گرمایشی

شیر گاز پکیج چیست

در این مطلب قصد داریم شیر گاز پکیج و میزان اهمیت آن در این نوع از تجهیزات را بررسی و مورد بحث قرار دهیم. پکیج، یکی از متداول ترین نوع سیستم های گرمایشی در صنعت تاسیسات ساختمان بشمار می آیند. امروزه به دلیل مزایای این دستگاه ها، در اکثر ساختمان های مسکونی و اداری به جهت تامین آبگرم مصرفی و آبگرم مورد نیاز سیستم های گرمایشی مانند رادیاتورها از انواع پکیج استفاده می کنند. با توجه به نیاز بازار سازنده های بسیاری در دنیا انواع پکیج با سطح کیفیت متنوع تولید و روانه بازار رقابت می نمایند. یکی از پرکاربردترین این نوع سیستم های گرمایشی که راندمان بالایی دارد و فضای کمی اشغال می کند پکیج دیواری است. برای بررسی دقیق مشخصات و قیمت پکیج گرمایشی در نظر بگیرید که این سیستم دارای اجزای ریز و درشتی هستند از هماهنگی بین این قطعات سیستم پیچیده پکیج بوجود می آید. زمانیکه پکیج و قطعات آن به درستی کار کنند می توان بیشترین کارایی را از آنها داشت.

یکی از قطعاتی که در پکیج های دیواری بکار رفته شیر گاز پکیج است. این شیرها با برق 220 ولتاژ تغذیه می کنند و دارای جنس آلومینیومی می باشند. وظیفه ی اصلی و مهم شیر گاز پکیج تنظیم قطع و وصل شدن جریان گاز است. شیر گاز در زیر محفظه احتراق قرار می گیرد و شامل دو شیر برقی می باشد، میتوان گفت نقش آن تنظیم کوتاه و بلندی شعله (ماژوله کردن) به طور پیوسته است. وجود شیر گاز جریان گاز به مشعل را کنترل کرده و در صورت بروز هرگونه خطا و مشکل عملکرد مشعل را متوقف می کند به عبارتی این قطعه ایمنی پکیج را تضمین می نماید. شیر گاز شامل 3 بوبین می باشد که یکی از آنها بوسیله برق 12 ولت و دوتای دیگر برق 220 ولت کار می کنند که به آن شیر برقی گاز پکیج نیز گویند. از طرف برد الکتریکی تغییرات جریان الکتریکی به شیر گاز، میزان جریان گاز مشعل را کم و زیاد می کند.

شیر گاز پکیج چیست

تنظیم شیر گاز پکیج

همانطور که اشاره شد وظیفه ی شیرگاز پکیج تنظیم و کنترل گاز مشعل پکیج است. تنظیم شیر گاز پکیج به سه روش چشمی، مکانیکی و تنظیم از صفحه کلید قابل اجرا است. در روش چشمی می بایست حداکثر ارتفاع شعله با مبدل حرارتی بین 2 الی 3 سانتی متر باشد، و فاصله با سطح مشعل 1 تا 2 سانتی متر رعایت شود. در روش مکانیکی لازم است که با استفاده از ابزار مناسب یعنی آچار و پیچ گوشتی و فشار سنج میزان گاز خروجی روی شیر گاز پکیج را تنظیم نمود. روش دیگر در این خصوص این است که با استفاده از پنل و صفحه نمایش دستگاه میزان استاندارد را مشخص نمود. برای تست شیر برقی گاز پکیج می بایست شلنگ ورودی گاز اصلی را جدا کرده و دستگاه را روی حالت زمستانه و یا تابستانه روشن کنیم، زمانیکه جرقه زن وارد عمل شد، در شلنگ فوت میکنیم اگر مسیر باز باشد به این معنی است که بوبین اصلی سالم است. باید توجه داشت که گاهی اوقات شیر گاز پکیج سالم است اما وارد عمل نمی شود در این صورت لازم است موارد دیگر از جمله گرفتگی شلنگ، بسته بودن شیر گاز، گرفتگی توری ویا صافی گاز را نیز بررسی نمود.

تنظیم شیر گاز پکیج
0 0 votes
امتیازدهی به مقاله
اشتراک
اطلاع رسانی برای
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
اینها را هم ببینید
بسته
دکمه بازگشت به بالا
0
لطفا دیدگاه خود را برای این مقاله درج کنیدx