مقالات عمومی

تاثیر دستگاه تصفیه هوا در محیط

در این مطلب به تاثیر دستگاه تصفیه هوا و نحوه حذف آلودگی ها توسط این تجهیزات اشاره خواهیم داشت. شاید برای شما هم سوال شده که استفاده از دستگاه تصفیه هوا در حذف چه نوع آلودگی هایی مفید است. با توجه به افزایش جمعیت و مکانیزه شدن زندگی های امروزی در جوامع مختلف، به تبع با فعالیت کارخانه های صنعتی، کارگاه های تولید، وسایل حمل و نقل خصوصی و عمومی، طی روز میلیون ها ذره معلق درون هوا منتشر می شود که همین آلودگی ها مضرات و آسیب های جدی روی سلامتی افراد خواهند داشت. در کلانشهر ها و شهرهای صنعتی آلودگی هوا امری همیشگی شده و تقریبا در تمامی روزهای سال خصوصا در فصل زمستان، افراد در هوایی آلوده نفس می کشند و با این مشکل دسته و پنجه نرم می کنند. هر ساله صدها نفر در اثر آلودگی هوا و بیماری های مزمن تنفسی در شهرهای آلوده جان خود را از دست می دهند. با توجه به تاثیر مستقیم آلودگی روی سلامت افراد، در همین راستا روش ها و تجهیزات متعددی بکار گرفته می شود که با حذف آلاینده ها و ذرات معلق در بهبود کیفیت هوای تنفسی کمک شایانی دارند.

تاثیر دستگاه تصفیه هوا

آلودگی هوا زمانی دردسر ساز می شود که فضای داخلی ساختمان ها را نیز تحت تاثیر قرار دهد. و از آنجاییکه افراد بیشتر اوقات خود را در فضای پوشیده منزل و یا محل کار می گذرانند، با قرار گرفتن در هوایی آلوده محیط های داخلی و با استنشاق ذرات ریز معلق موجود در هوا بیماری هایی از قبیل آسم، آلرژی، سردرد، میگیرن و دیگر بیماری های ریوی سلامتی آنها را تهدید و در دراز مدت موجب بیمارهایی مزمن می گردد. به همین دلیل اهمیت استفاده از دستگاه های تصفیه هوا پررنگ تر شده و بدون شک می توان گفت این تجهیزات یکی از ملزومات اساسی و مهم در هر فضایی به شمار می آید. اما شاید برای شما هم سوال شده که تاثیر دستگاه تصفیه هوا در محیط چیست. آیا این تجهیزات واقعا برای حذف تمامی آلودگی های موجود مفید هستند. آیا با خرید دستگاه تصفیه هوا دیگر نگرانی بابت ایجاد این دسته از بیماری ها وجود ندارد. در ادامه به نحوه عملکرد و تاثیر آن در حذف آلودگی های محیط اشاره خواهیم داشت.

منظور از آلودگی هوا چیست، وجود چه ذراتی میتواند سلامتی افراد را تهدید کند. آلاینده های موجود در هوا تاثیر منفی روی انسان و اکوسیستم دارد. منظور از این آلودگی ها شامل ذرات جامد، قطره های گاز و یا مایع می باشد. گاز مونواکسید کربن (CO)، اکسید های گوگرد (SOx)، اکسیدنیتروژن (NOx)، ترکیبات آلی فرار، ذرات معلق ریزمیکروسکوپی، فلزات سنگین، ازون تروپوسفری و دیگر ذرات معلق آسیب های جدی و زیانباری روی سلامت افراد دارند. آسیب پذیری کودکان و افراد سالمند بسیار جدی تر است. علاوه بر این آلودگی ها در فضاهای داخلی ساختمانی ذرات معلق دیگری نیز با فعالیت های روزانه درون هوا منتشر می شود که خود این آلاینده ها نیز از طریق مجرای تنفسی وارد ریه ها شده و این ترکیبات باعث تخریب بافت های سلولی و در نهایت بیماری های مزمن خواهند شد. با این حال باید دانست که تاثیر دستگاه تصفیه هوا در محیط چیست و این محصولات چگونه آلودگی هوا را کاهش می دهند.

حذف گرد و غبار

وجود گرد و غبار، پرز فرش، کرک و موی حیوانات خانگی، گرده های حساسیت زا گیاهان در هوای اتاق روی مخاط ریه تاثیر گذاشته و موجب بروز بیماری هایی از قبیل آسم و یا آلرژی می شود. این بیماری ها تنفس را دشوار کرده و بافت ریه نسبت به سایر بیماری ها نیز مستعد می گردد. این ذرات مضر را می توان از طریق دستگاه تصفیه هوا حذف نمود. از آنجا که فیلترهای بکار رفته در این دستگاه ها قابلیت حذف ذرات تا ۲ میکرون را دارند میتوان ذرات موجود در هوا را از بین برد. بنابراین اولین تاثیر دستگاه تصفیه هوا از بین بردن ذرات فیزیکی موجود در هوا است. به عنوان اولین فایده می توان تمیز نگه داشتن خانه اشاره داشت.

