مقالات عمومی

فرق دستگاه تصفیه هوا با بخور سرد

در این مطلب قصد داریم تفاوت دستگاه تصفیه هوا با بخور سرد را شرح دهیم. ضرورت استفاده از این تجهیزات در فضاهای سرپوشیده و بسته چیست، دستگاه بخور و یا تصفیه هوا چه تاثیری روی سلامتی افراد دارند. شاید برای شما هم سوال شده تفاوت این دو در چیست و یا اینکه می توان از هردو دستگاه در یک محیط به طور همزمان استفاده کرد. دستگاه های بخور سرد و تصفیه هوا از نظر عملکرد و کاربری تفاوت های عمده ای با یکدیگر دارند. دستگاه تصفیه هوا همانطور که از نامش پیداست طی فرایندی موجب حذف آلاینده ها و مواد معلق موجود در هوای اتاق می شود. دستگاه های بخور نیز میزان رطوبت موجود در هوا را افزایش می دهند اما قابلیت تمیز کردن هوا از آلودگی ها را ندارند. به همین دلیل هریک از این تجهیزات متناسب با نیاز و شرایط محیط مورد استفاده قرار می گیرند، و برای خرید باید به این نکته توجه داشت که هدف استفاده از این محصولات ایجاد رطوبت در محیط است و یا قصد حذف آلودگی های فضای اتاق را دارید. در ادامه به فرق دستگاه تصفیه هوا با بخور سرد اشاره خواهیم داشت.

همانطور که اشاره شد هریک از دستگاه ها با یک هدف مشخص مورد استفاده قرار می گیرند، و با توجه به همین امر نحوه عملکرد و ساختار متفاوتی نیز دارند. اما در نهایت دستگاه بخور سرد و تصفیه هوا با ایجاد کردن هوایی مطلوب نقش بسزایی در تامین سلامت افراد ساکن خواهند داشت. در ادامه نگاهی به نحوه عملکرد، ساختار، ویژگی ها، و تفاوت تصفیه هوا با بخور سرد خواهیم داشت. با توجه به کاربرد گسترده ی دستگاه های تصفیه هوا شرکت های داخلی و خارجی بسیاری در خصوص طراحی و ساخت انواع مدل های این سری از تجهیزات در حال فعالیت هستند و سالانه میلیون ها دستگاه تولید و روانه بازار رقابت می کنند. با توجه به تعدد برند شاید انتخاب بهترین مارک موجود کمی دشوار به نظر برسد، به همین منظور با مراجعه به مقاله بهترین دستگاه تصفیه هوا موجود در بازار می توانید انتخابی هوشمندانه و مقرون به صرفه را متناسب با نیاز تجربه کنید.

تفاوت در عملکرد

دستگاه تصفیه هوا : دستگاه های تصفیه هوا آلودگی و ذرات معلق موجود در هوای داخلی را جذب و بعد از تصفیه مجدد به هوای اتاق باز می گرداند. به طور معمول این تجهیزات به دو روش قابلیت حذف آلودگی های محیطی را دارند. دستگاه هایی که با فیلترهای مکانیکی آلودگی های محیط را جذب می کنند، و دسته دوم آنهایی که به روش های الکترواستاتیک و واکنش های شیمایی فرایند حذف آلودگی ها را انجام می دهند.

دستگاه تصفیه هوا

دستگاه تصفیه هوا که دارای فیلتر می باشد، با مکش هوای آلوده درون محفظه و عبور دادن از لایه های فیلتر، موجب به دام انداختن ذرات معلق موجود در هوا درون منافذ فیلترها می شوند. و بعد از فرآیند تصفیه هوای تمیز وعاری از آلودگی را به فضای اتاق منتقل می کنند. به طور معمول جنس فیلترها از پلی استر، فوم، کاغذ چین خورده مخصوص تهیه می شود که رایج ترین آنها فیلتر هپا است. این مدل از دستگاه تصفیه هوا قابلیت جذب و فیلتراسیون ۹۹٫۹۷ درصد ذرات معلق موجود در هوا از قبیل گرد و غبار، ویروس ها و باکتری، مو و کرک حیوانات، پرز فرش، دود سیگار را دارا می باشند. به همین دلیل به یکی از پرکاربردترین مدل های تصفیه هوا در بازار تبدیل شده است. دستگاه های یونیزاسیون قابلیت تولید یون منفی دارند، نحوه عملکرد و فرآیند تصفیه در این دستگاه ها به این صورت است که بار های منفی با چسبیدن به ذرات معلق موجود در هوا تماس پیدا کرده آنها را سنگین می کنند. نور لامپ UV نیز یکی دیگر از روش های حذف باکتری ها و میکروارگانیزم ها می باشد. این محصولات در برندهای مختلف در بازار موجود می باشند که هریک ویژگی و سطح کیفیت مختص به خود را دارا می باشد. از مارک های معتبر در این زمینه می توان به تصفیه هوا جی پلاس اشاره داشت.

