گرمایشی

مشعل مازوت سوز چیست

مشعل مازوت سوز دستگاهی است که با ترکیب هوا با سوخت نظیر گاز، گازوئیل و مازوت در یک محیط امن به انرژی گرمایی تبدیل می شود. در این مشعل به وسیله مصرف سوخت، شعله و گرما ایجاد و حرارت تولید شده توسط جا به جایی و تشعشع به محیط انتقال می یابد. این سری از سیستم های گرمایشی از طریق تبدیل انرژی سوخت به گرمایی، تشکیل شعله و حرارت، گرمای مورد نیاز برای سایر تجهیزات را فراهم می آورند. به دلیل کاربرد گسترده این تجهیزات در صنایع مختلف گروه های تولیدی این محصولات را در مدل های متعدد و با مصرف سوخت متفاوت تولید و عرضه می کنند. اساس کار مشعل ها به این صورت است که با مصرف سوخت و ترکیب آن با هوا شعله ایجاد می شود، در نتیجه یکی از مهمترین عوامل برای شروع به کار مشعل سوخت است.

مازوت از سوخت های فسیلی بوده که قابلیت استفاده در مشعل را داشته و می توان از طریق آن گرما و حرارت لازم را تأمین کرد. مازوت یا نفت کوره از هیدروکربن های نفتی است که زمان پالایش نفت خام پس از نفت، بنزین و نفت سفید حاصل می شود و حالت مایع دارد، مازوت به رنگ سیاه بوده به همین جهت آن را نفت سیاه می نامند. قیمت مازوت نسبت به سایر سوخت های فسیلی بسیار ارزانتر بوده، به همین جهت به عنوان ماده سوخت در موتورهای دیزلی، مشعل، تنور نانوایی و کوره ها مورد استفاده قرار می گیرد. با توجه به قیمت ارزان و دسترسی به مازوت از این ماده، به عنوان سوخت مشعل به کار گرفته می شود.

مشعل مازوت سوز چیست

مشعل مازوت سوز چگونه کار می کند

مشعل با ایجاد حرارت و شعله، گرمایش لازم برای سایر تجهیزات را تأمین می نماید. یکی از فاکتورهای مهم در انتخاب مشعل متناسب با نیاز میزان ظرفیت گرمایشی آن است، به همین منظور مجله دماپویا در مقاله ای به راهنمای محاسبه مشعل پرداخته که با مراجعه به این صفحه می توانید اطلاعات لازم در خصوص انتخاب مشعل کسب نمایید. مشعل های مازوت سوز همان طور که از نامشان پیداست از طریق سوخت مازوت و ترکیب آن با هوا شعله و گرمای لازم را ایجاد می کنند. نحوه ساختار این مدل مشعل به این صورت است که مازوت توسط نازل تبدیل به پودر شده، و نازل ها سوخت های پودر شده را با الگوی خاصی به خارج توزیع می کنند.

پاشش سوخت پودر شده لازم است که در محدوده خاصی با زاویه ای مشخص از نازل خارج شود و توزیع قطرات سوخت در آن به صورت یکنواخت باشد. به طور معمول رایج ترین نحوه پاشش سوخت در این مشعل ها به صورت الگوی مخروطی است. مشعل برای انجام پروسه پودر سازی سوخت مازوت نیاز به انرژی دارد. انرژی لازم برای انجام فرایند از طریق پمپ سوخت تأمین می شود. مازوت به صورت مایع است؛ بنابراین به منظور جلوگیری از منجمد شدن آن در فصل زمستان، از پیش گرمکن در مشعل مازوت سوز استفاده می شود.

کاربرد مشعل مازوت سوز

مشعل ها در برندهای متفاوت و ظرفیت حرارتی متنوع تولید و در بازار موجود هستند. از برندهای مطرح می توان به مشعل ایران رادیاتور اشاره کرد که به منظور پوشش بازار، این محصولات را در انواع مختلف و در طیف وسیعی از سوخت مصرفی تولید می شوند. مشعل های مازوت سوز از طریق مصرف سوخت مازوت گرما و حرارت مورد نیاز را تأمین می کند. از ویژگی های این محصولات می توان به راندمان و ایمنی بالا اشاره داشت. همچنین سهولت در نصب و راه اندازی، صدای کم، دسترسی راحت به سوخت مازوت از دیگر ویژگی های این مدل مشعل به شمار می رود.

از مشعل های مازوت سوز می توان در مصارف صنعتی نیازمند به حجم بالا به آبگرم و بخار داغ از قبیل صنایع فراوری مواد غذایی، خشک کن های بزرگ هوای گرم در صنایع رنگ آمیزی، دیگ های روغن داغ، صنایع چوب مورد استفاده قرار دارد. به طور معمول مشعل های مازوت سوز به صورت دوگانه و یا سه گانه طراحی و ساخته می شوند، به این دلیل که در صورت عدم دسترسی به دیگر سوخت های اصلی، به عنوان سوخت جایگزین می توان از مازوت استفاده نمود.

0 0 votes
امتیازدهی به مقاله
اشتراک
اطلاع رسانی برای
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
دکمه بازگشت به بالا
0
لطفا دیدگاه خود را برای این مقاله درج کنیدx