سرمایشی

5 عامل مهم در آب دادن پنل کولر گازی

سیستم های تهویه مطبوع مورد نیاز تمامی ساختمان ها هستند و کولر گازی از رایج ترین آن ها به شمار می رود. یکی از مشکلات شایع آب دادن پنل کولر گازی است که دارندگان این سیستم با آن درگیر می شوند. برای افرادی که از آن برای خنک سازی محیط استفاده می کنند این چالش جدی می باشد. همان طور که می دانید اسپلیت ها از دو بخش تشکیل می شوند که شامل هواساز و کندانسور می باشد. کندانسور در فضای باز نصب می شود و به همین خاطر به آن یونیت خارجی هم گفته می شود. یونیت داخلی یا هواساز نیز درون محیط قرار می گیرد. ممکن است شما نیز با چکه کردن و آب دادن این پنل داخلی مواجه شده باشید. در ادامه با ما همراه باشید تا عوامل و نحوه رفع این مشکل را بررسی کنیم.

طرز عملکرد این سیستم تهویه مطبوع به وسیله فشرده سازی گاز مبرد انجام می شود. گاز درون یونیت داخلی قرار دارد که پس از جذب گرمای محیط تبخیر شده و توسط کمپرسور مکش می شود. کمپرسور به کار رفته در آن گاز را متراکم می سازد تا زمانی که تبدیل به مایع شود. ناودانی که در دستگاه تعبیه شده مایع را از طریق لوله های درین به اواپراتور یا همان پنل داخلی هدایت می کند، سپس بوسیله ی فن دمنده داخل یونیت دمای ایجاد شده توسط مایع از طریق دریچه ها و دمپر های کولر گازی به فضای داخل اتاق منتقل می شود و این چرخه به طور مداوم ادامه دارد تا محیط خنک شود.

در اثر خروج هوای سرد از فین های پنل، لوله های کویل در اواپراتور رطوبت اضافه هوا را از محیط می گیرند و تبدیل به قطرات آب می کنند. اسپلیت ها آب اضافه جمع شده را از طریق ناودانی درون پنل به لوله درین منتقل کرده و از آنجا به بیرون منتقل می نمایند. گاهی ممکن است آب جمع شده برای خروج از پنل با مشکل مواجه شود و سبب سر ریز شدن و چکه کردن آب از دستگاه می شود. در ادامه 5 علت آب دادن پنل کولر گازی را مورد بررسی قرار داده ایم.

بسته شدن خروجی سینی تخلیه آب ( ناودانی کولر )

داخل یونیت داخلی اسپلیت صفحه ای تعبیه می شود که به سینی تخلیه شناخته می شود. قطرات آب حاصل از رطوبت در سینی درین جمع می شود. سپس از آن جا از طریق ناودانی ها به بیرون منتقل می شوند. دلایل آب دادن پنل کولر گازی می تواند این باشد که مسیر خروجی آب درون سینی درین مسدود شود. عوامل مختلفی می تواند سبب مسدود شدن این مسیر شود. به عنوان مثال گرد و غبار، پرز فرش و یا بستن لجن در آب درون سینی. در این صورت آب حاصل از رطوبت از پنل سرریز شده و چکه می کند.

برای رفع مسدود شدن مسیر خروجی این سینی می توان دو راه را در نظر گرفت. البته باید در نظر داشت که تمامی پنل های داخلی به کار رفته در آن به یک شکل طراحی نشده اند و طریقه ی دسترسی به داخل یونیت یکسان نخواهد بود. اول اینکه می توان دریچه زیرین پنل را به صورت 70 درجه به سمت بالا باز نگه داشت، و به این ترتیب میتوان خروجی ناودانی را تمیزکاری کرد.

البته برای تمیز کردن لوله های ناودانی باید این نکته را در نظر گرفت که از بلند کردن بیش از حد پنل خودداری کنید زیرا می تواند باعث شکستگی آن شود. برای رفع مسدودی ناودانی ها می توان قاب جلویی پنل داخلی را باز کرد و با بکارگیری ابزاری مناسب، لوله و ناودانی خروجی را تمیز کنیم. برای باز کردن قابل جلویی هم لازم این دقت بالایی داشت تا باعث شکستگی درب یا خارهای به کار رفته در قاب جلوگیری کرد. هچنین این مسئله می تواند صدای ناخوشایندی را ایجاد کند و ظاهر پنل نیز زشت می گردد.

