سرمایشی

کاهش مصرف برق در کولر آبی

سیستم های برودتی از لوازم مورد نیاز هر ساختمان می باشد که تهیه آن در روزهای گرم سال ضرورت دارد. در این مقاله قصد داریم به روش های کاهش مصرف برق در کولر آبی بپردازیم و موارد مهم آن را برشماریم. با افزایش بی رویه دما در تابستان افراد از سیستم های تهویه مطبوع استفاده می کنند و یکی از چالش های اساسی استفاده از این دستگاه ها میزان مصرف انرژی و هزینه های برق آن می باشد. به همین دلیل با مطالعه این مقاله می توانید نسبت به کاهش این هزینه ها اقدام کنید. با تهیه یک کولر خوب می توان هوای مطبوع را برای محیط های بسته فراهم کرد.

کولر یکی از قدیمی ترین و پرکاربردترین وسایل سرمایشی در تامین هوای خنک بشمار می روند که از دیر باز در کشور ما مورد استفاده قرار گرفته، و در حال حاضر همانطور که شاهد هستید میتوان روی اکثر پشت بام ها این دستگاه را مشاهده کرد که به دلیل مکانیزم ساده و قیمت مقرون به صرفه توانسته همواره در اکثر خانه ها جایگاه خود را حفظ کند. اما مصرف انرژی و روش های کاهش مصرف برق کولر آبی موضوعی قابل بحث در این زمینه است. کولر آبی از قدیمی ترین و کاربردی ترین سیستم های خنک کننده می باشد که می توان آن را در مکان های مختلف به کار برد. از جمله آن ها می توان به منازل، هتل ها، مدارس، مساجد، مغازه ها، اداره ها و غیره اشاره داشت. همانطور که می توان در پشت بام ها مشاهده کرد، کولر آبی به صورت گسترده در شهرهای مختلف مورد استفاده قرار می گیرد و مکانیزم ساده ای برای تامین برودت دارد. این سیستم در آب و هوای شهرهای مختلف ایران پاسخگو بوده و در ادامه به این خواهیم پرداخت که چطور می توان مصرف برق کولر آبی را کاهش داد.

 هر سیستم تهویه مطبوع مزایا و معایب خود را دارد. خرید کولر آبی دارای این مزیت است که قیمتی اقتصادی دارد و هزینه های نصب و راه اندازی آن نیز مقرون به صرفه می باشد. نحوه عملکرد و تامین هوای خنک توسط این سیستم ساده بوده و نیاز به آب و انرژی برق دارد. برای این منظور کاربر الکتروپمپ را روشن کرده و آب از طریق ناودان ها بر روی پوشال ها ریخته می شود. سپس این آب تبخیر می شود و با زدن دکمه موتور فن دمنده شروع به چرخش می کند. با چرخش آن هوای خنکی ایجاد می شود که از طریق کانال کشی ها وارد محیط مورد نظر می شود. در ادامه به طور مفصل به 8 روش کاهش مصرف برق کولر آبی خواهیم پرداخت تا بتوانید مصرف بهینه ای از این سیستم را در روزهای گرم سال داشته باشید.

ظرفیت هوادهی کولر آبی

هر سیستم تهویه مطبوع ظرفیت مشخصی برای هوادهی دارد که آن را با واحد مربوطه اندازه گیری می کنند. ظرفیت این مدل کولرها را با CFM نشان می دهند که ساده شده ی Cubic Feet Minute است. منظور از آن میزان حجم هوایی که فن در هر دقیقه مکش می کند و از طریق کانال به محیط منتقل می نماید. سازنده های مختلف اقدام به طراحی این محصول در ظرفیت های مختلف می کنند تا فضاهای مختلف را بتوان به وسیله آن پوشش داد و خنک کرد. ظرفیت آن ها در سری های 7000 الی 23000 cfm تولید و عرضه می شود. البته ناگفته نماند که کولرهای صنعتی ظرفیت های بالاتری هم دارند. برای انتخابی که متناسب با فضای شما باشد، بایستی به متراژ محیط مورد نظر توجه شود. با در نظر داشتن این نکته می توانید جهت کم کردن مصرف برق کولر آبی خود موثر باشید و دستگاهی را خریداری کنید که راندمان بالایی داشته و سرمایش محیط را پوشش دهد.

