آبرسانی

بیماری های ناشی از آلودگی آب

ما دراین مقاله ازمجله ی دماپویا با ارائه ی مطالبی به بررسی این موضوع که آب آلوده چیست و باعث بروز چه بیماری هایی می شود،می پردازیم. به همان میزان که آب میتواند ایفا کننده ی نقش و جایگاه مهمی باشد به همان میزان هم آب آلوده و بیماری های آن میتواند در زندگی افراد باعث بروزمشکلاتی شده و یا حتی سلامتشان را تحت الشعاع قراردهد ازاین رو دردسترس داشتن یک آب مصرفی سالم در زندگی تاثیر بسیار زیادی دارد به گونه ای که درصورت عدم وجود آن هرساله دراثر نبود آب تمیز و کمبود بهداشت ضربه های مهلکی به سلامت افراد وارد می گردد که این مسئله میتواند برای گروه های حساسی ازجمله سالمندان و کودکان خطرات بیشتری را به همراه داشته باشد علاوه براین ها آب آشامیدنی ناسالم بدون شک تاثیر بسزایی ای هم درایجاد مشکلات گوارشی و بیماری های میکروبی، ویروسی و انگلی را به همراه دارد که عوارض استفاده ازآب آن برهیچکس پوشیده نیست.پس باتوجه به نکات گفته شده و در نظر داشتن این موضوع که آب از اساسی ترین نیاز هرموجود زنده ای می باشد میبایست اقداماتی را صورت دهیم تا ازورود آب آلوده و بیماری های آن جلوگیری نماییم. درادامه ی این مقاله باما جهت بررسی بیشتر این موضوع همراه باشید.

درابتدای گفته ها به میزان اهمیت و نقش آب درزندگی اشاره نمودیم در واقع این مایه حیات نه تنها برای آشامیدن ضروری است بلکه عامل مهم و کلیدی درسایر زمینه ها اعم از کشاورزی، دامپروری، پتروشیمی، کارخانجات، و هزاران کار و فعالیت بوده که نیاز مبرم و ضروری به آب را دارند ونیزتمامی افراد برای کارهای روزمره ازقبیل استحمام، شستشو، آشامیدن، پخت و پز، آبیاری مزارع و باغچه ها به وفورازآب استفاده می کنند، پس به طبع اینکه این آب بهداشتی و تمیز باشد از اهمیت بسیار زیادی برخورداراست چراکه آب آلوده و بیماری های آن به تنهایی میتواند زندگی و سلامت افراد را تحت الشعاع قراردهد به نحوی که بروزبرخی بیماری ها ناشی ازمصرف مستقیم آب الوده است که این موضوع نه تنها زندگی انسان ها بلکه حیوانات و گیاهان هم به این موضوع وابسته میباشد. ما در گروه دماپویا با ارائه ی مطالبی درخصوص بررسی آب آلوده و بیماری های آن به شناسایی تمامی عوامل و تاثیرات آن خواهیم پرداخت .

امروزه با پیشرفت علم واهمیت مسئله ی بهداشت فردی درتمامی جوامع روش های مختلفی وجود دارد که با به کارگیری آن بتوان از ورود آب آلوده و بیماری های آن  جلوگیری نمود که این عمل از طرق مختلفی صورت میگیرد به عنوان مثال : روش های خانگی نظیر جوشاندن آب، استفاده از مواد ضدعفونی کننده ی آب استفاده می کنند. اما تمامی این کارها وقت گیر بوده وممکن است قابلیت اینکه بتواند تمامی میکروارگانیزم ها و ویروس های موجود درآب را از بین ببرد را نداشته باشد، ازاین رو با بهره گیری ازامکاناتی ازجمله: تصفیه آب که دستگاهی است با دارا بودن فیلتراسیون که به وسیله ی فیلترهای مختلف موجود در دستگاه آب آشامیدنی و قابل استفاده بدون میکروب و آلودگی را در اختیار مصرف کننده قرارمی دهد ، که میتوان با کمک آن مانع ازورود آب آلوده و بیماری های شد و به این نحو سلامت و بهداشت افراد با استفاده ازاین آب تضمین شده باشد و هم مانع از ورود آب آلوده و بیماری های آن شد  .

