مقالات عمومی

سیستم اعلام حریق چیست

قصد داریم در این مقاله بواسطه ی ارائه ی دسته ای از اطلاعات به بررسی در خصوص آشنایی با اینکه سیستم اعلام حریق چیست بپردازیم که در این راستا نیز پیش از هرچیز لازم است نگاهی اجمالی بر عملکرد و کاربرد این نمونه از تجهیزات داشته باشیم. به طور کلی باید گفت این نوع تجهیزات از دسته ابزار هایی پرکاربرد و مطرح به شمار می آیند که به دلیل برخورداری از قابلیت هایی همواره مورد استقبال افراد در انتخاب قرار می گیرند و به همین واسطه نیز جایگاه بالایی در بازار رقابتی فروش را به خود اختصاص داده اند. در رابطه با سیستم اعلام حریق و انواع آن باید گفت این نوع از سیستم ها نوعی سامانه ی هشدار دهنده اند که به دو گروه دستی و خودکار تقسیم می شوند که هریک با دارای عملکرد مختص خود بوده و بر اساس همان نیز در زمینه های مرتبط مورد استفاده قرار خواهد گرفت. در واقع منظور از سیستم های اعلام حریق هشداردهنده یا به عبارتی اعلان کننده های آتش می باشد که بواسطه ی اتصال به حسگر به خروجی صدا عملیات اعلان را راه اندازی و صورت می دهد. در رابطه با وظیفه ی سیستم اعلام حریق و انواع آن باید گفت در نوع دستی هشدارها تماما بوسیله ی انسان و در نوع خودکار یا همان اتوماتیک توسط دستگاه اعلام می گردد و این در حالی است که در نوع قدیمی، تجهیزات هشداردهنده تحت این عنوان کیفیت و کارایی های لازمه را نداشتند به این نحو که در یک قالب بهم پیوسته روی یک مدار تعبیه شده در تابلوی کنترل مرکزی آلارم ها با سنسور های موجود در دستگاه نشان داده می شد.

عملکرد آن در نوع قدیمی به این صورت بوده که هر سنسور فعالیت خود را به حالت آلارم در مدار مقاومت الکتریکی نمایان می ساخت. اگر بخواهیم به کاربرد های سیستم اعلام حریق و انواع اشاره داشته باشیم میبایست کارایی های آن در بخش های گوناگونی از جمله ساختمان های مسکونی و عمومی با متراژ های بالا را معرفی نمود که امروزه با پیشرفت تکنولوژی به شکل اتوماتیک عملیات اعلام را صورت می دهند و به همین علت هم همواره مورد انتخاب قرار می گیرند چرا که از کارایی های لازمه برخوردار میباشند که علت این امر را می توان بهره گیری از تکنولوژی های جدید در طراحی و ساخت دانست که در واقع همین طراحی درست و با کیفیت توانسته سبب جلوگیری از خطرات مالی و جانی محسوب گردد. از تجهیزات به کاربرده شده در سیستم اعلام حریق و انواع که انجام دهنده ی پروسه ی راه اندازی اند میتوان به وجود دتکتور دود، حرارت، شعله و گاز اشاره نمود که قرارگیری این بخش ها سبب شده تا این سیستم ها میزان کاربرد بالایی در ساختمان های عمومی، مسکونی و پروژه های صنعتی را دارا گردد. در ادامه ی مطالب با بررسی سیستم اعلام حریق و انواع آن به آشنایی بیشتر این نوع از هشداردهنده ها خواهیم پرداخت.

در تعریف مفهوم اعلام حریق باید گفت باید گفت به طور کلی اعلام در لغت به معنای آگاه و هشدار کردن و اعلان به معنای ظاهر و آشکار نمودن است که جمع این دو در کنار هم به معنای کارایی و عملکرد سیستم اعلام حریق می باشد. در واقع از آنجا که کاربرد اصلی سیستم های اعلام حریق و انواع آن بر اساس هشدار میباشد اساس کار آن را بر طبق معنای دو واژه ی گفته شده قرار داده ایم. از بخش های تعبیه شده یا به عبارتی اجزای تشکیل دهنده این تجهیزات میبایست به مواردی از قبیل: مرکز کنترل اعلام حریق با قابلیت نظارت بر ورودی و خروجی ها، تجهیزات ورودی مانند دتکتورهای دود، حرارت، گاز، شستی ، هشدارو آژیرها، اعلام حریق و منبع تغذیه با هدف تامین انرژی الکتریکی اشاره نمود که وجود همه این ها در کنار هم میتواند عملیات اعلان را صورت دهد. در ادامه با بررسی سیستم اعلام حریق و انواع آن تحت عنوان سه دسته ی متعارف، آدرس پذیر و آنالوگ به عملکردهای هریک از این اجزای تشکیل دهنده نیز در دستگاه اشاره خواهیم نمود.

