکل نکات لازم را ذکر کرده ایم.

سرویس و نگهداری

سرویس و نگهداری

همان طور که می دانید دستگاه های مورد استفاده در ساختمان ها مانند اسپلیت ها را بایستی قبل از استفاده سرویس کنیم. نیاز است که وسایل برقی را سالیانه چک کنیم و میزان گاز مبرد آن را بررسی نماییم. همچنین توصیه می شود فیلترها را هم بررسی کرده و از سالم بودن آن اطمینان لازم را کسب کنید.  

در صورتی که سرویس کولر را انجام ندهید متوجه نقص قطعات و مشکلات آن نخواهید شد. در نهایت عملکرد دستگاه ضعیف خواهد بود. وسایل برقی را باید به صورت مرتب و دوره ای مورد بازبینی قرار دهید و آن را سرویس کنید که اسپلیت نیز از این قاعده مستثنی نیست. علاوه بر آن، تلویزیون، جاروبرقی، وسایل گرمایشی و غیره در صورت عدم رسیدگی ممکن است باد گرم تولید کنند. به عنوان مثال ممکن است برای شما هم پیش بیاید که کولر گازی شما در تابستان باد گرم دهد. علت آن می تواند ناشی از آن باشد که بر روی تجهیزات مکانیکی و الکترونیکی کولر گرد و غبار و آلاینده ها نشسته و در عملکرد سرمایشی آن اختلال ایجاد کنند. در نهایت این باعث وزش باد گرم می شود.

بنابراین پیش از راه اندازی سیستم های سرمایشی و کولر خود در تابستان ابتدا آن را مورد شستشو قرار داده و پنل خارجی را سرویس کنید. این کار کمک می کند تا عملکرد آن در تابستان دچار مشکل نشود و بازدهی سرمایش را به نحو احسن انجام دهد. با توجه به آن که کندانسور در فضای باز نصب می شود در معرض انواع آلاینده ها قرار دارد و سوراخ های فیلتر پنل داخلی کولر ممکن است کیپ شود که این امر جریان هوا را نیز مسدود می کند. در این صورت با روشن کردن کولر ممکن است باد گرم را دریافت کنید. پس پیش از هر کاری ابتدا این فیلترها را چک کنید و در صورت نیاز نسبت به تمیز کردن آن ها اقدام کنید. با یک شستشوی ساده می توانید از باد گرم کولر جلوگیری کنید.

کثیف شدن و گرفتگی فیلتر یونیت داخلی

کثیف شدن و گرفتگی فیلتر یونیت داخلی

یکی از دلایل رایج وزش باد گرم کولر گازی این است که منافذ فیلتر آن مسدود شده است. فیلترها برای پاکسازی هوا در کولر ها به کار می روند و در یونیت داخلی تعبیه می شوند. وظیفه آن ها به دام انداختن آلاینده ها می باشد. ذرات ریز و درشت آلاینده و گرد و غبار توسط این قطعات از محیط پاک می شود. به همین خاطر در صورت کثیف شدن آن ها عملکرد کولر افت می کند. به مرور گرد و غبار روی این فیلترها جمع می شود و این گرفتگی علاوه بر وزش باد گرم، باعث یخ زدن و برفک زدن لوله های کویل در پنل داخلی می گردد. بنابراین باید به صورت مرتب این فیلترها را مورد شستشو قرار دهید تا از این مشکل جلوگیری کنید.

نشتی گاز کولر گازی

نشتی گاز کولر گازی

یکی دیگر از دلایل موثر در باد گرم کولر گازی نشتی گاز آن می باشد. این محصولات با چرخش گاز مبرد در سیکل تبرید کار می کنند و این قطعه از قطعات مهم این سیستم به شمار می آید. همانطور که اشاره کردیم، این نوع گاز در بین دو یونیت به چرخش در آمده و باعث تولید هوای خنک می گردد. این احتمال وجود دارد که گاز در لوله های مویی یا دیگر بخش های دستگاه نشت کند. در این صورت حجم آن کم خواهد شد و باعث اختلال در روند سیکل تبرید شود. پس ضروری است، هر ساله قبل از شروع فصل گرما، حجم مقدار این گاز چک شده و در صورت نیاز شارژ گردد تا مانع از وزش باد گرم شد.

