گرمایشی

افزایش فشار آبگرمکن دیواری

در این مقاله قصد داریم به مبحث افزایش فشار آب آبگرمکن دیواری بپردازیم. در حال حاضر کمبود فشار آب به یکی از مشکلات رایج و آزاردهنده در ساختمان های آپارتمانی و چند طبقه تبدیل شده است. دسترسی به آب گرم از نیازهای ضروری و مبرم هر سازه ساختمانی به شمار می رود، چرا که انجام بسیاری از امور از قبیل شستشو، آشپزی، استحمام و دیگر کارهای روزمره نیاز مستقیم به آبگرم دارد. به طور عمده مشکل کمبود آب در طبقه های بالایی ساختمان ها رایج تر است، با این حال دیده شده که در طبقه های پایین تر و یا ساختمان های ویلایی، فشار آب کاهش یافته و مشکلات متعددی به همراه خواهد داشت. با این حال روش های متفاوتی به منظور افزایش فشار آب ساختمان وجود داشته و می توان از این طریق مشکل را برای همیشه حل کرد.

سیستم های گرمایشی از مهمترین تجهیزات در تأسیسات ساختمان به شمار می روند، به همین منظور لوازم و سیستم های متعددی طراحی و ساخته شده که هریک به نوعی موجب تأمین آبگرم مورد نیاز ساختمان می شوند. آبگرمکن از متداول ترین و رایج ترین سیستم گرمایشی مورد استفاده در ساختمان های مسکونی و اداری به حساب می آید. این ابزار به نوعی طراحی شده که آبگرم ورودی به دستگاه را با عبور از روی شعله با حرارت بالا به مسیر خروجی هدایت می کند. آبگرمکن ها در ابعاد متفاوت با موقعیت نصب دیواری و زمینی تولید و موجود هستند. مدل های دیواری ابعاد و وزن کمی نسبت به آبگرمکن های زمینی دارند و همین امر موجب شده در ساختمان های مسکونی بیشترین کاربرد را داشته باشند. در ادامه به روش های افزایش فشار آب آبگرمکن دیواری اشاره خواهیم کرد.

استفاده از آبگرمکن، یکی از روش های متداول تأمین آبگرم بهداشتی به شمار می رود. به همین جهت شرکت ها و کمپانی های داخلی و خارجی بسیاری در خصوص طراحی و ساخت انواع مدل های آبگرمکن در حال فعالیت هستند. از برندهای مطرح و معتبر این عرصه، می توان به آبگرمکن بوتان اشاره کرد. صرف نظر از برند و مارک دستگاه، می توان گفت کمبود و کاهش فشار آب از مشکلات رایج و عمده این سیستم ها محسوب می شود. کمبود فشار آب مشکلی آزار دهنده و ناخوشایند است که با انجام برخی راهکارها، می توان نسبت به رفع آن اقدام نمود. گاهی دیده شده که فشار کلی آب ساختمان به اندازه کافی بوده، اما با باز کردن شیر آبگرم، آب با فشار و حجم مطلوبی خارج نمی شود.

هنگامی که فشار آب کم باشد، تشکیل شعله آبگرمکن با اختلال مواجه شده و توانایی گرم کردن آب ورودی به دستگاه را ندارد. به همین دلیل آب با فشار کم و دمایی سرد به سمت لوله ها و شیرآلات خروجی هدایت می شود. به همین منظور افراد به دنبال راهکارهایی برای افزایش فشار آب آبگرمکن دیواری هستند که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.

رسوب زدایی آبگرمکن دیواری

اولین روش افزایش فشار آب آبگرمکن دیواری، رسوب زدایی قطعات و اجزای داخلی دستگاه است. مواد معدنی و آلی موجود در آب شهری موجب گرفتگی و ایجاد جرم روی قطعات و لوله های دستگاه می شود. با مرور زمان و انباشت جرم های آهکی روی قطعات مانند یک لایه عایق از تبادل انرژی بین آب سرد ورودی به دستگاه و شعله آبگرم ممانعت به عمل می آورد. این لایه های آهکی و گرفتگی درون لوله ها از حجم خروجی آب کم کرده و در نهایت با فشار کمتری به مسیر خود ادامه می دهد.

اگر فشار آبگرم آبگرمکن کم باشد، بهتر است اول ورودی تغذیه آب را بررسی کنید. در صورت وجود گرفتگی و رسوب درون لوله ها نسبت به رفع آن اقدام نمایید. لازم است اتصالات، زانویی ها و اجزای اصلی نظیر شیر تخلیه آبگرمکن را بررسی کنید. با انباشت جرم و رسوب به مرور قطعات دچار پوسیدگی شده و دستگاه آسیب های جدی متحمل می شود. برای تشخیص گرفتگی در لوله آب سرد ورودی لازم است که شیر تخلیه را باز نمایید و در صورتی که آب به خوبی از شیر تخلیه خارج نشود، نشان دهنده وجود رسوب و گرفتگی در لوله است.