در واقع در صورتی که برای فضای بزرگ دست به انتخابی کولری با ظرفیت پایین را بزنید، محیط به اندازه کافی خنک نخواهد شد. در نتیجه کولر برای تهویه مصرف زیادی از انرژی خواهد داشت و در نهایت نیز بازدهی آن کافی نیست. همچنین در صورتی که مدل انتخابی شما ظرفیتی بیش از نیاز متراژ محیط را داشته باشد، مصرف برق بالا می رود. همچنین این مسئله چالش های دیگری نیز ایجاد می کند که از جمله آن ها می توان به ایجاد سرمای زیاد در فضا و صدای زیاد حین عملکرد اشاره داشت. بنابراین توجه و انتخاب هوشمندانه در ظرفیت می تواند به کاهش برق کولر آبی کمک کند.

برچسب انرژی کولر آبی

همان طور که احتمالا دیده اید، بر روی هر لوازم برقی برچسبی درج می شود که اطلاعات مربوط به میزان مصرف انرژی را نشان می دهد. بنابراین گرید انرژی را می توان در این برچسب دید. این لیبل حاوی حروف لاتین می باشد و با رنگ سبز تا قرمز نمایش داده می شود. هرچه میزان مصرف انرژی کمتر باشد، طبیعتا مصرف برق آن نیز کمتر خواهد بود. در واقع می توان گفت گرید انرژی A کم ترین میزان مصرف انرژی را دارد. در عین حال مدل های A بازدهی سرمایشی بالایی را دارند. در نتیجه به منظور آن که مصرف برق کولر آبی را کم کنید، می توانید محصولاتی را انتخاب نماید که رده انرژی A و B را دارند. با استفاده از آن ها هزینه های قبض برق به حداقل خود خواهد رسید.

برچسب انرژی کولر آبی

شرایط جغرافیایی محیط

علاوه بر نکات گفته شده، توصیه می شود اقلیم جغرافیایی محل را در انتخاب کولر آبی مد نظر قرار دهید. همان طور که گفته شد، طرز عملکرد این سیستم با تبخیر آب انجام می گیرد و در حین انجام این فرایند می تواند مقداری رطوبت را نیز در محیط ایجاد کند. به همین دلیل می توان گفت نباید از آن ها برای خنک سازی مناطقی استفاده کرد که آب و هوای مرطوب و شرجی دارند. همچنین باید اضافه کرد که در مناطق گرمسیر کشور مانند شهرهای جنوبی که دما در تابستان به شدت افزایش می یابد، استفاده از کولر آبی پاسخگو نمی باشد. برای کم کردن مصرف انرژی کولر آبی باید انتخاب متناسب با اقلیم جغرافیا باشد.

موقعیت نصب کولر آبی

کولر آبی را در سری های مختلفی از جهت موقعیت نصب طراحی می کنند. اتاقک اصلی آن در پشت بام، بالکن یا قاب پنجره قرار می گیرد. بنابراین در فضای باز نصب می شود و همواره در معرض هوای آزاد و نور مستقیم خورشید قرار می گیرد. برای بررسی راه های کاهش مصرف برق کولر آبی می توان این گزینه را نیز اضافه کرد که می توانید سایه بانی برای کولر خود نصب کنید تا آن را از نور مستقیم حفظ کنیم. همچنین به این وسیله می توانید از بدنه نیز محافظت کنید و طول عمر دستگاه حفظ می شود. با نصب سایه بان بازدهی کولر نیز افزایش می یابد و مصرف انرژی آن هم کاهش می یابد. در واقع هوای خروجی با فشار بیشتر جریان می یابد و محیط به سرعت خنک می گردد.

