سرمایشی

چگونه کولر آبی را سرویس کنیم

در این مقاله قصد داریم به مراحل سرویس کولر آبی را مورد بررسی قرار داده و نکات لازم در مورد آن را برشماریم. برای هر ساختمانی لازم است سیستمی جهت تهویه مطبوع تهیه شود و تجهیزات سرمایشی از جمله این سیستم ها می باشند. این سیستم ها هوای خنک را در روزهای گرم سال فراهم می کنند و آسایش و رفاه ساکنان تامین می شود. تجهیزات مختلفی برای این منظور طراحی و عرضه می شود که هر یک مزایای خاص خود را دارد. کولرهای آبی از رایج ترین دستگاه های سرمایشی هستند که برای مکان های مختلفی قابل استفاده می باشند و از گذشته های دور مورد استفاده قرار می گرفته اند. با توجه به تقاضایی که برای آن وجود دارد برندهای مختلفی اقدام به ساخت و طراحی آن ها می کنند تا این نیاز را پوشش دهند. شرکت های مختلف تمام تلاش خود را به کار می گیرند تا بهترین محصول را ارائه دهند و جایگاه برند خود را ارتقا دهند. کولر آبی آبسال از بهترین های بازار به شمار می رود که محصول برندی شناخته شده و معتبر می باشد. در خصوص سرویس کولر آبی می توان اضافه کرد که برای آن که تجربه خریدی آگاهانه را داشته باشیم، می توان نسبت به شناخت و مزایای برندهای معروف اطلاعات لازم را کسب کرد تا حین انتخاب دچار سردرگمی نشویم. این برندهای مطرح از اجزای تشکیل دهنده مرغوبی در ساخت محصولات خود استفاده می کنند تا طول عمر کافی را داشته باشد و بتوان بدون استهلاک و فرسایش تا مدت ها از آن استفاده کرد و هوایی مطبوع را فراهم ساخت.

video
play-rounded-outline

به منظور انجام سرویس کولر آبی بهتر است در ابتدا نگاهی داشته باشیم به نحوه عملکرد کولر. همچنین بررسی اجزای به کار رفته در آن نیز حائز اهمیت است. کیفیت این اجزا در عملکرد و طول عمر آن تاثیرگذار اند و لازم است هماهنگی بین آن ها نیز بدون مشکل باشد. همچنین می توانید در مجله دماپویا به مقاله عیب یابی در کولر آبی ایراد و خطاهایی را مورد مطالعه قرار دهید که احتمال آن وجود دارد که با شروع به کار رخ دهند. قبل انجام سرویس کاری کولر می توانید اطلاعات مورد نیاز آن را بررسی نمایید. همانطور که می دانید در فصل زمستان این کولر بلااستفاده می شود و توصیه می شود که پیش از روشن کردن مجدد آن در تابستان نسبت به سرویس اجزای ریز و درشت به کار رفته در آن اقدام نمایید. زیرا دستگاه برای مدت قابل توجهی خاموش بوده و نیازمند بررسی می باشد. ابتدا می توان قطعات آن را دسته بندی کرد و قطعاتی مانند بدنه، پد به کار رفته در کولر یا همان واسط تبخیری همچنین تجهیزات آبرسانی و تخلیه جزو اجزای ثابت و نگهدارنده آن به شمار می روند. علاوه بر آن این سیستم مجهز به اجزای مکانیکی از قبیل فلوتر، پروانه یا همان فن دمنده، تسمه و پولی نیز می باشد. اجزای الکتریکی نیز در این کولر به کار می رود که عبارت اند از واتر پمپ، صفحه کلید، مدارالکتریکی و ترمینال. در ادامه به این سوال می پردازیم که سرویس کولر آبی چه مراحلی دارد.

  • قبل از انجام هر کار برق کولر آبی را قطع نمایید

طرز کار این مدل سیستم سرمایشی به این صورت است که جریان الکتریکی را به مکانیکی تبدیل می کند تا فن دمنده هوای خنک را به محیط منتقل کند. به همین ترتیب یکی از مراحل مهم آن است که جریان برق اصلی را بایستی حتما پیش از هر کار قطع کنید. یکی از مشکلات خطرناکی که متاسفانه هر ساله رخ می دهد، بی احتیاطی نسبت به این مسئله و مشکلات برق گرفتگی حین سرویس کاری است که در خصوص سوال مراحل سرویس کولر آبی چیست باید مدنظر قرار گرفته شود.

  •  تعویض پوشال ها و تسمه

همانطور که گفته شد یکی از اجزای مهم به کار رفته در کولرهای آبی واسط تبخیری همان پدها هستند که در سری های پوشالی و سلولزی طراحی و عرضه می شوند. این پد همواره باید خیس باشد تا آب در چرخش مدار کولر آبی را در خود نگه دارند. مسئله ای که در خصوص نکات لازمی که برای سرویس کولر آبی باید رعایت کرد، وجود دارد این است که محیطی که همیشه مرطوب است فضای مساعدی برای رشد کپک، باکتری و قارچ ایجاد می کند. بنابراین زمانی که کاربر سیستم را روشن می کند این امکان وجود دارد که این عوامل بیماری زا به داخل محیط منتقل شوند. علاوه بر آن احتمال ایجاد رسوب بعد از گذشت مدت زمانی وجود خواهد داشت و رسوب مانع از آن می شود که آب به خوبی از آن ها عبور کند. در نتیجه از نکات مهم سرویس کولر آبی این است که نسبت به تعویض پوشال ها اقدام نمایید. تعویض تسمه نیز ضروری به نظر می رسد زیرا بعد از مدت زمانی ممکن است پوسیده شود و حین عملکرد دستگاه صدای آزاردهنده ای را ایجاد کند. انتخاب تسمه به توجه به شماره نوشته شده بر روی آن انجام شود که متناسب با کولر شما باشد. اگر سفت تر از حد لازم باشد، به موتور و پولی فشار وارد خواهد شد و چنانچه شل باشد نیز با روشن کردن موتور جدا خواهد شد.

