گرمایشی

کاربرد سنسور دما NTC در پکیج

یکی از قطعات مهم و کاربردی برای اندازه گیری دمای پکیج سنسور NTC پکیج است. در این مطلب قصد داریم اطلاعاتی راجع به این سنسور و نیز نحوه ی عملکرد آن را در پکیج شرح دهیم. امروزه با پیشرفت تکنولوژی و راه یافتن وسایل مدرن به زندگی انسان، به جهت رفاه و آسایش بیشتر در حال گسترش است. پکیج ها تجهیزات گرمایشی در صنعت تاسیسات ساختمان هستند که در سالهای اخیر اسباب آرامش ساکنین ساختمان ها را فراهم کرده اند. این نوع تجهیزات در انواع متخلفی با کارایی و راندمان بالا توسط شرکت های سازنده ی داخلی و خارجی تولید و سالانه میلیون ها دستگاه روانه بازار می گردد. یکی از پرکاربردترین این نوع سیستم های گرمایشی پکیج دیواری است.

در آپارتمان های مسکونی و ساختمان های اداری که نیاز به آبگرم مصرفی جهت کارهای روزمره و نیز تامین آب مورد نیاز مدار گرمایشی هستند، انتخاب و خرید پکیج دیواری گزینه ی مناسب و ایده آلی است. همانطور که پیداست پکیج های گرمایشی با افزایش حرارت و دما سروکار دارند. سنسور دما یک نوع مقاومت متغییر است، مقاومت این نوع حسگرها با افزایش دما کاهش پیدا میکند. این سنسورها دمای داخل لوله را به برد کنترل پکیج اطلاع رسانی می کنند. سنسور NTC پکیج در دو مدل تماسی (جداری) و مستغرق در مدار رفت آبگرم رادیاتور و آبگرم مصرفی قرار می گیرد. Ntc مستغرق دقت بیشتری در تغییر مقاومت دارد اما بدلیل اینکه در تماس مستقیم با آب است زودتر دچار خرابی می شود همچنین نوع جداری سهولت بیشتری در نصب و تعویض دارا می باشد. نحوه ی عملکرد سنسور دما پکیج به این صورت است که با افزایش دمای آب که افزایش دمای حسگر را بدنبال دارد، مقاومت آنها در برابر جریان برق کم میشود و جریان بیشتری از خود عبور می دهد بنابراین به برد پکیج دستور تنظیم شعله را صادر می کند.

تست خرابی سنسور NTC در پکیج

تست خرابی سنسور NTC در پکیج

قبل از نحوه عملکرد و کاربرد این قطعه در انواع مدل های پکیج، لازم به ذکر است گروه فنی مهندسی دماپویا در مقاله ای به معرفی بهترین پکیج دیواری موجود در بازار پرداخته که با مراجعه به این صفحه می توانید خریدی بهینه و مقرون به صرفه را تجربه نمایید. سنسور دما پکیج از نوع جداری یا تماسی دارای بدنه ای فلزی است و توسط یک گیره روی لوله ی مسی رفت پکیج قرار می گیرد، در نوع مستغرق نیز در تماس مستقیم با آب پکیج است. هر چه قدر جریان برق بیشتری از طرف سنسور NTC پکیج به برد صادر شود شعله پرقدرت تری ایجاد می گردد، و تا زمانی ادامه دارد که دمای آب مصرفی به دمای دلخواه که توسط کاربر تنظیم شده برسد. اگر سنسور پکیج به خوبی کار نکند قطعی مدار را بدنبال دارد و دستگاه کد خطا اعلام می کند و براحتی قابل تشخیص است. همانطور که در بالا اشاره شد سنسورها دو مدل هستند، با توجه به نوع آنها ممکن است دچار رسوب و یا پایه ی آنها شل شود به این ترتیب در عملکرد دستگاه اخلال بوجود می آید. اگر دمای دستگاه بیش از اندازه باشد جوش می آورد و یا قبل از گرم شدن مدار گرمایش پکیج خاموش می شود.

سنسور دما NTC پکیج در دمای 25 درجه اتاق دارای مقاومت 10 کیلو اهم است. برای تست خرابی سنسور  NTC پکیج به یک اهم متر نیازمندیم به این صورت NTC را از پکیج جدا کرده و به وسیله ی اهم متر مقاومت آنرا اندازه گیری میکنیم. اگر دمای اتاق 25 درجه سانتی گراد باشد اهم متر عدد 10 کیلو اهم را نمایش می دهد. اگر از دمای اتاق اطمینان کافی نداشته باشیم کافیست این عمل را روی یک NTC سالم انجام داده و اعداد را با یکدیگر مقایسه نماییم.

0 0 votes
امتیازدهی به مقاله
اشتراک
اطلاع رسانی برای
guest
19 نظرات
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
View all comments
بهرامی ارشاد
بهرامی ارشاد
4 سال پیش

سلام وقت بخیر،احتراما دستگاه ماپکیج مرکوری مگاترم می‌باشد مثلاً دمای رادیاتور را روی ۴۵میگذاریم وقتی کار می‌افته تا۵۲میره وقتی خاموش میشه تا۳۸پایین میاد،بعبارتی روی درجه داده شده ثابت نیست،لطفا علت آن را بگید.متشکرم.

