سرمایشی

افزایش خنک کردن باد کولر آبی

در این مقاله قصد داریم به راهکار ها و روش های افزایش خنک کردن باد کولر آبی اشاره داشته باشیم. استفاده از این محصول یکی از رایج ترین راه ها برای خنک کردن فضاهای بسته مختلف در تابستان و روزهای گرم سال می باشد؛ این تجهیزات از جمله قدیمی ترین دستگاه های برودتی به شمار می روند که به واسطه مزایای قابل توجهی که دارند در این کشور مورد استقبال قرار می گیرند و گزینه خوبی برای سرمایش مناطقی با آب وهوای گرم خشک محسوب می شوند. طرز عملکرد این سیستم با جریان الکتریکی و تبدیل آن به انرژی مکانیکی است. این مدل کولرها از تبخیر آب استفاده می کنند تا هوای خنک و مطبوع را ایجاد می کند. در ادامه به نکات طلایی افزایش خنک کردن باد کولر آبی اشاره خواهیم داشت.

10 روش برای بهتر خنک کردن کولر آبی

همانطور که گفته شد، این سیستم خنک کننده یکی از بومی ترین و قدیمی ترین تجهیزات سرمایشی می باشد که الگوی ساخت آن توسط ایرانیان از روی بادگیرهای خانه های قدیمی در یزد گرفته شد. به منظور خنک کردن ساختمان ها بویژه در مناطق گرم و خشک به واسطه برق به کار برده می شوند. این محصول نیز طبیعتا مجهز به اجزای مختلف و قطعاتی می باشد و شرط افزایش بازدهی کولر آن است که این اجزای ریز و درشت با هماهنگی صحیح عمل کنند. با رعایت موارد زیر می توان حدود 40 درصد کمک کرد تا کولر آبی بهتر خنک کند.

  • سرویس کولر آبی

اولین مرحله برای آن که بدانیم چطور باید باد خنک کولر آبی را افزایش داد، انجام سالیانه سرویس قطعات و اجزای به کار رفته در آن است. در روزهای خنک سال مانند فصل زمستان که دستگاه مورد استفاده قرار نمی گیرد، مقداری گرد و غبار و آلودگی داخل اتاقک کولر انباشته می شود به خصوص که در معرض هوای آزاد قرار دارد. همچنین این احتمال وجود دارد که در اثر وجود املاح آب کف و تشتک کولر مقداری رسوب جمع می شود. بنابراین توصیه آن است که قبل از راه اندازی مجدد توسط سرویس کار ماهر اجزای آن را مورد بررسی قرار دهید. گروه فنی مهندسی دماپویا در مقاله ای به طور کامل در خصوص سرویس کولر آبی و نکات مهم برای انجام آن پرداخته و شما مشتری گرامی با مراجعه به این صفحه می توانید نحوه سرویس این محصول سرمایشی را برای افزایش خنک کردن باد کولر آبی مطالعه فرمایید.

  • محل نصب کولر آبی

همانطور که احتمالا در پشت بام ها یا حین خرید در بازار مشاهده کرده اید، این محصول در مدل های مختلفی طراحی می شود که بر اساس موقعیت نصب تقسیم بندی می شوند. برای آن که راه های افزایش خنک کردن باد کولر آبی را بدانیم، بهتر است به محل نصب و قرار گیری این سیستم نیز توجه داشت. به منظور آن که این کولر را در بهترین مکان نصب کنیم، توصیه می شود دستگاه را در مکانی تعبیه کنید که در مسیر جریان هوا باشد. حسن این کار این است که هوایی خنک و مطبوع تری به داخل محیط منتقل خواهد شد. از دیگر نکات مهم نصب آن این است که آن را در کنار دودکش نصب نکنید؛ به این دلیل که گرمای حاصل از دودکش سبب تبخیر آب درون کولر می شود. فن دمنده ی بکار رفته در کولر با چرخیدن هوای اطراف را مکیده و از طریق دریچه ی خروجی به کانال های منتقل می کند بنابراین می توان به این نکته هم اشاره داشت که بهتر است از نصب آن در نزدیک تهویه فاضلاب نیز خودداری کرد.

نصب سایبان
  • نصب سایبان

امکان هدر رفت انرژی برای این مدل سیستم های سرمایشی بسیار وجود دارد. زیرا این اتاقک آن به طور معمول در هوای آزاد قرار می گیرد و در بیرون از ساختمان، اغلب در پشت بام می باشد. بر اثر تابش مستقیم نور خورشید و در معرض قرار گرفتن آن، احتمال آن که آب درون اتاقک سریع تر تبخیر شود، وجود دارد. به خصوص که هر ساله گرمایش هوا بیشتر شده و حرارت آفتاب نیز شدیدتر می شود. با هدر رفت انرژی و تبخیر آب نمی توان انتظار سرمایش قابل توجهی از کولر آبی را داشته باشید. برای حل این مشکل و بیشتر کردن سرمایش باد کولر آبی قرار دادن سایبان روی آن است. شرکت های مختلفی اقدام به ساخت انواع سایبان می کنند و آن را از جنس پلی کربنات می سازند. این مدل سایبان ها در برابر تابش اشعه های مستقیم آفتاب مقاومت بالایی دارند.

استفاده از دو واتر پمپ
  • استفاده از دو واتر پمپ

عملکرد واتر پمپ در این مدل کولر پمپاژ آب درون تشتک و انتقال آن به سه راهی و ناودانی روی پوشال ها می باشد. در صورتی که پوشال ها خیس و به اندازه کافی مرطوب باشند، تبخیر افزایش داشته و این موضوع راندمان خنک کنندگی را نیز افزایش می دهد. از آن جا که کولر آبی در پشت بام قرار می گیرد، فشار آب برای رسیدن به ارتفاع آن کاهش می یابد. برای جبران این کمبود فشار افراد از واتر پمپ استفاده می کنند. به عنوان مثال با نصب دو عدد از آن، فشار آب و طبیعتا میزان سرمایش کولر دوچندان خواهد شد.

