سرمایشی

چرا کمپرسور کولر گازی صدا می دهد

کولر گازی از سیستم های سرمایشی رایج در هر ساختمان می باشد که مجهز به دو یونیت می باشد. به این واحدها یونیت داخلی یا هواساز و یونیت خارجی یا کندانسور گفته می شود. یونیت خارجی را در بیرون از محیط نصب می کنند تا صدا و حرارت آن حین عملکرد مزاحمتی برای ساکنان ایجاد نکند. همچنین توصیه می شود آن را در نزدیکی اتاق خواب و مکان استراحت خود نصب نکنید تا آلودگی صوتی ایجاد نشود. یکی از مسائل رایج دارندگان این سیستم های برودتی این است که چرا کمپرسور کولر گازی صدا می دهد. در این نوشتار سعی داریم به این موضوع بپردازیم و نواقص فنی آن را بررسی کرده تا آن ها را رفع کنیم. البته امروزه برندهای معتبر روز تمام تلاش خود را به کار می گیرند تا با مجهز کردن این کولر به تکنولوژی های مدرن، محصولاتی را روانه بازار کنند که صدای کمی را حین عملکرد داشته باشند.

با توجه به تنوع در برندها و سازنده هایی که در بازار وجود دارند، انتخاب بهترین مارک برای خریداران دشوار خواهد بود. یکی از پیشنهادات تیم دماپویا کولر گازی ایران رادیاتور می باشد که در سالیان اخیر موفقیت های قابل توجهی در عرصه تولید و طراحی سیستم های سرمایشی کسب کرده است. در محصولات این برند از قطعاتی با کیفیت استفاده شده و کمپرسورهای درجه یک به کار رفته در آن باعث می شود تا سهم فروش بالایی را به خود اختصاص دهد. در ادامه به این موضوع خواهیم پرداخت که علت صدای کمپرسور کولر گازی چیست.

علت صدای زیاد کمپرسور کولر گازی

علت صدای زیاد کمپرسور کولر گازی

کمپرسور یکی از اجزای اصلی به کار رفته در اسپلیت می باشد که در یونیت خارجی یعنی کندانسور نصب می شود. کمپرسور گاز مبرد را در کولر گازی متراکم می کند که دورن محفظه می باشد. با این عمل تبرید مقداری گرما تولید می شود و فضای اطراف را نیز گرم می کند. علاوه بر آن این عملکرد همراه با ایجاد صدا می باشد. بنابراین با روشن کردن اسپلیت مقداری گرما و صدا ایجاد خواهد شد.

در واقع می توان گفت که مقداری از صدای کمپرسور برای اسپلیت طبیعی و البته قابل تحمل است. گاه برخی عوامل باعث می شود که کمپرسور کولر گازی صدای زیاد و آزاردهنده ای داشته باشد که برای ساکنان ناخوشایند خواهد بود. در ادامه سعی داریم دلایل آن را توضیح داده و راه های رفع صدای بالای کمپرسور را مورد بررسی قرار دهیم.

نوع کمپرسور بکار رفته در کولر گازی: برای پوشش هوادهی محیط های مختلف با متراژ بالا و پایین، اسپلیت ها را در ظرفیت های مختلف هوادهی طراحی می کنند. برای این منظور از کمپرسورهای متنوعی در ساخت آن ها استفاده می شود. از پرمصرف ترین کمپرسورهای موجود در بازار می توان به سری های اسکرال، روتاری و پیستونی اشاره داشت. هر مدل قدرت سرمایشی خاص خود را دارد و توان یکسانی در تامین برودت ندارند. اغلب اسپلیت های ایستاده را مجهز به کمپرسور اسکرال می سازند که بازدهی بسیار قدرتمندی را دارد. کمپرسور روتاری نیز برای مناطقی کاربرد دارد که آب و هوایی معتدل و مرطوب دارند. سری های پیستونی نیز برای مناطق گرمسیر مورد استفاده قرار می گیرند. هر مدل صدای متفاوتی حین عملکرد خواهد داشت. در نتیجه یکی از دلایل صدای زیاد کمپرسور کولر گازی نوع کمپرسور به کار رفته در آن می باشد. ناگفته نماند که دماپویا در مقاله دیگری از این مجله تفاوت کمپرسور روتاری و پیستونی را به صورت کامل بررسی کرده است که می توانید با مراجعه به آن اطلاعات کامل را در خصوص این مدل های رایج دریافت نمایید.

