سرمایشی

مقایسه مصرف برق کولر گازی با کولر آبی

مقایسه مصرف برق کولر گازی و کولر آبی و همچنین نحوه کارکرد هر یک از این دستگاه های تهویه مطبوع به شما کمک می کند تا محصول متناسب با نیاز و شرایط محیط خود را تهیه فرمایید. افرادی که از این سیستم ها برای خنک سازی محیط خود استفاده می کنند اغلب این سوال را دارند که کدام یک مصرف انرژی کمتری داشته و با انتخاب کدام کولر می توان میزان مصرف خود را مدیریت کرد. به همین دلیل در این مقاله قصد داریم به میزان مصرف انرژی هر یک بپردازیم تا در نهایت بهتر بتوانید تصمیم بگیرید که کدام دستگاه با توجه به تعداد افراد ساکن و نوع کاربری برای محیط شما مناسب تر می باشد و به این بپردازیم که نکات مهم در مقایسه مصرف برق کولر گازی و کولر آبی شامل چیست.

برای آن که بدانیم مصرف برق کولر گازی و کولر آبی با یکدیگر چه تفاوتی دارند ابتدا نگاهی به نحوه عملکرد و عوامل موثر در مصرف انرژی سری آبی خواهیم داشت. طرز کار کولر آبی با تبخیر آب می باشد و سرمایش محیط را با استفاده از آب تامین می کند و آن را به وسیله پمپ به درون پوشال ها می ریزد تا آن ها خیس شوند. به همین دلیل نیز به آن کولر آبی گفته می شود. در داخل اتاقک کولر الکتروموتور یا دینام هوای خارج را به داخل کولر می کشد با با عبور آن از پوشال های خیس خنک می شود. در نهایت نیز هوای خنک از داخل کانال کشی ها به محیط منتقل می شود. می توان آن را برای مکان های مختلف مسکونی، اداری یا آموزشگاه ها و مغازه ها به کار برد.

در کولر آبی نیز قطعات مختلفی به کار رفته و برندهای مختلف آن را مجهز به تکنولوژی های روز طراحی می کنند تا بازدهی خوبی را داشته باشد. الکتروموتور و پمپ آب با هد استاتیکی از قطعات مهم تشکیل دهنده این سیستم هستند. هر یک از آن ها متناسب با میزان عملکرد و زمان فعالیت دارای میزان مصرف متغییری هستند. برای پاسخ به آن که مصرف برق کولر آبی کمتر است یا کولر گازی می توان از جهتی دیگر نوع عملکرد آن ها را بر اساس استفاده از مکانیزم های نوین کولر مورد بررسی قرار داد؛ برندهای سازنده این محصول امروزه موتور را با ساختاری مدرن طراحی می کنند و این مزیت طول عمر تسمه، پروانه و موتور را حفظ می کند و از استهلاک آن جلوگیری می نماید. مصرف این موتورها متغیر بوده و وابسته به میزان استفاده مصرف کنند و گرید مصرف انرژی آن می باشد.

عوامل موثر بر میزان مصرف برق کولر آبی

عوامل موثر بر میزان مصرف برق کولر گازی

در مقایسه مصرف کولر گازی و کولر آبی می توان نحوه عملکرد اسپلیت را نیز مورد بررسی قرار داد. این سیستم برودتی سرمایش را به وسیله گاز مبرد و تبدیل آن به مایع و سپس تبدیل مایع به گاز فراهم می کند. برخی از آن ها قابلیت گرمایشی هم دارند و برای این منظور عکس این عمل را انجام می دهند. مدل های مختلفی از آن ها در بازار موجود می شود که بر اساس موقعیت نصب به سری های دیواری، ایستاده و پنجره ای تقسیم می شوند. در زمینه مقایسه نکات مصرف برق کولر گازی و کولر آبی می توان به ظرفیت برودتی مشخصات مدل ها توجه داشت که مدل های پنجره ای و پرتابل ظرفیت سرمایشی محدودتری داشته و سری های ایستاده را می توان برای فضاهای بزرگ تر با متراژ بالا مورد استفاده قرار داد. اسپلیت های دیواری نیز برای منازل، مطب ها، هتل ها و بانک ها گزینه مناسبی می باشند. از جهت میزان انرژی برقی که مصرف می کنند می توان به نوع کمپرسور توجه داشت. مدل های قدیمی تر مصرف برق بیشتری دارند. مدل های جدید نیز به سری های معمولی و اینورتردار و سطح انرژی A و B تقسیم می شوند.

