سرمایشی

دلیل لرزش و صدا دادن کولر آبی

در این مقاله از مجله دماپویا قصد داریم به این موضوع بپردازیم که علت لرزش و صدا دادن کولر آبی چبست. این مدل کولرها از سیستم های سرمایشی و تهویه مطبوع متداول در مکان های مختلف هستند. سری های مختلفی از کولر آبی تولید و عرضه می شود که ظرفیت هوادهی متفاوتی دارند. به همین دلیل می توان آن ها را برای خنک سازی منازل، اداره ها، مدارس، هتل ها، مغازه ها و غیره به کار برد. این سیستم هوا را به وسیله تبخیر آب و کانال کشی ها خنک می کند. البته هر سیستم تهویه مطبوع مزایا و معایب خود را دارد و این کولر نیز از این قائده مستثنی نیست. گاهی این امکان وجود دارد که به دلیل نامساعد بودن شرایط نصب یا نواقص فنی دچار لرزش و صدا شود که در ادامه به آن ها به صورت دقیق خواهیم پرداخت.

6 دلیل لرزش و صدا دادن کولر آبی

پیش از هر چیز لازم به ذکر است که ضرورت دارد این کولر را به صورت دوره ای و در زمان ها لازم سرویس نمایید. از نکات دیگری که باید مورد توجه قرار داد این است که در محل مناسبی نصب شوند تا با نگهداری بهینه از آن ها بتوان مدت مدیدی آن ها را مورد استفاده قرار داد. با این وجود این سوال پیش می آید که چرا کولر آبی لرزش و صدا دارد. این مسئله یکی از مشکلات رایجی می باشد که مزاحمت برای ساکنان ایجاد می کند. با در نظر گرفتن نکات مربوطه آن می توان تا حد ممکن از این مشکل جلوگیری کند.

یکی از توصیه های تیم فنی مهندسی دماپویا این است که خرید خود را از برندهای معتبر انجام دهید که طول عمر قابل توجهی داشته باشند و احتمال استهلاک آن ها پایین تر باشد. برای راهنمایی انتخاب برند مناسب و شناخته شده می توانید به مقاله بهترین کولر آبی در این مجله مراجعه کنید. در این نوشتار مدل های مختلف شرکت های سازنده این دستگاه را معرفی کرده و می توانید با مطالعه آن خریدی موفق را تجربه کنید. به سبب وجود اشکال در اتصالات ممکن است کولر شما دچار صدا و لرزش هایی شود که در ادامه 6 دلیل لرزش و صدا دادن کولر آبی را معرفی خواهیم کرد.

محل نصب کولر آبی

اغلب کولر آبی در فضای آزاد قرار می گیرد که پشت بام یا بالکن را می توان برای این منظور در نظر داشت. یکی دلایل لرزش و صدا دادن کولر آبی تراز نبودن این کولر می باشد. برای جلوگیری از آن می توانید چهارپایه ای فلزی و مستحکم را زیر اتاقک قرار دهید که ارتفاعی حدود 20 سانتی متر داشته باشد. از دیگر راه هایی که از لرزش و صدای آن جلوگیری می کند، استفاده از موزائیک یا چند تکه چوب بین پایه فلزی و دستگاه می باشد. این راه کمک می کند تا دستگاه تکان نخورد. اگر کولر را در پشت پنجره قرار داده اید، بهتر است برای جلوگیری از بروز این مشکل آن را درون یک قاب فلزی محکم قرار دهید. در صورت نامناسب و تراز نبودن نه تنها صدا و لرزش غیرعادی خواهد داشت، بلکه ممکن است موجب آسیب به قطعات داخلی آن شود.

استفاده از پوشش مناسب برای اتصال کولر با کانال

برای آشنایی با علت لرزش و صدا دادن کولر آبی لازم است به اتصالات آن نیز توجه داشت. زیرا از دلایل دیگر آن نصب مستقیم دهانه خروجی به کانال است. این کولر هوای خنک شده را از طریق کانال ها به محیط منتقل می کند که جنس آن ها اغلب ورق گالوانیزه ساخته می شود. اتاقک کولر هم فلزی است. با توجه به این موضوع در صورتی که تماس مستقیمی بین بدنه و دریچه برقرار شود، هنگام روشن کردن کولر صدا و لرزش ایجاد می شود. برای همین منظور می توان پوشش مناسب برای آن به کار برد که این پوشش می تواند پارچه ای برزنتی و یا کانال های فلکسی منعطف باشد. با قرار دادن این واسط می توان تا حد بالایی از صدا و لرزش جلوگیری کرد.

بررسی قطعات فنی و اجزای داخلی کولر آبی

این کولر مجهز به قطعات مختلف بوده و از اجزای ریز و درشتی تشکیل می شود. با قرار دادن آن ها کنار هم و هماهنگی ابن اجزا دستگاه عملکردی مناسب را خواهد داشت. علاوه بر آن، همانطور که گفته شد توصیه می شود تا آن را به صورت دوره ای سرویس نمایید تا بتوان در مدت زمان طولانی مورد استفاده قرار داد بدون آن که به صدا بیفتد. از جمله قطعات به کار رفته در این کولر دینام، حلزونی، دینام، پولی ها و پروانه اند. در صورت بروز مشکل و به منظور آشنایی با آن ها می توانید مقاله عیب یابی کولر آبی را در این مجله مورد مطالعه قرار دهید. در این نوشتار نیز علت خرابی هر قطعه را مورد بررسی قرار داده ایم. بنابراین در صورتی که موقعیت نصب آن تراز است و به صورت اصولی قرار دارد اما همچنان صدا می دهد، می توانید قطعات فنی آن را بررسی کنید تا علت لرزش و صدای غیرعادی آن را تشخیص دهید.