کمپرسور بیش از اندازه داغ شده است: با توجه به افزایش بی رویه دما در تابستان و گرمایش شدید، در اکثر مناطق کشور از اسپلیت جهت تامین سرمایش استفاده می شود. با توجه به وضعیت گرمایش شدید هوا افراد ساعت های متوالی کولر را روشن نگه می دارند و دستگاه بدون وقفه کار می کند. این مسئله می تواند یکی از دلایل صدای زیاد کمپرسور اسپلیت باشد. در صورت استفاده مدام طی روز این قطعه داغ می شود و صدای جیر جیر و آزاردهنده ای خواهد داشت.

بروز صدا، داغی و بو حین کارکردن کمپرسور: کاربران اسپلیت احتمالا با این حالت برخورد کرده باشند که برخی مواقع که دستگاه روشن است و کمپرسور در حال عملکرد است و صدا، داغی و بو ایجاد می شود. دلیل آن می تواند این باشد که سیم پیچی موتور نیم سوز شده است و یا روتور با بدنه کمپرسور درگیر شده باشد. در صورتی که صدایی زوزه مانند شنیده شد و کمپرسور داغ کرد، سیم پیچ نیم سوز شده است و صدایی زیاد را حین عملکرد خواهد داشت که موجب آزار کاربران می شود.
خارج شدن کمپرسور از جای خود: علاوه بر موارد گفته شده در پاسخ به این سوال که چرا کمپرسور کولر گازی صدا می دهد، می توان این را اضافه کرد که ممکن است کمپرسور از داخل یونیت خارج شده باشد. کمپرسور درون محفظه ای قرار می گیرد تا حین عملکرد لرزش و جابجایی آن به حداقل برسد. با این حال این حالت پیش می آید که کمپرسور نیز از جای خود خارج شود. در این صورت زمانی که شروع به کار کند، لرزش خواهد داشت. این وضعیت در عملکرد روتور نیز تاثیر منفی دارد و باعث ایجاد صدای آزاردهنده خواهد شد.

قطع شدن برق در زمان روشن شدن دستگاه: کولر گازی ها از انرژی برق استفاده می کنند تا هوای مطبوع محیط را تامین کنند. انرژی برق به خازن منتقل شده و سپس توسط کمپرسور دریافت می شود. برخی مواقع زمانی که کولر را روشن می کنیم، برق به آن نمی رسد و به نوعی خاموش می شود. این مشکل ناشی از خازن است. در صورت بروز قطعی برق صدای زیای از کولر گازی شنیده می شود. برای رفع این مشکل توصیه می شود خازن را تعویض کنید. همچنین برای تشخیص آن در نظر داشته باشید که اکر زمانی که دستگاه روشن می شود با یک صدای تق خاموش می شود و شروع به کار نمی کند، مسئله در قطعی برق است.

ضربه خوردن بدنه ی کمپرسور: همانطور که گفته شده یونیت خارجی را در فضای باز مانند حیاط، بالکن و یا پشت بام نصب می کنند. در نتیجه خطر برخورد اشیای خارجی برای این یونیت وجود دارد. همچنین دارای این خطر است که حین نصب و راه اندازی آن به آن ضربه ای وارد شود و یا کچ شود. در صورت بروز این مسائل کمپرسور حین عملکرد صدا ایجاد خواهد کرد و دلیل دیگری برای آن است که عوامل صدای زیاد کمپرسور کولر گازی چیست. چنانچه ضربه ای به این قطعه وارد شود، صدای جیر جیر مانندی حین روشن شدن خواهد داشت.

لرزش کمپرسور حین عملکرد: به متظور راه اندازی و نصب کندانسور (یونیت خارجی) که کمپرسور نیز درون آن تعبیه می شود، توصیه می شود سطحی هم تراز و هموار را در نظر داشته باشید. زیرا یکی از علت های آن که کمپرسور اسپلیت صدای زیادی دارد این است که کمپرسور در محل صافی نصب نشده است و این مسئله موجب تولید صدای بلندتر از حد نرمال و لرزش ها می شود. در نتیجه شرایط نامناسب نصب پنل خارجی نیز باعث صدای زیاد خواهد شد.

0 0 votes
امتیازدهی به مقاله
اشتراک
اطلاع رسانی برای
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
دکمه بازگشت به بالا
0
لطفا دیدگاه خود را برای این مقاله درج کنیدx