مقالات عمومی

بلوئر چیست و کاربرد آنها

در این مقاله قصد داریم تا با بهره گیری از اطلاعاتی به بررسی در خصوص آشنایی با اینکه بلوئر چیست و کاربرد های این نوع از تجهیزات بپردازیم. به طور کلی باید گفت این محصول از دسته سیستم های پرکاربرد در صنایع گوناگون به شمار می آید. به بیان ساده تر بلوئر ها در واقع دستگاهی اند که در انتقال و یا جابه جایی جریان گاز ( هوا ) ایفا کننده ی نقش مهمی به شمار می آیند به این صورت که بلوئر و انواع آن در، پمپ آب، تصفیه فاضلاب، خنک کننده، تهویه و غیره با انتقال هوا مورد استفاده قرار می گیرند و همچنین به لحاظ مکانیزم عملکرد در دسته های دینامیکی یا سانتریفیوژی و جا به جایی مثبت تقسیم می شوند که به عنوان مثال میتوان به کارکرد فن ها در دمنده ها اشاره نمود که از تیغه هایی با طرح های منحنی به جلو، شعاعی وخمیده به عقب استفاده شده است و این عملیات میتواند به صورت یک یا چند مرحله ای بواسطه ی پروانه ای پرقدرت برای انتقال انواع گازها صورت می گیرد. لازم به ذکر است کاربرد بلوئر و انواع آن در هر محیط وابسته به نوع کارایی می باشد به این معنی که میبایست ظرفیتی متناسب با فضای مورد استفاده را انتخاب نمود.

از کاربرد های ویژه ی این نوع از تجهیزات در صنایع میتوان به قابل استفاده بودن در زمینه هایی از قبیل: رفت و برگشت، گریز از مرکز، احیا کننده و دوار، قطعه دوار را نام برد که این میزان از کاربرد را باید به این علت نیاز صنایع گوناگون به میزان بالای فشار در دستگاه ها دانست که باید در نظر داشت برای هر نوع مصرف یک بلوئر متناسب با آن انتخاب می گردد که میتواند گاها علاوه بر خاصیت دمندگی، مکندگی نیز داشته و به این واسطه هوا یا گازهای مختلف را از محیط دریافت و در مکان های دیگر انتقال دهد. بلوئر و کاربرد آن به این صورت بوده که عملکردی دوگانه دارد یعنی هم ویژگی دمنده و هم مکندگی دارد که خاصیت دمندگی در پمپ روتس و مکندگی در استفاده دو پمپ به صورت سری به منظور ایجاد وکیوم بالا نشان از کارایی این محصول را دارد. در ادامه با بررسی بیشتر در خصوص آشنایی با مشخصه های فنی و عملکرد بلوئر و انواع آن خواهیم پرداخت.

کاربرد بلوئر

به طور کلی کارایی و عملکرد این نوع تجهیزات بسته به نوع زمینه ی مورد استفاده آن می باشد به این منظور که در هر یک از بخش های صنایع یک نوع از بلوئر متناسب با آن انتخاب می گردد. اگر بخواهیم به انواع موجود از این تجهیزات اشاره داشته باشیم میبایست به مدل های بلوئر در هوادهی های: روتس بلوئر، ساید چنل، فن بلوئر و اسکرو بلوئر اشاره نمود که این نوع از دسته بندی بر طبق ساختار طراحی شده است. در واقع بلوئر ها با کاربرد دمنده و مکنده بودن در صنایع مختلفی قابلیت استفاده را دارند. بلوئر و کاربرد آن در کل نقش انتقال دهندگی هوا را در سیستم های گوناگون از جمله کولر گازی و غیره را دارند و به دلیل برخورداری از همین عملکرد هم همواره جایگاه بالایی در حوزه ی فروش و مصرف را از آن خود نموده اند و وجود آن در برخی از سیستم ها به منظور راه اندازی سیستم لازم و ضروری به شمار می آید. در توضیح بیشتر عملکرد این تجهیزات میتوان به تفاوت آن با کمپرسور ها اشاره نمود به این معنا که بلوئر ها با نسبت فشار به حجم پایین عمل نموده و این در حالیست که کمپرسور ها با نسبت فشار به حجم بالا عمل می کند.

