سرمایشی

آسان ترین روش محاسبه فن کویل

در این مقاله از مجله دماپویا راهکارهایی را بررسی خواهیم کرد تا بتوان آسان ترین روش محاسبه ظرفیت فن کویل را دریافت. این سیستم تهویه مطبوع از تجهیزات مهمی به شمار می رود که در سازه های مختلف جهت تامین برودت مورد استفاده قرار می گیرد. قابلیت این دستگاه در تامین بار برودتی و حرارتی محیط می باشد. ساختار آن نیز همانطور که از نام آن مشخص است، از دو بخش اصلی تشکیل می شود که عبارت اند از یک فن دمنده و یک کویل که حرارت و یا برودت را تبادل می کند.

با استفاده از این مدل سیستم های سرمایشی می توان دمای محیط های بسته را به دلخواه خود رساند. زمانی که هوا در تابستان بسیار گرم می شود، آن را به چیلر متصل می کنند تا از طریق آب سرد، هوای خنک مورد نیاز ساکنان را فراهم کند. آب سرد درون کویل های آن جریان پیدا می کند و هوا از روی آن عبور می کند. برای تامین حرارت نیز می توان این سیستم را به پکیج با موتورخانه ساختمان متصل کرد. با استفاده از آبگرم گرمایش محیط توسط آن فراهم می شود. در ادامه راه های محاسبه فن کویل را بررسی خواهیم کرد.

شما بازدید کننده گرامی با مراجعه به لینک خرید فن کویل می توانید بهترین قیمت و انواع مختلف را مشاهده نمایید

هر سیستم حرارتی و برودتی ظرفیت مشخصی دارد. برای انتخاب بهترین ظرفیتی که محیط شما را پوشش دهد و هوادهی مورد نیاز را تامین کند باید به نکاتی توجه داشت. از جمله آن که ظرفیت مورد نیاز سرمایشی و گرمایشی فضا چه میزان است و ارتفاع منطقه از سطح دریا را هم باید در نظر داشت.

پیش از هر چیز به منظور بررسی روش محاسبه فن کوئل باید تعیین ظرفیت کرد که برای این منظور باید مقدار بار هر ساختمان را اندازه گیری کنیم. طبیعتا برای ساختمان های مرتفع و برج های آسمان خراش نیاز به دستگاهی با فشار بالا خواهیم داشت. البته گفتنی است که چیلر از این قاعده مستثنی می باشد و برای چیلر که تامین آبسرد مورد نیاز فن کویل را بر عهده دارد، نیاز به انجام این کار نیست؛ یعنی بار اوج فضاهای مختلف در نظر گرفته نمی شود.

آسان ترین روش محاسبه فن کویل

با ذکر یک مثال به راحتی میتوانید روش محاسبه ظرفیت فن کویل را فرا بگیرید؛ در صورتی که بار محسوس برودتی یک سالن به مساحت 15 متر مربع که در شهری نظیر فیروزکوه با ارتفاع 4200 فوت از سطح دریا واقع شده است، معادل 5400 بی تی یو بر ساعت و بار حرارتی آن معادل 7000 بی تی یو بر ساعت اندازه گرفته شده باشد در این صورت ظرفیت هوادهی دستگاه مناسب و درجه حرارت هوای خروجی از آن را میتوان به راحتی از طریق این راه حل به دست آورید. (درجه حرارت آب ورودی به فن کویل در تابستان 46 درجه فارنهایت و در زمستان 170 درجه فارنهایت است؛ در مقابل درجه حرارت در مناطق خشک برای تابستان 80 درجه فارنهایت، درجه حرارت مرطوب برای تابستان 60 درجه فارنهایت است و از سوی دیگر درجه حرارت خشک برای زمستان 75 درجه فارنهایت) در نظر گرفته می شود.

با توجه به جدول زیر میتوانید به راحتی روش محاسبه فن کویل را بدست آورید. مطابق جدول شماره 1 درج شده در زیر این بخش، برای ارتفاع 4200 فوت بالاتر از سطح دریا مقدار 92/0= AFاند. در این معادله AF ضریب هوا به ارتفاع از سطح دریا بستگی دارد که در جدول مربوطه ضرایب مختلف آمده است. گفتنی است که با محاسبه ΔT با استفاده از اختلاف درجه حرارت طرح داخل 20 درجه فارنهایت می شود همچنین با در نظر گرفتن ضریب کنار گذر BF که مقداری برابر با 0/15 دارد. نکته حائز اهمیت در این زمینه این است که: ( این مقدار بسته به نوع کولر و شرکت سازنده ممکن است مقداری متغیر باشد.)

