سرمایشی

اشتباهات مهم در نصب اسپلیت

در این مقاله از مجله دماپویا به اشتباهات مهم در نصب اسپلیت خواهیم پرداخت و نکات مهم در خصوص این موضوع را برخواهیم شمرد. به صورت کلی کولر گازی یکی از سیستم های تهویه مطبوع بسیار رایج در بازار می باشد. ساختار آن از دو یونیت خارجی و یونیت داخلی تشکیل می شود که به ترتیب به آن ها کندانسور و اواپراتور هم گفته می شود. این دو یونیت به وسیله لوله های مویی از جنس مس بهم متصل می شوند. طرز سرمایش این سیستم به وسیله گاز مبرد انجام می شود که این مبرد در بین این دو یونیت به گردش در آمده و با چرخش گاز در سیکل تبرید سرمایش و یا گرمایش مورد نیاز ساختمان را تامین می کند. این دستگاه ها توسط برندهای مختلف و در مدل های متنوع با ابعاد و وزن های گوناگون از یکدیگر تولید می شوند و در دو مدل سرمایش و سرمایش/گرمایش به مصرف کنندگان عرضه می گردند.

این سری از تجهیزات سرمایشی همواره با استقبال بالایی از طرف مصرف کنندگان مواجه می شود و به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرد. گفتنی است که اشتباهات در نصب اسپلیت کولر گازی ممکن است باعث افت راندمان دستگاه شده و عملکرد آن را دچار مشکل کند که این مسئله در نهایت باعث بروز نقص و کوتاه شدن عمر دستگاه خواهد شد. پس ضروری است که مراحل نصب درست و دقیق دستگاه را در نظر داشته باشیم و محصول به صورت اصولی و استاندارد راه اندازی گردد. در ادامه به اشتباهات مهم در نصب این محصولات خواهیم پرداخت..

بطور کلی این تجهیزات از قطعات متعددی تشکیل می شوند که لازم است هر یک به صورت درست و اصولی سرجای خود قرار بگیرد تا بازدهی کافی و راندمان قوی را داشته باشد. به همین منظور قصد داریم 5 نکته مهم در نصب کولر گازی را مورد بررسی قرار دهیم و مشخصات فنی و نحوه قرار گرفتن هر قطعه را توضیح دهیم. این نکات اساسی عبارتند از فاصله درست یونیت دیواری از سقف (15 سانتی متر)، تراز بودن یونیت، فاصله داشتن از پنجره و درب، فاصله داشتن از دیگر وسایل سرمایشی و گرمایشی و همچنین نصب یونیت خارجی یا کندانسور در محیط باز و با فضای لازم جهت به گردش درآمدن هوا.

همانطور که توضیح داده شد این سری از سیستم های تهویه مطبوع در سری های گوناگون از جمله مدل های دیواری و ایستاده طراحی می شوند و باید در نظر داشت که یونیت خارجی به دلیل قرارگیری کمپرسور در آن از وزن نسبتا بالایی دارد. بنابراین نکته مهمی که باید در مورد نصب کولر گازی بدانیم این است که باید پیش از نصب، از سفت و محکم بودن دیوار اطمینان حاصل کنیم و همچنین پایه های نگه دارنده مناسبی باید به کار رود که تحمل وزن یونیت را داشته باشند. لازم به ذکر است که کندانسور نباید در معرض مستقیم نور خورشید قرار بگیرد. در واقع از اصلی ترین قطعات به کار رفته در این دستگاه کمپرسور، شیر انبساط، کویل گرم و سرد و لوله های منتقل کننده گاز مبرد می باشد که باید در هنگام نصب اسپلیت به آنها توجه داشته باشید.

برندها و گروه های تولیدی فراوانی در ساخت و عرضه انواع کولر گازی اسپلیت با یکدیگر رقابت دارند و باید در نظر داشت که سالیانه دستگاه های زیادی را در کیفیت های مختلف با مشخصه های فنی گوناگون به بازار روانه می کنند. اسپلیت ایران رادیاتور یکی از سازنده های موفق بازار داخلی می باشد که محصولاتی با کیفیت بالا را به دست مشتریان رسانده و در طی سالهای اخیر نیز در لیست پرفروش ترین ها قرار گرفته است. از مزایای محصولات این کمپانی می توان علاوه بر قیمت مقرون به صرفه، مرغوب بودن جنس قطعات به کار رفته در آن و طول عمر بالا را اشاره کرد.

