گرمایشی

علت بالا و پایین رفتن فشار پکیج

برای افرادی که از پکیج استفاده می کنند، یکی از مشکلات شایع حین عملکرد سیستم آن است که فشار بالا و پایین می شود. در این مقاله نیز به این می پردازیم که علت بالا و پایین رفتن فشار پکیج چیست. این سیستم گرمایشی امروزه به صورت گسترده به منظور تأمین آبگرم مصرفی، آبگرم مورد نیاز مدار گرمایشی ساختمان به طور چمشگیری مورد استفاده قرار می گیرد. با توجه به مزایایی مانند سطح ایمنی بالا و کاهش اتلاف و هدررفت انرژی استقبال فروانی از آنان می شود و جایگزین مناسبی برای سیستم های موتورخانه می باشند. پکیج، آبگرم مورد نیاز را برای انجام امور مختلف فراهم می کند. زمانی که دمای آب پکیج زیاد شود، افزایش فشار درونی را به همراه دارد. فشار درون پکیج به وسیله گیج فشار بر حسب بار و یا اتمسفر سنجیده می شود.

زمانی که کاربر شیر آب مصرفی و یا مدار گرمایشی را باز می کند، دستگاه پکیج روشن شده و عملکرد گرم کردن آب ورودی به دستگاه را اجرا می کند. زمانی که آب گرم می شود حجم آن زیاد شده و این شرایط باعث افزایش فشار دستگاه می شود. فشار نرمال و مناسب بین 0.7 تا 1.5 بار برای تمامی مدل های پکیج گرمایشی در نظر گرفته می شود. برخی اوقات حین عملکرد شاهد افزایش و یا کاهش فشار پکیج خواهیم بود، اما برخی عوامل و نکات در این امر دخیل هستند که با اطلاع و بررسی آنها، می توان علت تغییر فشار پکیج را بررسی و رفع کرد. شرکت های سازنده پکیج با به کارگیری قطعاتی به طور مداوم فشار پکیج را تنظیم و کنترل می کنند.

برخی اوقات به سبب خرابی و اختلال در عملکرد این دستگاه سایر قطعات به کار رفته در پکیج، باعث بالا و پایین رفتن فشار پکیج می شوند. در ساختار پکیج ها گیج فشار یا همان مانومتر به کار می رود که به کمک عقربه فشار داخل دستگاه را به کاربر نشان می دهد. لازم به ذکر است که که بازه نرمال باید بین 0.7 الی 1.5 بار باشد و در صورت کم و یا زیاد شدن از این اعداد علت را بررسی نمایید. با دماپویا همراه باشید تا نکات و عواملی که باعث به وجود آمدن افت و یا افزایش و در نهایت تغییر فشار پکیج می شوند را بررسی و راهکارهای جهت رفع این مشکل بررسی کنیم.

خطرات بالا رفتن فشار پکیج

خطرات بالا رفتن فشار پکیج

در شرایط عادی نیز این احتمال وجود دارد که مانومتر پکیج عددی بالاتر از 1.5 را نمایش دهد. امروزه برندهای داخلی و خارجی زیادی هر ساله میلیون ها پکیج گرمایشی را تولید و روانه بازار رقابت می کنند. مدل های مختلف این سیستم حرارتی با هدف تأمین آبگرم مصرفی و آبگرم مورد نیاز مدار گرمایشی طراحی و ساخته می شوند. زمانی که آب ورودی به دستگاه گرم می شود باعث افزایش فشار پکیج می گردد. کمپانی های سازنده با استفاده از قطعاتی مانند شیرپرکن، منبع انبساط، برد فشار پکیج را تنطیم و کنترل می کنند. در برخی مواقع با توجه به خراب شدن و یا عملکرد ناصحیح قطعات به کار رفته در آن، موجب افزایش بار می شود و خطرات بالا رفتن فشار از قبل ترکیدگی لوله ها، خراب شدن منبع انبساط، خاموش شدن، سرریز شدن آب را به همراه دارد. در ادامه به عوامل بالا رفتن فشار پکیج اشاره خواهیم داشت.

