سرمایشی

چگونه داکت اسپلیت را هواگیری کنیم

بیش از دو دهه است که در ساختمان های تازه ساز از تاسیسات و وسایل تهویه مرکزی استفاده می شود که به صورت توکار نصب می شوند. به همین دلیل ممکن است خیلی از ما در اثر استفاده از این تجهیزات با این سوال مواجه شویم که چگونه باید داکت اسپلیت را هواگیری کنیم. داکت ها در ظرفیت های مختلفی از هوادهی طراحی می شوند که مدل های گوناگونی دارند و اغلب در سیستم های تاسیساتی ساختمان داکت های کانالی به کار می رود که قابلیت کانال کشی دارند. به این ترتیب در هر چهار فصل سال می توان با بهره مندی از این سیستم ها هوایی مطبوع را فراهم کرد و از کارکرد دوگانه آن بهره مند شد.

مزیت داکت اسپلیت این است که از مصرف انرژی کمی برخوردار است و در حالت گرمایشی نیز نیاز به برق مقرون به صرفه ای دارد. پیش از بررسی راه های هواگیری داکت اسپلیت باید بدانیم که این دستگاه ها در حالت سرمایشی خود عملکردی شبیه به کولر گازی دارند و با چرخش گاز مبرد در بین دو یونیت داخلی و یونیت خارجی هوای خنک مورد نیاز ساختمان را فراهم می سازد. اما زمانی که آن را در حالت گرمایشی تنظیم می کنیم، در یونیت داخلی که بصورت توکار در سقف نصب می شود، کویل آب گرم در یونیت داخلی قرار می گیرد. لازم به ذکر است که این یونیت به صورت توکار تعبیه می شود. آب گرم مورد نیاز برای تامین گرمایش با اتصال به پکیج یا موتورخانه ساختمان تامین می گردد و گرمای مطبوعی را به محیط منتقل می کند تا بتوان در ماه های سرد سال از آن بهره مند شد. در ادامه به شیوه هواگیری این محصول خواهیم پرداخت.

چگونه داکت اسپلیت را هواگیری کنیم

پیش از بررسی سوال چگونه داکت اسپلیت را هواگیری کنیم، خوب است ابتدا شرکت های سازنده این محصول را مورد بررسی قرار دهیم. با توجه به کاربرد گسترده این سیستم در مکان هایی با متراژ بالا و پایین، شرکت های مختلفی در داخل و خارج از کشور در زمینه ساخت و عرضه این محصول با یکدیگر رقابت می کنند. از این رو افرادی که قصد خرید و انتخاب داکت اسپلیت را دارند، با برندهای متعددی مواجه می شوند که انتخاب را دشوار می سازد. حتی این احتمال وجود دارد که دچار سردرگمی شویم. در این خصوص، در مقاله دیگری از مجله دماپویا به معرفی بهترین داکت اسپلیت پرداخته ایم که به شما عزیزان توصیه می کنیم با مراجعه و مطالعه آن خریدی بهینه و مقرون به صرفه را تجربه کنید.

برای هواگیری داکت اسپلیت نیاز به لوله های کویل تعبیه شده در یونیت داخلی نیاز داریم. توصیه اساسی تیم دماپویا این است که با شروع فصل سرد سال و پیش از تنظیم کردن این دستگاه در حالت گرمایش، اتصالات کویل را هواگیری کنید تا بتوانید راندمان دستگاه را برای تامین گرمایش حفظ کنید و از افت آن جلوگیری کنید. گفتنی است که وجود هوا در این اتصالات مانع گردش روان آبگرم در بین لوله ها می شود که این احتمال وجود دارد که بخش هایی از لوله سرد باقی بماند و گرما به خوبی منتقل نشود. در ادامه مراحل هواگیری داکت اسپلیت را به صورت گام به گام اشاره کرده ایم. زیرا برای انجام این عمل لازم است نکات و مواردی کلیدی آن را در نظرداشته باشیم تا از وارد شدن آسیبی به دستگاه جلوگیری شود و سلامتی فرد نیز حفظ شود. بنابراین با ما همراه باشید تا این مراحل را شرح دهیم.

