گرمایشی

آشنایی با جت هیتر

جت هیتر را می توان یک نوع بخاری صنعتی دانست که در مدل های متفاوتی ساخته می شود. این سیستم گرمایشی در صنایع مختلفی نظیر مرغداری، سوله های بزرگ، کارگاه های صنعتی، دامداری و پروژه های ساختمانی استفاده خواهد شد. از اصلی ترین ویژگی های این نوع بخاری می توان به راندمان بالا در ایجاد حرارت، نصب ساده و آسان، مصرف مناسب و بهینه سوخت اشاره کرد. این نوع بخاری برحسب اندازه، نوع سوخت و موقعیت نصب در انواع متعددی نظیر گازسوز، گازوئیلی، دوگانه‌سوز، برقی و جهت هیتر گاز مایع تقسیم بندی می شود. به طور کلی تجهیزات گرمایشی از مهمترین ملزومات صنعت تأسیسات به شمار می روند که در محیط های مختلف با تأمین گرمایش، هوایی مطلوب ایجاد می کنند. علاوه بر سازه های ساختمانی در تمامی فضاهای سرپوشیده، استفاده از تجهیزات گرمایشی امری ضروری و واجب به حساب می آید، چرا که بسیاری از جانداران و گیاهان نیز برای رشد و نمو نیاز مبرم به حرارت و گرما دارند.

دستگاه های قدیمی علاوه بر مصرف بی رویه انرژی از نظر سطح ایمنی نیز عملکرد مناسبی نداشتند که در دنیای مدرن امروزی دیگر جایگاهی نداشته و قابل استفاده نیستد. هیتر از سری سیستم های گرمایشی مدرن و جدید در این زمینه محسوب می شود که علاوه بر برخورداری از سطح کیفیت بالا گرمای مورد نیاز را با کمترین میزان مصرف انرژی تأمین می کند. به همین دلیل به یکی از پرکاربردترین تجهیزات در مصارف صنعتی تبدیل شده است. شاید برای شما هم سوال شده که جت هیتر چیست و چگونه کار می کند. در ادامه با دماپویا همراه باشید.

به منظور بیان کاربرد جت هیتر و کارکرد آن بهتر است در ابتدا نگاهی به نحوه عملکرد این سری از تجهیزات گرمایشی داشته باشیم. جت هیتر با ساختاری استوانه ای و کشیده شکل ظاهری شبیه به موشک دارد و در دو نوع دودکش دار و بدون دودکش تولید می شود. این سیستم ها با مصرف سوخت و ایجاد حرارت گرمای مورد نیاز محیط را تأمین می نماید. فن دمنده به کار رفته در این دستگاه با مکش هوای سرد به داخل جت هیتر و عبور از مبدل حرارتی، گرمای ایجاد شده را به محیط منتقل و به این ترتیب یک جریان هوای گرم ایجاد می کند. این دستگاه برای ایجاد حرارت نیاز به یک منبع انرژی دارد. جت هیتر ها در مدل های گازسوز، گازوئیلی، برقی و دوگانه‌سوز تقسیم بندی می شوند.

از جت هیتر های بدون دودکش الزاماً باید در فضاهایی که دارای تهویه ی مناسب و گردش هوای تازه هستند، استفاده نمود، چراکه مواد حاصل از احتراق به طور مستقیم درون هوا منتشر می شود. به طور کلی این نوع بخاری مزیت ویژه ای که نسبت به مدل های دودکش دار دارد، این است که از اتلاف و هدررفت گرما ممانعت به عمل می آورد، چراکه همراه با مواد حاصل از احتراق، گرمای محسوسی ایجاد می شود. در جت هیترها، گرما از شعله و یا کوره گرفته شده و به همین دلیل برای جلوگیری از گرم شدن بدنه دستگاه، جهت دهی به شعله از محافظ مناسب و شلعه پوش استفاده می کند. به این ترتیب شعله های ایجاد شده از دستگاه عبور نمی کنند و داخل همان کوره گرمایش لازم را ایجاد می کنند. به طور معمول از استیل استنلس نیز در ساخت بدنه دستگاه بهره می برند که مقاومت بالایی در برابر حرارت و داغ شدن دارند.

