گرمایشی

روش های جلوگیری از یخ زدگی پکیج

روش های جلوگیری از یخ زدگی پکیج شامل موارد مختلفی است. یخ زدگی یکی از مهمترین مشکلاتی که  ممکن است برای این سیستم های گرمایشی رخ دهد. در حال حاضر پکیج های دیواری از جمله سیستم های گرمایشی بسیار محبوب به شمار می روند و بهترین جایگزین برای آبگرمکن ها محسوب می شوند. به طور کلی یخ زدگی در پکیج ها شامل عوامل مختلفی است که باید مورد بررسی قرار گیرند. استفاده نکردن از پکیج به مدت طولانی، ممکن است اتصالات و لوله های پکیج دچار یخ زدگی شوند. یخ زدگی در این نوع سیستم گرمایشی رایج است و اغلب در دستگاه هایی که در فضای بیرون از منزل نصب هستند، بیشتر مشاهده می شود. در صورت یخ زدن پکیج و افزایش حجم آن موجب ترکیدن پمپ می شود. همچنین در صورت یخ زدگی این سیستم می تواند به مبدل و سایر قطعات آسیب وارد کند. یخ زدن آب در داخل لوله های این سیستم باعث صدمه به تمام سیستم و تحمیل خسارت مالی زیادی می شود.

با رسیدن فصل زمستان افراد از سیستم های گرمایشی مختلف نظیر پکیج جهت تأمین حرارت موردنیاز استفاده می کنند. به طور کلی با کاهش شدید دمای هوا، مسائلی مانند یخ زدگی پیش می آید که لازم است نسبت به رفع آن اقدام نمایید. پکیج ها از جمله وسایل حرارتی است که دارای لوله های آب هستند. موضوع یخ زدن سیستم گرمایشی و لوله های آب از مواردی است که پس از خرید پکیج به ویژه بعد از مسافرت باید نسبت به آن حساسیت نشان داد تا از خسارات ناشی از یخ زدگی جلوگیری کرد. این خطر برای پکیج هایی که در فضای باز بالکن یا حیاط قرار دارند، به مراتب بیشتر است. این سیستم قابلیت تنظیم دو حالت زمستانی و تابستانی را دارد. به منظور تنظیم آن به حالت زمستانی، باید کلید چرخشی آن را از صفر، جهت عقربه های ساعت چرخاند. ممکن است به دلایل مختلفی مانند رفتن به مسافرت پکیج را مدت زیادی روشن نکنید که این امر خطر یخ زدگی را افزایش می دهد.

تخلیه آب اولین راهکار جلوگیری از یخ زدگی پکیج

یکی از مهمترین راهکارها برای جلوگیری از یخ زدگی پکیج، تخلیه آب موجود در داخل لوله ها و سیستم شوفاژ است. در این راهکار باید ابتد شیر ورودی آب سرد را قطع کنید و سپس شیرپرکن پکیج را کاملاً باز نمایید. در نهایت با باز کردن یکی از شیرهای آبگرم منتظر تغییر جهت عقربه فشار بار به سمت صفر درجه بمانید. اگر قصد خروج از منزل دارید، بهتر است قبل از خارج شدن شیر اصلی گاز را ببندید. در این صورت باید آب داخل لوله های شوفاژ خالی باشد. یکی از روش های جلوگیری از یخ زدگی پکیج، استفاده از ضدیخ است. با تزریق ضدیخ داخل سیستم گرمایشی، مانع ایجاد رسوب می شوید. نکته قابل توجه این است که قبل از انجام این کار از عدم وجود نشتی آن اطمینان حاصل نمایید.

جلوگیری از یخ زدن پکیج با مطالعه دفترچه راهنما

اغلب پکیج های جدید، مجهز به سیستم جلوگیری از یخ زدگی هستند. برای استفاده از این روش نیاز است دفترچه راهنما پکیج مطالعه شود. شیوه کار به این صورت است که با وصل کردن برق پکیج، شیر گاز ورودی را باز کنید. یکی از رادیاتورها باید در هنگام عملیات باز شده و دمای تنظیم پکیج بر روی کمترین درجه قرار داشته باشد. در این صورت سیستم گرمایشی شما در فاصله زمانی تعیین شده و به صورت خودکار پمپ و شعله را متصل کرده و در نهایت مانع از یخ زدگی می شود.

استفاده از نوار چسب حرارتی گرمایشی

این راهکار برای هنگامی که در منزل حضور دارید، می تواند مؤثر باشد. استفاده از نوار چسب حرارتی گرمایشی، یکی از راهکارها برای جلوگیری از یخ زدگی لوله های آب محسوب می شود. برای تهیه چسب حرارتی، می توانید از طریق فروشگاه های ابزار ساختمان اقدام نمایید. بهتر است قبل از استفاده،  دستورالعمل آن را مطالعه نمایید. این نوار چسب شامل المنت های تعبیه شده با اتصال برق شهری بوده و به آرامی گرم می شود و از یخ زدگی لوله ها ممانعت می کند. این نکته را در نظر داشته باشید که به هیچ عنوان نباید از حرارت بالا استفاده کنید و تنها از آن به عنوان سیستم گرمایشی ملایم برای جلوگیری از یخ زدگی لوله های شوفاژ بهره ببرید.

روشن گذاشتن پکیج

در فصل زمستان به ویژه در شهرهای سردسیر کشور، هوا تا چندین درجه به زیرصفر می رسد، این امر می تواند موجب یخ زدگی لوله ها شود. در این صورت ضروری است نسبت به روش های جلوگیری از یخ زدگی پکیج ایران رادیاتور و لوله های آب اطلاعات کافی داشته باشید. با داشتن اطلاعات کافی می توانید از ورود خسارات و آسیب های ناشی از یخ زدگی ممانعت کنید. توصیه می شود در مناطق سردسیر که زمستان سردی دارد، سیستم پکیج خود را به هیچ عنوان خاموش نکنید. در صورت خاموش شدن سیستم گرمایشی، امکان یخ زدگی لوله های پکیج وجود دارد. برای جلوگیری از یخ زدگی پکیج، دستگاه را روشن کنید و برق و گاز را قطع نکنید. در ادامه یکی از رادیاتورها را باز گذاشته و دمای پکیج را روی کمترین حالت تنظیم نمایید. در این صورت در فواصل زمانی تعیین شده به صورت خودکار پمپ و شعله رادیاتور متصل شده و از یخ زدن لوله ها ممانعت می کند. به این نکته توجه داشته باشید این روش برای افرادی که پیش از خروج از منزل تمام اتصالات نظیر برق و گاز قطع می کنند، گزینه مناسبی محسوب نمی شود.

0 0 votes
امتیازدهی به مقاله
اشتراک
اطلاع رسانی برای
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
اینها را هم ببینید
بسته
دکمه بازگشت به بالا
0
لطفا دیدگاه خود را برای این مقاله درج کنیدx