  • خرابی یا باز بودن شیر پرکن پکیج

وظیفه شیرپرکن در پکیج تأمین آب مورد نیاز سیستم است. زمانی که پکیج گرمایشی را روشن و راه اندازی می کنیم با باز کردن شیرپرکن آب مورد نیاز آن تأمین می شود. یکی دیگر از وظایف مهم شیر پرکن پکیج تنظیم فشار آب پکیج است. هنگامی که آب ورودی به سیستم های گرمایشی (مانند رادیاتورها) و یا آب مصرفی بهداشتی با فشار کمی در جریان باشد، شیر پرکن به کمک آن آمده و کمبود فشار را جبران می کند. پس با توجه به عملکرد شیر پرکن می توان به این نتیجه رسید که حجم آبگیری پکیج تأثیر مستقیمی در افزایش و یا افت فشار پکیج دارد. در صورت معیوب بودن و یا وجود اشکال در شیرپرکن و اخلال در عملکرد آن باعث بالا و پایین رفتن فشار پکیج می شود.

  • خرابی شیر اطمینان یا شیر تخلیه

گفتنی است که شیر اطمینان یا شیر تخلیه در تمام مدل های مختلف این سیستم گرمایشی به کار رفته و وظیفه آن تخلیه و خروج بار اضافی پکیج بر عهده این قطعه است. در نتیجه کارکرد این شیر تأثیر بسزایی در تغییر فشار دستگاه ایجاد می شود. بازه نرمال فشار پکیج بین 0.7 تا 1.5 بار در تمام مدل ها است، اما زمانی که مانومتر عدد 2 را هم نشان بدهد، مشکل نگران کننده و جدی ای برای پکیج به وجود نمی آید. شیر اطمینان پکیج هنگامی که فشار دستگاه به 3 برسد، وارد عمل شده و فشار اضافی را از قسمت خروجی شیر به بیرون هدایت می کند. البته بعضی وقت ها به سبب خرابی شیر اطمینان با عبور فشار پکیج از 3 بار وارد عمل نشده و همچنان افزایش فشار در دستگاه را خواهید داشت. خطرات بالا رفتن فشار پکیج به دلیل خرابی شیر اطمینان سبب بروز مشکلاتی از قبیل ترکیدگی و با نشتی آب را به همراه دارد.

  • خرابی منبع انبساط پکیج

منبع انبساط یکی دیگر از قطعاتی ست که در صورت خرابی علت بالا و پایین رفتن فشار پکیج می تواند باشد. در واقع منبع انبساط یک صفحه دیافراگمی است که وظیفه کنترل، تنظیم حجم و فشار آب درون سیستم را به عهده دارد. وجود این قطعه در این سیستم تنظیم کاهش و یا افزایش فشار آب درون دستگاه می باشد. در صورتی که منبع انبساط سوراخ و یا خراب شده شود، از شیر هواگیری مخزن به جای هوا، آب خارج می شود. در صورت خرابی آن با افزایش فشار آب درون پکیج، بار فشار پکیج از 3 بار نیز عبور می کند.

خطرات پایین آمدن فشار پکیج

تغییر فشار پکیج از مسائل اساسی است که اهمیت ویژه ای دارد. میزان فشار پکیج توسط مانومتر و یا گیج فشار بر حسب بار و یا اتمسفر نمایش داده می شود. تمام مدل های این سیستم گرمایشی مجهز به پنلی برای نمایش دادن این آپشن هستند. به طور طبیعی و نرمال در تمام مدل های پکیج دیواری و زمینی صرف نظر از برند سازنده آن، باید عددی بین 0.7 تا 1.5 بار باشد. فشار پکیج، ناشی از گرم شدن دمای آب ورودی به دستگاه است که افزایش حجم و در نهایت تغییر فشار را به همراه دارد. گاهی اوقات بنا به دلایلی تغییر فشار پکیج رخ می دهد و مانند دیگر سیستم ها، اگر این اعداد در بازه ی استاندارد خود نباشند، خطرات پایین آمدن فشار مانند گرم نشدن آب، خاموش شدن دستگاه را به همراه دارد. در ادامه برخی عوامل تأثیرگذار در بالا و پایین رفتن فشار پکیج را مورد بررسی قرار می دهیم:

  • خراب بودن مبدل حرارتی

پکیج های گرمایشی برای تامین آبگرم ورودی برای انجام نیازهای مختلف کاربران، از یک یا دو مبدل حرارتی استفاده می کنند. آب سرد ورودی به دستگاه با عبور از مبدل حرارت دمای لازم را به دست آورده و از مسیر خروجی به بیرون هدایت می شود. در این صورت آب ورودی به دستگاه با مبدل حرارتی در تماس مستقیم بوده، به همین جهت سالم بودن و درست کار کردن مبدل نقش اساسی در تامین گرمایش آب و در نتیجه تنظیم فشار دارد. یکی دیگر دلایلی که برای سوال چرا فشار پکیج بالا و پایین می رود، خراب و یا سوراخ بودن مبدل حرارتی است. رسوب گرفتن و یا سوراخ شدن مبدل حرارتی باعث اختلال در میزان گرم شدن می شود به این صورت که آب مورد نیاز به میزان کافی گرم نمی شود و با دمای کمتری به مسیر خروجی هدایت شده که این امر باعث افت و پایین آمدن فشار پکیج خواهد شد.

  • نشتی در مدار سیستم گرمایشی و یا اتصالات پکیج

یکی دیگر از دلایل تغییر فشار پکیج یعنی پایین رفتن آن نشتی و هواگیری سیستم های گرمایشی مانند رادیاتور و یا حوله خشک کن ها است. این سیستم های حرارتی، آبگرم مورد نیاز مدار سیستم را از پکیج ها دریافت می کند. گاهی ممکن است بدنه و یا شیرهای ورودی و خروجی رادیاتور و یا حوله خشک کن نشتی داشته باشند (حتی به میزان خیلی کم) که همین امر سبب پایین آمدن فشار می شود. آب این دستگاه از طریق لوله و اتصالات به مدار گرمایشی و شیر آب منتقل شده و اگر به هر دلیل اتصالات و لوله ها دارای نشتی باشند و آب از آنها چکه کند، دستگاه با افت فشار مواجه خواهد شد.

5 1 vote
امتیازدهی به مقاله
اشتراک
اطلاع رسانی برای
guest
3 نظرات
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
View all comments
ساهاکیان
ساهاکیان
4 سال پیش

درجه فشار به ۳ رسیده بود و چکه آب داشتم و با هواگیری شوفاژ ها از ۳ به ۲ رسیده درجه ولی پایینتر نمیآید. آیا نیاز به سرویس دارد یا جای نگرانی‌نیست؟

فخر
فخر
3 سال پیش

با سلام و خسته نباشید
پکیج دومبدله ابران رادیاتور هستش وقتی دمای پکیج رو برای کم شدن گرما رادیاتور پایین میارم فشار گیج میاد پایین و روی عدد ۰.۹ ثابت میشه و وقتی که دمای پکیج برای زیاد شدن گرما رادیاتور بالا میبرم فشار گیج بالا میره و روی عدد ۱.۴ ثابت میشه
میخواستم بدونم طبیعی هستش یا نه

پروین
پروین
1 سال پیش

با سلام.چگونه فشار پکیج را که نزدیک به ۳ است به ۱.۵ برسانم
متشکرم

اینها را هم ببینید
بسته
دکمه بازگشت به بالا
3
0
لطفا دیدگاه خود را برای این مقاله درج کنیدx