آبرسانی

چگونه پمپ آب را هواگیری کنیم

در این مقاله از تیم فنی مهندسی دماپویا قصد داریم تا با ارائه ی یکسری از اطلاعات به آشنایی در رابطه با نحوه هواگیری پمپ آب و روش های آن بپردازیم. پمپ های آب را میبایست به عنوان یک نمونه ی پرکاربرد از تجهیزات آبرسانی معرفی نمود که در ظرفیت های گوناگون به جهت استفاده در کاربری های متفاوت طراحی و به بازار عرضه می گردد. در واقع باید گفت این تجهیزات با برخورداری از قابلیت های ویژه خود توانسته اند جایگاه بالایی را در بازار رقابتی از آن خود نمایند. اما به منظور بهره مندی بیشتر از کارایی های این دستگاه پیش از هر چیز بهتر است با نحوه ی عملکرد و آشنایی با مشخصه های فنی آن پرداخته شود که در این خصوص روش هواگیری پمپ آب نیز یکی از جمله این موارد مهم به شمار می آید چرا که عدم جمع آوری هوای داخل دستگاه منجر به کارکرد یکسره شده که در نهایت نیز عملکرد آن را متوقف نموده و دستگاه را از کار می اندازد. در ادامه ی مقاله با ارائه ی اطلاعاتی به بررسی بیشتر این موضوع خواهیم پرداخت. همچنین لازم به ذکر است که شما عزیزان می توانید با مراجعه به فروشگاه دماپویا تمامی اطلاعات را در خصوص پمپ و همچنین قیمت پمپ پنتاکس مشاهده نمایید.

در این قسمت به بررسی در خصوص هواگیری پمپ آب خواهیم پرداخت اما پیش از آن بهتر است نگاهی به کارکرد این سیستم بیاندازیم. پمپ ها به عنوان نمونه ای از تجهیزات پرکاربرد آبرسانی در بازار شناخته شده اند و عملکرد آن به این صورت بوده که انرژی سیال را تقویت می نماید یعنی عامل انتقال آن از جایی به جای دیگر می شود به عنوان دیگر باید گفت پمپ انرژی مکانیکی را از منبع گرفته و به سیالی که از آن عبور می کند می رساند. در نهایت نیز انرژی سیال دوچندان شده و با قدرت بیشتری به سمت دهانه ی خروجی هدایت می گردد. از دیگر کاربرد های این تجهیزات میتوان به انتقال سیال برای یک ارتفاع معین در سیستم لوله کشی اشاره نمود. وجود کارایی های متفاوت در این سیستم سبب شده تا در اندازه و ظرفیت های گوناگون به منظور استفاده درهر زمینه طراحی و تولید گردد.

نکات مهم قبل از هواگیری پمپ

در رابطه با روش هواگیری پمپ ها باید گفت انجام این عملیات از اهمیت بسیاری برخوردار است چرا که هر گاه داخل پمپ را هوا فرا بگیرد دیگر قادر به کار نیست در واقع کارکردی فاقد قدرت مکش را دارد و همین موجب میشود تا این وسیله به صورت یکسره کار کند بدون اینکه توان جا به جایی و انتقال آب را داشته باشد.از این رو هواگیری پمپ آب امری ضروری است که باید هر چند مدت مورد بررسی قرار بگیرد چون هدف اصلی از مورد استفاده قرار دادن این سیستم پمپاژ آب است نه هوا و در زمانی که تمام فضای آن از هوا پر شده باشد به طبع این عملیات نیز صورت نخواهد گرفت وبه معنای دیگر سیستم قادر به فراهم نمودن آب مورد نیز نبوده و یا از کار باز می ماند. یکی از روش هواگیری پمپ آب انجام این عملیات در ابتدای به راه انداختن یعنی در زمان نصب آن است به این منظور که با انجام این کار دیگر تا مدت ها سیستم دچار اخلال نگردد. هواگیری زمانی رخ می دهد که مقدار هوای داخل دستگاه از مقدار معین بیشتر شود که در این حالت باید نسبت به خارج نمودن آن اقدام نمود. اما نکته ی حائز اهمیت در رابطه با هواگیری پمپ آب ریشه یابی این مشکل است یعنی پیش از هرچیز علت را پیدا کرد و بعد نسبت به رفع آن اقدام نمود چرا که ممکن است بروز این مسئله در اثر عوامل مختلفی باشد به عنوان مثال هنگامی که در اطراف این شبکه آبرسانی تعمیراتی صورت گیرد خود این میتواند باعث تجمع هوا در داخل این وسیله گردد. علاوه بر این موارد دیگری نیز تحت عنوان عامل بروز این مشکل وجود دارد که از آن میتوان به ایراد در واشر یا رینگ، تمام شدن آب مخزن، شکستگی در پمپ یا لوله ها، یخ زدگی پمپ، عدم تنظیم اتصالات و لوله های مربوطه و…. اشاره نمود که با توجه به نوع مشکل میبایست اقدامات مربوطه در جهت رفع آن را انجام داد.

