سرمایشی

تفاوت گاز R410 و R22

در این مطلب از مجله اختصاصی دماپویا به تفاوت گاز R410 و R22 اشاره داریم. با فرا رسیدن گرما استفاده از سیستم های سرمایشی جهت خنک کردن محیط بیشتر می شود. در هنگام خرید این تجهیزات یکی از گزینه های پیشروی شما ممکن است کولر گازی باشد. زمانیکه برای خرید این وسیله به بازار مراجعه کنید با انواع برندهای اسپلیت که هریک ویژگی ها و آپشن های خاصی دارند روبه رو می شوید. کولر گازی از اجزای متفاوتی تشکیل شده است. کمپرسور یکی از اجزای مهم اسپلیت می باشد که درون آن محفظه ی گاز مبردتعبیه شده، وکولر گازی اسپلیت برای تامین هوای خنک از گاز مبرد کمپرسور بهره می برد. مبردها حرارت محیط را جذب کرده و تبخیر می شوند و با این عمل به اطراف هوای خنک می دهند. در ادامه به تفاوت گاز R410 و R22 اشاره داریم.

عموما گاز مبرد به کار رفته در کمپرسور از نوع R410 با نام تجاری Puron و R22 که با نام آشنای Freon می باشد. در ابتدای تولید سیستم تهویه مطبوع استفاده از گاز مبرد R22 مرسوم بود و در کمپرسورها از این نوع گاز استفاده می شد. می توان گفت R22 قدیمی ترین گاز مبرد مورد استفاده در این زمینه است. اما امروزه به دلیل اثرات مخرب این گاز بر محیط زیست استفاده از آن کاهش یافته و سازنده های کولر گازی اسپلیت از گاز مبرد R410 در کمپرسور استفاده می نمایند. در ادامه به برخی ویژگی های این دو و تفاوت گاز R410 و R22 پرداخته ایم.

تفاوت گاز R410 و R22

گاز R22 دارای ساختار شمیایی تشکیل شده از کربن، هیدروژن، کلر و فلوئور (CHCLF2) می باشد. این گاز با نام آیوپاک کلرو دی فلورو متان شناخته شده و در دسته ی گازهای فریون قرار می گیرد. فریون ها در دمای معمولی به صورت گاز می باشد که در اثر افزایش فشار و کاهش دما تغییر حالت داده و به مایع تبدیل می شود. این گازها غیر قابل اشتعال هستند و از نظر شیمیایی بی رنگ و بی بو می باشند. یکی از پرکاربردترین گاز مبرد بکار رفته در سیستم های سرمایشی مانند اسپلیت گاز R22 می باشد. ساختار شیمیایی این گاز به طوری است که با آزاد شدن در محیط باعث شکسته شدن ملوکول اُزن می شود به همین دلیل باعث نازک شدن لایه ی اوزن می شوند، همچنین این گازها در لیست گازهای گلخانه ای هستند که باعث افزایش دما و گرم شدن کره ی زمین می گردد. و از مهمترین تفاوت گاز R410 و R22 این موضوع حائز اهمیت است.

با توجه به اثرات مخرب این گاز بر جو زمین، از دو دهه ی گذشته تولید و استفاده از این گاز در سیستم های تهویه مطبوع در کشورهای پیشرفته و توسعه یافته ممنوع اعلام شد. اما امروزه در کشورهای جهان سوم به دلیل قیمت پایین استفاده از این گاز هنوز هم رایج می باشد. گاز مبرد R22 دارای تراکم پذیری بالایی می باشد و به همین دلیل سرمای قابل توجهی ایجاد می کند. نقطه جوش این گاز مبرد منفی 7/40 می باشد از مزایای این گاز شیمیایی راندمان بالا، غیرقابل اشتعال بودن آن، ثبات شیمیایی می توان نام برد، اما به دلیل مضرات این گاز و اثر مخرب بر محیط زیست استفاده و تولید این گاز در تجهیزات سرمایشی مانند کولر گازی ، انواع چیلر، یخچال های ویترینی ممنوع شده، و به دلیل اینکه کمتر در بازار وجود دارد با قیمت بالایی به فروش می رسد. در ادامه با بررسی ساختار مبرد دیگر به تفاوت گاز R410 و R22 می پردازیم.

تفاوت گاز R410 و R22

گاز R410 از ترکیب و مخلوط شدن دو گاز بوجود می آید. ساختار این گاز از میزان مساوی دو گاز R35 (پنتا فلوئورو اتان) و R125 (دی فلوئورو متان) تشکیل شده است. از ویژگی های بارز این گاز مبرد سازگار با محیط بودن آن است. گاز R410 بر لایه اوزن و جو زمین اثرات مخرب نداشته و در کشورهای آمریکایی و اروپایی تنها از این گاز در کمپرسور تجهیزات سرمایشی خصوصا کولر گازی اسپلیت استفاده می گردد، این گازها با نام تجاری Puron نیز در بازار شناخته می شوند. گازهای R410 دارای کندانسورهای بزرگتری هستند که این امر باعث می شود گاز برگشتی از اواپراتور گرمای بیشتری به محیط خارج بازگرداند در نتیجه زمان ورد به کمپرسور متراکم تر باشد و به همین دلیل کمپرسور برای تراکم سازی گاز به انرژی کمتری نیاز دارد بنابراین برق کمتری مصرف می شود. و از تفاوت گاز R410 و R22 میتوان به این موضوع اشاره داشت. در کمپرسورهایی که از گاز R410 در آنها بکار رفته دارای لوله های کوچکتری هستند. جذب و دفع حرارت بیشتر، کاهش استهلاک و خرابی دستگاه، راندمان بالا از ویژگی های گاز R410 می باشد به همین دلیل استفاده از این گاز مبرد در بسیاری از کشورها در حال افزایش می باشد. از سری سیستم های تهویه مطبوع پرکاربرد در زمینه های خانگی، صنعتی و اداری که به منظور تامین هوای خنک از گاز مبرد R410 بهره می برند می توان به داکت اسپلیت اشاره نمود.

تفاوت گاز R410 و R22
0 0 votes
امتیازدهی به مقاله
اشتراک
اطلاع رسانی برای
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
دکمه بازگشت به بالا
0
لطفا دیدگاه خود را برای این مقاله درج کنیدx