مقالات عمومی

سختی گیر یا فیلتر مغناطیسی چیست

به عنوان آشنایی با یک نمونه از سیستم های پرکاربرد در زمینه تجهیزات گرمایشی قصد داریم تا در این مقاله به بررسی در خصوص اینکه سختی گیر یا فیلتر مغناطیسی چیست و کاربرد آن بپردازیم. در واقع باید گفت این نوع از سیستم ها از دسته پر کاربردترین ها به منظور مورد استفاده بودن در بخش گرمایش و موتورخانه ها به شمار می آید. به طور کلی با راه اندازی و فعالیت سیستم های گرمایشی دسته ای از املاح مانند کلسیم و منیزیم در قالب کربنات شکل می گیرد که در نهایت خود را به صورت رسوب در قسمت های مختلف تاسیسات حرارتی نمایان می سازد که در نتیجه این تجمع به مرور زمان منجر به بروز و یا ایجاد مشکلاتی در کل سیستم خواهد شد که از آسیب های آن میتوان به اخلال در عملکرد هریک از بخش ها اشاره نمود که در واقع توقف در پروسه ی راه اندازی هر بخش کل عملیات سیستم را متوقف خواهد نمود و بر همین اساس راهکارهای بسیاری در جهت رفع این معظل پیش بینی شده که به عنوان کاربردی ترین این روش ها میتوان به بهره گیری از انواع سختی گیر ها اشاره نمود که این موضوع به نوعی بیان کننده ی قابلیت فیلترهای مغناطیسی و کاربرد آن میباشد.

البته لازم به ذکر است سختی گیر رزینی، آهک و آب شیرین کن ها را نیز میتوان درجهت رفع این مشکل به کاربرد اما نکته ی حائز اهمیت در این خصوص این است که روش های نام برده شده هیچکدام به میزان سختی گیرهای مغناطیسی نمیتوانند پاسخگوی خوبی به تامین این نیاز باشند که با ذکر این ویژگی میتوان به درک بیشتری از کاربرد سختی گیر دست یابیم. در توضیح بیشتر از این محصول باید گفت برای اولین بار در سال 1945 وارد صنعت آب و فاضلاب شد که با نام CPEI در بازار شناخته شدند که مهمترین قابلیت آن در جهت جلوگیری از ایجاد رسوب در دستگاه و تجهیزات گوناگون است. اگر بخواهیم به ویژگی های فیلتر مغناطیسی و کاربرد های بیشتر اشاره نماییم میبایست به فراهم نمودن آبی با کیفیت و مرغوب اشاره نمود به این معنا که آب مصرفی ای که در اختیار داریم سالم و عاری از هرگونه املاح بوده که بر همین اساس هم در مواردی از قبیل شستشو عملکرد بهتری را ارائه خواهد داد. در ادامه با بررسی فیلتر مغناطیسی و کاربرد آن به اطلاعات بیشتری از این محصول دست خواهیم یافت.

کاربرد سختی گیر یا فیلتر مغناطیسی

در رابطه با کارایی های این نوع از سیستم های مطرح باید گفت مهمترین ویژگی و یا شناسه ای که بوسیله ی آن این تجهیزات شناخته می شوند به کارگیری و قابلیت آن در جهت فراهم نمودن آبی سالم و کیفیت است به این معنا که با حذف رسوب های موجود در سیستم های گرمایشی قادر است حلالیت آب را به بالاترین میزان رسانده که این عمل از تاثیرپذیری قدرت مغناطیسی سختی گیرها نشات می گیرد و در نهایت میتوان نشانه های مثبت آن را در مواردی مانند: قدرت بالا در شستشوی با این نوع آب ها مشاهده نمود. گفتنی است فیلتر مغناطیسی و کاربرد آن در جهت خنثی نمودن کریستال های کلسیم می باشد. پیوستن کلسیم موجود در آب به دی اکسید کربن آزاد شده در آب را میتوان عامل اصلی در تشکیل این رسوبات در لوله، شیر، بویلر و جداره داخلی لوله ها دانست که البته گاها تغییر شکل داده و با شناور ماندن در روی آب با آن ترکیب و عملیات رسوب را شکل می دهند.

استفاده و یا بهره گیری از سختی گیرها سبب شده تا مواد معدنی با قرار گیری در میدان مغناطیسی یون زدایی شوند و در آب به صورت معلق درآیند که نتیجه ی این امر کاهش تماس مولکول های آب و در نهایت افزایش حلالیت است که عدم رسوب را با خود به همراه دارد. در واقع عاملی که در این پروسه موجب تغییر یون ها می شود عبور آب از میدان مغناطیسی شناخته می شود که فیلتر مغناطیسی و کاربرد آن را دستخوش تغییر می نماید به نحوی که با فعالیت آزادانه ی یون ها و شناور ماندن آن ها شرایطی فراهم می گردد که آب به راحتی از مسیر خروج عبور نموده و آماده ی مصرف گردد. نکته ی حائز اهمیت در رابطه با عملکرد ویژه ی این نوع از تجهیزات این بوده که سختی گیرها در روند راه اندازی خود از هیچگونه مواد شیمیایی و دیگر افزودنی ها استفاده نمی نمایند که نکته ی مثبت این موضوع عدم تغییر در ساختار آب مصرفی است.

همچنین لازم به ذکر است که به منظور بهره گیری از سختی گیر و کاربرد آن بهتر است در مواقعی که سختی آب بیش از حد نرمال بوده و یا جریان آب متلاطم است از سختی گیر های مغناطیسی استفاده نشود و یا در کنار آن سختی گیرهای رزینی را نیز به کار گرفت. اگر بخواهیم به موارد و یا زمینه های مورد استفاده از این تجهیزات اشاره داشته باشیم میبایست به کاربرد آن در انواع مبدل های کارواش، حرارتی، استخر، صنایع پتروشیمی، تجهیزات کشاورزی، مرغداری، بویلرهای آب گرم، یخ سازی و غیره اشاره نمود که در هر یک کارایی لازمه را از خود ارائه خواهند داد. نکته ی مهم درباره ی سختی گیر مغناطیسی و کاربرد آن این بوده که براساس به کارگیری تکنولوژی پیشرفته در ساخت و طراحی از کاربرد های ویژه ای نیز برخوردارند که همین را میتوان علت اصلی برتری بر سایر سختی گیرهایی از جمله: بلوکی، کلمپی و لوله ای در نظر گرفت. پس در نتیجه وجود این قبیل تجهیزات برای خرید پکیج و دیگر سیستم های گرمایشی از میزان بالای اهمیت برخوردار می باشد.

0 0 votes
امتیازدهی به مقاله
اشتراک
اطلاع رسانی برای
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
دکمه بازگشت به بالا
0
لطفا دیدگاه خود را برای این مقاله درج کنیدx