ولوم ترموستات و خرابی آن

برای آن که بدانیم چرا کولر گازی باد گرم می دهد، می توان خرابی ولوم ترموستات را در نظر داشت. در صورتی که این قطعه دچار نقص فنی شود و یا ولوم آن مختل شود، می تواند باعث تغییر در روند هوادهی کولر شود. ایراد ممکن است در اثر خرابی و یا بروز هر گونه اختلال در سیم های رابط بین این دو ترموستات و ولوم باشد که نتیجه ی آن در آخر به عدم کارایی یا بروز مشکل در تامین سرمایش این سیستم منجر می شود.

گرفتگی لوله ی ورودی هوا

عوامل مختلفی می تواند در عملکرد سرمایشی کولر اختلال ایجاد کند و به جای آن که محیط را خنک کند، باد گرم بدهد. از دیگر دلایل آن این است که حین تعمیر اسپلیت یا قطعات دیگر ساختمان ضربه ای به لوله ها وارد شود و یا آن ها له شده باشند. در صورت بروز این مشکل ممکن است لوله ها سوراخ شوند و هوای ورودی مسدود شود. که این مسئله مانع از ورود هوا به محیط می گردد. در این شرایط انتشار باد به صورت مطلوب انجام نمی گیرد.

تنظیم ریموت کنترل

بعضی کولر گازی ها قابلیت گرمایش هم دارند و می توان از این ظرفیت آن ها در فصول سرد سال نیز استفاده کرد. برای این منظور باید به وسیله ریموت کنترل حالت آن را تغییر دهید. با استفاده از گزینه هایcool یا hot (سرد و گرم) می توانید تحت شرایط جوی مختلف نسبت به این کار اقدام کنید. ممکن است علت وزش باد گرم اسپلیت آن باشد که تنظیمات کنترل آن دچار خلل شده است. در این شرایط نیز در روزهای گرم تابستان کولر باد گرم می دهد. بنابراین پیش از هر عکس العملی نسبت تنظیم بودن ریموت کنترل کولر گازی اطمینان حاصل نمایید.

خراب شدن برد کولر گازی

برد از اجزای بسیار مهم کولر گازی اسپلیت می باشد که به نوعی مرکز صدور فرمان را بر عهده دارد. اگر این قطعه خراب شود، فرمان درست را به ترموستات منتقل نمی کند و می تواند پاسخی باشد بر آنچه باعث وزش باد گرم کولر گازی می شود. خرابی برد بازدهی و روند کاری این سیستم تهویه مطبوع را دچار مشکل می کند. با افت عملکرد آن، باددهی نیز با نقص انجام می گیرد و هوایی گرم را می دهد.

علاوه بر بررسی دلایل موثر بر آن که اسپلیت باد گرم می دهد، توصیه می شود که رفع مشکلات کولر را به عهده متخصصان و سرویس کاران فنی بسپارید. برای رفع این مشکل تنها نمی توان به سرویس کردن اسپلیت اکتفا کرد. بهترین کار این است که در بروز نقص در عملکرد هر قطعه، تعمیر یا تعویض آن را به افرادی بسپارید که تخصص کافی در این زمینه دارند. با رفع این مشکلات می توانید از روند خنک سازی این دستگاه بیشترین بهره مندی را داشته باشید و هوایی مطبوع را در تابستان درون محیط های بسته تامین کنید.

0 0 votes
امتیازدهی به مقاله
اشتراک
اطلاع رسانی برای
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
اینها را هم ببینید
بسته
دکمه بازگشت به بالا
0
لطفا دیدگاه خود را برای این مقاله درج کنیدx