موقعیت نصب کولر آبی

استفاده از عایق و درزگیر

برای تامین هوای مطلوب در هر محیط می توان از سایه بان بر روی کولر استفاده کرد. علاوه بر آن از دیگر راه هایی که می تواند به کاهش مصرف برق کمک کند، بهره مندی از درزگیر برای درها و پنجره ها می باشد. با استفاده از این وسیله در درزهای ساختمان می توانید از هدر رفتن انرژی جلوگیری کنید و این عمل کمک می کند تا هوای خنک ایجاد شده درون محیط باقی بماند. این راه کمک می کند تا مصرف برق پایین بیاید و هزینه قبوض آن نیز مقرون به صرفه باشد.

استفاده از پد های مناسب

ساختار کولر آبی به این صورت است که اتاقک آن دارای دریچه های متحرک است. بر روی آن پدها قرار دارند که در سری های پوشالی و سلولزی طراحی می شوند. آب بر روی این پدها ریخته می شود که با تبخیر آن هوای خنک تامین می شود. جنس این پدها در خنک سازی هوا و بازدهی کولر تاثیر دارد. سازندگان این محصول امروزه از پدهای سلولزی استقبال بیشتری می کنند و مدل هایی که مجهز به سلولزی اند، قدرت بیشتری در سرمایش دارند. در این پدها پوشال و الیافی با کیفیت بالا به کار می رود که در راندمان هوا موثر خواهد بود.

استفاده از پد مناسب نیز می تواند در کاهش مصرف انرژی کولر آبی نیز موثر باشد. ناگفته نماند که شما عزیزان می توانید با مراجعه به مقاله بهترین کولر آبی در مجله دماپویا با سازنده های معتبر و شناخته شده در این عرصه آشنا شوید. با بررسی لیست سازنده های پرفروش در بازار می توانید مدل هایی که مصرف برق مقرون به صرفه را دارند، شناخته و آگاهانه دست به انتخاب بزنید. این برندها اقدام به ساخت بهترین مدل ها مجهز به پدهای پوشالی و سلولزی می نمایند که ظرفیت های هوادهی متنوعی دارند تا بتوان آن را در فضاهای مختلف به کار برد.

نصب کلید های هوشمند

برندهای معتبر در زمینه ساخت این مدل کولرها از فناوری های روز بهره می گیرند تا محصولاتی مدرن را ارائه دهند. امروزه مدل های مجهز و پیشرفته تری طراحی و روانه بازار می شود. این شرکت های سازنده آن را مجهز به کلید هوشمند دارای نمایشگر دیجیتال می سازند. این نمایشگر وضعیت کولر را به کاربر نمایش می دهد. از طریق آن می توان دما و زمان آن را تنظیم کرد. همچنین می توان به وسیله این دکمه نمایشگر میزان انرژی را مطابق نیاز محیط تنظیم کرد.

نصب کلید های هوشمند

سرویس کولر آبی

این محصول را در فضای باز قرار می دهند و طبیعتا در معرض آلودگی و ذرات گرد و غبار قرار دارد. زمانی که دمای هوا افزایش می یابد و پیش از راه انداختن کولر، لازم است آن را سرویس نمایید. برای این منظور توصیه می شود پوشال ها و تسمه را تعویض نمایید. علاوه بر آن، سوراخ ناودان های به کار رفته در آن را رسوب زدایی کنید. اتاق داخلی را مورد شست و شو قرار داده و یاتاقان و موتور کولر را روغن کاری نمایید. برای حفظ طول عمر این سیستم نیاز به تعمیر و سرویس آن به صورت دوره ای وجود دارد تا باعث کاهش مصرف برق هم شود.

0 0 votes
امتیازدهی به مقاله
اشتراک
اطلاع رسانی برای
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
دکمه بازگشت به بالا
0
لطفا دیدگاه خود را برای این مقاله درج کنیدx