گرمایشی

کوره هوای گرم چیست

کوره هوای گرم را می توان نوعی بخاری صنعتی دانست و به شکلی طراحی شده که از قدرت حرارت دهی و راندمان بالایی برخوردار است. این تجهیزات مستقل از هر نوع سیستم مرکزی از قبیل موتورخانه، قابلیت تأمین گرما و حرارت مورد نیاز را مستقیماً فراهم می کند. نحوه عملکرد آنها به این صورت است که از طریق مصرف سوخت و ایجاد شعله گرمایش مورد نیاز محیط را تأمین می نماید. تجهیزات گرمایشی و وسایل گرمازا از ملزومات و نیازهای اولیه سازه های ساختمانی به شمار می روند. با توجه به اهمیت استفاده از سیستم های گرمایشی در مصارف خانگی و صنعتی، وسایل و ابزارهای مختلفی طراحی و ساخته شده اند که هر کدام عملکرد مختص به خود را دارا هستند و با توجه به نوع کاربری و ظرفیت حرارت دهی که دارند در زمینه های مختلف به منظور تأمین گرمایش محیط مورد استفاده قرار می گیرند.

کوره هوای گرم از سه بخش اصلی مبدل حرارتی، فن دمنده و مشعل تهیه شده است. مشعل های به کار رفته در این تجهیزات از نوع گازی، گازوئیلی و دوگانه سوز بوده و مبدل های حرارتی نیز به طور معمول از استیل یا ورق فولادی ساخته می شوند. فن دمنده در این تجهیزات با مکش هوای اتاق به داخل محفظه و عبور آن از روی مبدل حرارتی دستگاه، موجب انتقال حرارت و گرمایش ایجاد شده توسط شعله به فضای اتاق می گردد. این سیستم با توجه به ویژگی و عملکرد خاصی که دارد، می توان در مصارف مختلف به منظور تأمین گرمایش محیط مورد استفاده قرار داد. در ادامه به کوره هوای گرم و کاربرد آن اشاره خواهیم داشت.

مزایای هوای کوره گرم

کوره هوای گرم برای ایجاد گرمایش نیازی به سیستم لوله کشی، کانال کشی و سایر تجهیزات ندارد و به واسطه نوع طراحی که دارند، می توان در فضاهایی با متراژ بالا از این سیستم ها استفاده کرد. کوره هوای گرم از یک اتاقک فلزی تهیه شده و درون آن فن دمنده تعبیه شده است. با ایجاد شعله و شروع به کار دستگاه، فن شروع به چرخش کرده و با دمیدن از روی شعله، حرارت ایجاد شده را به سمت دریچه های خروجی هدایت می کند و از این طریق گرمای مورد نیاز محیط فراهم می گردد. به طور معمول در مصارف صنعتی سیستم گرمایشی که مورد استفاده قرار می گیرد، لازم است که از قدرت حرارت دهی بالایی برخوردار باشند. به همین دلیل می توان گفت صرفاً از تمام تجهیزات گرمایشی نمی توان در این زمینه مورد استفاده قرار داد. کوره هوای گرم، یکی از محصولات است که تولید کننده های فعالی در زمینه تجهیزات و سیستم های متعدد متناسب با مصارف صنعتی طراحی و ارائه می کند.

کوره هوای گرم و کاربرد آن

از آنجایی که کوره هوای گرم از قدرت حرارت دهی بالایی برخوردار است؛ بنابراین به نوعی میزان اتلاف انرژی در آنها کاهش می یابد. دود و آلاینده های ناشی از فرایند احتراق در این تجهیزات از طریق دودکش به فضای بیرونی ساختمان هدایت می گردد. از مزیت های کوره هوای گرم، می توان به سطح ایمنی بالا در برابر آتش سوزی و برق گرفتگی اشاره کرد. به دلیل برخورداری از ترموستات، فیوز و سوپاپ اطمینان از ایجاد هر نوع آسیب دیدگی در دستگاه ممانعت به عمل می آورد. همچنین به جهت ایجاد شعله مستقیم در کوتاهترین زمان با کمترین مصرف انرژی دمای اتاق به درجه دلخواه کاربر رسانده و فضای محیط را گرم می کنند. این سری از سیستم های گرمایشی با توجه به کاربرد گسترده ای که دارند با موقعیت نصب های متنوعی طراحی و ساخته می شوند. از مدل های موجود، می توان به هیتر گازی و گازوئیلی در مدل های کابینتی، زمینی، ایستاده و افقی اشاره کرد.

به طور معمول مدل های کابینتی یا پایه دار از فن دمنده آکسیال استفاده شده که قابلیت نصب به کانال و یا خارج از محیط را ندارند. در مدل های زمینی نیز از فن های سانترفیوژ با فشار استاتیکی بالا استفاده شده است که نیاز به کانال کشی دارند. با توجه به نیاز بازار شرکت های داخلی و خارجی بسیاری در خصوص طراحی و ساخت انواع مدل های کوره هوای گرم در حال فعالیت هستند و این سیستم ها را در مدل های مختلف با برندهای متنوع روانه بازار رقابت می کنند. از برندهای مطرح این عرصه، می توان به هیتر انرژی اشاره داشت که براساس جدیدترین فناوری های روز دنیا در ظرفیت حرارت دهی متنوع طراحی و ساخته می شوند. به منظور تعیین ظرفیت کوره هوای گرم متناسب با نیاز لازم است که به ازای هر متر مکعب حدود 40 کیلوکالری گرمایش در هر ساعت در نظر گرفته شود. کاربرد کوره هوای گرم، می تواند شامل موارد زیر باشد.

  • سوله و کارگاه های صنعتی
  • سالن های گلخانه ای
  • سالن های مرغداری
  • کارخانه جات صنعتی
  • نمایشگاه ها
  • اماکن عمومی
0 0 votes
امتیازدهی به مقاله
اشتراک
اطلاع رسانی برای
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
اینها را هم ببینید
بسته
دکمه بازگشت به بالا
0
لطفا دیدگاه خود را برای این مقاله درج کنیدx