گرمایشی

شیر هواگیری چیست

در این مقاله قصد داریم با ارائه اطلاعاتی به بررسی در جهت آشنایی با شیر هواگیری بپردازیم. در این رابطه باید یک نگاه کلی و کوتاهی به ساختار، عملکرد و تمام مشخصات فنی ابزار داشته باشیم. شیر هواگیری در بازار با نام Air vent valve شناخته شده است. این سیستم جزء قطعات با کاربری بسیار بالا در رابطه با قرارگرفتن در بخش های گوناگون است. اهمیت این دستگاه از این نظر است که نقش انتقال سیستم‌های لوله کشی و یا بخار آب را دارد. به همین دلیل کارایی و قابلیت های آن، همواره مورد توجه افراد قرار گرفته و جایگاه بالایی در بازار فروش به خود اختصاص داده است. در رابطه با کاربرد آن باید گفت با توجه به این‌که تمام سیستم های گرمایشی به دلیل تغییرات دما و فشار گازها در اثر واکنش های شیمیایی تولید می شود، استفاده از این ابزار بسیار ضروری است. در صورت عدم به کارگیری با مشکلاتی نظیر خوردگی، سوراخ شدن لوله ها، جمع رسوب، خرابی پمپ، تولید صدا در سیستم و انتقال نادرست دما مواجه خواهید شد. هر یک از این عوامل به تنهایی می توانند در جهت اخلال کار تجهیزات نقش داشته باشند.

در حقیقت عامل بروز تمام این موارد، اثر واکنشات شیمیایی ناشی از راه اندازی است. در این صورت خروج گازها از سیستم لوله کشی باعث می شود میزان آسیب ها به حداقل برسد. منظور از خارج شدن گازهای اضافی، استفاده از شیرهای هواگیری است. اگر قصد استفاده از این نوع ابزار کاربردی را دارید باید به زمینه هایی نظیر سیستم های تأسیساتی موتورخانه ها، کلکتور، پمپ و سایر تجهیرات توجه داشته باشید که بتوانند با قابلیت های خود از هوا گرفتگی های ایجاد شده ممانعت کنند. تجمع هوای داغ در سیستم های لوله کشی موجب توقف در عملکرد و از دست دادن گرمای موردنیاز می شود.

کاربرد شیر هواگیری

همان طور که در مطالب بالا گفته شد این نوع از ابزار جزء دسته پرکاربرد ترین ها در زمینه ی تجهیزات لوله کشی، پمپ آب و سیستم های گرمایشی به شمار می آیند و براساس نوع قابلیت های انحصاری ای که دارند بیشتر میزان استفاده را به خود اختصاص داده اند. علاوه بر موارد گفته شده در رابطه با شیر هواگیری و کاربرد آن، وجود یکسری دیگر از قابلیت ها در این قطعه سبب شده تا در بسیاری از موارد بتوان از آن کارایی لازمه را دریافت نمود؛ به عنوان مثال، اگر به عملکرد سیستم های شوفاژ دقت کرده باشید خواهید دید که در اثر عدم استفاده در مدت زمان طولانی گرمای مورد نیاز را نخواهد داشت و برای حل این مشکل میبایست عملیات هواگیری را صورت داد تا در نهایت با خروج گاز های اضافی گرمای لازمه فراهم گردد.

دلیل آن وجود گازهای اضافی است که سبب می شود تا در عین مصرف زیاد انرژی گرمای زیادی نیز فراهم نگردد، اما استفاده ی از شیر هواگیری می تواند راندمان بالایی را به سیستم ببخشد. گفتنی است تداخل بین این مایعات و گازها در لوله های آب منجر به بروز صداهای بسیار در حین عملکرد شده که در نهایت با بازنمودن شیر، سرعت بالایی در جریان آب را به وجود می آورد که عملاً امکان استفاده را دشوار می نماید. به عنوان یک نکته حائز اهمیت از شیر هواگیری و کاربرد آن می توان در زمان مناسب برای انجام عملیات هواگیری بهره برد، به این معنا که هر زمان صدای حرکت آب از لوله های ساختمان به گوش برسد یعنی باید نسبت به انجام عملیات هواگیری اقدام به فعالیت نمود.