اولین مرحله برای هواگیری داکت اسپلیت این است که سوپاپ شیر 2 یا 3 طرفه را در خلاف جهت حرکت عقربه های ساعت حدود 90 درجه بچرخانید. با این عمل گاز موجود خارج می شود. پس از خروج گاز بایستی که سوپاپ را به حالت اولیه و بسته بازگردانید. ناگفته نماند که این عمل حدود 10 ثانیه زمان می برد.

دومین مرحله در هواگیری این سیستم برودتی، این است که لوله های گاز مبرد را بررسی نمایید و سپس لازم است نسبت به چک کردن نشتی آن اقدام کنید. در صورت نشتی مسلم است که باید آن را رفع کنید. اگر در این مرحله موفق به بستن لوله ها و رفع نشتی نشدید، پیشنهاد می دهیم از تکنسین های متخصص در این زمینه کمک بگیرید.

در این مرحله لازم است که سوپاپ سه طرفه را با استفاده از ابزار مناسب باز کرده و اجازه دهید هوای درون آن به صورت کامل خارج شود.

برای اطمینان از خارج شدن هوای درون سوپاپ لازم است که، پین مرکزی سوپاپ را به سمت داخل فشار دهید و پس از چند ثانیه آن را رها کنید. در این مرحله لازم است این عمل را چندین مرتبه تکرار نمایید که هواگیری داکت اسپلیت به طور کامل انجام شود.

پس از انجام مراحل گفته شده، باید دستگاه داکت اسپلیت به صورت کامل هواگیری شده باشد. آخرین مرحله این است که با استفاده از آچار و ابزار مناسب پیچ و مهره های باز شده را ببندید. و در نهایت می توان دستگاه را روشن و از هوای گرم آن بهره مند شد.

نکات مهم قبل از هواگیری داکت اسپلیت

نکات مهم قبل از هواگیری داکت اسپلیت

از مهم ترین نکاتی که باید قبل از هواگیری داکت اسپلیت بدانیم، رعایت نکات ایمنی مربوط به آن است. همان طور که اشاره کردیم این محصول در حالت سرمایش با برق و در حالت گرمایش به وسیله آب و برق کار می کند. از آنجایی که ممکن است مقداری آب در دستگاه باشد و خطر برق گرفتگی ایجاد کند، لازم است که پیش از هواگیری داکت را از برق بکشید. در بعضی از برندهای معتبر مانند داکت اسپلیت گرین برای امنیت مصرف کنندگان راهکارهایی اعمال شده است و طراحان این برند در ساخت این محصول، محفظه کویل و سیم کشی برق آن را به خوبی عایق کرده اند. با این حال ضروری به نظر می رسد که داکت را پیش از هواگیری از برق بکشید.

همچنین دقت نظر داشته باشید که پیش از انجام هواگیری حتما دستکش ایمنی بپوشید تا از دستان خود محافظت کنید و از ابزار مناسبی استفاده کنید که حفظ سلامتی شما را تضمین کند. همان طور که توضیح داده شد، داکت اسپلیت در فصل زمستان به منظور تامین گرمایش، از طریق مصرف آب گرم عمل می کند؛ این آب هنگام ورود به دستگاه حرارت بسیار بالایی دارد و لازم است در نظر داشته باشید تا حین انجام هواگیری داکت اسپلیت فاصله خود را به میزان کافی از لوله ها و دستگاه حفظ کنید تا انجام این عمل بدون مشکل انجام گیرد.

2 1 vote
امتیازدهی به مقاله
اشتراک
اطلاع رسانی برای
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
اینها را هم ببینید
بسته
دکمه بازگشت به بالا
0
لطفا دیدگاه خود را برای این مقاله درج کنیدx