سیستم اعلام حریق متعارف

به عنوان اولین نمونه از سیستم های اعلام حریق میبایست تجهیزات هشداردهنده ی متعارف را معرفی نمود. در واقع این نوع از سیستم ها در اشکال گوناگون از گذشته وجود داشته و همچنان نیز در قالب هشداردهنده فعالیت دارند. در خصوص سیستم اعلام حریق و انواع آن باید گفت سیستم های متعارف گزینه ی بسیار مناسبی به منظور مورد استفاده بودن در ساختمان های کوچک و محدود به لحاظ بودجه به شمار می آید. راه اندازی در این سیستم ها با پنل مرکزی بوده به این نحو که علایم را از دکتورها دریافت و به ابزاری مانند آژیرها به جهت هشدار انتقال می دهد. به منظور سهولت برای بهره گیری از این قبیل تجهیزات طبق منطقه بندی مدار هشدار فعال می گردد و به این واسطه اطلاعات اعلانی از طریق این اتصال به نقطه مرکزی رسیده و هشدارها فعال می گردد.

سیستم اعلام حریق آدرس پذیر

به عنوان نمونه ی دیگر ازسیستم اعلام حریق و انواع آن میبایست به این دست از هشدار دهنده ها اشاره نمود که با دریافت سیگنالهایی از دتکتورها، شستی و دیگر تجهیزات از جمله: دستگاه های کنترل و نمایشگر قابل شناسایی می باشد که معمولا بین 1 تا 8 و گاها 30 مدار می باشد. گفتنی است ساخت این تجهیزات به گونه ای بوده که مدارها به شکل حلقوی طراحی شده به نحوی که دو رشته سیم از مرکز اعلام به کلیه دتکتورها و در نهایت مرکز فرستاده می شود. لازم به ذکر است در سیستم اعلام حریق و انواع آن گاها دیده می شود که ترکیبی از ماژول و دتکتورها در ورودی و خروجی ها موجود می باشد و این در حالی است که پنجاه درصد از ظرفیت کانال به دتکتورو نیمی دیگر به ماژورها اختصاص داده شده است. البته هر سیستم برحسب نوع ساخت ممکن است قادر به کنترل چند مدار باشد که مدارهای بزرگ چندگانه نیز از این قبیل سیستم ها محسوب می گردند.

سیستم اعلام حریق آنالوگ

نوع سوم از دسته تجهیزات هشداردهنده ها سیستم های اعلام حریق تحت عنوان آدرس پذیر آنالوگ است که در واقع دتکتورها مجهز به آدرس اختصاصی خود بوده که به صورت حلقه ای کابل کشی می گردند که بر اساس نوع نیاز و ظرفیت با یک یا چند مدار طراحی می گردند. پنل کنترل در این قبیل از سیستم ها با هر دتکتور به طور اختصاصی در ارتباط و تعامل قرار می گیرد و به همین واسطه نیز میتواند به راحتی محل دقیقی از دتکتورهارا روی صفحه نمایشگر از خود ارائه دهد و از این رو میتوان به محل دقیق آتش سوزی دست یافت . پس در نتیجه باید گفت سیستم اعلام حریق و انواع آن هریک دارای عملکردی منحصر به خود اند به عنوان مثال در مورد گفته شده دتکتورهای این سیستم از ابزارهای پیشرفته و هوشمندی شناخته می شوند که دود، گرد و غبار، آلودگی و هرنوع احتراق را به سرعت اعلام می نماید.

0 0 votes
امتیازدهی به مقاله
اشتراک
اطلاع رسانی برای
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
دکمه بازگشت به بالا
0
لطفا دیدگاه خود را برای این مقاله درج کنیدx