بیماری های ناشی از آلودگی آب

وبا

گفتیم که استفاده از آب آلوده میتواند منجربه بروز مشکلات زیادی شود که مهمترین آن تحت الشعاع قراردادن زندگی و سلامت افراد است درواقع با ورود آب آلوده و بیماری های آن شاهد مشکلات بسیاری می باشیم. وبا یک نمونه از بیماری هایی است که در اثر مصرف آب آلوده بروز پیدا می کند است که ارتباط این بیماری با آب آشامیدنی نخستین باردرسال 1854میلادی توسط جان اسنو کشف شد.گفتنی است یکی از علت های بروز این بیماری استفاده ازآب آلوده به باکتری وایبریو کلرا می باشداین باکتری که عامل اصلی وبا میباشد این قابلیت را دارد که به مدت طولانی در آب زنده بماند. متاسفانه امروزه درکشورمان شاهد استفاده از فاضلاب انسانی جهت آبیاری مزارع کشاورزی ، کاشت سبزیجات ، شستن میوه و سبزی با آب آلوده، شیر آلوده و بستنی تهیه شده از منابع غیر مطمئن و آلوده هستیم که اینها همگی عوامل زمینه ساز در بروز این بیماری واگیر داروخطرناک که طی دوره های مختلف سبب مرگ و میر افراد گشته میباشیم .پس در نیتجه آب آلوده و بیماری های آن تاثیر مستقیمی بر سلامت افراد را دارد .

حصبه

به عنوان یک نمونه دیگر ازبیماری هایی که دراثر مصرف آب آلوده پدید می آید میتوان به حصبه اشاره نمود .این بیماری که تحت عنوان تب روده و تب تیفوئید نیز شناخته می شود از طریق دهان و دراثر مصرف غذا و یا آب آلوده پدید می آید که دربروزآن میبایست باکتری سالمونلا تیفی را زمینه ساز و عامل اصلی این بیماری روده ای دانست که ازطریق خوراکی وارد بدن شده و علائمی نظیر تهوع، کاهش اشتها، دردشکم، ضعف را با خود به همراه دارد البته این بیماری درمدفوع بیمار نیز وجود دارد به این صورت که اگر به فرد سالمی به طورغیرمستقیم مثل: استفاده ازآب آلوده ای که با فاضلاب مخلوط شده باشد و یا میوه و سبزیجاتی که از کود انسانی تغذیه کرده اند، داده شود امکان مبتلا شدن وی به این بیماری یعنی حصبه بسیار زیاد می شود . درنتیجه هنگام مصرف آب و میوه باید نکات بهداشتی را رعایت نموده چراکه آب آلوده و بیماری های آن مشکلات گوناگونی برای سلامت ایجان می نماید که در نهایت هم خسارات جبران ناپذیری را هم با خود به همراه دارد .

 

اسهال خونی

از دیگر تاثیراتی که ورود آب آلوده و بیماری های آن به همراه دارد را میتوان تحت عنوان اسهال خونی نام برد.این بیماری این بیماری دراثر باکتری به نام شیگلا بروز پیدا می کند. در رابطه با منشا پیدایش ویا کشف این نوع از بیماری باید گفت اولین بارتوسط میکروب شناس ژاپنی به نام کیوشی شیگا در سال 1898 صورت گرفت .به طورمعمول بیماری اسهال خونی دراثرنشستن دست، غذا و یا آب آلوده از فردی به فرد دیگر انتقال یافته ودرنهایت به مخاط روده ی بزرگ حمله میکند.این بیماری که ازعوارض مصرف آب آشامیدنی ناسالم به شمارمی آید در دسته ی بیماری های واگیر دار نیزقرارمی گیرد.و نکته ی حائز اهمیت درباره ی این بیماری این است که اگراین بیماری ناشی از آب آلوده به موقع درمان نشود و باکتری همچنان در روده باقی بماند ممکن است ازطریق خون به سایر اعضای بدن نیزسرایت کند یعنی این قابلیت را دارد که بتواند اجزایی مثل :  کلیه، کیسه صفرا، قلب و یا مفاصل را درگیرکرده و درنهایت این آب آلوده و بیماری های آن مرگ یا شوک را با خود به همراه دارد .

