استخر ، سونا ، جکوزی

فیلتر شنی استخر چیست

در این مطلب از مجله دماپویا به معرفی فیلتر شنی استخر و کاربرد آن پرداخته ایم. گذراندن ساعتی از اوقات فراغت و شنا در یک استخر زلال و شفاف میتواند خستگی یک روز پر از مشغله و استرس را رفع کند. استخرها به صورت خصوصی و عمومی در ابعاد متفاوت به صورت روباز و سرپوشیده طراحی و ساخته می شوند. با شنا و فعالیت در آب استخر مقداری مو، پوست بدن، چربی و روغن حاصل از مواد آرایشی، همچنین برگ و گرد و غبار موجب کدر شدن آب استخر می شود. آب کدر علاوه بر ایجاد ظاهری ناخوشایند بهداشت و سلامت افراد را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. بنابراین آب استخر لازم است که به طور مداوم تصفیه شود و همواره استخری با آب زلال و پاکیزه در اختیار داشته باشد. روش های شیمیایی و فیزیکی متعددی به منظور فیلتراسیون و گندزدایی آب استخر وجود دارد که هریک تجهیزات و روش های مختص به خود را دارا می باشند. یکی از روش های متداول و تجهیزات پرکاربرد که در سیستم تصفیه آب استخر به کار گرفته می شود انواع مدل های فیلتر تصفیه استخر می باشد. یکی از مدل های فیلتر که به دلیل برخورداری از مزیت های متعدد بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد فیلتر شنی استخر می باشد که در ادامه به ویژگی ها و نحوه ی عملکرد فیلتر شنی استخر و کاربرد آن اشاره خواهیم داشت.

فیلتر شنی استخر چیست

عمل فیلتراسیون یکی از مهمترین و متداول ترین روش ها به منظور تصفیه و شفاف سازی آب و پساب به شمار می آید. فیلتر یا صافی به روش فیزیکی با به دام انداختن ذرات معلق موجود در آب و حذف آنها، آب زلال و شفاف را تامین می کند. فیلترهای موجود در انواع مدل ها طراحی و ساخته می شوند که هدف همگی آنها حذف آلاینده و آلودگی های موجود در آب است که صرفنظر از مدل آنها به طور عمده از یک ساختار و یک عملکرد مشابه بهره می برند. فیلتراسیون آب استخر به دلیل تامین سلامت و بهداشت افراد از اهیمت ویژه ای برخوردار است به همین دلیل برای انتخاب سیستم فیلتراسیون بهتر است روشی را برگزینیم که بیشترین بازدهی را داشته و در عین حال از نظر اقتصادی نیز مقرون به صرفه باشد. یکی از فیلترهایی که در انواع استخرهای خصوصی و یا عمومی در ابعاد بزرگتر مورد استفاده قرار می گیرد فیلتر شنی می باشد. اما ساختار این فیلتر شنی اسختر و کاربرد آن چیست، همچنین و نحوه فیلتراسیون آب آلوده به چه روشی انجام می پذیرد. برای پاسخ به این سوال ها با دماپویا همراه باشید.

فیلتر شنی استخر و کاربرد آن

فیلتر شنی استخر و کاربرد آن

برای بررسی فیلتر شنی استخر و کاربرد آن نگاهی به ساختار و عملکرد این سری از تجهیزات استخر داریم. فیلتر شنی به نوعی طراحی شده که در زمینه های مختلف به منظور فیلتراسیون و تصفیه آب و یا پساب های صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد. اما عمده کاربرد فیلتر شنی در استخر ها می باشد که در ادامه به ساختار این تجهیزات اشاره خواهیم داشت. یکی از ساده ترین فیلترهای مورد استفاده در تصفیه آب استخر فیلتر شنی Sand Filters است. دلیل کاربرد گسترده ی این مدل از فیلترها ماندگاری بالا و نگهداری آسان آنها می باشد. این فیلترها دارای یک محفظه یا تانک تهیه شده که عمدتا جنس آنها از فایبرگلاس و یا فلزی می باشد، و درون آن از شن و سنگریزه پر شده که جنس آنها عمدتا از جنس سیلیس می باشد. پمپ تصفیه استخر آب آلوده را از طریق ورودی فیلتر به داخل محفظه هدایت می کند. با عبور آب آلوده حاوی ذرات معلق از درون لایه ها، به ترتیب در لایه های بالایی ذرات درشت تر، و در ادامه ذرات ریزتر به دام می افتند، به طوریکه در آخرین لایه و نزدیک به کف محفظه فیلتر شنی آب تقریبا بدون آلودگی و کاملا شفاف از شیر خروجی به مدار آب استخر بازگردانده می شود. لایه های درونی فیلتر به نوعی طراحی شده که ذرات با ابعاد 20 میکرون و یا بزرگتر را از آب جدا می سازد. جنس شن و سنگ ریزه ها معمولا از جنس سیلیس انتخاب می گردد. سیلیس دانه ای زبر و غیر مسطح هستند که به دلیل همین ساختار توانایی به دام انداختن شن، آلودگی ها و خاک را دارند و اجازه عبور به لایه های زیری دستگاه را نمی دهند.