  • بررسی دریچه خروجی کولر آبی

در خصوص سرویس کولر آبی و مراحل آن می توان اضافه کرد که دریچه خروجی آن باید بررسی شود. این دریچه یک طرف اتاقک کولر قرار دارد که به کمک آن هوای خنک ایجاد شده وارد کانال کشی و محیط مورد نظر خواهد شد. این دریچه اغلب با پارچه ای از جنس برزنت پوشیده می شود و به دلیل آن که در معرض هوا قرار دارد، برزنت ممکن است بعد از مدتی دچار پوسیدگی و خرابی شود. در صورت بروز این مشکل بخشی از هوای خنک از درزهای ایجاد شده هدر خواهد رفت. قبل از استفاده و راه اندازی این کولر می توان هنگام سرویس کاری کولر آبی آن را چک نموده و در صورت پوسیدگی و مخدوش شدن، پارچه برزنتی را تعویض کنید. همچنین نکته دیگری که می توانید چک کنید این است که ممکن است در اثر لرزشی که کولر حین عملکرد دارد، کمی جابجا شده و هم راستا با دریچه خروجی نباشد.

  • شستشوی کولر آبی 

برای پاسخ و بررسی بیشتر آن که چگونه باید کولر آبی را سرویس کرد، می توان شستشوی کولر را نیز اضافه کرد. همانطور که گفته شد این سیستم در فضای باز مانند پشت بام، حیاط یا بالکن نصب می شود. هوا نیز از طریق کانال کشی های ساختمان به محیط وارد می شود. این خطر وجود دارد که گرد و غبار و آلاینده ها نیز از اتاقک کولر آبی به محیط منتقل شود. با نصب کاور مناسب می توان از این مسئله جلوگیری کرد. در این مرحله از سرویس کار می توانید محفظه داخلی آن را به خوبی شستشو داده و تمیز کنید. در این راستا توجه داشته باشید که سیم ها و الکتروموتور خیس نشوند.

  • بررسی الکتروموتور و اهمیت آن در کولر آبی

جز اصلی و مهم کولر آبی که فرایند خنک کردن محیط را ایجاد می کند، موتور دستگاه می باشد،از دیگر اجزای اساسی این کولرها موتور آن می باشد که عملکرد اصلی سرمایشی را بر عهده دارد. در صورتی که این قطعه به درستی عملکرد داشته باشد، محیط را به سرعت خنک می کند و در مصرف انرژی صرفه جویی می شود. برای سرویس کولر آبی باید گرد و غبار روی موتور را نیز به وسیله برس نرم و پارچه پاک کنید. و به اندازه ی کافی محل اتصالات و پیچ ها، همچنین یاتاقان های به کار رفته در موتور را روغن کاری کرد. همچنین توصیه می شود طی مدتی که از آن استفاده می شود، پس از چند ساعت متوالی روشن بودن آن را مدت کوتاهی خاموش کنید تا طول عمر آن حفظ شود.

  • بررسی عملکرد واتر پمپ و مدار آب کولر آبی

در ساختار کولر آبی ها واتر پمپ نیز به کار می رود که وظیفه پمپاژ آب و انتقال آن به سه راهی و ناودانی ها را بر عهده دارد. پر کردن تشتک کولر نیز به وسیله واتر پمپ انجام می شود. شلنگ به کار رفته در کولر آبی آب مورد نیاز را از لوله ساختمان به آن می رساند. میزان حد آبی که به داخل اتاقک وارد می شود باید به اندازه کافی باشد و در صورتی که از حد استاندارد خود بیشتر باشد، سرریز می کند و هدر می رود. اگر از میزان مورد نیاز کمتر هم باشد، واتر پمپ می سوزد. برای تنظیم این حد استاندارد شناور به کار می رود. در این مرحله از سرویس کاری کولر آبی نیز توصیه می شود جرم و رسوبات سه راهی و ناودانی ها را پاک کرده و از عملکرد صحیح شناور اطمینان کافی را داشته باشید.

نکات قابل توجه قبل از راه اندازی کولر آبی

در صورتی که تمام مراحل سرویس کولر آبی را رعایت کرده باشید، کولر شما اکنون آماده راه اندازی می باشد. حال فلکه آب را باید باز کنید و کلید واتر پمپ را بزنید. مدتی اجازه دهید تا پوشال ها به خوبی خیس شوند و تشتک نیز از آب پر شود. پس از آن می توانید دور کند کولر را روشن کنید و سپس عملکرد آن در دور تند را نیز بررسی نمایید. به این ترتیب می توانید عملکرد آن را به صورت کامل بسنجید. نکته مهم دیگر در خصوص اصول اساسی سرویس کاری کولر آبی این است که پیش از آغاز زمستان نیز آب کف را به صورت کامل تخلیه کنید تا از زنگ زدن و پوسیدگی نیز جلوگیری نمایید. می توانید از پوشش بدنه هم استفاده کنید تا آن را در برابر نور خورشید و باران نیز محافظت کنید.

0 0 votes
امتیازدهی به مقاله
اشتراک
اطلاع رسانی برای
guest
1 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
View all comments
sara
sara
2 سال پیش

سایت خیلی خوبی دارید 
امیدوارم موفق باشید

اینها را هم ببینید
بسته
دکمه بازگشت به بالا
1
0
لطفا دیدگاه خود را برای این مقاله درج کنیدx