سرمایشی

تفاوت کمپرسور روتاری و کمپرسور پیستونی

در این مقاله از مجله ی دماپویا قصد داریم به بررسی تفاوت کمپرسور روتاری و پیستونی بپردازیم و مشخصات این قطعه را در این دو مدل با یکدیگر مقایسه کنیم. کولر گازی اسپلیت یکی از تجهیزات مهم در تاسیسات ساختمانی می باشد که با توجه به قابلیت هایی که در هوادهی دارد، از استقبال بالایی بهره مند است. قدرت هوادهی این سیستم که با واحد BTU بر ساعت اندازه گیری می شود، نسبت به دستگاه های دیگر بالاتر بوده و به همین دلیل تقاضا برای آن همواره رو به افزایش است.

لازم به ذکر است که این تجهیزات سرمایشی با توجه به قدرت دوگانه ای که در تولید سرما و گرمای مورد نیاز محیط دارند، همچنین قدرت قابل توجه آن در خنک سازی، به مرور توانستند جای تجهیزات سرمایشی قدیمی تر مانند کولرهای آبی را بگیرند و به عنوان یکی از کاربردی ترین سیستم های خنک کننده و تهویه مطبوع در بازار شناخته می شوند. در واقع با تهیه یک کولر گازی به عنوان سیستم تهویه مطبوع محیط، می توان برودت و حرارت مورد نیاز را در تمامی فصول سال تامین کرد.

کولر گازی ها از این قابلیت برخوردار اند که به سرعت در مدت زمان کوتاهی دمای محیط را به درجه دلخواه کاربران آن تغییر دهند . نکته ی حائز اهمیت در رابطه با این سیستم های سرمایشی و گرمایشی، قطعاتی می باشد که در آن به کار می روند. این قطعات در جهت راه اندازی و خنک کنندگی فضا عمل می کنند. در بین اجزای به کار برده شده در این سیستم برودتی، برخی اهمیت بیشتری دارند. به طور دقیق تر کمپرسور از مهم ترین اجزای آن به شمار می رود و به نوعی قلب کولر گازی است. به این ترتیب هر چه کیفیت کمپرسور بالاتر باشد، به همان مقدار در بازدهی و نحوه عملکرد تاثیر گذار خواهد بود. در ادامه به معرفی و بررسی تفاوت کمپرسور روتاری و پیستونی پرداخته ایم که بواسطه ی این اطلاعات آشنایی لازم با محصول را دریافت خواهید کرد.

به منظور بررسی تفاوت های کمپرسور روتاری و پیستونی ابتدا بهتر است نگاهی به نحوه عملکرد و همچنین اهمیت کمپرسور در سیستم های برودتی داشته باشیم. به طور کلی کمپرسور کولر گازی از اساسی ترین و حیاتی ترین اجزای این سیستم به شمار می آید که انتخاب نوع آن بنا به شرایط آب و هوایی انجام می گیرد. در واقع می توان اینطور گفت که یک کولر گازی بدون کمپرسورعملکرد هوادهی نخواهد داشت و در حقیقت پروسه ی راه اندازی این دستگاه از طریق کمپرسورهای تعبیه شده درون آن انجام می شود.

همانطور که اشاره شد، این قطعه از اجزای مکانیکی کولر می باشد که قادر است گاز را از قسمت اواپراتور مکش کرده و سپس به سوی کندانسور هدایت کند. در نتیجه این پروسه، فشار گاز را افزایش می دهد و حجم آن هم طبیعتا به میزان قابل ملاحظه ای کاهش خواهد یافت. به این دلیل، می توان گفت که لازم است به نوع و کیفیت عملکرد کمپرسور توجه داشته باشید و این مورد از نکات کلیدی حین خرید کولر گازی اسپلیت است. از این سری کمپرسورها در تولید کولر گازی ها از جمله کولر گازی سامسونگ، اجنرال، گری، گرین، ایران رادیاتور و کولر گازی ال جی استفاده می شود. گفتنی است که نحوه عملکرد کمپرسور به کار رفته در اسپلیت مشابه پمپ ها می باشد. در ادامه با عملکرد و تفاوت کمپرسور روتاری و پیستونی بیشتر آشنا خواهیم شد .  