لازم به ذکر است برای تجهیزات گرمایشی یعنی به عنوان مثال در خرید انواع پکیج و یا سیستم های مشابه یکی از نکاتی که مورد توجه قرار می گیرد، قابلیتی است که براساس بهره گیری از تکنولوژی های جدید به آن افزوده شده است. دلیل آن وجود شیر دستی خودکار بوده که در مقایسه با نمونه های قدیمی این امکان را دارد که دیگر نیازی به تنظیم به صورت دستی نبوده که این موضوع بیش از پیش بر کاربرد شیر هواگیری افزوده است. اگر بخواهیم انواع موجود از این قطعه را معرفی نماییم، میبایست به دو نوع شیر دستی و خودکار اشاره نماییم که در ادامه با بررسی مشخصات فنی و عملکرد و آشنایی با هریک از این دو نوع خواهیم پرداخت.

انواع شیر هواگیری

به طور کلی شیر های هواگیری به گونه ای طراحی شده اند که در دو نوع دستی و اتوماتیک تولید و به بازار عرضه می گردند که هریک با برخورداری از قابلیت هایی انحصاری عملکرد مختص به خود را دارا است. گفتنی است کاربرد شیر هواگیری به نحوی بوده که هر دو نوع موجود از آن در هر زمینه ای قابلیت استفاده را دارد، اما چیزی که در این بین وجه تمایز این دو مدل است. مواردی از این قبیل شرایط خاص لوله کشی است که به طبع نحوه استفاده آن را نیز تحت تأثیر قرار خواهد داد. به عنوان اولین نمونه به بررسی شیرهای اتوماتیک می پردازیم که در واقع این نوع از قطعات از یک شناور در داخل محفظه خود برخوردار است که در حالت عادی یعنی در زمانی که بخار جمع نشده باشد، شناور در جای خود ساکن بوده، اما چنانچه بخار داغ در پشت لوله ها و ناور انباشته گردد در این حالت شناور کنار رفته تا به سرعت جریان گازها را از آن محل خارج نماید. در این زمان اگر شناور نتواند به جای اصلی خود برگردد با دوحالت مواجه خواهیم شد به این صورت که یا آب داخل لوله با گازها خارج شده و یا اینکه با انباشت شدن در مسیر خروجی این بخارهای داغ از خروج آن ممانعت می نماید. در این مرحله شر هواگیری و کاربرد آن در قالب نوع اتوماتیک فعال شده که معمولاً نیز با قرارگیری در روی کلکتورهای دارای دبی سنج راه اندازی شده و گازهای اضافی را خارج نماید.

در جهت آشنایی با شیر هواگیری و کاربرد آن به بررسی با یک نمونه ی دیگر از این نوع ابزار پرکاربرد تحت عنوان شیرهای دستی می پردازیم. این شیرها خود به دو دسته ی ولومی باز و بسته تقسیم می گردند که بواسطه ی به کارگیری ابزاری مانند پیچ گوشتی میتوان آنها را تنظیم نمود. لازم به ذکر است استفاده از این نوع شیرها یعنی ولومی برای کاربران بهینه تر به شمار می آیند چرا که به فاصله ی کم و به دفعات باز و بسته می گردند اما استفاده از هریک حتی با تفاوت در سیستم های لوله کشی مانعی نخواهد داشت. برخی از شیر های هواگیری دستی که در کلکتورها مورد استفاده قرار گرفته اند به دلیل عدم وجود فضای کافی جهت باز و بسته نمودن پیچ ها از قطعه ای با پوشش پلاستیکی در کنار شیرها میتوان بهره گرفت که جایگزین بسیار مناسبی برای عملکرد پیچ گوشتی محسوب می گردد. گفتنی است از آنجا که شیرها از دسته مهمترین تجهیزات آبرسانی با کاربردی بالا به شمار می آیند پس محافظت از آن نیز امری مهم بوده که شیر هواگیری و کاربرد آن از دسته ابزاری است که میتوان به منظور محافظت و طول عمر سیستم ها از آن ها بهره گرفت. همچنین به منظور کسب اطلاعات بیشتر در خصصوص این قبیل تجهیزات میتوانید با مراجعه به صفحه ی تاسیسات ساختمان راهنمایی های لازمه را دریافت نمایید.

0 0 votes
امتیازدهی به مقاله
اشتراک
اطلاع رسانی برای
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
اینها را هم ببینید
بسته
دکمه بازگشت به بالا
0
لطفا دیدگاه خود را برای این مقاله درج کنیدx