بسته شدن خروجی سینی تخلیه آب ( ناودانی کولر )

عدم قرارگیری صحیح خروجی لوله درین در جای مناسب

علاوه بر موارد گفته شده برای بررسی این سوال که چرا کولر گازی آب می دهد، می توان به این نکته اشاره داشت که وقتی که لوله درین در جای مناسبی قرار نگیرد، این مسئله رخ می دهد. لوله های ساخته شده برای این سیستم از جنس پلاستیک فشرده شده اند و به همین خاطر انعطاف بالایی دارند. گاهی ممکن است لوله تاخورده و آب به خوبی به بیرون هدایت نشود. برخی از پنل ها به دلیل فاصله با پنجره و فضای بیرون امکان خروجی لوله های درین به بیرون وجود ندارد، بنابراین کاربر آن را درون سطل و یا بطری در زیر پنل به کار می گیرد که در این صورت این احتمال وجود دارد که سطل و یا بطری پر شده و آب دیگر قادر به ریخته شدن درون ظرف ندارد. در نتیجه به بیرون سرریز می شود.

برای رفع این مسئله که موجب آب دادن پنل کولر گازی می شود، می توان سطل را به صورت مرتب خالی کرد. در صورتی که شیب شلنگ مناسب نباشد نیز آب پنل داخلی چکه می کند. لازم است شیب لوله های تخلیه که آب درون لوله های درین جمع می شود و آن را به بیرون هدایت می کنند، به درستی تنظیم شود. اگر شیب تنظیم نباشد، آب با مشکل خارج خواهد شد و ممکن است از پنل چکه کند.

عدم قرارگیری صحیح خروجی لوله درین در جای مناسب

شکسته شدن سینی درین

سینی درین یکی از بخش های کولر گازی می باشد که عملکرد آن این است که محل تجمع رطوبت دستگاه می باشد. به این قطعه قاب ناودانی هم گفته می شود. در صورتی که حین نصب آن دچار اشتباهی شوید و فن بلور درون یونیت داخلی بالانس نباشد، دستگاه را دچار لرزش حین عملکرد می کند. این مسئله می توان در سینی درون ترک ایچاد کند و در نتیجه آب از آن به بیرون چکه کند. پس می توان در زمینه آنچه باعث آب دادن پنل کولر گازی می شود، شکسته شدن قاب درین را مد نظر قرار داد. پس از خرید کولر گازی توصیه می شود نصب و راه اندازی آن را به تکنسین های متخصص بسپارید که حتی الامکان از مشکلات این چنینی جلوگیری شود.

کمبود گاز درون کمپرسور

کمپرسور از دیگر اجزای بسیار مهم به کار رفته در اسپلیت می باشد که وظیفه آن فشرده سازی گاز و تبدیل آن به مایع است. مایع ایجاد شده از طریق لوله های رابط به پنل داخلی منتقل می شود و به این صورت دمای خنک ایجاد شده را به فضای داخلی منتقل می کند و این چرخه به طور مداوم تکرار می شود. برخی مسائل موجب اختلال در این سیکل می شود که یکی از آن ها می تواند موقعی رخ بدهد که گاز مبرد به کمتر از حد استاندارد برسد. این مسئله باعث می شود فین هوای اواپراتور برفک بزند. . این مشکل علاوه بر اینکه سبب چکه کردن و آب دادن پنل کولر گازی می شود، به محض آن که کولر روشن شود، کنتاکت کرده و خاموش می شود.

کمبود گاز درون کمپرسور

عدم استفاده از پوشش عایق مناسب

یونیت داخلی و خارجی کولر گازی به وسیله لوله های مسی به یکدیگر متصل می شوند و تبادل حرارت انجام می گیرد. گاز مبرد بعد از تراکم درون کمپرسور مقداری گرما از دست داده و تبدیل به مایع می شود و از طریق این لوله های به داخل اواپراتور منتقل می شود. طی این فرایند مایع در حال عبور از لوله ها خنک می گردد و دمای آن نسبت به بیرون کمتر خواهد بود. بنابراین به دلیل اختلاف دما درون و بیرون لوله مقداری آب کندانس شده و روی لوله ی زیر پنل داخلی جمع می شود. قطره هایی که روی لوله ها جمع می شوند، می تواند سبب آب دادن پنل کولر گازی شود. تیم دماپویا پیشنهاد می دهد برای رفع این مورد از عایق مناسب استفاده کنید تا با پوشش دهی آن از تعریق جلوگیری شود و آب چکه نکند.

0 0 votes
امتیازدهی به مقاله
اشتراک
اطلاع رسانی برای
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
دکمه بازگشت به بالا
0
لطفا دیدگاه خود را برای این مقاله درج کنیدx