با در نظر گرفتن نوع پمپ که مثلا اگر از نوع جتی آب ریز باشد باید عملیات در قسمت مربوطه که به شکل مربعی میباشد انجام شود در این بخش بوسیله ی آچار فرانسه لوله ی پلاستیکی روی پمپ را شل کرد تا بتوان در پرایم را برداشت و با قیف یا هر وسیله دیگر آب را در محل معین ریخته تا با این کار آب وارد اتاقک پروانه و لوله ها شود و این کار تا زمانی که آب به تمام قسمت مربع شکل برسد باید ادامه پیدا کند پس از این مرحله باید مقداری منتظر ماند تا هوا به طور کلی خارج و جای خود را به آب بدهد که تشخیص انجام این پروسه را میتوان از طریق حباب های ایجاد شده دریافت نمود به این صورت که اگر تمام هوا خارج شده باشد دیگری حبابی از پرایم بیرون نمی آید. پس از این مرحله هواگیری پمپ انجام گرفته و باید درب پرایم را محکم ببندید تا بلافاصله فشار در دستگاه افزایش یابد. به معنای دیگر اگر کار به درستی انجام شده باشد پمپ مکش بیشتر همراه با صدای آرامی را بروز می دهد در غیر این صورت باید از اول تمامی مراحل را طی کرد. چنانچه با هریک از موارد گفته شده یا به طور کلی هرگونه اخلال در این زمینه مواجه میباشید میتوانید جهت دریافت روش هواگیری پمپ آب به صفحه ی مربوطه ی تاسیسات ساختمان مراجعه نمایید.

حال قصد داریم به ارائه ی نکات دیگر پیش از انجام عملیات هواگیری خواهیم پرداخت چرا که بوسیله ی رعایت این نکات میتوان این مشکل را به طور کلی حل نمود. به عنوان روش هواگیری پمپ آب مواردی چون تهیه مقداری آب، قطع نمودن برق پمپ به منظور کاهش فشار در لوله ها باید به صورت کامل انجام گیرد به این شکل که در مرحله ی اول یعنی تهیه آب برای اینکه بدانیم تا چه ارتفاعی باید هواگیری کنیم و چون از خود مخزنی که در مجاورت پمپ قرار دارد باید استفاده کنیم حتما باید مقداری آب را برای انجام هواگیری پمپ داشته باشیم که این میزان با توجه به فاصله که کم یا زیاد باشد متغیر است به عنوان مثال اگر فاصله زیاد باشد از شلنگ برای تامین آب استفاده می شود اما در گام بعدی نیاز است که از جریان برق پمپ جلوگیری نمود زیرا گاهی بعضی از پمپ ها دارای حالت اتوماتیک اند و برای اینکه در حین تعمیرات شروع به کار نکند باید حتما آن را قطع کرد تا از تشکیل فشار و هوا در لوله ها جلوگیری نمود. علاوه بر این موارد گفته شده در هنگام هواگیری پمپ باید نوع پمپ را هم در نظر گرفت زیرا در بعضی از انواع پمپ از قبیل پمپ جت یک قسمت به شکل مربع یا شش ضلعی وجود دارد که باید هواگیری در این محل انجام شود. برای کسب اطلاعات بیشتر از انواع پمپ و تجهیزات آبرسانی میتوانید از صفحه ارائه شده استفاده نمایید.

0 0 votes
امتیازدهی به مقاله
اشتراک
اطلاع رسانی برای
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
دکمه بازگشت به بالا
0
لطفا دیدگاه خود را برای این مقاله درج کنیدx