در ادامه با بررسی موارد اساسی در این زمینه، به ارائه نکاتی در رابطه با اشتباهات مهم در نصب اسپلیت خواهیم پرداخت تا بتوان استفاده بهینه را از این دستگاه داشت. علاوه بر این، با توجه به پیچیدگی هایی ساختار مدل های مختلف این سیستم، لازم است هنگام نصب حتماً از راهنمایی افراد متخصص در این زمینه کمک گرفت؛ چرا که این افراد با وجود تخصص های لازم در زمینه تجهیزات الکتریکی به راحتی اتصالات مختلف دستگاه را انجام می دهند.

عدم رعایت ایمنی در نصب یونیت داخلی

عدم رعایت ایمنی در نصب یونیت داخلی

در زمینه نکات اساسی نصب اسپلیت، می توان عدم رعایت نکات ایمنی را اشاره کرد. در این زمینه قبل از نصب دستگاه باید برای نصب پایه یونیت خارجی، نسبت به تراز بودن آن اطمینان داشت. این دستگاه باید در یک خط افقی یا عمودی صاف و دقیق نصب شود تا از بروز هرگونه مشکلی حین راه اندازی اسپلیت جلوگیری شود.

البته برای این منظور می توانید از یک تراز هم استفاده کنید تا به نوعی اشتباهات در زمینه ی نصب پایه یونیت داخلی را به اندازه قابل توجهی به حداقل رسانید. پس از کسب اطمینان نسبت به تراز بودن حالت های افقی و عمودی پایه، باید سوراخ های مناسبی را ایجاد کنید و با استفاده از رول پلاک و پیچ های مخصوص آن را به دیوار متصل کرد.

لازم به ذکر است که در صورتی که در این مرحله توجه کافی به مستحکم و ثابت شدن دستگاه روی دیوار نشود و نسبت به نصب دقیق و مناسب پایه آن اطمینان کافی را کسب نکنید، می تواند علاوه بر کاهش راندمان دستگاه، منجر به خطرات پرهزینه برای شروع به هوادهی کولر و حتی افتادن پنل داخلی شود.

تخلیه نامناسب کولر گازی اسپلیت

تخلیه نامناسب کولر گازی اسپلیت

مورد دیگری که در جلوگیری از بروز اشتباهات در نصب اسپلیت باید مورد توجه قرار داد، در نظر داشتن روشی صحیح و اصولی به منظور تخلیه ی آن است که با انجام این عمل بر روی این سیستم سرمایشی، برخی از افراد سوراخ هایی را در بالای پنل داخلی کولر گازی ایجاد می کنند که باعث می شود شیب لوله رو به بالا قرار گیرد.  

در نتیجه این عمل کمک می کند که این شیب رو به بالای لوله، باعث کاهش روند تخلیه اسپلیت گردد. با این حال طبیعتا این مسئله می تواند مشکلاتی را هم از سویی دیگر در کارکرد دقیق دستگاه ایجاد کند. البته گفتنی است که ایجاد سوراخی به قطر 7.5 سانتی متر به طوری که شیب لوله رو به پایین باشد نیز می تواند در افزایش راندمان اسپلیت تاثیرات زیادی داشته باشد.

عدم انتخاب مکان درست برای نصب پنل داخلی

عدم انتخاب مکان درست برای نصب پنل داخلی

در مورد موارد رایج در اشتباهات مهم در نصب اسپلیت می توان اضافه کرد که در صورتی که مکان درستی برای نصب پنل داخلی را انتخاب نکنید، می تواند در آینده نزدیک مشکل ساز شود. به این دلیل که دمپرهای هوادهی به کار برده شده در اواپراتور باید در طول اتاق و به شکلی قرار بگیرد که تمام اتاق را پوشش دهد. همچنین نیاز است پنل از بالا 15 سانتی متر و از اطراف 12 سانتی متر از سقف و دیوارهای کناری فاصله داشته باشد تا فضای کافی برای به جریان درآمدن هوا در اطراف آن وجود داشته باشد.