دستگاه بخور سرد : همانطور که اشاره شد اولین و مهمترین تفاوت دستگاه تصفیه هوا با بخور در نحوه عملکرد آنها می باشد. ساختار دستگاه بخور به این صورت است که با اضافه کردن آب درون مخزن دستگاه، آن را تبدیل به بخار کرده و در محیط منتشر می کند. دستگاه های بخور سرد به دو روش تبخیری و التراسونیک رطوبت مورد نیاز محیط را تامین می نماید. دستگاه هایی که مجهز به تکنولوژی تبخیری هستند، از طریق یک فیتیله آب درون محفظه را جذب و هوا را به میان آن می دمد. که همین امر موجب تبدیل آب به بخار می شود، و به این ترتیب بخار آب خنکی به محیط پخش می شود. دستگاه های بخور سرد مدل التراسونیک نیز به روش لرزش التراسونیک آب را به قطرات بخار تبدیل کرده و در محیط منتشر می نماید. به این ترتیب با اضافه کردن رطوبت به محیط به طور نسبی میزان رطوبت هوا را افزایش می دهد.

دستگاه بخور سرد

تفاوت در نوع کاربرد

همانطور که اشاره شد از دیگر موارد مهم و قابل توجه در تفاوت دستگاه تصفیه هوا و بخور سرد نوع کاربری و زمینه مصرف آنها می باشد. با استفاده از فیلترهای بکار رفته در دستگاه های تصفیه هوا آلودگی های موجود در هوا را به دام انداخته و از بین می برند. و با توجه به نوع فیلترهای بکار رفته در دستگاه موجب حذف آلودگی هایی از قبیل مواد الرژی زا، ویروس ها، باکتری ها، گرد و غبار، دود و بوی نامطبوع را دارند. اما دستگاه رطوبت ساز تنها با اضافه کردن رطوبت به هوا از مشکلات ناشی از مشکلات تنفسی در شرایط خشک مانع بعمل می آورد. ضرورت استفاده از این دستگاه در روزهای زمستان که هوای اتاق خشک است و برای افراد مبتلا به آسم و مشکلات تنفسی با ایجاد رطوبت مورد نیاز کمک شایانی به تامین سلامت افراد دارد. به این ترتیب میتوان گفت دستگاه بخور سرد قابلیت حذف آلودگی های موجود در هوا را ندارد. دستگاه های تصفیه هوا نیز تغییری در سطح رطوبت محیط ایجاد نمی کنند.

نتیجه گیری

یکی از سوالاتی هم که اکثر افراد حین خرید این تجهیزات دارند این است که ایا می توان به طور همزمان از هردو دستگاه تصفیه هوا و یا بخور سرد در یک محیط استفاده کرد. در این خصوص باید در نظر داشت که با شروع فصل زمستان و سرد شدن هوا که دما کاهش یافته و وارونگی هوا را داریم، میزان آلودگی و خشکی هوا به شدت افزایش یافته و همین معضل موجب بروز بیماری های بی شماری نظیر خشکی پوست، سرفه های مزمن، سردرد، شیوع آلرژی و آسم و دیگر بیماری های تنفسی می شود. به همین دلیل افراد حین خرید و انتخاب دستگاه تصفیه هوا و دستگاه بخور سرد دچار تردید شده و انتخاب کمی دشوار به نظر برسد. با بررسی فرق دستگاه تصفیه هوا و بخور سرد میتوان با توجه به شرایط و موقعیت محیط یکی و یا هردو مورد را مورد در محیط مورد استفاده قرار داد.

0 0 votes
امتیازدهی به مقاله
اشتراک
اطلاع رسانی برای
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
اینها را هم ببینید
بسته
دکمه بازگشت به بالا
0
لطفا دیدگاه خود را برای این مقاله درج کنیدx