مقالات عمومی

توپ یا گوی اطفا حریق چیست و کاربرد آن

با ارائه ی مطالب این مقاله قصد داریم تا به بررسی در خصوص آشنایی با اینکه توپ یا گوی اطفا حریق چیست و کاربرد آن بپردازیم. در واقع این نوع از ابزار یا تجهیزات همانگونه که از نام آن پیداست یک توپ بوده با جنس رویه ای از یونولیت یعنی بدنه ای از این جنس را دارا می باشد. به طور کلی این تجهیزات از دسته پرکاربرد ترین به شمار می آیند که با دارا بودن یکسری از قابلیت ها می توانند جایگزین بسیار مناسبی برای کپسول های آتش نشانی به شمار می آیند و به همین علت هم میتوان از آن ها به منظور خاموش نمودن آتش در بخش های گوناگون بهره برد. در رابطه با توپ اطفا حریق و کاربرد آن باید گفت از آنجا که ابزاری پرکاربرد و پیشرفته می باشد به همین خاطر نیز با استقبال بالای افراد به منظور استفاده در بخش های گوناگون قرار می گیرد و به طبع با این حجم از تقاضا در جهت تهیه ی این محصول تولید کنندگان بسیاری تحت عنوان برند و انواع گوناگون از اقدام به طراحی و تولید این ابزار نموده اند که در این میان نمونه ی آلمانی آن با قیمت بالاتر به علت کارایی و کیفیت بهتر در بازار عرضه می گردد البته لازم به ذکر است میزان معینی در قیمت ندارد زیرا این محصول دارای حجم های مختلفی است.

به دلیل این موضوع هم با توجه به حجم، قیمت متفاوتی دارد اما به طور کلی اگر بخواهیم این ابزار را با دیگر نمونه های مشابه و کاربردی در صنعت آتش نشانی مقایسه نماییم باید بگوییم که وزن پایین تری دارند و از دسته سبک وزن ها به حساب می آیند به این معنا که دارای وزنی کمتر از نیم کیلوگرم می باشند و به همین علت هم حمل آن برای حتی کودکان نیز با سهولت انجام می گیرد. با وجود این ویژگی های نام برده شده و قابلیت های دیگر میتوان گفت توپ اطفا حریق و کاربرد آن یکی از ملزوماتی است که میبایست در هرفضایی اعم از خانه یا محیط های اداری و غیره در اختیار داشت تا در هنگام بروز حادثه ی آتش سوزی از آن در جهت رفع مشکل استفاده نمود. نکته ی حائز اهمیت در خصوص این توپ و میزان حجم هایی که دارد این بوده که با توجه به همانمیزان قدرت پرتاب و قابلیت در خاموش نمودن آتش را دارد. در ادامه ی مطالب با بررسی بیشتر به آشنایی با این تجهیزات پرکاربرد تحت عنوان توپ اطفا حریق و کاربرد آن خواهیم پرداخت.

کاربرد توپ یا گوی اطفا حریق در صنعت آتش نشانی

همانطور که در مطالب بالا به آن اشاره شد این نوع از تجهیزات به عنوان پرکاربرد و جدیدترین ابزاری اند که میتوانند گزینه ی مناسبی در جایگزینی کپسول های آتش نشانی به شمار آیند چرا که به راحتی با دارا بودن قابلیت هایی از جمله: وزن پایین و عملکردی قوی در خاموش کردن آتش کارایی لازمه را دارند. درباره توپ اطفا حریق و کاربرد آن باید گفت این دست از تجهیزات با پرتاب شدن به سرعت راه اندازی شده و عملیات خاموش کردن را صورت می دهند.

این محصول به گونه ای طراحی و تولید شده که قادر است با پرتاب به صورت خودکار در زمان آتش سوزی فعال شود و کاملا مانند کپسول ها عمل کند یا به عبارتی آتش را مهار نماید پس در این صورت دیگر نیازی به نزدیک شدن شدن در محل آتش سوزی نیست و میتوان تنها با پرتاب از گسترش شعله ها جلوگیری نمود. این نوع از ابزار را در دسته ی سیستم ها و تجهیزات مدرن آتش نشانی قرار می دهیم که 3 ثانیه پس از پرتاب فعال شده و در این حالت بواسطه ی مواد شیمیایی موجود باعث خاموش شدن آتش می شود. به عنوان یکی از مزایای استفاده از این نوع توپ ها میتوان به این موضوع اشاره نمود چنانچه کسی هم در محل حادثه حضور نداشته باشد توپ اطفا حریق و کاربرد آن عملیات راه اندازی در جهت مهار نمودن آتش را صورت می دهندکه در این حالت صدای مهیبی را از خود تولید می نماید که در واقع نوعی هشدار محسوب می گردد. اما موضوع حائز اهمیتی که این تجهیزات را در دسته ی مدرن و پیشرفته ها قرار می دهد برخورداری آن از وزن بسیار پایین در مقایسه با دیگر ابزار موجود برای مهار نمودن آتش است که آن را سبک و قابل حمل نموده که این موضوع با عملکرد سریع در زمان حادثه رابطه ی مستقیم داشته و تاثیر بسیاری را خواهد داشت.

این توپ که توپ ضد انتشار حریق نیز نامیده می شود بدون نیاز به مهارت و یا آموزش خاصی مورد استفاده قرار گرفته و تا 5 سال نیز کاربرد خواهد داشت. این محصول دارای مشخصات فنی از جمله اینکه شکل ظاهری آن زرد بوده و بدون هیچ گونه بویی عمل می کند، می باشد و در محل هایی که امکان احتراق زیاد است از قبیل: آشپزخانه یا نزدیک مدار های برق و غیره نصب می گردد تا در زمان آتش سوزی به راحتی در دسترس باشد. از موضوعات مهم درباره ی توپ اطفا حریق و کاربرد آن میتوان گفت در مقایسه با کپسول ها کاربرد بیشتری دارند چرا که کپسول ممکن است به دلیل پایین بودن میزان دما و یا طرز استفاده ی غلط راه اندازی نشده و عمل ننماید و این در حالی است که توپ ها به سرعت فعال شده و کارایی لازمه را از خود ارائه خواهند داد.

0 0 votes
امتیازدهی به مقاله
اشتراک
اطلاع رسانی برای
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
دکمه بازگشت به بالا
0
لطفا دیدگاه خود را برای این مقاله درج کنیدx