به منظور کنترل دستگاه و کاهش انرژی در جت هیتر از ترموستات استفاده شده که دستگاه به صورت خودکار عمل کند. در این صورت تا زمانی که کوره گرم نشده باشد، فن شروع به چرخش نمی کند و با کاهش دمای دستگاه فن خاموش می شود. جت هیتر ها به عنوان دمنده گرمایشی صنعتی در بازار شناخته می شوند و به دلیل اینکه عملکردی مناسب و راندمان حرارتی بسیار بالایی داشته، به طور عمده در فضاهایی با متراژ بالا و بزرگ بیشترین کاربرد را دارند. همچنین برای نصب و راه اندازی بدون نیاز به هر نوع سیستم پیچیده ای قابل اجرا هستند و ویژگی منحصر به فرد این تجهیزات مصرف بهینه انرژی و راندمان بسیار بالا به شمار می روند.

انواع جت هیتر از نظر نوع سوخت مصرفی

این هیتر با مصرف انرژی و ایجاد حرارت گرمایش مورد نیاز محیط را فراهم می کنند. براساس نوع مصرف و فضایی که جت هیتر مورد استفاده قرار می گیرد، نوع دستگاه نیز تغییر می کند؛ به طور مثال، در فضاهایی از قبیل گلخانه ها بهتر است از جت هیتر برقی برای ایجاد گرمایش استفاده شود. این نوع بخاری، هوایی بدون گازهای خطرناک تولید می کند و روی سلامتی گیاهان تأثیر منفی نخواهد داشت. با توجه به گستردگی استفاده از این تجهیزات در مصارف مختلف از نظر نوع سوخت مصرفی در مدل های مختلفی ارائه می شوند که به نحوه عملکرد و ویژگی هریک اشاره خواهیم کرد.

جت هیتر برقی : این مدل جت هیتر حرارت لازم را با دریافت انرژی الکتریکی تأمین می کند. ساختار این جت هیتر برقی به این صورت است که چندین ردیف المنت درون دستگاه تعبیه شده و با اتصال به نیروی برق و جریان الکتریسیته، المنت ها گرمای لازم را دریافت و بعد از گرم شدن فن دستگاه شروع به چرخش کرده و گرمای ایجاد شده را به فضای اتاق هدایت می کند. یکی از مزیت های این مدل جت هیتر عدم ایجاد آلودگی های زیست محیطی است و در محیط های بهداشتی و صنایع غذایی بیشترین کاربرد را دارد.

جت هیتر گازی : ساختار کلی جت هیتر ها به یک شکل است و فن دستگاه وظیفه انتقال حرارت ایجاد شده را دارد. در مدل های گازی درون محفظه احتراق شعله ایجاد و با چرخش فن گرمای ایجاد شده به محیط اطرف منتقل می شود. هدف از ساخت این مدل جت هیتر صرفه جویی در مصرف برق است و در نوع دودکش دار و بدون دودکش تقسیم بندی می شوند. در هیتر گازی حرارت از طریق شعله مستقیم حرارت محیط را افزایش می دهد.

جت هیتر گازوئیلی : یکی دیگر از جت هیترها، نوع گازوئیلی است. به طور معمول از جت هیتر گازوئیلی در ساختمان هایی که امکان دسترسی به هیچ نوع سوخت فسیلی وجود ندارد، مورد استفاده قرار می گیرد. نحوه تأمین گرمایش به این صورت است که دستگاه یک منبع سوخت دارد و با سوختن گازوئیل و ایجاد شعله درون کوره فن دمنده شروع به کار کرده و با مکش هوای سرد به داخل دستگاه و عبور آن از روی شعله هوای گرم به محیط بازگردانده می شود.

0 0 votes
امتیازدهی به مقاله
اشتراک
اطلاع رسانی برای
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
اینها را هم ببینید
بسته
دکمه بازگشت به بالا
0
لطفا دیدگاه خود را برای این مقاله درج کنیدx