کمپرسور پیستونی کولر گازی

کمپرسور پیستونی کولر گازی

مدل های پیستونی یکی از انواع کمپرسور موجود در کولر گازی هستند که به طور هم‌ زمان عمل رفت و برگشت، مکش و دهش را انجام می دهند. امروزه به صورت گسترده از کمپرسورهای پیستونی استقبال می شود و بکارگیری آن ها بسیار متداول شده است. به همین دلیل نیز شرکت های سازنده بسیاری آن را در ساخت اسپلیت ها مورد انتخاب قرار می دهند. همانطور که از نام این دستگاه پیداست، تمامی عملیات مربوط به کمپرس کردن گاز در درون کولر، توسط یک عدد پیستون و سیلندر به راحتی انجام می گیرد و عملیاتی آن شباهت زیادی به سیستم سوخت خودرو دارد؛ البته هیچ گونه احتراقی در آن صورت نمی گیرد..

در زمینه این سوال که کمپرسور روتاری و پیستونی چه فرقی باهم دارند، می توان اضافه کرد که اقدامات مربوط به تراکم و انتقال گاز به شیوه ای است که گاز موجود در درون محفظه کمپرسور به واسطه یک عدد سیستم مکنده به درون سیلندر هدایت می گردد. این نوع کمپرسور محدوده وسیعی دارد و اغلب در صنایع کوچک به کار برده می شود. از مشخصه های کمپرسور پیستونی این است که ظرفیت و فشار آن پایین تا متوسط تک مرحله ای بوده و همچنین در ظرفیت بالایی طراحی می شوند که دو یا سه مرحله ای اند و تعداد سیلندر بیشتری هم دارند.

به جرات می توان گفت یکی از قدیمی ترین مدل های بکار رفته کمپرسور پیستونی می باشد که در انواع کولر گازی به کار می رود. لازم به ذکر است که عمده ترین کاربرد این سیستم نیز در مناطق گرمسیری می باشد. یعنی پیشنهاد تیم ما این است که در استان های مرکزی و جنوبی ایران از این سری کمپرسورها استفاده شود تا بیشترین هوادهی و بازدهی را دریافت کنید. زیرا به هنگام تولید و متراکم ساختن گاز، پیستون به سمت پایین حرکت کرده و آن را با فشار فوق العاده ای به داخل کولر ارسال می کند و از این جهت راندمان قوی و بازدهی بالایی خواهد داشت و به همین منظور می تواند انتخابی عالی برای مناطقی باشد که دمای هوا بسیار بالا می رود.

در رابطه با ظرفیت این نوع از کمپرسورها باید اشاره کرد که در بازه چیزی حدود 18000 تا 36000 طراحی می شوند. ویژگی بارز دیگر آن ها که مزیت محسوب می شود آن است که طول عمر بالا و قیمت های به صرفه ای دارند. در زمینه تفاوت کمپرسور روتاری و پیستونی باید این محاسن و برتری ها را مدنظر قرار داد. البته از سوی دیگر کمپرسور پیستونی می تواند معایبی هم داشته باشد؛ در واقع باید در نظر بگیریم که از صدای بلندی حین عملکرد برخوردار است که این مسئله می تواند گاهی آزار دهنده باشد. ناگفته نماند که این دستگاه با نام کمپرسور رفت و برگشتی کولر گازی نیز شناخته می شود. بنابراین به منظور جمع بندی باید گفت که مزایای این مدل کمپرسور در کولر گازی عبارت است از قیمت به صرفه، متداول بودن و کارایی بالا، تعمیر آسان. همچنین معایب آن شامل علاوه بر صدای زیاد، به، مصرف انرژی نسبتا بالا و راندمان ضعیف تر می باشد.