لازم به ذکر است که در هنگام نصب پنل داخلی لازم است یک بخشی از محیط را انتخاب کنید که مناسب باشد و در فضای مورد نظر مانعی روی دیوار نباشد. چرا که وجود هر گونه مانع، از تراز شدن پایه به اندازه کافی جلوگیری می کند و در نهایت نیز پنل روی آن محکم نخواهد بود. از جمله دیگر اشتباهات مهم در نصب اسپلیت که در نصب پنل داخلی خسارت های جبران ناپذیری را در پی خواهد داشت، نصب کردن آن در مکان هایی است امکان نشتی گاز دارند. همچنین فضاهایی که غبار نفت یا گوگرد داشته باشد، مناسب نخواهد بود. بنابراین رعایت این نکته از اهمیت اساسی برخوردار است تا توجه لازم به رعایت ایمنی افرادی که از اسپلیت استفاده می کنند، حفظ شود.

همچنین پنل داخلی باید حتماً 2 متر و 13 سانتی متر بالاتر از سطح زمین قرار بگیرد و در صورت نصب یونیت های ایستاده، پنل باید در قسمتی از اتاق یا سالن قرار بگیرد که هوای کافی در اطراف آن برای به گردش درآمدن هوا وجود داشته باشد و دمپرها یا پره های هوادهی طوری قرار گیرند که امکان هوادهی به تمام نقاط اتاق را داشته باشند. در نهایت بسیار مهم است که از قرار دادن یونیت داخلی در فضاهای بسته و محدود جداً خودداری کنید؛ چرا که طول عمر دستگاه را کاهش خواهد داد.

نصب پنل خارجی دستگاه اسپلیت

نصب پنل خارجی دستگاه اسپلیت

از موارد دیگری که عدم رعایت آن منجر به اشتباهات مهم در نصب اسپلیت خواهد شد و همچنین و راندمان آن را کم می کند، توجه به موارد لازم در حین نصب پنل خارجی آن می باشد. علاوه بر حساسیت هایی که در نصب پنل داخلی باید به آن توجه داشت، هنگام نصب کندانسور نیز باید موارد مهم آن را رعایت کنیم تا از بروز آسیب های احتمالی جلوگیری شود.

همانطور که بالاتر گفته شد، کندانسور در فضای باز نصب می شود تا صدا و حرارت آن هنگام عملکرد برای ساکنان مزاحمتی ایجاد نکند. از جمله اشتباهاتی که ممکن است هنگام نصب پنل خارجی روی می دهد، می توان به نصب این پنل در مکان های پر رفت و آمد و یا فضاهایی اشاره داشت که بسیار گرم و یا دارای گرد و غبار می باشند. زیرا پنل خارجی یا همان کندانسور را نباید به هیچ وجه در فضای بسته قرار داد و این پنل حتما باید از فضای 30 سانتی متری یا بیشتر در اطراف خود برای افزایش کارایی و کارکرد صحیح برخوردار باشد.

علاوه بر این کندانسور باید جایی نصب شود که از این قابلیت برخوردار باشد که لرزش های این دستگاه را حین عملکرد کولر کنترل نماید. همچنین محکم کردن لوله ها در پنل خارجی سیستم هم می تواند از به خطر افتادن جان افراد جلوگیری نماید که البته این احتمال نیز وجود دارد که به دلیل سهل انگاری نصب کننده ی دستگاه، این عمل به خوبی انجام نگیرد.

عدم توجه به سرویس و تعمیر اسپلیت

عدم توجه به سرویس و تعمیر اسپلیت

علاوه بر موارد گفته شده اشتباهات رایج در نصب اسپلیت و جلوگیری از آن ها، نکات مهم دیگری وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرند. چک نکردن اتصالات الکتریکی دستگاه قبل از شروع و راه اندازی آن، بستن سوراخ های ایجاد شده بر روی دیوار با وسایلی نامناسب، توجه کافی نداشتن به گردش هوای مناسب در محیطی که پنل خارجی در آن قرار داده می شود، عایق بندی لوله ها بین پنل داخلی و خارجی اسپلیت، در نظر نگرفتن پوشش یا نوار عایق جهت مفصل لوله ها، بسته شدن ورودی یا خروجی هوای دستگاه با وسایل مختلف یا انواع پارچه ها و لباس، قرار دادن ورودی یک دستگاه در مقابل خروجی دستگاه دیگر همگی از موارد مهمی هستند که سهل انگاری در آنها صدماتی جدی را به دستگاه وارد خواهد کرد. همچنین یونیت خارجی و داخلی باید در مکانی قرار بگیرند تا دسترسی، تعمیر و سرویس آن ها به راحتی امکان پذیر باشد.  

0 0 votes
امتیازدهی به مقاله
اشتراک
اطلاع رسانی برای
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
دکمه بازگشت به بالا
0
لطفا دیدگاه خود را برای این مقاله درج کنیدx