و یا مورد دیگر تحت این عنوان که کمپرسور عمل متراکم سازی را بواسطه ی فشرده کردن در یک مخزن کوچک انجام داده ولی بلوئر ها هوا را با میزان متوسط فشار حرکت می دهند که با تغییر در زاویه ی تیغه های تعبیه شده درون بلوئر میتوان جهت هدایت هوا را تغییر داد. بلوئر و انواع آن بوسیله ی وجود قطعاتی از جمله: پوسته، روتور، شفت، یاتاقان، دیسک روغن کاری، حلقه انعطاف پذیر پیستون، چرخ دنده عملیات راه اندازی را صورت داده تا در نهایت عملکرد لازمه را داشته باشد اما با این وجود در انواع نام برده شده در مدل های دیگر از این تجهیزات با کارایی و یا عملکرد یکسانی رو به رو نمی باشیم که در ادامه ی مطالب به بررسی عملکرد های هریک از آن ها خواهیم پرداخت. صنایع سمپاشی، جاروبرقی های صنعتی، دمنده های خشک کننده و سیستم های آب و فاضلاب از دیگر کارایی های این نوع از تجهیزات به شمار می آید همچنین از بلوئر های خاص برای استفاده در صنایع پیچیده تری چون نساجی ، کاغذ، استخر پرورش آبزیان، کاشی و سرامیک، مقوا و کارخانه های تولید آرد، فولادسازی و اسید سازی ها استفاده می شود. نکته ی حائز اهمیت در رابطه با بلوئر ها این بوده که بیشترین کاربرد را در صنعت تصفیه آب و فاضلاب دارند.

انواع بلوئر

کمپرسور، فن ها و دمنده ها از دسته ابزاری اند که با نام بلوئر نیز شناخته می شوند و به طور گسترده ای در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. درواقع باید گفت دمنده ها تجهیزاتی اند که در دمیدن هوا با میزان فشار بالا نقش حائز اهمیتی دارند و بر اساس همین عملکرد هم در تجهیزات بسیاری به کار گرفته می شوند که برطبق ظرفیت موتور، نوع طراحی تیغه ها و اندازه میتوان آن هارا جهت استفاده در سیستم های مرتبط انتخاب نمود.

روتس بلوئر

به طور کلی بلوئر ها به عنوان یک نمونه از تجهیزات مطرح و پرکاربرد در صنایع به لحاظ ساختاری در انواع گوناگونی طراحی و به تولید می رسند تا به منظور استفاده در زمینه های گوناگون بتوان نوع متناسب را انتخاب نمود. اگر بخواهیم به انواع بلوئر هارا نام ببریم میبایست به: روتس بلوئر، ساید چنل، فن بلوئر و اسکرو بلوئر اشاره داشت. روتس هارا دوکاربره یا به نوعی دستگاهی با عملکرد دوگانه می نامند چرا که دارای قابلیت دمندگی و مکندگی می باشند و به همین واسطه نیز بلوئر و کاربرد آن در صنایع از سطح بالایی برخوردار می باشد. این نوع از بلوئر دستگاهی دو محوره بوده که با چرخش روتورها مکندگی هوا را با فشار زیاد صورت می دهد. حجم هوادهی در این محصول به میزانی بالا بوده که تا چند متر مکعب را تحت پوشش قرار می دهد و مزیت این نوع در دارا بودن خروجی هوای خشک بوده که بدون آلودگی به روغن امکان استفاده در صنایع حساس به آلودگی را می دهد و برای جلوگیری از استهلاک این نوع نیز بهتر است نسبت به کنترل دمای پمپ و تعویض فیلتر و سرویس کلی آن بموقع اقدام شود تا از بلوئر و کاربرد های آن محافظت گردد. فولادسازی، استخرهای پرورش آبزیان، صنایع بسته بندی و خشک کن ها برخی از موارد استفاده ی این نوع از بلوئر ها می باشد.

