سرمایشی

دلیل خاموش شدن کولر گازی

افرادی که از کولر گازی برای سرمایش محیط خود استفاده می کنند، ممکن است با مشکلاتی مواجه شوند. یکی از مشکلات رایجی که در این نوشتار به آن خواهیم پرداخت، دلیل خاموش شدن کولر گازی می باشد. با بررسی عواملی که موجب خاموش شدن اسپلیت تان می شود، می توانید آگاهانه از دستگاه استفاده کرده و برای تعمیر آن نیز کار شما راحت تر خواهد شد. برخی مواقع ممکن است افراد تصور کنند که بایستی هزینه های زیادی را جهت رفع این مشکل متحمل شوند؛ ولی گاهی ممکن است با تعویض یک قطعه این مسئله رفع شود.

دلیل خاموش شدن کولر گازی

همان طور که می دانید این محصول برای عملکرد نیاز به انرژی الکتریکی دارد. به وسیله برق فرمان به قطعات صادر شده و عمل سرمایش را انجام می دهد. در صورتی که در قطعات برقی مانند برد الکتریکی اشکالی ایجاد شود، اتصالات آن دچار نقص خواهد شد. البته این مشکل می تواند ناشی از خرابی کمپرسور و رله استارت باشد. در ادامه به 8 علت خاموش شدن ناگهانی کولر گازی اشاره خواهیم داشت.

با استفاده از این محصول تهویه مطبوع در تابستان احتمال بروز نقص فنی وجود دارد که می توان بسیار آزاردهنده باشد. البته کیفیت قطعاتی که در هر دستگاه به کار می رود یکسان نبوده و با خرید محصولی باکیفیت می توان از این اتفاقات پیشگیری کرد. برای این منظور می توانید به مقاله بهترین کولر گازی در این مجله مراجعه کنید و تجربه خریدی موفق را داشته باشید. برای افرادی که از اسپلیت استفاده می کنند، این سوال پیش می آید که چرا کولر گازی خاموش می شود. می توان به این موارد اشاره داشت:

اتصالات در سیستم برق کشی ساختمان یا دستگاه

این مسئله می تواند ناشی از خرابی اتصالات و یا سیم کشی باشد. یکی از راه هایی که تعمیرکاران به عنوان اولین اقدام انجام می دهند، بررسی مشکل سیم کشی و چک کردن آن می باشد. می توان با بررسی اتصالات از وارد شدن مشکلات جدی تر و بررسی علت خاموش شدن اسپلیت جلوگیری کرد و این امر مستلزم آن است که سریعا تشخیص داده شود. به منظور چک کردن و بررسی این قسمت، پیش از هر اقدامی بهتر است با رعایت نکات ایمنی، با استفاده از یک مولتی متر و آمپر، فیوز، سیم های برق و اتصالات را مورد بررسی قرار داد.

ابتدا گفتنی است که اسپلیت ها به صورت عمده برای راه اندازی نیاز 220 ولت برق دارد. در صورت بروز هر نوع اتصالی در سیم کشی و همچنین مشکلاتی مانند قطع اتصال و تناوب ولتاژ در عملکرد دستگاه اختلال ایجاد شود و هربار برد فرمان عملکرد آن را متوقف سازد. بنابراین برای آن که دلایل خاموش شدن کولر گازی را بهتر بشناسیم، بهتر است بدانیم که ممکن است مشکل ناشی از سیم کشی نباشد، بلکه اتصالات درونی خود دستگاه نقصی داشته باشد. مشکلات شایع در این خصوص کاهش جریان برق، خرابی خازن و یا قطع اتصال است.

راهکار پیشنهادی دماپویا برای رفع این مشکل این است که تنها از یک سیم بدون انشعاب و مجزا برای دستگاه استفاده نمایید و هیچ نوع پریز یا مصرف کننده برقی تعبیه نکنید. همچنین کوتاه ترین مسیر ممکن جهت اتصال سیم کشی از کنتور تا دستگاه را انتخاب نمایید.

خرابی کمپرسور کولر گازی

خرابی برد کولر گازی

در زمینه بررسی دلایل خاموش شدن کولر گازی می توان خرابی برد دستگاه را نیز اضافه کرد. برد از قطعات مهم به کار رفته در این سیستم می باشد. نقش آن در این اسپلیت مانند مغز بوده و فرماندهی را برای عملکرد دیگر قطعات بر عهده دارد. یک سری مدار درون آن به کار رفته که با دقت بالایی دستگاه را کنترل می کنند و وضعیت را تغییر می دهند. اطلاعات لازم توسط این برد به دیگر قطعات منتقل شده و به موقع وظیفه هر قطعه به جریان کار می افتد.

