سرمایشی

روش محاسبه و انتخاب چیلر تراکمی آبی

ما در این مقاله از مجله ی دماپویا قصد داریم به روش محاسبه و انتخاب چیلر تراکمی آبی بپردازیم تا با بررسی این اطلاعات انتخابی هوشمندانه و متناسب با نیاز را تجربه کنید. در واقع چیلر را می توان به عنوان یک سیستم سرمایشی معادل پکیج دانست که البته عملکرد آن برعکس می باشد و با سرد کردن آب آن را به واسطه سیستم لوله کشی به فن کویل برای ایجاد سرمایش انتقال داده و باعث خنک شدن هوای ساختمان می شود.

امروزه داشتن سیستم تهویه مطبوع مناسب امری ضروری می باشد و به نظر می رسد نمی توان در ساختمان ها، بدون نصب و تعبیه این سیستم ها، زندگی آسوده ای داشت. چیلر به دلیل قابلیتی که در تولید آب خنک دارد، در نرخ جریان بالا و ظرفیت برودتی زیادی به عنوان سیستم های تهویه مطبوع مرکزی شناخته می شود. در رابطه با نحوه ی انتخاب بهینه این محصول در نوع تراکمی آبی و عملکرد آن باید در نظر داشت که این محصول نقش مهمی را در تولید آب سرد ایفا می کند که این آب خنک با گردش در هواسازها و فن کویل جهت ایجاد هوای مطبوع به کار گرفته می شود.

در واقع با توجه به عوامل مختلف در ساختمان ها گرمای زیادی ایجاد می شود که این حرارت باید به وسیله سیستم های تهویه مطبوع مناسب از ساختمان خارج شود. این گرما می تواند به وسیله نور خورشید، نفرات داخل ساختمان و تجهیزات الکتریکی تولید گردد. در ادامه با بهره گیری از راهکار و روش محاسبه چیلر تراکمی آبی می توانید انتخابی موفق و آگاهانه را تجربه کنید.

روش محاسبه و انتخاب چیلر تراکمی آبی

فرمول محاسبه چیلر تراکمی آبی

با دماپویا همراه باشید تا در این بخش در خصوص ارائه ی روش محاسبه چیلر تراکمی آبی اطلاعات لازم را ارائه دهیم. گفتنی است مطالبی که مهندسان و طراحان این سیستم با در نظر گرفتن استانداردهای گوناگون نسبت به اثبات یک معادله جهت محاسبه ی چیلر تراکمی آبی ارائه داده اند یک فرمول ساده بوده که برای تعیین ظرفیت برودت چیلر و سایز آن کاربرد بسیاری را دارا می باشد. نکته ی حائز اهمیت در باره ی این محاسبه در اختیار داشتن سه دسته اطلاعات از جمله : سه پارامتر دمای آب ورودی به چیلر، دمای آب مورد نیاز و خروجی از چیلر و شدت جریان آب است که در بحث محاسبه چیلر تراکمی آبی این موضوع مهم و ضروری به نظر می رسند.

به عنوان مثال برای محاسبه ظرفیت چیلر مورد نیاز برای خنک کاری آب با شدت جریان 30 گالن بردقیقه که باید از دمای 82 درجه فارنهایت به دمای 60 درجه فارنهایت برسد به شکل زیر انجام می گیرد. به طورکلی جهت دریافت دقیق ترین روش محاسبه چیلر تراکمی آبی میتوانید به مطلب پایین مراجعه نمایید.

اولین مرحله محاسبه اختلاف دمای حرارت است که برابر با 22 درجه سانتی گراد می باشد

اختلاف دما = 60 – 82 = 22 درجه فارنهایت

مرحله دوم محاسبه ظرفیت برودتی چیلر بر حسب بی تی یو بر ساعت است که از معادله زیر برای انجام آن استفاده می شود.

ظرفیت بار برودتی = ظرفیت گرمایی ویژه آب× چگالی آب × 60 دقیقه × شدت جریان آب× اختلاف دمای ورودی و خروجی

ظرفیت بار برودتی = 1 × 8.33 پوند بر گالن × 60 دقیقه × 30 گالن بر دقیقه × 22 درجه سانتی گراد= 328680 بی تی یو بر ساعت

مرحله بعد محاسبه چیلر تراکمی آبی بر حسب تن بر تبرید است که به واسطه تقسیم عدد 328680 بی تی یو بر ساعت بر 12000 این مقدار به دست خواهد آمد که برابر با 27.39 تن تبرید می شود که با در نظر گرفتن 10 درصد ضریب اطمینان بیشتر این مقدار برابر با 30 تن می شود. که در واقع با حاصل شدن این مقدار و مقایسه آن با میزان بار برودتی که از پیش برای فضای مورد استفاده اندازه گیری شده است مثلا( 29 تن تبرید) نسبت به انتخاب یک چیلر با این ظرفیت اقدام می شود. در شکل زیر با نحوه محاسبه چیلر تراکمی آبی، نوع قرارگیری دستگاه و همچنین نحوه ی عملکرد آن آشنا خواهید شد که در موارد گوناگون و جهت تهویه مطبوع مکانهای مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.

روش محاسبه و انتخاب چیلر تراکمی آبی
0 0 votes
امتیازدهی به مقاله
اشتراک
اطلاع رسانی برای
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
دکمه بازگشت به بالا
0
لطفا دیدگاه خود را برای این مقاله درج کنیدx