ساید چنل

ساید چنل ها نیز از کارایی ای مشابه با روتس برخوردارند با این تفاوت که مکانیزم هوادهی این مدل تک محوره میباشد به همین علت هم در صنایع کم عمق و فشار مورد استفاده قرار می گیرد. در واقع از بلوئر ساید چنل میتوان به صورت تک و چند مرحله ای استفاده نمود به این شکل که برای انتقال سیال با ایجاد توربولانس و جریان گردابی توسط چرخش پروانه این پروسه طی خواهد شد. توانایی ایجاد فشار مکندگی در این نوع از مدل های بلوئر 50 میلی الی 500 بار را همراه خواهد داشت. در رابطه با بلوئر و کاربرد آن باید گفت ساید چنل ها به عنوان پمپ خلا شناخته می شوند چرا که قادرند فشار بالایی را از فن های صنعتی را ایجاد نمایند اما در مقابل فن های گریز از مرکز یا سانتریفیوژی جریان هوای کمتری را تولید می نمایند. عملکرد این فن ها به شکل یک، دو و سه پروانه است که بر همین اساس نیز به شکل تک و سه فاز طراحی و تولید می گردند. و عملکرد آن نیز به این نحو بوده که هوا از طریق پروانه ای چرخشی که سرعت بالایی دارد جذب و و با نیروی گریز از مرکز فشرده می شود در نهایت نیز سیال از قسمت پشت به بلوئر وکیوم جریان یافته و بار دیگر بین دو تیغه ی دیگر فشرده می شود. در خصوص بلوئر و کاربرد های بیشتر از این تجهیزات میتوان به مواردی از جمله: فناوری پزشکی، صنایع کاغذ سازی، هوادهی و تصفیه آب، صنعت نساجی، صنعت پلاستیک و تکنولوژی محیطی را معرفی نمود.

اسکرو بلوئر

به عنوان نمونه ای دیگر از این نوع تجهیزات اسکرو بلوئر ها بوده که مانند دیگر مدل ها عملکرد دو گانه ی دمندگی و مکندگی را دارا می باشد و در تولید هوا با فشار بالا عملکردی بسیار عالی را دارد. درواقع این ماشین دومحوره با چرخش پیچ ها عملیات مکش و دمش را صورت داده و در خروجی سیال را با فشار بالا به بیرون انتقال می دهد و به همین علت در صنایعی که به سیال با فشار بالا نیاز می باشد کاربرد های بسیاری دارد. به طور کلی دو محور تعبیه شده در این بلوئر به این جهت بوده که از یک سو مکش ایجاد شده و از سوی دیگر راهی باشد برای خروج هوا به همراه فشار با میزان بالا که به راحتی این حجم قابلیت استفاده در زمینه های متنوع را دارد چرا که در هر دو حالت دمنده و مکنده میتوان کارایی لازمه را از آن دریافت نمود و این مورد نیز از ویژگی های انحصاری این مدل از بلوئر ها به شمار می آید. بلوئر و انواع آن هریک به جهت مورد استفاده قرار گرفتن در یک بخش کاربرد دارند که از مطرح ترین های آن دسته ای بوده که قدرت و توانایی بسیاری در انتقال با قابلیت فشار سطح بالا را دارند و به همین علت هم در هر نوع از زمینه های صنعت میتوان از آن ها استفاده نمود.

0 0 votes
امتیازدهی به مقاله
اشتراک
اطلاع رسانی برای
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
دکمه بازگشت به بالا
0
لطفا دیدگاه خود را برای این مقاله درج کنیدx