در اثر مدت زمان مصرف و استهلاک، برد اسپلیت فرسوده شده و ممکن است باعث اعمال دستورات اشتباهی شود. به عنوان مثال ممکن است این قطعه به اشتباه فرمان خاموشی دهد. در این صورت بایستی نسبت به رفع آن اقدام نمایید و هر چه سریع تر اشکال برد تعمیر شود. با خاموش و روشن شدن مکرر دستگاه، اسپلیت به مرور از کار می افتد و خراب می شود. دماپویا توصیه می کند تعمیر خرابی برد را به عهده افراد متخصص بسپارید.

نیم سوز شدن موتور کمپرسور و یا موتور فن کولر گازی

در این نوشتار که به 8 دلیل خاموش شدن ناگهانی کولر گازی پرداخته ایم، لازم است به شرایطی هم اشاره شود که موتور کمپرسور و یا موتور فن به کار رفته در آن نیم سوز شود. این مسئله زمانی رخ می دهد که از دستگاه در طولانی مدت کار بکشید و مدت زیادی روشن باشد. در صورتی که به موتور فن آسیب وارد شود، ممکن است دستگاه از کار بیفتد و موتور کمپرسور داغ شود. همچنین بر اثر این داغی ممکن است در نهایت از کار بیفتد.

زمانی که موتور کمپرسور نیم سوز شود، دستگاه قدرت کافی را برای راه اندازی و استارت نخواهد داشت. در این شرایط پس از لحظه کوتاهی بلافاصله خاموش می شود. برای حل این مشکل که باعث خاموشی می شود، باید پیش از هر چیز مسیر گردش گاز و سالم بودن رله را نیز چک کرد و از صحت و سالم بودن عملکرد آن اطمینان کسب کرد. در صورتی که در هر بخش مشکلی وجود داشته باشد، عملکرد کمپرسور دچار مشکل می شود و تاثیر بدی را به صورت مستقیم می گذارد.

خرابی ترموستات

خرابی ترموستات نیز می تواند دلیل دیگری برای این باشد که علت خاموش شدن کولر گازی چیست. وظیفه ترموستات در اسپلیت سنجش دما و تنظیم دمای محیط است. این قطعه با کنترل دما و تغییر دمای محیط، دستور روشن و خاموش شدن را به برد می دهد. مسلم است که هنگامی که این قطعه خراب شود، هوا خنک نخواهد شد و دستگاه بدون اعمال تغییرات عمل برودت را انجام می دهد.

اگر ترموستات به کار رفته در کولر خراب شود، فرمان خاموش شدن به کولر منتقل می شود. نکته ای که حائز اهمیت است آن است که ترموستات را نمی توان تعمیر کرد و بایستی جهت تعویض آن اقدام نمایید. برای آن که بدانیم این قطعه خراب شده است با خیر، به وسیله ی یک ترموستات سالم و یک آمپر متر، از خراب و یا سالم بودن ترموستات مطلع شوید. اگر نتیجه نشان داد که سالم است، سیم های رابط بین ترموستات و کمپرسور را چک کنید.

گرفتگی مسیر جریان گاز مبرد

می توان به عواملی که نام بردیم، گرفتگی مسیر جریان گاز مبرد را نیز اضافه کرد که این مشکل باعث خاموش شدن ناگهانی کولر گازی خواهد شد. گاز مبرد از اجزای اساسی این دستگاه تهویه مطبوع است و تامین برودت را انجام می دهد. کمپرسور برای تامین هوای خنک آن را فشرده می سازد و در واقع با روشن شدن دستگاه کمپرسور استارت کرده و با اعمال فشار، گاز مبرد را متراکم می کند. سپس به مایع تبدیل شده و با حرارت و فشاری بالا از از طریق لوله خروجی کمپرسور به مسیر کندانسور منتقل خواهد شد.

برای این مسیر در ساخت اسپلیت ها از لوله هایی استفاده می شود که از مس ساخته می شوند و قطر کمی دارند. این لوله ها در برابر ضربه و فرسایش آسیب پذیر اند و چنانچه جسمی سنگین به آن ها برخورد کند، کج شده و می تواند باعث گرفتگی مسیر گاز شود. بنابراین در صورت خاموش شدن دستگاه می توانید این مورد را نیز چک نمایید.