فلج اطفال

گفتیم که آب آلوده و بیماری های آن دارای انواع گوناگونی است که به عنوان یک نمونه ی دیگر میتوان بیماری فلج اطفال را نام برد . زمینه ی پیدایش این بیماری به این نحو می باشد که با آشامیده شدن آب آلوده ظهور و بواسطه ی ویروس پولیو از طریق دهان در گلو تکثیر پیدا می کند و رفته رفته بوسیله ی گردش خون خودش را به نخاع می رساند و آن را تحت الشعاع قرارمی دهد. عامل بیماری فلج اطفال دررده های سنی مختلف و از انسان به انسان منتقل می گردد و فرد را درگیر بیماری می نماید همچنین باید گفت محل قرار گیری این بیماری عفونی درآب آلوده و مدفوع انسان میباشد واگرفرد ازمیوه و سبزیجات و یا غذاهایی که با آب آلوده به ویروس پولیومیباشد استفاده کند امکان درگیر شدن به فلج اطفال بالامی رود . اگر بخواهیم به علائم ظهور این بیماری اشاره کنیم باید :احساس خستگی، درد و گرفتگی عضلات کمر، تب و گلو درد را نام ببریم.

لپتوسپیروز یا تب شالیزار

یک نوع بیماری مشترک در انسان ها و دام ها لپتوسپیروز می باشد. ویروسی بنام لپتوسپیرا سبب بروز این نوع بیماری می گردد. به طور عمده حیوانات ناقل این بیماری عفونی هستند که اغلب در آب آلوده و یا خاکی که حاوی ادرار حیوانات باشد این ویروس وجود دارد. راههای انتقال بیماری لپتوسپیروز از طریق تماس مخاطی و غشایی صورت می پذیرد. علاوه بر خوردن غذا و یا آب آلوده از طریق پوست و تنفس از راه چشم، دهان و بینی وارد بدن فرد شده و آن را مبتلا به اینگونه بیماری های ناشی از آلودگی آب می نماید. علائم این بیماری ناشی از آلودگی آب می توان به سرفه خشک، تب، تهوع و استفراغ اشاره نمودکه از دیگر انواع مشکلات ورود آب آلوده و بیماری های آن محسوب می گردد.

بیماری های پوستی

همانطورکه اشاره شد آب یکی از نیازهای اساسی و ادامه ی حیات بشر محسوب می گردد که درجهت انجام کارهای روزمره نظیر: استحمام، شست و شو، آشپزی و پخت وپز به آن البته از نوع تمیز و عاری ازمیکروب نیاز داریم . گفتیم که آب آلوده و بیماری های آن مسئله ی حائز اهمیتی است که همواره با سلامت افراد و زندگیشان ارتباط و تاثیر مستقیمی را دارد و یکی از زمینه هایی که این موضوع به سرعت و به میزان زیادی روی آن تاثیرات مخربی را برجای خواهد گذاشت ، در رابطه با پوست میباشد که نوع بروز آن با ظهور بیماری هایی تحت عنوان :ویروس، باکتری، قارچ و یا انگل که سبب بروز خشکی و خارش پوست، قرمزی و تورم، آکنه در افراد می باشد. درنتیجه عوارض آب آشامیدنی ناسالم تنها مختص به اعضای داخلی بدن نیست و این قابلیت را دارد که در تمامی سنین مشکلات پوستی را پدید آورد.

تراخم و عفونت چشم

آب آلوده و بیماری های آن میتواند زمینه ساز بروز صدمات بسیار زیاد و جبران ناپذیری باشد. ازانواع دیگرآسیب دردسترس نبودن آب تمیز و مورد استفاده قرارگرفتن آب آلوده دردسترس نبودن آب تمیزواستفاده ازآب آلوده ، ظهور بیماری ای تحت عنوان تراخم چشمی می باشد .این بیماری همانطور که از نامش پیداست دراثرارتباط مستقیم آب آلوده با چشم میباشد.عامل بروز این بیماری را میتوان یک نوع باکتری به نام کلامیدیا تراکوماتیس دانست که درآب آلوده یافت می شود در واقع به نوعی زمینه ی رشد و تکثیر آن ،آب آلوده میباشد.هرزمانی که فرد با آب حاوی این باکتری استحمام و یا شست وشوی صورت را انجام دهد درگیرتراخم چشمی می شود به این شکل که در ابتدا با سوزش، ملتهب و متورم شدن چشم آغازومنجر به درد و سفت شدن چشم ، شکنندگی سطح بیرونی قرنیه چشم و درنهایت کوری چشم را با خود به همراه دارد .

0 0 votes
امتیازدهی به مقاله
اشتراک
اطلاع رسانی برای
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
اینها را هم ببینید
بسته
دکمه بازگشت به بالا
0
لطفا دیدگاه خود را برای این مقاله درج کنیدx