به این ترتیب می توان به این نکته توجه کرد که در زمینه این سوال که فرق مصرف برق کولر گازی و کولر آبی در چیست باید به برند سازنده آن دقت داشت. تولیدکنندگان صاحب نام کولر گازی از آخرین تکنولوژی ها در ساخت محصولات خود استفاده می کنند که شامل کمپرسور و فن کم مصرف نیز می باشد. مدل هایی که مجهز به کیت اینورتر هستند مصرف برق را تا 60 درصد کاهش می دهند و به این ترتیب گزینه خوبی برای مکان هایی اند که آب و هوای شرجی و گرمسیری دارند. بنابراین برای کاهش مصرف برق این محصول می توانید مدل اینورتردار با گرید انرژی A را تهیه نمایید.

عوامل موثر بر میزان مصرف برق کولر گازی

کولر گازی برق کمتر مصرف می کند یا کولر آبی

اما همانطور که اشاره کردیم نکات اساسی در مقایسه مصرف کولر گازی و کولر آبی را می توان با ذکر مثال بهتر روشن کرد. در مقایسه این کارشناسان میزان متوسط مصرف انرژی الکتریکی در یک مدل آبی و یک مدل گازی برای یک مدت زمان واحد را اندازه گیری کرده اند. اگر به عنوان مثال 5 ساعت از شبانه روز از کولر آبی استفاده شود، میزان مصرف برق آن با توجه به اندازه گیری های صورت گرفته معادل 60 کیلو وات در ساعت خواهد بود. اگر در همین مدت زمان از اسپلیت برای سرمایش محیط استفاده شود، مصرف برق معادل 375 کیلو وات در ساعت می شود. اگر در این مورد کولر آبی ترجیح داده شود مقدار مصرف انرژی الکتریکی کولر شما ( با کارکرد 5 ساعت در شبانه روز ) در طول یک ماه تقسیم بر 6 می شود اگر میزان مصرف برق شما با رعایت الگوی مصرف 100 کیلو وات ساعت در طی ماه می باشد. به عبارت دیگر آنچه باید درمورد مقایسه مصرف برق کولر گازی و کولر آبی بدانیم این است که میزان مصرف کولر آبی در طول یک ماه 7 برابر کمتر از کولر گازی خواهد بود.

مثلا اگر یک مصرف کننده در ماه های معمول سال و در نواحی غیر گرمسیری کشور دارای الگوی مصرف برق 100 کیلو وات باشد، در ماه های گرم سال با 5 ساعت فعالیت در شبانه روزی میزان مصرف آن در طول یک ماه برابر می شود با
کیلو وات ساعت 60 = وات 60000 = 30 روز × 400 وات ×  5 ساعت
مصرف ماهانه ،کیلو وات ساعت ( KWH ) 160=100+60
حال فرض کنید این شخص به جای استفاده ار کولر آبی از کولر گازی برای تهویه مطبوع ساختمان خود استفاده کند که در این زمان میزان برق مصرفی برای این شخص برابر است با
کیلو وات ساعت 325 =  وات 325000= 30 روز × 2500 وات × 5 ساعت
از این گذشته استفاده از کولر آبی در مناطق گوناگون دارای محدودیت است که به دلیل وجود رطوبت زیاد نمی توان از آن در مناطق شرجی مورد بهره برداری قرار داد.

0 0 votes
امتیازدهی به مقاله
اشتراک
اطلاع رسانی برای
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
دکمه بازگشت به بالا
0
لطفا دیدگاه خود را برای این مقاله درج کنیدx