سرمایشی

نگهداری کولر آبی در زمستان

در این مطلب قصد داریم نحوه ی نگهداری کولر آبی در زمستان را شرح دهیم. این محصول از سیستم های تهویه مطبوع رایج در زمینه تاسیسات ساختمانی می باشد که در مکان های مختلفی در کشور به کار می رود تا دمای هوا را در روزهای گرم سال مطبوع کند. این سیستم با شرایط آب و هوایی ایران همخوانی خوبی داشته و گزینه مناسبی برای آب و هوای گرم و خشک می باشد. به همین خاطر در اغلب شهرهای کشور از به کار می رود. مدل های مختلفی از آن تولید و به بازار عرضه می شود. به منظور کارایی بهینه و بازدهی قوی می توان با رعایت برخی اصول طلایی بهترین راندمان را از دستگاه انتظار داشت.

کولر به واسطه ی تبخیر آب و تبدیل آن به هوای سرد، دمای اتاق را خنک تر کرده و طرز کار این کولر به این شکل است که به واسطه ی تبخیر آب و تبدیل آن به هوای سرد، دمای اتاق را خنک می سازد و بدین ترتیب با نصب آن در مکان های مختلف مسکونی، اداری، تجاری و آموزشگاه ها می توان تابستان را تحمل کرد و هوای مناسب را در محیط های بسته فراهم نمود. محل نصب و نگهداری آن به طور معمول در پشت بام منازل است و هوای خنک ایجاد شده از طریق کانال کشی وارد فضای داخلی می شود. استفاده از این سری سیستم های تهویه مطبوع مختص به فصل گرما و روزهای داغ تابستان است، بنابراین در روزهای زمستان کاربردی نداشته و دستگاه طی مدت چند ماه خاموش و بلااستفاده می مانند. از این رو برای آن که بدانیم نگهداری کولر آبی در زمستان چگونه است، لازم است نکات اساسی آن را در نظر داشت تا طول عمر کولر نیز حفظ شود.

روش نگهداری کولر آبی در زمستان

روش نگهداری کولر آبی در زمستان

برای پوشش تقاضایی که برای انواع مدل های کولرهای آبی وجود دارد و طیف گسترده نیاز به آن، برندهای زیادی که مشغول به تولید سیستم های تهویه مطبوع هستند، اقدام به طراحی و تولید این محصول نیز می کنند. هر برند با توجه به خط مشی تولیدی خود کیفیت و بازدهی متفاوتی را ارائه می دهد. برای آن که تجربه خرید موفقی از این سیستم را داشته باشید می توانید به اجزای به کار رفته در آن و مرغوبیت متریال اولیه توجه داشته باشید. لازم به ذکر است که طول عمر این کولر وابسته به کیفیت اجزای تشکیل دهنده آن و قطعات به کار رفته می باشد. برای آشنایی بیشتر با برندهای سازنده ی معتبر و شناخته شده این محصول می توانید مقاله بهترین کولر آبی تهیه شده توسط گروه فنی مهندسی دماپویا را بررسی نمایید. در ادامه به این موضوع می پردازیم که راه های نگهداری کولر آبی در زمستان چیستند.

  • محل نصب کولر آبی

یکی از نکات مهم در نگهداری کولر آبی در زمستان در نظر گرفتن بهترین محل برای نصب آن می باشد. اتاقک کولر بایستی در فضای آزاد و بیرون از محیط داخلی نصب شود. برای این منظور توصیه می شود محلی را برای نصب دستگاه در نظر بگیرید که کمتر در معرض عوامل محیطی نظیر نور خورشید، باد و یا باران باشد. این امر کمک می کند از فرسایش زودرس جلوگیری شود؛ زیرا این عوامل بدنه را به مرور آسیب پذیر کرده و طول عمر دستگاه حفظ نمی شود.

  • تخلیه کامل آب کولر آبی

آنچه باید در نگهداری از کولر آبی در زمستان بدانیم این است که شما می توانید با بستن شیر فلکه آب کف کولر را به صورت کامل تخلیه کنید. خالی کردن کف اتاقک از پوسیدگی و زنگ زدن کف بدنه جلوگیری می کند. همانطور که گفته شد، طرز کار کولر آبی با تبخیر کردن آب می باشد. هوای خنک را به این شکل فراهم کرده و آب توسط سه راههی بر روی پوشال ها می ریزد. سپس درون تشتک اتاقک کولر جمع می شود. با توجهی به ناخالصی هایی که در آب وجود دارد، املاح و رسوبات سخت، آهک ایجاد می شود و در کف کولر نیز انباشته می شود. به مرور این آهک می تواند باعث پوسیدگی و سوراخ شدن شود. بنابراین بهتر است در زمستان کف اتاقک را خالی کنید.

  • جمع آوری لوله های رابط

از دیگر راه های بهینه نگهداری کولر آبی در زمستان این است که اجزای متحرک آن را جمع آوری کنید. آب فلکه از طریق لوله هایی به سه راهی منتقل می شود که از مس یا پلاستیک ساخته می شوند. این احتمال وجود دارد که در فصل زمستان آسیب پذیر شده و این لوله ها یخ بزند. بنابراین شما می توانید آن ها را جدا کرده و جمع نمایید. از نکات مهم در این زمینه این است که آب درون لوله ها را نیز خالی کنید تا از آن ها محافظت شود.

  • استفاده از پوشش عایق مناسب

مهمترین و آخرین اصل در این زمینه که چگونه می توان از کولر آبی در زمستان نگهداری کرد، این است که از عایق مناسبی برای بدن کولر استفاده کنیم. این بدنه که از جنس ورق گالوانیزه تهیه ساخته می شود نیازمند عایق خواهد بود. همانطور که می دانید فلز در برابر زنگ زدگی بسیار آسیب پذیر بوده در نتیجه لازم است از آن مراقبت شود. برای این نیاز نیز شرکت های مختلفی اقدام به ساخت بدنه ای محکم می کنند تا ضخامت کافی را بدنه داشته باشد و در برابر خطرات احتمالی مقاوم باشد. به عنوان نمونه کولر آبی آبسال از برندهایی می باشد که در این زمینه موفق عمل می کند. با این وجود می توانید برای اطیمنان بیشتر و مراقبت از کولر خود در برابر پوسیدگی از کاور و پوشش های مناسب برای اتاقک استفاده نمایید که از آن محافظت می کند.

0 0 votes
امتیازدهی به مقاله
اشتراک
اطلاع رسانی برای
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
دکمه بازگشت به بالا
0
لطفا دیدگاه خود را برای این مقاله درج کنیدx