رسوب زدایی مبدل آبگرمکن دیواری

از دیگر روش های افزایش فشار آب آبگرمکن دیواری، می توان به رسوب زدایی مبدل دستگاه اشاره کرد. مبدل ها از قطعات اصلی و مهم در سیستم های حرارتی از جمله آبگرمکن به شمار می روند. مبدل تمام آبگرمکن های دیواری از جنس مس بوده، حتی مبدل هایی که نقره ای رنگ هستند. مبدل گرمایی شامل یک کویل مسی است که این پره ها موجب افزایش سطح تبادل حرارتی می شود و به این ترتیب منجر به افزایش انتقال گرما می گردد. مبدل های مسی در بالای مشعل قرار گرفته و گرمای حاصل از شعله را به آب سرد ورودی دستگاه منتقل می کند. هر چقدر گرمای جذب شده توسط آب بیشتر باشد، اتلاف گرمایی کاهش می یابد.

به طور کلی وجود گرد و غبار و رسوب درون لوله ها و پره های مبدل، سطح تماس آب ورودی با دستگاه را کاهش داده و همین امر موجب شده آب با دما و فشار کمتری به سمت مسیر خروجی هدایت گردد. برای تشخیص گرفتگی و وجود رسوب دورن لوله های مبدل باید نزدیک ترین شیر آبگرم به آبگرمکن دیواری را باز کنید و آب خروجی را داخل ظرف بریزید. اگر رنگ آب خروجی از دستگاه متمایل به زرد باشد، نشان از وجود رسوب روی مبدل حرارتی دستگاه است و باید نسبت به رفع آن اقدام نمایید و به این ترتیب موجب افزایش فشار آب آبگرمکن دیواری می شود.

بررسی فیلتر آبگرمکن دیواری

فیلترها به نوعی طراحی شده اند که با قرار گرفتن در سر راه آب ورودی دستگاه از ورود املاح و ذرات معلق موجود در آب ممانعت به عمل می آورند. به مرور زمان و انباشت رسوبات درون بافت فیلتر، فشار آب ورودی به دستگاه کاهش می یابد. به طور عمده از فیلتر در مناطقی نظیر قم و یا اهواز که میزان رسوب آب بالا باشد، به کار گرفته می شود. لازم است به طور دوره ای و هر ماه فیلتر را بررسی کرده و نسبت به رفع رسوب آن اقدام نمایید. به این ترتیب با استفاده از فیلتر، می توان از ورود املاح و انباشت رسوب روی سایر قطعات جلوگیری کرد و موجب افزایش عمر و کاهش استهلاک در قطعات و اجزای داخلی دستگاه شود. یکی از عواملی که نقش به سزایی در افزایش فشار آب آبگرمکن دارد، تمیز نگه داشتن فیلترها یا تعویض آنها است.

بررسی سیستم لوله کشی آب گرم ساختمان

بررسی سیستم های لوله کشی آبگرم ساختمان، یکی از روش های افزایش فشار آب آبگرمکن دیواری محسوب می شود. به طور کلی از لوله های فلزی اغلب به منظور سیستم لوله کشی ساختمان ها بهره می برند. آبگرم خروجی با دمای بالایی در مسیر و درون لوله ها جریان دارد که همین امر به مرور موجب ایجاد زنگ زدگی و در نهایت پوسیدگی درون لوله ها می شود. مواد حاصل از زنگ زدگی درون لوله ها مانند مانعی مسیر خروجی آب را مسدود کرده و آبگرم با فشار و حجم کمی از شیر آب خارج می گردد. اگر قطعات و اجزای دستگاه را به خوبی بررسی کرده اید و از عدم وجود هر نوع رسوب و گرفتگی درون دستگاه اطمینان حاصل نموده اید، لازم است که سیستم لوله کشی آبگرم ساختمان را مورد بررسی قرار دهید.

نصب پمپ آب مخصوص آبگرمکن دیواری

نصب پمپ آب مخصوص آبگرمکن از دیگر روش های افزایش فشار آب آبگرمکن به حساب می آید. پمپ آب با هدف افزایش فشار، حجم آب و سیالات، طراحی و ساخته شده که در اغلب زمینه ها استفاده می شود. این سری از تجهیزات آبرسانی در ابعاد و وزن متفاوتی با ظرفیت آبدهی متنوع تولید و موجود هستند. به دلیل کوچک بودن سایز و ابعاد آبگرمکن، پمپ مخصوص آبگرمکن در ابعاد کوچکی طراحی و ساخته شده است.

هنگامی که دبی ورودی آبسرد به دستگاه با فشار کمی وارد شود، شعله به میزان کافی تشکیل نشده و در نتیجه آب خروجی با دمای مطلوب و مورد نظر نیست. با نصب پمپ مخصوص آبگرمکن قبل از ورود به دستگاه، آب را با فشار و دبی مضاعف درون لوله هدایت کرده کرده و شعله به اندازه کافی تشکیل شده و آب با دمایی مطلوب استفاده می شود، به این ترتیب می تواند در افزایش فشار آب آبگرمکن تاثیرگذار باشد.

0 0 votes
امتیازدهی به مقاله
اشتراک
اطلاع رسانی برای
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
اینها را هم ببینید
بسته
دکمه بازگشت به بالا
0
لطفا دیدگاه خود را برای این مقاله درج کنیدx