سرمایشی

فیلتر هپا چیست

با استفاده از انواع فیلترها در دستگاه های تهویه مطبوع، هوایی که در محیط پخش می شود، تصفیه خواهد شد و با توجه به عملکرد آن ها هوایی تازه در محیط ایجاد می شود. این فیلترها در مدل های مختلفی طراحی و ساخته می شوند که هر کدام در جذب ذرات ریز و درشت و انواع آلاینده ها کاربرد داشته و از ساختار متنوعی برخورداراند. در این مقاله از مجله ی دماپویا به این سوال خواهیم پرداخت که فیلتر هپا چیست و چه کاربردی دارد. این محصول در مدل هایی طراحی مستطیل در دستگاه های تهویه مورد استفاده قرار می گیرد.

لازم به ذکر است که بیشتر فیلتر های هوا از سلولز عمل آوری شده (کاغذ) ساخته می شوند که با فیبرهای مصنوعی آن ها را ترکیب می کنند. اکثرا در وسایل گوناگونی در زمینه تاسیسات ساختمانی به کار می روند که از مثال های بارز آنها می توان به جاروبرقی، خودروها، تصفیه هوا و کولر گازی اسپلیت اشاره داشت. فیلتر هپا یکی از سری هایی از این تصفیه کننده ها می باشد که از ساختار بسیار متراکم و قدرت جذب بالایی برخوردار است و با توجه به قدرت بالایی که در جذب انواع باکتری، ویروس و مواد آلرژی زا دارد، مورد استفاده زیادی قرار می گیرد. در ادامه به توضیحات مفصل تری درباره این که فیلتر هپا چیست و نوع کارکرد و آن می پردازیم.

برای آشنایی بیشتر با این فیلتر می توان اشاره داشت که بافت و جنس فیلتر هپا، از فشرده شدن الیاف فایبرگلاس، پوشال یا حصیر بصورت نامنظم تشکیل می شود و سازنده ها به طور کاملا تعمدی، این الیاف را به صورت نامنظم در هم طراحی می کنند. بنابراین این محصول از این قابلیت برخوردار است که ذرات با قطر از نیم تا دومیکرون را جذب نمایند و هوا توسط آن به صورت کامل تصفیه و پاکسازی خواهد شد. مهم است در رابطه با آنچه باید درمورد فیلتر هپا بدانیم، اضافه کنیم که به دلیل تراکم بالا، فضای خالی در بین این الیاف بسیار محدود بوده و در حدود 0.3 میکرون می باشد. ناگفته نماند که در دستگاه های تهویه مطبوع و همچنین جاروبرقی، در متراژ یک متر، در حدود 40 متر از این الیاف فشرده می شود و به منظور جلوگیری از وارد شدن آسیب و افزایش فشردگی این الیاف، بصورت آکاردئونی در داخل قاب مستطیل قرار می گیرند. به این ترتیب دلیل قدرت بالای آنها در جذب ریز ذرات، به دلیل ساختار و جنس آن می باشد.

امروزه با توجه به آلاینده های بسیار به خصوص در شهرهای بزرگ، استفاده از این فیلترها ضروری به نظر می رسد و وجود آن ها کمک می کند تا از بروز بیماری های تنفسی و قلبی جلوگیری شود. تا اینجا سعی داشتیم توضیح دهیم که فیلتر هپا چیست؛ در ادامه به بررسی بیشتر کاربرد آن خواهیم پرداخت. همانطور که اشاره شد،فیلتر هپا دارای ساختار بسیار متراکمی می باشد و از این قابلیت برخوردار است که تا بالای 99 درصد آلاینده های موجود در هوا را جذب کرده و تا میزان قابل توجهی باعث پاکسازی آن گردد.

فیلتر هپا از مزایای متعددی برخوردار است و از جمله ویژگی های منحصربفرد آن قدرت بالای آن در جذب و پاکسازی انواع مواد آلرژی زا، ریز ذرات معلق در هوا، گرده گیاه، گرد و غبار، بوی بد غذا، ویروس و انواع میکروب هستند. به این ترتیب برای بررسی کارکرد فیلتر هپا می توان گفت کاربرد مناسبی در بیمارستان ها، انواع ساختمان ها و به خصوص در منازلی که بیماران آسمی، بیماران با مشکلات تنفسی، بیماران قلبی، گروه های حساس، کودکان و سالمندان زندگی می کنند، خواهد داشت. دستگاه های تصفیه هوا و یا تهویه مطبوعی که مجهز به این نوع فیلترها هستند، سلامتی و آسایش ساکنان آن فراهم می شود..

البته امروزه شرکت های فعال در عرصه لوازم خانگی با به کارگیری نوین ترین فیلترها برای رفع مشکل آلودگی تاثیر بسزایی دارند. در وسایلی که دمش و دهش هوا و فرایند فیلتراسیون انجام می گیرد، مانند اسپلیت ، دستگاه های تصفیه هوا، جاروبرقی و مشابه آن، از فیلتر هپا استفاده می شود که در این نوع سیستم ها از بهترین عملکرد را دارند و همانطور که گفته شد، ذرات بالاتر از 0.3 میکرون را به راحتی به دام می اندازند.

برای آشنایی با فیلتر هپا می توان اضافه کرد که طراحی آن به صورتی است که به هنگام عبور هوا به سه روش مسدود کردن، گیر افتادن، انتشار و پراکندگی ذرات معلق در آن را جذب کرده و با توجه به لایه های متعددی که در آن به کار می رود، ذرات ریز و درشت معلق با قطر 100 نانومتر در فیلتر باقی می مانند و در این حالت جریان هوا به صورت شعاعی از فیلتر عبور کرده و جریان پیدا می کند. این نوع حرکت موجب آن می گردد تا سرعت انتشار آنها پایین بیاید و در نتیجه احتمال گیر افتادنشان بیشتر خواهد شد. نکته ی حائز اهمیت درباره این تجهیزات این است که رده‌های فیلتر هپا براساس میزان فیلتراسیون آن‌ها تعیین می شود که در انواع مختلف H10 ، H11 ، H12 ، H13 و H14 دسته بندی می شوند.

نکات مهم پیش از خرید فیلتر هپا

در این مقاله به این پرداخته شد که فیلتر هپا چیست و ساختار و نوع کارکرد آن به چه صورت است. گفته شد که این فیلترها در داخل دستگاه های تهویه مطبوع و دیگر لوازم برقی مانند جاروبرقی به کار می روند. ممکن است برای شما نیز لازم شود تا آن را بصورت جداگانه برای دستگاه های خود خریداری نمایید. در نتیجه بایستی اشاره شود که از نکات مهم پیش از خرید هپا، ابعاد و سایز آن می باشد. مدل های هپا در ابعاد مختلف توسط برندهای مختلفی تولید شده و برخی اوقات می توان آن ها را به صورت سفارشی تهیه کرد.

در نهایت نیاز است که برای خرید فیلتر هپا، سایز و نوع کاربری مان را در نظر گرفته و محصول متناسب با نیازمان را خریداری نماییم. جهت بهره گیری بیشتر و بهبود راندمان این تجهیزات باید نسبت به شست و شو و تعویض دوره ای آن به صورت مرتب اقدام شود.

نکات مهم پیش از خرید فیلتر هپا
0 0 votes
امتیازدهی به مقاله
اشتراک
اطلاع رسانی برای
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
دکمه بازگشت به بالا
0
لطفا دیدگاه خود را برای این مقاله درج کنیدx