نحوه محاسبه بار برودتی فن کویل

 سازنده های مختلفی در عرصه ساخت و طراحی انواع فن کویل فعالیت دارند و این مسئله باعث می شود تا مشتریان حین خرید دچار سردرگمی در انتخاب شوند. برای رفع این دشواری و بررسی راهنمایی های لازم می توانید برندهای شناخته شده را در اولویت قرار دهید. فن کویل گرین از برترین های بازار به شمار می رود و شرکت سازنده آن جایگاه بالایی در فروش این محصولات داشته و سیستم های برودتی را به وسیله آخرین تکنولوژی ها طراحی می کند.  از آنجا که محاسبه ظرفیت فن کوئل بر اساس بار برودتی آن به دست می آید، و بار برودتی اندازه گرفته شده برابر با 5400 است و با توجه به ΔT که اختلاف دما را نشان می دهد و برابر با 20 می باشد. مطابق با فرمول زیر می توان محاسبه کرد

Q = AF×cfm×ΔT

((cmf=Q÷( AF×ΔT×(1-BF

پیش از هر چیز جهت برآورد روش محاسبه کوئل ها لازم است بار سرمایشی آنها را در نظر گرفته و بار گرمایشی نیز بررسی شود. بنابراین برای انتخاب محصول هر فضا به بار سرمایشی آن فضا نیاز است که اگر این بار Q باشد رابطه بالا برای این سالن واقع در شهر فیروز کوه برقرار است. در این معادله cfm ظرفیت هوادهی و Q مجموع بارهای محسوس و نهان فضا می باشد؛ ولی از آنجا که در کاربری های مسکونی معمولا 80 تا 90 درصد بار کل مربوط به محسوس فضاست بنابراین می توان از بار محسوس فضا برای محاسبه ظرفیت فن کویل ها استفاده نمود. در نتیجه میتوان به  

5400=0.92×cfm×20

Cfm = 291 

با توجه به تمام اطلاعات بالا می توان به مقدار291 = cfm دست پیدا کرد که با در نظر گرفتن ده درصد بیشتر برای ضریب اطمینان این مقدار تقریبا برابر با 300 می شود که با مراجعه به جدول شماره 2 فن کویل با ظرفیت هوادی 300 و دبی آب 2 گالن بر دقیقه دارای بار محسوس 6940 بی تی یو بر ساعت است که با اعمال ضرایب تصحیح به روش زیر (با در نظر گرفتن فعالیت دستگاه در دور متوسط ضریب مناسب در جدول معادل 0.85)

0.97=35÷46-80=ضریب تصحیح

Q=6940×0.85×0.86×0.97

Q = 4921 Btu/hrs

در حالیکه بار محسوس فضا 5400 بوده بنابر این فن کویل 300 پاسخگو نیست و مدل بعدی با دبی 2 گالن بر لیتر که 400 cfm   برابر با 8180 بی تی یو است محاسبه می شود که با استفاده از اطلاعات جدول و با اعمال ضرایب تصحیح مطابق زیر به دست خواهد آمد.

Q =8180×0.85×0.86×0.97

Q = 5800 Btu/hrs

که این مقدار بیشتر از ظرفیت مورد نیاز است و در واقع می توان آن را متناسب و با ضریب اطمینان بالا برای این سالن دانست.

نحوه محاسبه بار حرارتی فن کویل

اکنون می بایست برای محاسبه بار حرارتی متناسب با مکان مورد نظر به عنوان نمونه، روش محاسبه فن کویل مناسب و با کمک جدول شماره 2 و بار برودتی انتخاب شود که با اعمال ضرایب تصحیح به شکل زیر محاسبه می شود.

0.86 =110÷75-170=ضریب تصحیح

Q=11270×0.82×0.86×0.86

Q=6835 Btu/hrs

این مقدار بار حرارتی بسیار به بار حرارتی مورد نیاز نزدیک است بنابراین فن کویل با cfm=400 برای این سالن که در مثال خود مدنظر قرار گرفته ایم، بسیار مناسب است. همچنین می توان با استفاده از محاسباتی به شکل زیر دمای خروجی از فن کویل در تابستان را به دست آورد.

Q =AF×cfm×ΔT

5800=400×0.93×(80-T)

T= 64.4 F

که با تبدیل مقدار 64.4 فارنهایت به درجه سانتیگراد معادل 18 درجه می شود که بسیار مناسب است. همچنین برای اندازه گیری میزان دمای گرمایشی فن کویل در فصل زمستان طبق فرمول بالا به شکل زیر محاسبه می شود.

6835=400×0.93×(T-75)

T= 93.4 F

با تبدیل 93.4 درجه فارنهایت به مقدار 34 درجه سانتی گراد حاصل می شود که مقدار بسیار مناسبی در جهت گرمایش محیط در زمستان است. همچنین شما بازدیدکنندگان محترم می توانید با مراجعه به وب سایت دما پویا نسبت به مشاهده و خرید فن کویل مناسب با محیط مورد نظر خود اقدام کنید همچنین در هر مرحله می توانید با تماس با کارشناسان این مجموعه نسبت به افزایش اطلاعات و خرید محصولات اقدام کنید.

0 0 votes
امتیازدهی به مقاله
اشتراک
اطلاع رسانی برای
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
دکمه بازگشت به بالا
0
لطفا دیدگاه خود را برای این مقاله درج کنیدx