خراب بودن رله استارت

خراب شدن رله استارت هم می تواند پاسخی برای این باشد که دلایل خاموش شدن کولر گازی کدام اند. این رله طول زیاد ولی قطر کمی دارد که با ولتاژی موازی به کمپرسور بسته می شود. در حالت عادی این دستگاه وقتی کمپرسور خاموش است، رله متصل است و با افزایش ولتاژ و رسیدن موتور به گشتاور مناسب، واکنش نشان می دهد.

برای آن که بدانیم رله سالم است می توان شستی آن را فشار داده و سپس رها کرد. اگر خراب شده باشد، کمپرسور به کار می افتد و خاموش نیز نمی شود. رله استارت هم مانند ترموستات قابل تعمیر نیست و اگر دچار خرابی شود باید آن را تعویض کنید.

خرابی کمپرسور کولر گازی

خرابی کمپرسور کولر گازی

برای آن که بدانیم چرا ناگهان کولر گازی خاموش می شود، ممکن است ناشی از خرابی کمپرسور آن باشد. کمپرسور از قطعات بسیار مهم اسپلیت ها به شمار می رود که با فشرده سازی گاز مبرد درون محفظه می تواند سرمایش را برای محیط فراهم سازد. کمپرسور این گاز را با فشار و حرارت بیشتر به کندانسور وارد می کند و چرخه دستگاه به گردش می افتد. برای شروع این فرایند باید کمپرسور استارت بخورد و خنک سازی محیط انجام شود.

اگر بلافاصله پس از آن که کولر را روشن کردید، صدایی شدید را شنیدید و دستگاه بدون صدا و در عرض چند ثانیه خاموش شد، می تواند ناشی از از این باشد که کمپرسور جام و یا گیرپاژ کرده است. در این حالت کمپرسور نمی تواند کار کند و فورا خاموش می شود. اگر این قطعه آمپرکشی یا گیرپاژ کند، به دلیل کارکرد طولانی مدت و عمر زیاد آن می باشد. چنانچه خراب شود، دستگاه را خاموش می کند.

خرابی کمپرسور که می تواند باعث خاموش شدن اسپلیت شود، ممکن است ناشی از کاهش جریان برق ورودی به دستگاه باشد. و یا این که ظرفیت نامی خازن پایین باشد. همچنین چنانچه به این قطعه ضربه بخورد، می تواند خراب شود. عملکرد کمپرسورها متاثر از قدرت آن ها می باشد. به همین خاطر سازنده های صاحب نام می کوشند تا از بهترین کیفیت در ساخت این محصولات برودتی استفاده کنند. همواره در رقابت با یکدیگر دست به انتخاب متریال اولیه مرغوب می زنند. این مزیت باعث می شود تا طول عمر کمپرسور حفظ شده و بازدهی قوی را داشته باشد. .

کثیفی کویل های کندانسور

دلیل دیگری که در لیست 8 دلیل برای آن که کولر گازی خاموش می شود، کثیفی کویل های کندانسور است. همانطور که گفتیم کمپرسور در سیستم های سرمایش ساختمان گاز مبرد را متراکم می سازد و با فشار و حرارت قوی به سمت لوله های کنسور هدایتش می کند. کندانسور که قطعه ای مارپیچی می باشد، با عبور گاز مبرد و تبادل حرارت آن با محیط اطراف گرما از دست داده و خنک می شود.

کمپرسور و کندانسور درون یونیت خارجی اسپلیت تعبیه می شوند که این یونیت در فضای باز نصب می شود. به این دلیل که گرما و صدایی که حین عملکرد دارد، مزاحمتی برای ساکنان نداشته باشد. به این خاطر در اثر قرار گرفتن در معرض هوای آزاد، گرد و غبار بر روی کویل های کندانسور انباشته می شود که به مرور به شکل عایق خواهد شد و مانع از تبادل حرارت می شود.

در چنین شرایطی راندمان دستگاه افت کرده و دیگر قادر به تامین هوای مطبوع به حد کافی و رساندن دمای ساختمان به درجه تنظیم شده ترموستات نیست؛ در نتیجه در عملکرد دستگاه اخلال ایجاد شده و ممکن است باعث خاموش شدن کولر گازی شود.

0 0 votes
امتیازدهی به مقاله
اشتراک
اطلاع رسانی برای
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
دکمه بازگشت به بالا
0
لطفا دیدگاه خود را برای این مقاله درج کنیدx