حذف گرد و غبار

حذف ویروس و باکتری ها

یکی از مشکلات شایع و رایج خصوصا در روزهای زمستان وجود باکتری ها و ویروس در هوای اتاق است. از آنجا که ویروس ها درون هوا پخش می شوند، و یا اینکه باکتری ها روی سطوح باقی می مانند. با استفاده از دستگاه های تصفیه هوا می توان افراد را از شر ویروس و باکتری در امان نگه داشت. به خصوص در فصل زمستان که خطر آلودگی و انتقال باکتری ها و ویروس های انفولانزا، سرماخوردگی و کرونا سلامتی افراد را تهدید می کند، می توان با دستگاه های تصفیه هوا این ذرات را درون هوا حذف و خطر بیماری را به حد قابل توجهی کاهش داد. از دستگاه هایی که قابلیت حذف این نوع آلودگی را در هوای اتاق دارند می توان به تصفیه هوا جی پلاس اشاره داشت.

حذف آلودگی های خارجی

دیگر تاثیر دستگاه تصفیه هوا در محیط حذف آلودگی های خارجی در داخل خانه است. ذرات معلق و آلاینده های موجود در هوای بیرون از طریق درز پنجره ها و دیگر منافذ وارد هوای اتاق شده و ذرات دود اگزوز ماشین و دیگر آلاینده ها باعث بروز بیماری های جدی می شود. وجود این ذرات توسط سازمان بهداشت جهانی نیز هشدار داده شده و عواقب خطرناک و جبران ناپذیری به همراه دارد. فیلترهایی که درون دستگاه های تصفیه هوا بکار رفته به نوعی طراحی شده اند که قابلیت حذف دود و گازهای شیمیایی را دارند. با استفاده از این دستگاه ها می توان هوایی تمیز در محیط به وجود آورد.

کاهش آلرژی

یکی از بیماری های شایع در افراد بروز آلرژی است. مواد تحریک کننده موجود در هوا و آلرژن ها با درگیر کردن بافت ریه و افزایش حساسیت زایی موجب بروز علائم آزاردهنده ی در افراد می شوند. یکی از موارد مهم که تاثیر دستگاه تصفیه هوا در محیط است می توان به حذف این ذرات اشاره داشت. که به کمک آنها می توان هوایی پاک در محیط جایگزین کرد و با حذف آلرژن ها در کاهش آلرژی نقش عمده ای دارد.

کاهش سطح دی اکسید کربن

با افزایش سطح دی اکسید کربن در فضای داخلی در اثر تنفس افراد ساکن، در صورت عدم تهویه هوا و جایگزین هوای تازه، بدن به اندازه کافی اکسیژن دریافت نمی کند و همین امر موجب بروز کسالت و خواب آلودگی در افراد می شود. زمانیکه درون اتاق دستگاه تصفیه هوا قرار گیرد با گردش مدوام هوا و جایگزین هوای تازه میزان اکسیژن موجود در اتاق بیشتر خواهد شد. بنابراین می توان گفت تاثیر دستگاه تصفیه هوا در محیط افزایش میزان اکسیژن و کاهش سطح منواکسید کربن است که همین امر تاثیر بسزایی در بهبود کیفیت هوای تنفسی دارد.

حذف دود و بوی نامطبوع

حذف دود و بوی نامطبوع

وجود بو و هوای نامطبوع در محیط امری ناخوشایند و آزار دهنده است. دود سیگار، بو و دود غذا، و دیگر بوهای نامطبوع در هوای اتاق امری غیرقابل تحمل است. علاوه بر اینکه این بوها ناخوشایند هستند موجب بروز بیماری های آلرژی و یا آسم نیز می شوند.

فیلترهای بکار رفته در دستگاه تصفیه هوا با به کاهش بوی نامطبوع در اتاق هوایی تمیز و با بوی خوش به محیط هدیه می بخشند. بنابراین از دیگر تاثیر دستگاه تصفیه هوا در محیط می توان به کاهش بوهای نامطبوع در محیط اشاره داشت.

نتیجه گیری

با توجه به آنچه که تاکنون گفته شد دستگاه های تصفیه هوا با حذف آلودگی ها و مواد معلق موجود در هوا و جایگزین کردن هوایی تازه کمک شایانی به سلامتی افراد خصوصا گروه های سنی حساس دارند. نکته ای که حین استفاده از این دستگاه ها باید به آن توجه داشت این است که تمامی مدل های تصفیه کننده هوا موجود در بازار از سطح کیفیت بالایی برخوردار نیستند و همگی قادر به حذف تمامی ذرات نخواهند بود. به این معنی که حین خرید بهتر است دستگاه انتخابی دارا تاییدیه ها و گواهی های معتبر سازمان بهداشت غذا و داروی جهانی باشند.

0 0 votes
امتیازدهی به مقاله
اشتراک
اطلاع رسانی برای
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
اینها را هم ببینید
بسته
دکمه بازگشت به بالا
0
لطفا دیدگاه خود را برای این مقاله درج کنیدx