فیلتر شنی استخر به نوعی طراحی شده که توانایی حذف و فیلتراسیون هیدروکربن ها، رسوبات، فلزات، و سایر مواد معلق موجود در آب را دارا می باشد، با عبور آب آلوده از فیلتر تصفیه و بازگشت آب زلال توسط پمپ و تجهیزات آبرسانی به مدار استخر، بعد از مدتی دانه های سیلیس موجود در محفظه دچار فرسایش شده و کارایی خود را از دست می دهد، همچنین ذراتی که در لایه های فیلتر شنی به دام افتاده اند روی کیفیت و مقدار آب خروجی، و عمل فیلتراسیون تاثیرگذار می باشد.به همین دلیل دستگاه برای خروج آب زلال با فشار بیشتری مواجه می شود. برای کنترل کیفیت و عملکرد لایه های درون فیلتر از یک گیج فشار روی فیلتر شنی بهره می برند تا وضعیت داخل محفظه را به کاربر اطلاع دهند. و زمان شتسشوی معکوس یا بک واش را مشخص می نمایند. با اطلاع از ساختار، عملکرد فیلتر شنی استخر و کاربرد آن می توانید خریدی بهینه و هوشمندانه را تجربه کنید.

انواع مدل های فیلتر شنی استخر

بعد از بررسی ساختار فیلتر شنی استخر و کاربرد آن در ادامه به انواع این تجهیزات اشاره داریم. فیلتر شنی در انواع مختلفی طراحی و ساخته، و بر اساس میزان فشار کاری و نحوه فیلتراسیون دسته بندی می شوند. از ویژگی های فیلتر شنی این است که بدون تغییر ماهیت آب و اضافه کردن هرنوع ماده ی شیمایی و به شیوه ای کاملا فیزیکی سبب حذف آلودگی های موجود در آب می شود. از مدل های فیلتر شنی میتوان به موارد زیر اشاره داشت.

  • فیلتر شنی تحت فشار
  • فیلتر شنی کند
  • فیلتر شنی تند

زمان تعویض فیلتر شنی تصفیه آب استخر

با اطلاع از ساختار و نحوه عملکرد فیلتر شنی استخر و کاربرد آن با در اختیار داشتن اطلاعاتی مفید میتوانید عمر این تجهیزات را در حد قابل توجهی افزایش دهید و کاربردی بهینه را از این تجهیزات تجربه کنید. به طور معمول یکی از دلایل استفاده و کاربرد گسترده ی فیلتر شنی در اکثر استخرهای عمومی و خصوصی دوام و عمر بالای آنها می باشد. بر اساس کیفیت دانه های سیلیس بکار رفته در محفظه معمولا زمانی بین 5 تا 7 سال طول می کشد که به طور کامل کارایی خود را از دست دهند. یکی از روش های افزایش طول عمر فیلتر شنی استخر انجام منظم بک واش می باشد. بنابراین می توان گفت عمر فیلتر به نحوه ی نگهداری و رسیدگی شما بسیار بستگی دارد. با این حال اگر مدت زمان زیادی از عمر فیلتر شنی می گذرد و عمل بک واش نیز روی کیفیت فیلتراسیون تاثیر چندانی ندارد باید گفت که زمان تعویض دانه های سیلیس درون محفظه رسیده است.

شما بازدیدکنندگان عزیز می توانید با مراجعه به صفحه دانشنامه تاسیسات سایر مقالات درباره سیستم های تجهیزات استخر، سونا، جکوزی را مشاهده و بررسی نمایید .

0 0 votes
امتیازدهی به مقاله
اشتراک
اطلاع رسانی برای
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
اینها را هم ببینید
بسته
دکمه بازگشت به بالا
0
لطفا دیدگاه خود را برای این مقاله درج کنیدx