خرابی پروانه کولر آبی

علاوه بر موارد گفته شده در خصوص بررسی دلایل لرزش و صدا دادن کولر آبی می توان خرابی پروانه را نیز اشاره داشت. پروانه حلزونی از قطعات مهم و اصلی کولر می باشد که در صورتی که آسیب ببیند و یا دچار زدگی و ضربه شود، در چرخش آن خلل ایجاد خواهد شد. در صورت بروز این مشکل از چرخش پروانه در محور اصلی جلوگیری می کند. زمانی که کاربر کولر را روشن کند، پروانه شدیدا می لرزد و صدای زیادی ایجاد می شود. این پروانه به وسیله حفاظ فلزی احاطه می شود ولی با این وجود دلایلی مانند خرابی یاتاقان ها، شل یا سفت بودن تسمه می تواند به آن آسیب وارد کند و پروانه تاب بردارد. چنانچه تشخیص دهید که لرزش ناشی از خرابی پروانه است، بایستی پولی و یاتاقان ها را باز کنید تا بتوان به پروانه دسترسی داشت و نسبت به تعمیر آن اقدام نمود. با خرابی و تاب برداشتن محور این قطعه، پروانه خراب شده باید عوض شود.

خرابی یاتاقان های کولر آبی

خرابی یاتاقان های کولر آبی

دلیل لرزش و صدا دادن کولر آبی می تواند خرابی یاتاقان های کولر آبی هم باشد. یاتاقان ها در محور فلزی به کار رفته در مرکز پروانه اند که در دو سر آن نصب می شوند. وظیفه این دو یاتاقان انتقال نیروی چرخش از دینام به پروانه است. با چرخش پولی ها از طریق تسمه و یاتاقان، هوای خنک ایجاد شده به سمت دریچه های خروجی منتقل می شود. پس در صورتی که دچار شکستگی یا خرابی شوند، می تواند صدا یا لرزشی مضاعف را ایجاد کند. پوسیده شدن جام کردن و یا زنگ زدگی می تواند موجب شکستگی و یا خرابی این قطعه شود. نکته مهم دیگر در این زمینه این است که با روغن کاری مرتب آن ها به صورت دوره ای می توانید از خرابی و استهلاک آن جلوگیری نمایید. هنگامی که کولر را سرویس می کنید، به پوسیدگی ها دقت داشته باشید که چنانچه لازم بود آن را تعویض کنید. تاب برداشتن پولی ها و یا شکستگی آن نیز می تواند باعث صدا و لرزش کولر آبی شود. این مسئله اغلب برای پولی هایی رخ می دهد که کیفیت پایینی دارند. اگر این قطعه به صورت مدور نچرخد، به پروانه و موتور کولر فشار وارد می شود و محور پروانه از تعادل خارج می شود که این امر صدایی غیرعادی را ایجاد می کند.

خرابی دینام یا الکتروموتور کولر آبی

خرابی دینام و الکتروموتور نیز می تواند از دیگر دلایل لرزش و صدا دادن کولر آبی باشد. در صورتی که این قطعه که وظیفه اصلی خنک سازی را انجام می دهد، آسیب ببیند و دچار خرابی شود، خسارت زیادی برای کاربر خواهد داشت و هزینه زیادی را باید برای تعویض آن در نظر گرفت. البته ممکن است نیازی به تعویض آن نباشد و فقط حین سرویس کاری نسبت به تمیز کردن و روغن کاری آن اقدام نمایید. همان طور که طی مصرف این سیستم برودتی دیده اید، این کولر قابلیت تامین دور کند و دور تند را برای سرمایش محیط دارد. برای دور کند سه سیم پیچ دارد که یکی از آن ها نیز برای دور تند است و دیگری به منظور سیم پیچ کار انداز در آن تعبیه می شود. دلیل لرزیدن کولر آبی می تواند ناشی از آن باشد که سیم پیچ راه انداز نتواند دور کم و زیاد را بین سیم پیچ ها انتقال دهد، یا این عمل را به صورت ضعیفی انجام دهد. بنابراین با جلوگیری از عملکرد نامناسب سیم پیچ می توان از صدا و لرزیدن کولر آبی جلوگیری کرد. محل تعبیه موتور درون محفظه اتاق بوده و به صورت محکم توسط پایه های مخصوص نگهداری می شود. در صورتی که این پایه یا پیچ ها شل شوند و استحکام آن از دست برود، حین عملکرد خواهد لرزید. برای تشخیص و رفع این مسئله می توانید از سرویس کاران فنی و متخصص کمک بگیرید. لازم است متخصص نسبت به رفع آن اقدام کند که به سیستم برق کشی آشنا باشد.

0 0 votes
امتیازدهی به مقاله
اشتراک
اطلاع رسانی برای
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
دکمه بازگشت به بالا
0
لطفا دیدگاه خود را برای این مقاله درج کنیدx