کمپرسور روتاری کولر گازی

کمپرسور روتاری کولر گازی

به منظور بررسی تفاوت های مهم کمپرسور روتاری و پیستونی به نحوه عملکرد و ویژگی های مدل روتاری هم می پردازیم. کمپرسور روتاری یکی از انواع مدل های کمپرسور کولرگازی می باشد که مکانیزم بالایی دارد و همچنین با توجه به قابلیتی که در جا به جایی مثبت از نوع چرخشی دارد، در مکان هایی که نیاز به حجم بالایی از فشار هوا وجود دارد، مورد استفاده قرار می گیرد. ساختاراین سیستم به این شکل است که در دستگاهی کاملاً مکانیکی می باشد، تمامی فرایندهای مربوط به مکش گاز و متراکم ساختن آن به واسطه تیغه هایی که دایره وار در شیارهای خود می چرخند انجام می گیرد. به همین خاطر به آن کمپرسور دورانی هم گفته می شود.

میزان ظرفیت این کمپرسور هم اغلب در بازه 7000 تا 36000 بی تی یو طراحی می شود. به همین دلیل توانایی آن را دارد که با گردش 360 درجه ای تیغه ها در آن، عمل مکش و کمپرس هوا را به آسانی انجام دهد. به این صورت که وقتی گاز از دریچه ورودی به داخل کمپرسور وارد می شود به خاطر چرخشی که در تیغه ها بر اثر برخورد پره ها ایجاد می شود گاز موجود در کمپرسور با فشار به سمت لوله های خروجی هدایت می شود. امروزه به اندازه قابل توجهی دیده می شود که این مدل کمپرسور جایگزین سری های پیستونی شده اند.

کیفیت کمپرسور و مرغوب بودن مواد اولیه به کار رفته در آن از این جهت حائز اهمیت است که رابطه ی مستقیمی با میزان صدای خروجی از آن دارد. به عبارتی دیگر مدل های باکیفیتی که از صدای کمی حین عملکرد برخوردار اند دارای مزیت قابل توجهی اند. همچنین این سیستم ها مصرف انرژی بهینه ای داشته و هزینه نگهداری کولر را نیز کمتر می شود. برای بررسی بیشتر تفاوت های کلیدی کمپرسور پیستونی و روتاری باید در نظر داشت که از آنجا که دریافت هوای تبریدی و فشرده سازی آن به طور کاملاً هم‌زمان در کمپرسور روتاری اتفاق می افتد، می توان آن را به عنوان یکی از دستگاه های مورد استقبال و کاربردی معرفی کرد. عمده ترین استفاده کمپرسور روتاری کولر گازی مربوط به مناطقی است که شرایط آب و هوایی سردسیری و دارد و مرطوب است. معمولاً کمپرسور روتاری در مقایسه با کمپرسور پیستونی مصرف برق کمتری داشته و مزیت دیگر آن در تولید صدای بسیار ضعیف تر می باشد. همچنین از ویژگی های سری روتاری این است که وزن و اندازه آن کمتر بوده و حدود 40 درصد سبک تر از پیستونی ها هستند.

0 0 votes
امتیازدهی به مقاله
اشتراک
اطلاع رسانی برای
guest
4 نظرات
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
View all comments
امیر
امیر
3 سال پیش

سلام و تشکر بابت مقاله‌خوبتون
میخواستم بپرسم کمپرسورهای دیزلی هواکوب از نوع کمپرسور چیلر محسوب میشن؟!

حسین آذری
حسین آذری
1 سال پیش

عرض ادب و احترام-ممنونم از اطلاعات ی که در اختیار ما قرار دادید؛

محمدی نیک
محمدی نیک
1 سال پیش

سلام آیا میشه پنل ۳۰۰۰۰ را روی کندانسور ۲۴۰۰۰ با گاز بیشتر نصب کرد برای خنکی وپرتاب باد بیشتر در فضای ۱۳۰ متری

Last edited 1 سال پیش by محمدی نیک
مقدم
مقدم
9 ماه پیش

سلام و عرض ادب
ممنونم از اطلاعات مفید تون??

دکمه بازگشت به بالا
4
0
لطفا دیدگاه خود را برای این مقاله درج کنیدx