دماپویا
دماپویا
4 سال پیش
در پاسخ به  بهرامی ارشاد

سلام و احترام ، احتمالا NTC دستگاه شما جرم گرفته و دما رو دقیق نمیخونه.
شما برای حل مشکل خود باید از کمک تکنسین استفاده کنید

جواد کاظمی
جواد کاظمی
4 سال پیش

سلام پکیج من ایساتیس ۲۶۰۰۰ هست بعد از راه اندازی آب گرمایشی را نمیشناسه مشکلش همون سنسور شصتی هست یا چیز دیگه؟

جواد کاظمی
جواد کاظمی
4 سال پیش

سلام اگه دستگاه آب گرم مصرفی را نشناسه. عیبش چیه؟

طاهر
طاهر
4 سال پیش
در پاسخ به  جواد کاظمی

فلومتر یا فلوسوئچ شما مشکل داره

حمید
حمید
3 سال پیش

سلام پکیج m24ff ایران رادیاتور فقط در دمای رادیاتور مشکل دارد و خیلی زود و بدون گرم شدن نه چندان خوب شعله را خاموش می کند بدون اینکه به حرارت لازم برسد

مهدی
مهدی
3 سال پیش
در پاسخ به  حمید

سلام . به چند دلیل میتونه باشه اگه ابگرم بهتون میده و تک مبدلس ؛ احتمالا پمپتون مشکل داره اب نمیتونه بچرخه و دستگاه جوش میاره شیر رادیاتورهارو چک کنید باز باشه شیر گرمایش که ۳ چهارم هست زیر پکیج چک کنید باز باشه . اگر نشد دستگاه درگیر رسوبه و اب نمیتونه به درستی بچرخه و نیاز به سرویس داره اگه دو مبدله هم باشه کیت هیدرولیک یا ستتون ممکنه خوب تحریک نشه و درگیر رسوب باشه بهتره با تکنسین تماس بگیرید.

نيلوفر
نيلوفر
3 سال پیش

سلام و خسته نباشيد پكيج ما ايران رادياتور است و ارور ٥٠ ٦٠ ميدهد مشكلش كجاست

مهدی
مهدی
3 سال پیش
در پاسخ به  نيلوفر

سنسور شوفاژو تعویض کنید حل نشد با تکنسین تماس بگیرید

میثم
میثم
3 سال پیش

سلام و خسته نباشید یک دستگاه پکیج بویلر ۲۰۰۰داریم که ارور ntcگرمایش میده،من ntc 5کیلو اهم نو گرفتم وبستم به مدت یک ساعت کار کرد ولی قطع و وصل میکرد وبعد یک ساعت کار نکرد و اهم ntcرادیات هم گرفتم ۸/۵کیلو اهم بود آیا باید هردو ntc هم اهم باشند؟ممنون

مهدی
مهدی
3 سال پیش

سلام.پکیج اخگر دارم و ارور e04 میده.میتونید راهنماییم کنید؟

رسول
رسول
3 سال پیش

پکیچ مدل cv424دارم ارور 5و9و3رو میده مشکل ازکجاس مشکل سنسور مار گرمایش میگه یعنی چه

شاملو
شاملو
3 سال پیش

سلام پکیج ایران رادیاتورمدلL24ff درآب بهداشتی مشکل نداره رادیاتورهای شوفاژبعدازهر۱۰-۱۵ساعت سرد میشن بایددماروبالا ببریم تا گرم بشه ودوباره همین سردشدن روداریم.هیچ خطایی هم اعلام نمی کنه چراغ رادباتوردرحال چشمک زدن یعنی سیستم گرمایشی فعاله ولی رادیاتورها سردهستند تااینکه دمای رادیاتورروبالاببریم ومجدداشروع به کاروسپس سرو میشه.مشکل چیه؟لطفا جواب روایمیل کنید.

مهدی
مهدی
3 سال پیش

سلام وقت بخیر پکیج ایران دارم . آبگرم مصرفی رو که باز میکنم اولش آب گرم میشه و بعد چند دقیقه خاموش میشه و آب سرد میشه . علت چی میتونه باشه ؟

سعید
سعید
2 سال پیش

سلام خسته نباشید پکیج ما بوتان مدل راما هست سنسور ntc عوض کردیم ولی بازم با اینکه درجه

سعید
سعید
2 سال پیش

سلام ما پکیجمون بوتان مدل راما هست وقتی که درجه رو بالاترین حدشم قرار میدیم پکیج که درجش میرسه به ۸۶ خاموش میشه ولی تا درجه ۳۹ خاموش میمونه مشکلش چی میتونه باشه؟

رضا
رضا
1 سال پیش

باسلام
پکیج ایران رادیاتور دارم. رادیاتورها گرم میشه اما اب گرم ندارم زمانی که شیر اب گرم رو باز میکنم شعله هم روشن میشه اما اب گرم نمیشه ایراد از کجاست؟. سپاس

رضا
رضا
1 سال پیش

سلام وادب
پکیج ایران دارم رادیاتها فعال و داغ هستند اما اب گرم ندارم شیر اب گرم رو باز میکنم چراغ مشعل روشن میشه هیچ خطایی هم نداره اما اب سرده مشکل از کجاست؟. سپاس

حامد افسری
حامد افسری
1 سال پیش

سلام مقاله مفید و مطالبتان کاربردی بود ، تشکر از شما

اینها را هم ببینید
بسته
دکمه بازگشت به بالا
19
0
لطفا دیدگاه خود را برای این مقاله درج کنیدx