گرمایشی

فلومتر پکیج چیست

یکی از اجزای مهم در پکیج فلومتر (دبی سنج) می باشد، در این مقاله قصد داریم وظیفه ی فلومتر پکیج و نحوه ی عملکرد آن را مورد بررسی قرار دهیم. پکیج های گرمایشی یکی از متداول ترین سیستم های گرمازا در صنعت تاسیسات ساختمان محسوب می شوند، که از قرار گرفتن اجزا و قطعات کوچک در کنار یکدیگر بوجود می آیند. یکی از عوامل مهم که در بازدهی مطلوب پکیچ گرمایشی تاثیر بسزایی دارد هماهنگی و درست کار کردن هریک از این قطعات می باشد. برای بررسی مشخصات خرید انواع پکیج گرمایشی در نظر داشته باشید که این سیستم در انواع مختلف با هدف تامین آبگرم مورد نیاز سیستم های گرمایشی و همچنین آبگرم مصرفی و بهداشتی ساختمان های مسکونی و اداری با برندهای مختلف تولید و عرضه می شوند. در ساختمانهای مسکونی و اداری اکثر اوقات از پکیج دیواری جهت تامین آبگرم مورد نیاز ساکنین استفاده می کنند.

فلومتر پکیج مانند فلوسوئیچ باز شدن آبگرم مصرفی را به برد اطلاع می دهد، اما یکی از تفاوت های آنها در این است که فلومتر میزان دبی آب عبوری از سیستم را نیز اندازه گیری میکند. فلومتر از حسگر، پروانه و آهنربا تشکیل شده است، پروانه های این قطعات در دو مدل محوری و شعاعی تولید و در ساختار پکیج ها بکاررفته اند. با عبور آب پروانه فلومتر شروع به چرخش میکند و آهنربای موجود فرکانس هایی ایجاد کرده و این فرکانس ها را به حسگر می رساند. این نوع تغییر حالت و فرکانس باعث تحریک برد پکیج شده مشعل دستگاه را روشن می سازند. هرچه قدر میزان دبی و جریان آب بیشتر باشد فرکانس های بیشتری به بورد دستگاه ارسال می شود بنابراین دریچه ی گاز متناسب با جریان بوجود امده باز وبسته می شود در نتیجه شعله به صورت مدولار تنظیم می گردد.

تست خرابی فلومتر پکیج

تست خرابی فلومتر پکیج

قبل از معرفی این قطعه و کاربرد آن در انواع مدل های پکیج لازم به ذکر است که این سری از تجهیزات گرمایشی در برندهای متفاوت در بازار رقابت عرضه می شوند، به همین منظور گروه فنی دماپویا در مقاله ای به معرفی بهترین پکیج دیواری موجود در بازار پرداخته که با مراجعه به این صفحه می توانید خریدی بهینه و مقرون به صرفه را تجربه نمایید. فلومتر پکیج بعد از ورودی آب سرد قبل از فلوسوئیچ قرار میگیرد، و همانطور که در بالا به آن اشاره شد میزان دبی آب ورودی به دستگاه و همچنین حضور آبگرم بهداشتی را برای ما مشخص می سازد. فلومتر ها در دو مدل خطی و برنجی و دارای سه سیم می باشند. زمانیکه فلومتر به درستی کار نکند جریان و فرکانسی به بورد ارسال نشده و پکیج روشن نمی شود و هیچ عکس العملی نشان نمیدهد، پس می توان به این نتیجه رسید که فلومتر خراب است. گاهی پیش می آید که به دلیل رسوب پروانه به گردش در نمیاید و فرکانس لازم را به برد دستگاه منتقل نمیکند، و یا پروانه دچار شکستگی شده و یا اهنربای موجود در ان دچار شکستگی شده باشد. در مواردی نیز ممکن است که قطعات آن سالم هستند و جریان آب نیز به اندازه کافی است، اما قطعه ی الکترونیکی روی فلومتر دچار خرابی شده است و به همین دلیل باعث اخلال در عملکرد این قطعه می شوند. یکی از راه های تست فلومتر پکیج اینست که دستگاه را در حالت تابستانه قرار داده و شیر آب گرم را باز کنیم اگر پکیج شروع به کار کند نشان دهنده ی سالم بودن پکیج است. یکی از روش های تست فلومتر آوومتر را در حالت بیزر قرار می دهیم سپس سیم های اتصال را به سیم فلومتر متصل می کنیم. زمانیکه شیر آب باز شود اگر فلومتر سالم باشد در این صورت صدای بیزر آوومتر آزاد می شود در غیر این صورت نشان از خرابی فلومتر پکیج را بدنبال دارد.

0 0 votes
امتیازدهی به مقاله
اشتراک
اطلاع رسانی برای
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
اینها را هم ببینید
بسته
دکمه بازگشت به بالا
0
لطفا دیدگاه خود را برای این مقاله درج کنیدx