بررسی آب داخل تشتک کولر آبی
  • بررسی آب داخل تشتک کولر آبی

کف اتاقک کولر آبی ها به گونه ای طراحی می شود که کنترل آب مورد نیاز مدار را در خود نگه دارند. با استفاده از شناور می توان میزان حجم ورودی آب به داخل محفظه یا همان تشتک را تنظیم و کنترل نمود. گاهی این مسئله پیش می آید که اهرم شناور خراب شود و یا درپوش کف اتاقک هرز شده و به این ترتیب آب درون تشتک کاهش خواهد داشت. با توجه به طرز عملکردی که از این کولرها گفته شد، مشخص است که در صورت بروز این مسئله آب کمتری به پوشال ها منتقل خواهد شد. یکی از راه های مهم در افزایش خنک کردن باد کولر آبی بررسی آب درون تشتک می باشد.

  • روشن نمودن پمپ قبل از شروع به کار کولر آبی

با کنترل آن که آب به خوبی روی دریچه ها پخش شود، می توان هوای خنک تری را دریافت کرد. آب از طریق سه راهی و ناودان ها روی پوشال ها ریخته می شود. به منظور افزایش موثر خنک کردن باد کولر آبی بهتر است قبل از زدن دکمه دور کند اجازه دهیم تا کولر آبگیری کند و بعد از آن که تشتک آن پر شد، پمپ را روشن کنیم. به این ترتیب پوشال ها خیس شده و حجم قابل توجهی هوای خنک ایجاد می کند. به عبارت دیگر باید اجازه دهیم واتر پمپ به مدت 10 دقیقه کار کند با این کار پوشال ها را به اندازه کافی خیس کرده و کولر هوای خنکی را به محیط منتقل می کند.

استفاده از پدهای پوشالی مرغوب
  • استفاده از پدهای پوشالی مرغوب

یکی از نکات مهم در مورد اجزای این سیستم برودتی این است که واسط های تبخیری به کار رفته در آن در راندمان و کیفیت خنک کنندگی نقش موثری ایفا می کنند و هرچه قدر جنس پوشال های بکار رفته در آنها مرغوب تر باشد حجم آب بیشتری در خود نگه می دارند و در نتیجه باد خنک تری به محیط منتقل می شود. در حال حاضر تولید کنندگان این محصول از پدهای پوشالی و سلولزی مرغوب و درجه یک در ساخت آن بهره می گیرند تا بازدهی مطلوبی را ارائه دهد. جنس چوب و بافت پوشال ها بهتر است از نوع درجه یک باشد و به این ترتیب این یکی از راه های افزایش خنک کردن باد کولر آبی است. در صورتی که آب تمام سطح دریچه را پوشش نمی دهد، می توان دریچه را باز کرد و پوشال ها را کمی جابجا کرد. برندهای مختلفی در ساخت کولر آبی با یکدیگر رقابت می کنند و در تلاش اند تا با ارائه بهترین محصولات، رضایت خاطر مشتریان را جلب کنند. از شرکت های سازنده معتبر می توان به کولر آبی آبسال اشاره نمود که به دلیل برخورداری از متریال و قطعات اصلی در ساخت این سیستم ها از بازدهی و راندمان بسیار بالایی بهره می برند.

  • بستن دریچه های بدون استفاده

کولر آبی به وسیله ی کانال کشی ها در ساختمان هوای خنک ایجاد شده را به محیط هدایت می کند. برای هر اتاق دریچه ای جداگانه نصب می شود ممکن است در هر واحد چندین دریچه وجود داشته باشد که برخی از آن ها نیازی به تهویه مطبوع و باد خنک نداشته باشند. بنابراین می توانید با بستن دریچه های اضافه حجم قابل توجهی از هوای خنک را به سایر اتاق ها هدایت کنید. همین امر سبب افزایش خنک کردن باد می گردد.

  • استفاده از هواکش مناسب برای تهویه هوا

یکی دیگر از راه های موثر در افزایش خنک کردن با کولر آبی این است که از هواکش و تهویه مناسبی استفاده نمایید. از آن جا این سیستم برای تهیه هوای خنک نیازمند آب می باشد، مقداری رطوبت نیز در محیط ایجاد می کند. اگر مدت زمان زیادی روشن باشد، دمای آن فضا دم کرده و ممکن است به مرور بوی نامطبوعی نیز پخش شود. می توانید پنجره ای را به میزان کم باز گذاشته تا هوا در محیط جریان داشته باشد.

کاهش طول کانال کشی
  • کاهش طول کانال کشی

یکی از توصیه هایی که باعث افزایش سرمایش باد کولر آبی می شود، این است که مسیر کانال کشی آن کم ترین حد ممکن باشد. در صورتی که طول کانال کشی ها پیچ در پیچ و طولانی باشد، فشار هوا کاهش می یابد و از میزان هوای خنکی که به محیط منتقل می شود، کاسته می شود. طریقه این کانال کشی ها در این موضوع موثر بوده چرا که برای تامین هوای خنک به وسیله این سیستم از کانال ها در هر ساختمان استفاده می شود.

شما بازدیدکنندگان عزیز می توانید با مراجعه به صفحه مربوطه سایر مقالات درباره سیستم های تهویه مطبوع را مشاهده و بررسی نمایید .

0 0 votes
امتیازدهی به مقاله
اشتراک
اطلاع رسانی برای
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
دکمه بازگشت به بالا
0
لطفا دیدگاه خود را برای این مقاله درج کنیدx