سرمایشی

چرا کولر گازی یخ می زند

یکی از مهم ترین مواردی که باید در نگهداری دستگاه های تهویه مطبوع دارای اهمیت است، محافظت از قطعات اصلی به کار رفته در دستگاه است، به همین دلیل در این مقاله این سوال را مطرح کرده ایم که چرا کولر گازی یخ می زند، تا دلایل و راهکارهای آن را مورد بررسی قرار دهیم. قصد داریم با ارائه این اطلاعات به مصرف کنندگان در نگهداری و تعمیر این محصول کمک لازم را کرده باشیم. شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که پنل داخلی یا خارجی دستگاهتان برفک زده و یا دچار یخ زدگی شده باشد.

می توان گفت کولر گازی از پر کاربردترین سیستم های تهویه مطبوع بازار است که به دلیل ساختاری که دارد و چرخش گاز مبرد در سیکل تبرید، نسبت به سیستم های تهویه مطبوع دیگر، امکان برفک زدگی آن بیشتر است. از جمله اجزای تشکیل دهنده این تهویه مطبوع می توان به کمپرسور، فن، لوله های مویی (هدایت کننده گاز مبرد) و لوله های کوئل اشاره کرد که در صورت بروز نقص در هریک از آنها و ایجاد اشکال در سیکل تبرید، ممکن است با دیدن برفک در داخل اواپراتور (یونیت داخلی) یا کندانسور (یونیت خارجی) مواجه شویم. با ما همراه باشید تا با هم علل آن را بررسی کرده و به اینکه چرا کولر گازی یخ می زند بپردازیم.

اسپلیت ها در مکان های متعددی به کار می روند و تقاضا برای آن ها گسترده است. با توجه به تعداد زیاد و تنوع برندهای سازنده ی این محصول، در صورتی که تصمیم به خرید داشته باشید، در بازار ممکن است دچار سردرگمی شده و انتخاب برای شما سخت شود. از طرفی به دلیل شرایط موجود اقتصادی، مصرف کنندگان به دنبال تهیه کالای با کیفیت مطلوب و قیمت مقرون به صرف می باشند. به همین منظور گروه فنی مهندسی دماپویا در مقاله ای به معرفی ارزانترین کولر گازی پرداخته که با مراجعه به این صفحه می توانید تمامی سازنده های موفق فعال در عرصه این سری از سیستم های برودتی را بررسی کرده و با آن ها آشنا شوید.

همانطور که اشاره شد کولر گازی نیز مانند دیگر سیستم ها از کنار هم قرار گرفتن اجزای متعددی ساخته می شود. در نتیجه ممکن است نتوان به طور دائم از دستگاه مراقبت نمود و از یخ زدن دستگاه جلوگیری کرد؛ اما بررسی علت یخ زدن یا برفک زدن کولر گازی می تواند به شما در رفع این مشکل در صورت بروز آن، کمک موثری کند.

در رابطه با بررسی عوامل یخ زدگی کولر گازی باید گفت که اجزایی مانند کندانسور، یونیت خارجی، یونیت داخلی و لوله های مبرد بیشتر دچار یخ زدگی و برفک می شوند. اولین نشانه ای که ممکن است در پی یخ زدگی کولر گازی رخ دهد، این است که سرمایش دستگاه وهمچنین عملکرد کولر شما افت کند. در این خصوص می توان اشاره داشت که چه زمانی یخ زدن ممکن است رخ دهد. پیش از هر چیز در نظر بگیرید که به طور عمده در دو حالت سرمایش در فصل تابستان و حالت گرمایش در روزهای سرد سال رخ می دهد بنابراین لازم است عوامل موثر در هر دو فصل را جداگانه مورد بررسی قرار دهیم تا علت یخ زدگی دستگاه را دریابیم.

یخ زدن کولر گازی در فصل تابستان

 یخ زدن کولر گازی در فصل تابستان

ممکن است فکر کنید که یخ زدن کولر گازی عمدتا در فصل زمستان رخ می دهد، اما جالب است بدانید که این اتفاق ممکن است در هر چهار فصل سال اتفاق بیافتد. برای مثال در هر زمان از سال این احتمال وجود دارد که فن دستگاه با مشکل مواجه شده و نتواند هوای سرد تهیه شده را بخوبی از یونیت داخلی به محیط مورد نظر انتقال دهد و ماندن هوای سرد در داخل خود اواپراتور یکی از دلایل برفک زدن اسپلیت می تواند باشد. البته ناگفته نماند که عوامل متعددی دیگری هم هستند که در بروز این مشکل نقش دارند که ما در ادامه به شایع ترین آنها اشاره خواهیم داشت.

کمبود گاز مبرد : در صورتی که گاز مبرد درون مخزن کمپرسور از حد معمول کمتر باشد، بخشی از کویل پنل داخلی یخ می زند. علت کمبود گاز می تواند ناشی از نشتی باشد که نهایتا می تواند منجر به یخ زدن اسپلیت شود. لازم به اشاره است که پیش از سرویس و شارژ مجدد گاز توسط تعمیرکاری باتجربه و متخصص، نشتی و خرابی را تشخیص داده و نسبت به رفع آن اقدامات لازم را انجام دهید.

انسداد در مسیر گردش گاز : از دیگر عوامل مهم یخ زدگی کولر گازی مسدود شدن مسیر و مدار گردش گاز مبرد است. البته این مورد می تواند به صورت غیر مستقیم هم باعث یخ زدن شود. هنگامی که درون لوله ها و یا شیر برقی مسدود شود و یا دچار گرفتگی باشد، در فشار گاز مبرد تاثیر خواهد داشت و در عملکرد دستگاه نیز اختلال ایجاد می کند. همین امر موجب یخ زدن پنل داخلی می گردد.

آلودگی کویل های پنل داخلی : کویل هایی که در اواپراتور قرار دارند، نقش اصلی در انتقال و تبادل دما بین گاز مبرد و پمپ حرارتی را ایفا می کند. بنابراین وجود هرنوع آلودگی و ذرات آلاینده روی کویل ها، باعث افزایش فشار روی کولر گازی می شود. بنابراین توصیه تیم ما این است که برای جلوگیری از یخ زدن کولر گازی، به صورت مرتب کویل ها را تمیز و عاری از هر نوع آلودگی نگه دارید.

خرابی فن بلوور : در بررسی علت یخ زدن کولر گازی در فصل تابستان میتوان خرابی فن اواپراتور را هم نام برد. فن دمنده که درون پنل داخلی قرار می گیرد، موجب انتقال و هدایت هوای ایجاد شده روی کویل ها رو به سمت دریچه های خروجی می شود. همچنین با چرخش فن دمنده هوا درون اواپراتور جریان خواهد داشت. اگر فن به نوعی خراب شده باشد و به درستی کار نکند، هوای سرد به خوبی دورن پنل به طور کامل تخلیه نمی شود. بنابراین به مرور پنل شروع به یخ زدگی و برفک خواهد شد.

یخ زدن کولر گازی در فصل زمستان

یخ زدن کولر گازی در فصل زمستان

با توجه به عملکرد دوگانه در تامین سرمایش و گرمایش توسط اسپلیت ها، در فصل زمستان نیز می توان آن ها را در مکان های مختلف به کار برد. بنابراین ممکن است مصرف کنندگان در فصل سرما نیز برای تامین هوای مطبوع مورد نیازشان، صرفا از این دستگاه استفاده نمایند. پس جا دارد در این قسمت نیز به بررسی دلایل یخ زدن کولر گازی در زمستان بپردازیم.

خرابی سنسور بیرونی : زمانی که سنسور یا برد فرمان دستگاه خراب شود و یا در عملکرد آن مشکل پیش آید، سنسور دستور گرم کردن کندانسور را اعمال نخواهد کرد بنابراین روی بدنه برفک جمع شده که در واقع علت یخ زن کولر اسپلیت و برفک زدن آن محسوب می شود.

خرابی فن کندانسور : چنانچه فن کندانسور یا جزیی از آن دچار خرابی شده باشد در راه اندازی کندانسور و ایجاد هوای گرم اختلال ایجاد می شود. بنابراین با روشن ماندن دستگاه و عدم تولید هوای گرم، کولر گازی یخ می زند.

خرابی شیر برقی : شیر برقی تعبیه شده در پمپ های حرارتی، به منظور تغییر جهت شارش گاز مبرد به کار می روند. بنابراین از دیگر علت های مهم یخ زدگی این است که اگر شیر برقی به خوبی نتواند سیکل حرکتی را عکس کند، هوای سرد بیرون به داخل دمیده می شود و همین امر موجب شده که دستگاه شما یخ بزند. در نهایت با دانستن دلیل چرایی یخ زدن کولر گازی می توان به سادگی اقدامات لازم برای تعمیر آن را انجام داد.

0 0 votes
امتیازدهی به مقاله
اشتراک
اطلاع رسانی برای
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
دکمه بازگشت به بالا
0
لطفا دیدگاه خود را برای این مقاله درج کنیدx